Jump to content

Byggtråd Om Janne 007


Janne E

Recommended Posts

Hallå!

Började att bygga min Locost i påskas och tänkte nu äntligen få igång en byggtråd med lite bilder (tack CEALM).

Bygget är en Haynes Roadster men omb. till vänsterstyrnig har hämtat alla uppdateringar på Haynes forum. Ramen är byggd i 25x25x2 och länkarmar i 25x3 hydraulrör (mjuka). Är det någon som nyfiken på extra bilder på någon speciell del av bygget så hojta till, eller om du vill komma och kika så är du/ni hjärtligt välkomna, kaffet är alltid på :)

Börjar med en bild på våra döttrar som provsitter byggbordet.

Rzerbil001.jpg

Sen började ramen byggas, mäta, mäta & mäta.

Rzerbil004.jpg

Mer rambygge mera mäta.

Rzerbil011.jpg

Efter att ramen började jag med länkarmar.

Rzerbil037.jpg

Rzerbil038.jpg

Rzerbil035.jpg

Nästa steg vara att slakta donatorn, det blev en sierra -84 med 12.000 mil på mätaren bes. och skattad så att vi kunde köra den hem kostade 2200:- efter avställning fick jag tillbaka 600:- det kallar jag locost :lol:

Rzerbil041.jpg

En högtidsstund!!! PÅ egna hjul!!!

Rzerbil057.jpg

Rzerbil062.jpg

Här är det inprovning av styrväxel för att minimera bumpsteer.

Rzerbil064.jpg

Rattaxeln hade jag riktigt flyt med började med övergång från Sierrans trekantiga axel till Escortens splines fortsatte med en spinsad axel sen en knut Escort-Escort och splinsad axel till och en till som passar rätt på Sierrans styrväxel, alla delarna köptes på Rally Design och passade utan en enda modifiering :prop:

Mitt på satte jag ett lager komplett med hus från Momentum.

Rzerbil069.jpg

Efter det följde inpassning av motor,låda och en massa andra småsaker som behövdes inför SFRO1 som skulle göras av Peder i Laholm den7/11 och då såg bilen ut så här.

Rzerbil076.jpg

Bygget blev godkänt utan några konstigheter, enda anmärkningen var att han ville att jag skulle göra ett bakre fäste på diffen. Jag fick med mig en hel goda råd på vägen och ett "vi syns till våren" av Peder.

Idag fick jag ett mail om att min kaross var packad och klar utav Emma Bean, Mark som har gjort karossen och stolarna har förstört axeln så att hans dotter och måg fick hoppa in och avsluta min kaross. Emma & Ed tar över tillverkningen av stolar "www.tritonraceseats.com"

och tillverkningen av karosser har tagits över av "saturnsportscar.co.uk"

Ja nu hade jag inte mer för idag

Ha de gott Janne

Link to comment
Share on other sites

Välkommen in med byggtråden. Skall bli kul att få se hur din bil växer fram. Nu har du fått snits på bilduppladdningen och det är bra för bilder är trevligt att titta på. Förresten en snygg båge du gjort. Skaplig rördia. 70mm? 80mm? eller grövre kanske.

Link to comment
Share on other sites

Ser prydligt ut. Syns att det är ordning omkring dig när du bygger!

Kunde Peder motivera varför ett bakre fäste behövs till diffen? Det är många som bygger på det sättet som du gjort och jag vet ingen som fått det påpekandet förr? Inte ens från Peder.

Link to comment
Share on other sites

Du har verkligen ett bra bygge. man får uppfattningen av att det ändå gått ganska fort?

Kul att barnen verkar trivas i garaget, det brukar vara enklare att få jobba med bilen då.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Välkommen, ser fint ut, kul att se en bakände som den skall vara enligt Gibbs. Skit att den boken inte kom ut innan jag byggde min förbaskade Rorty bakände :banghead:

Blir kul att följa ditt bygge.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag fick väl ingen riktig motivering om ett extra bakre fäste på diffen, det enda han sa var att "om f--n flyger i dig och du sätter i en annan motor". Eftersom det var den enda riktiga anmärkningen så brydde jag mig inte om tjafsa om det. Jag var ute och fixade det idag tio minuters jobb och lite överblivna fyrkantsör så var det klart.

Ja Tomas det har faktiskt gått fortare än vad jag hade trott hitills vill säga, men att följa Haynes bok har förenklat VÄLDIGT mycket.

Att bygga på Ford delar var inte självklart för mig eftersom jag är gammal Volvodåre, men nu när jag kommit en bit på vägen så har jag väl acepterat det, även om det tog emot i början.

Ordning ja jo jag försöker hålla iordning så gott det går, det blir så mycket roligare att gå ut i garaget då och sen kanske man hittar sina saker :)

Planerna inför helgen är att göra klart pedalstället, förbereda dragning av bränsle och bromsrör och förbereda för karossen som skall ha gått iväg från England idag, hoppas jag.

