Jump to content

Vilka böcker ska man köpa...


Henke_sierra

Recommended Posts

Ska börja skissa upp mitt tänkta projekt...och för att slippa belasta detta eminenta forum :notworthy: med alla frågor tänkte jag köpa de mest läsvärda böckerna,

Som det ser ut just nu kommer konceptet att bli, Gibbs ram, R1 motor och växellåda, delad ford bakaxel.

Den mest självklara boken är väl SFRO:s nya bygghandbok och Chris Gibbs, Bulid our own sportscar, on a budget.

Men vad mer är vettigt att köpa?

/Henke

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju vara ide att tex köpa en Haynesbok på R1:an för elsystemets skull om du inte har elschema redan. Samma gäller om du tänker skaffa en donatorsierra, så finns det massor av eldelar som går att använda, och att följa ett originalschema med kabelfärger underlättar väldigt vid både inkoppling och felsökning.

Link to comment
Share on other sites

Citat "...och för att slippa belasta detta eminenta forum".

Jag har "belastat" forumet rikligt och det har varit till stor hjälp i mitt byggande.

Du behöver nog aldrig anfäktas av några tankar på att du "belastar". Forumets deltagare besitter stort kunnande och massor av erfarenheter som de gärna bjuder på.

Vi bör alla bilbyggare bidra till inspiration och problemlösningar hur än "töntig" och bagatellartad man än själv tycker att ens fundering är.

Antas i ett myggfritt Luleå, -32,9 c kl 07:11.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Citat "...och för att slippa belasta detta eminenta forum".

Jag har "belastat" forumet rikligt och det har varit till stor hjälp i mitt byggande.

Du behöver nog aldrig anfäktas av några tankar på att du "belastar". Forumets deltagare besitter stort kunnande och massor av erfarenheter som de gärna bjuder på.

Vi bör alla bilbyggare bidra till inspiration och problemlösningar hur än "töntig" och bagatellartad man än själv tycker att ens fundering är.

Antas i ett myggfritt Luleå, -32,9 c kl 07:11.

Det är ju skönt och höra men jag tror ändå att det inte är fel att skaffa sig "bas kunskaperna" från böcker så man slippe å fråga om alla små saker...

Jag kommer säkert att ställa 100-tals frågor ändå... :icon_oops:

//Henke

Link to comment
Share on other sites

Henke_sierra: --- Jag kommer säkert att ställa 100-tals frågor ändå --- Bra för det är av frågor / svar och resonemang vi alla lär oss.

Antas: Mygg, jag skickar upp några till dig...... så ha kvar myggfönster, trots att Christer J uppmanar till att ta bort dem.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Antas: ---- I natt tror jag att jag ska stänga sovrumsfönstret, det går ju alltid att ha det på glänt. ----

Pass upp bara så vi inte ringer och kollar med "Fru Antas" hur det verkligen är ........

Link to comment
Share on other sites

Citat "Pass upp bara så vi inte ringer och kollar med "Fru Antas" hur det verkligen är ........"

Ställ inte till så att hon stänger värmen i verkstan!!!!!

"Modern man has a hard time" som min skottske kollega brukar uttrycka det.

Antas

-24,3 c kl 14:50. Byter från kortärmat till långärmat.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

En bok som jag kan rekommendera om du har precis har börjat din bana mot att lära dig det här med hjulupphängningar är:

"How to build & modify sportcar & Kit Car Suspension & Brakes for road& track" av Des Hammill utgiven av Veloce.

ISBN 1-903706-73-4

Det finns mer avancerade böcker men är man nybörjare så kan många av dessa vara lite väl häftiga, denna tycker jag är bra.

Finns bla på AB Lafri i Karlskrona.

//

JEK

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

genom årens lopp så har jag köpt rätt mycket böcker via nätet - vill du komma billigt undan så kolla bokus, adlibris samt amazon - ännu billigare kommer du undan om du köper på www.half.com

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Och vet man precis vad man vill ha så knappar man in titel eller ännu hellre ISBN på Bokfynd och sen ser man var det är allra billigast. Fast det är klart, Bokus och Adlibris brukar ligga hyfsat till men ibland har de riktiga ockerpriser.

