Jump to content

Fråga, ang. projekt på blocket.


Micke333

Recommended Posts

Hej Alla.

Jag har haft drömmar/planer på ett seven projekt i flera år.

Och tänkte passa på att fråga på rätt form.

Är det någon som tittat på denna?

http://www.blocket.se/blekinge/Lotus_super_7_kopia_29350436.htm?ca=11&w=3

(Estfield -04, 45000sek, ej färdig)

Är det ett vettigt objekt?

Hur är kvaliten på dessa bilar?

Eller är det någon annan tillverkare man ska satsa på?

Tänkte ha bilen mest till nöjesturer och lite banträffar.

Tacksam för svar och funderingare ;-)

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Bilen måste igenom SFRO1, SFRO2, Bullerprov ursprungskontroll och SBP innan den blir laglig att köra på gatan.

Om jag inte minns fel så är SFRO besiktningen personlig. Tag kontakt med din SFRO besiktningsman i närheten och kontrollera med honom hur ni kan hantera detta om du skulle köpa bilen.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

"Hur är kvaliten på dessa bilar?"

-den är helt beroende på byggarens kunskaper, val av donator (skick, komponenter mm) och vilka övriga komponenter som objektet består av. Varje bil är unik.

”Är det ett vettigt objekt?”

-se ovan. Vilka kunskaper och erfarenheter har du personligen av bilbygge, vad är du beredd att göra själv? Hur mycket och vad måste kompletteras.

Vilka kvalitetskrav har du på en bil av denna typ.

Om det är ett vettigt objekt är mycket svårt att svara på.

Försök att få med dej någon erfaren byggare och besiktiga objektet.

SFRO besiktningar är personliga så de måste göras om igen.

Om du är beredd på mycket jobb, göra om och göra om och göra om så är det nog det roligaste man kan ge sej in på.

Själv har jag börjat från en hög med rör, hade ingen aning om att det var så mycket jobb och funderande men det har varit och är värt varenda minut. Jag har inte ångrat att jag gav mej in i detta för många oöverstigliga projekt.

Vill du se mödorna kan du gå in på min blogg: http://antaseliasson.blogspot.com/

Antas i Luleå med ca 15 cm snö och vindstilla.

Link to comment
Share on other sites

Bilen måste igenom SFRO1, SFRO2, Bullerprov ursprungskontroll och SBP innan den blir laglig att köra på gatan.

Om jag inte minns fel så är SFRO besiktningen personlig. Tag kontakt med din SFRO besiktningsman i närheten och kontrollera med honom hur ni kan hantera detta om du skulle köpa bilen.

/Peter

Tackar.

Det tänkte jag inte alls på att om det redan är någon som byggt kan man få problem med SFRO.

Ok. Har ganska bra kontakt med den lokale SFRO Mannen, ska slå honom en signal.

Link to comment
Share on other sites

"Hur är kvaliten på dessa bilar?"

-den är helt beroende på byggarens kunskaper, val av donator (skick, komponenter mm) och vilka övriga komponenter som objektet består av. Varje bil är unik.

”Är det ett vettigt objekt?”

-se ovan. Vilka kunskaper och erfarenheter har du personligen av bilbygge, vad är du beredd att göra själv? Hur mycket och vad måste kompletteras.

Vilka kvalitetskrav har du på en bil av denna typ.

Om det är ett vettigt objekt är mycket svårt att svara på.

Försök att få med dej någon erfaren byggare och besiktiga objektet.

SFRO besiktningar är personliga så de måste göras om igen.

Om du är beredd på mycket jobb, göra om och göra om och göra om så är det nog det roligaste man kan ge sej in på.

Själv har jag börjat från en hög med rör, hade ingen aning om att det var så mycket jobb och funderande men det har varit och är värt varenda minut. Jag har inte ångrat att jag gav mej in i detta för många oöverstigliga projekt.

Vill du se mödorna kan du gå in på min blogg: http://antaseliasson.blogspot.com/

Antas i Luleå med ca 15 cm snö och vindstilla.

Hej.

Jo jag är medveten om att det inte är helt enkelt med dessa bilar ;-)

Men frågan är egentligen om detta är ett vettigt utgångsobjekt. Jag tänker på priset och vad jag får för detta, det sitter ju redan hjul på den och hela drivlinan.

Om jag ska bygga från början så hamnar jag ju på mer pengar bara om jag ska köpa delar eller tänker jag fel?

Jag vill bara bolla lite tankar innan jag ev. åker och tittar (har ju några mil dit o hem igen)

Annars var det ett bra tips med att kolla med SFRO först så man inte står där med något man bara kan använda på bana ;-)

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...