Ha de Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har det hänt lite i garaget, eller rättare sagt det har börjat ramla in karossdelar från England.

Ja ramla in är otroligt nog rätt ord. Det är alltså en komplett kaross med noskon, huv, scuttle, instr.bräda, aeroscreen, sidor, skärmar, bakstycke och stolar ( tror det var allt).

Vanligt Svenskt sunt förnuft säger ju att allt kommer på EN lastbil och är hyggligt emballerat MEN nu pratar vi Engelskt förnuft :( :(

Idag klockan 10.00 kommer Postens företagspaket med ETT paket, en noskon :o

En timme senare kommer DHL med ETT paket, två stolar :o

Klockan 15.00 kommer UPS med ETT paket, huv, instr.bräda, aeroscreen :o

Givetvis är allt SKITDÅLIGT emballerat och det är ren tur att det inte är förstört.

Någon som vågar gissa vem som kommer med resten och om något transportbolag lyckas få med sig mer än ett paket???????

Det är bara att hoppas att allt kommer och att det är helt.

Det var lite skavmärken på stolarna, men jag tror att det går att polera bort.

MEN noskon och huv var i alla fall snygga och i den nyans jag hade önskat!!!!

Skickar med lite bilder på Engelsk emballagekonst, måste gått åt många rullar tejp.

Givetvis var jag tvungen att lägga på noskon och huv :D

Rzerbil078.jpg

Rzerbil077.jpg

Rzerbil083.jpg

Rzerbil084.jpg

Ha de gott Janne

Link to comment
Share on other sites

Ja Calle, det är synd att det inte finns NÄR-odlade karosser till Haynes bygget, vad jag vet i alla fall. Hade kunnat tänka mig att betala lite mer för det. Skickar med en bättre bild. Jag har inget emot oväntade besök, det finns gott om Gevalia hemma alltid :prop:

Rzerbil.jpg

Link to comment
Share on other sites

Glömde säga vad snyggt du har i garaget. Inget oljespår på golvet ens. Jag gillar balken och blocket du har i taket det borde klassas som en mänsklig rättighet att ha en sådan. Eller hjullastare. Eller både och.

Jag har ju blivit med V8 så jag behöver skaffa en säck absol till golvet. Fast det är nog standard att ha lite dripp-dropp från dem.

Blir det flipfront på kärran? Eller är det redan det fast det inte syns än.

Link to comment
Share on other sites

INGA paket idag :banghead:

Cealm: Nä flipfront blir det inte, vill inte förstöra grejerna eftersom jag är lika kass som du på det här med plast.Ordning är ju trevligt i garaget fick det inbankat i skallen då jag jobbade om racemek för många år sedan, det var inte lönt att försöka börja smaka på en pilsner förrän allt var rent....

Tomas: Schenker är en bra gissning min gissning är nog DHL.

Imorgon kanske det kommer mer delar eller :wacko:

Tills dess ha de gott Janne

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ja fraktfirmor kan ju vara sådär att ha å göra med. Väntade i förra veckan på några roliga paket från RallyDesign. Jag reagerade lite för sent i fredags och innan jag hade pratat ett par gånger med RD (och dom med deras speditör) så kartlades fraktkedjan och den sista pusselbiten visade att JAB i Göteborg hade varit här i Torsdags och inte lämnat någon avi eller annan notifiering (tel.nr fanns på fraktsedeln). När allt var kartlagt så hade skitfirman stängt....dvs hade inga roliga grejer i helgen och fick istället roa mig med montering av gipsskivor :banghead: :banghead: :angry: Måndag morgon när terminalen öppnade hängde jag på låset och de hade inte tänkt att köra ut det då heller....nu har jag grejerna i alla fall.

Dessutom var mina karossdelar emballerade med liknande well som du verkar har och denna hade repat noskonen. Ännu har inte Roadster kommit fram med en lösning på detta (eller de saknade delarna) ...kontaktade Bosse/Roadster 6:e Okt första gången..

Sorry att jag kidnappade tråden :)

Vad fick du ge för stolarna? ( http://www.tritonraceseats.com/ verkar inte vara levande)

Link to comment
Share on other sites

Känner MYCKET väl till JAB frakt, dom har en eller två chaufförer som är OK resten är rent skit. Dåliga bilar som går sönder och ingen ordning alls.....

Stolarna hittar du på www.tritonraceproducts.co.uk det är Marks dotter Emma och hennes man Ed som tagit över. Jag tror att ett par stolar kostar ca: 250 pund

Ha de Janne

Link to comment
Share on other sites

Det behöver inte plastas för flipfront. I allaf all gjorde inte jag det. Borra i plast är så långt jag kan tänka mig nuförtiden. Jag gjorde ett par hemmatillverkade gångjärn. Ena delen borrade jag fast i noskonen och andra delen svetsades i ramen. Voila-- en flipnoskon. Finns nog bilder på det i min v8a tråd. Skulle tippa på runt sidan 15 till 25 någonstans.