Link to comment
Share on other sites

Och vet man precis vad man vill ha så knappar man in titel eller ännu hellre ISBN på Bokfynd och sen ser man var det är allra billigast. Fast det är klart, Bokus och Adlibris brukar ligga hyfsat till men ibland har de riktiga ockerpriser.

tack rohan

den sajten hade jag aldrig hört talas om - perfekt för oss som håller på med locost

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

"Build Your Own Sports Car" är det en bok ni rekommenderar?

Det är visserligen lite gammal men är den är mycket bra skriven - det är "ursprungsboken för locost seven bilar

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det är visserligen lite gammal men är den är mycket bra skriven - det är "ursprungsboken för locost seven bilar

kenneth

Några bättre tips?

Tänker om det kommit något nytt mera aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

Kolla denna länk http://www.kineticvehicles.com/locost.html där finns 3 olika böcker som behandlar bilbyggandet. Den sista boken av Keith är en beskrivning av att bygga utifrån en "byggsats", många bra bilder men inte så bra skriven, nu när vi har nätet så går det bra att hitta mängder av bilder där men det tar tid. Den andra boken av Chris är kanske den senaste och den som används mest, mycket bra bokköp. Den tredje boken av Ron är visserligen lite gammal men den är mycket informativ och skriven på ett mycket bra sätt. Ron beskriver den "klassiska" bok-ramen, Chris beskriver en lite större modell av bokramen men med en annan bakvagnskonstruktion (IRS). Alla böcker är härliga på sitt sätt, perfekt litteratur när man inte är i garaget.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Kolla denna länk http://www.kineticvehicles.com/locost.html där finns 3 olika böcker som behandlar bilbyggandet. Den sista boken av Keith är en beskrivning av att bygga utifrån en "byggsats", många bra bilder men inte så bra skriven, nu när vi har nätet så går det bra att hitta mängder av bilder där men det tar tid. Den andra boken av Chris är kanske den senaste och den som används mest, mycket bra bokköp. Den tredje boken av Ron är visserligen lite gammal men den är mycket informativ och skriven på ett mycket bra sätt. Ron beskriver den "klassiska" bok-ramen, Chris beskriver en lite större modell av bokramen men med en annan bakvagnskonstruktion (IRS). Alla böcker är härliga på sitt sätt, perfekt litteratur när man inte är i garaget.

kenneth

Tack

Ron Champion, Build Your Own Sports Car första versionen har jag nu men inte börjat kolla i.

Är det värt att skaffa 2:an Build Your Own Sports Car for as Little as £250 and race it?

Link to comment
Share on other sites

Tack

Ron Champion, Build Your Own Sports Car första versionen har jag nu men inte börjat kolla i.

Är det värt att skaffa 2:an Build Your Own Sports Car for as Little as £250 and race it?

Känner ej till den senare boken, när man håller på att bygga en bil så blir resan lättare desto mer tips och ideer som man kan hitta, böcker i detta sammanhang är en liten kostnad - man kanske inte skall skriva det men den boken finns på nätet - googla "Build Your Own Sports Car for as Little as £250 and race it pdf" så hittar du den

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Känner ej till den senare boken, när man håller på att bygga en bil så blir resan lättare desto mer tips och ideer som man kan hitta, böcker i detta sammanhang är en liten kostnad - man kanske inte skall skriva det men den boken finns på nätet - googla "Build Your Own Sports Car for as Little as £250 and race it pdf" så hittar du den

kenneth

Ska kika igenom dem.

Link to comment
Share on other sites

Det kom väl en nyare version av den?

Vet ej om det är senaste versionen men den är skriven på samma fina sätt som tidigare böcker av Ron. Om du/ni försöker ladda ner den som pdf-fil så ta det försiktigt - spyware

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...