Jump to content

Bygga på DOHC Sierra?


Christer J

Recommended Posts

Jag funderar med anledning av att den Sierra 92a som jag skaffade för att använda som donator för två år sedan börjar se sitt slut i trafiken, slutsiffra 1.. Den börjar bli rostig och rutan är spräckt, men den har inte gått 8000 ärliga mil ännu. Farsan köpte den uppkörd på en betonggris av en gammal farbror då den gått 3000 mil och den har varit andrabil sedan dess. Går klockrent i motorn, men har ett ganska skapligt spel i drivlinan någonstans, förmodligen bakaxeln, men det finns inga missljud. Tänker köra den till besiktningen sista dagen och sedan får ödet avgöra hur det blir med den. Nu till frågan: vad är det stora problemet med DOHC motorn och låda i en Haynesram? Övrigt går ju att använda som vanligt. Kan bli till salu, kan bli donator till min nästa bil?

Link to comment
Share on other sites

problemet har jag för mig är att den MT75 växellådan är bredare så du kan inte bygga kardantunneln efter boken. fotutrymmet för föraren är tillräckligt trångt så du får snedställa motorn liiite åt passagerarsidan.

har inte den bilen även 7,5" diff? det går ju visserligen bra att byta plats på hållarna för diffen och lägga massa brickor imellan.

Link to comment
Share on other sites

MT75-lådan bygger helt klart lite mer och har även en integrerad sprängkåpa. Det finns ett dokument med de nödvändiga ändringarna av ramen på Haynes-forumet, ska kolla om jag inte har det liggande nånstans.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...