Även Lilje7 har flipnos, vill minnas att det finns bilder på den också i Lilje7-tråden. För jag frågade om bilder, eller så kom de via ebrev, nej det var nog i tråden ändå.

DEt är någon till som installat flip, jo dawi men om han har bilder eller ej i tråden komemr jag inte ihåg. Där har jag det nästan säkert via ebrev.

Kan du med, för det behöver inte bli annat än borr-jobb.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller bakre fäste till diffen, som jag såg diskuterades här, så är det något som jag alltid brukar rekommendera. Det är inte säkert att det är ett krav, det beror på hur resten är konstruerat. Men SFRO gemensamt tittade på en bil i höstas där man bara använde två av de tre tvärgående skruvlägena frampå diffen, och då är det min åsikt att man ska stötta i bakkant också. Använder man alla tre skruvlägen fram kanske det inte behövs men det är garanterat ingen nackdel.

Diffen vill ju rotera när man gasar på och genom att använda även bakre fästet får man krafterna utspridda mycket bättre. Westfield skickar väl med ett bakre fäste om jag inte har fel.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har oxå gjort ett bakre fäste, det var ju ingen större konst. Har man fått ihop det andra så skall man kunna fixa detta.

Tomas:Du fick rätt, det var Schenker som kom med nästa paket :wacko:

Tyvärr var det en liten skada på bakpartiet men skall kolla med killarna som håller på med Windsurfingbrädor här i stan dom kan säkert fixa det.

Ja, ibland blir man ta me F--N nästan tokig :banghead:

I måndags fick jag tre paket alla av olika transportörer och igår ringde Schenker och sa att dom hade en pall på 153kg till mig :wacko: 153kg GLASFIBER!!!!!!!

Pallen visade sig vara ett paket på 16kg med bakstycke, scuttle och skärmar.

Nu är det BARA sidorna kvar undrar vem som kommer med dom, nu har Posten, DHL, UPS och Schenker varit här så vad finns kvar????

Ha de gott Janne (som börjar tappa tålamodet med transportörer)

Link to comment
Share on other sites

Westfield skickar väl med ett bakre fäste om jag inte har fel.

/Gustaf

På Westfield använder man gummibussningar och på bl.a. MK monterar man diffen stumt. Om diffen roterar eller ej borde mer bero på konstruktionen runt upphängningen eller om infästningspunkterna i diffen är för klena.

Mig veterligen har ingen diff eller ram gett sig på någon stumt monterad diff med endast två punkter. Däremot så har jag läst om bussningar som gett upp med tre infästningspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Jag och Schenker är och har aldrig varit kompisar under dom senaste 18 åren ialla fall (självklart finns det undantag)

Jaa det kanske vore bättre att tomten hade kommit med allt och eftersom jag är snäll :D

hade det ju varit gratis...

Funderar på att passa in alla karossdelar och fixa håltagningar därefter lägga en hellack så att man slipper alla småmärken, ja jag är lite petig ibland :)

Janne

Link to comment
Share on other sites

Diffen rör sig ju inte (mer än vad eventuella bussningar tillåter) men den vill rotera.

Använder man bara två fästpunkter räcker det med att en av dem släpper eller går sönder för att diffen ska slitas loss, det kan vara lite onödigt. Har man kvar Fords långa bultar och använder de hålen (på 7" diff) ska det mycket till för att något ska lossna. Men på 7,5" är det ju inte genomgående bult på mer än ett ställe, de som är gängade i godset kan faktiskt släppa.

Ett fäste av Westfields typ som på bilden ovan är så enkelt att göra och montera, så jag brukar som sagt rekommendera det för "piece of mind" - men det behöver som sagt inte vara ett absolut krav.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag väntar fortfarande på mina sidopaneler, dom gick från England den 18:e ihop med allt det andra. Tror att jag kanske hittat en logik i frakthanterandet, vad tror ni om denna teori: :wacko:

Dom tre första paketen gick som "paket" vikt 4-6kg ca:4 dagar från England

Det fjärde paketet gick som "tungt paket" 16kg ca: 1 vecka från England

Det femte paketet som inte har kommit ännu är sidopanelerna som antagligen går som "långgods" lev.tid från England... okänd

Ja det är i alla fall en teori eller vad tror du Calle som jobbar med logistik.

Har provat att polera bort repor på glasfiberdelarna har använt Autosol och fin flytande rubbing för gelcoat det går rätt så bra. Är det någon som har ett tips på hur man polerar bort repor????

I morgon kommer en lackerare i tittar på delarna för att se om han kan fixa dom eller ev. lägga en hellack när jag är färdig.

Nu väntar jag med spänning på när mina sidor kommer och hur dom ser ut :unsure:

Tills nästa gång ha de bra Janne

Link to comment
Share on other sites

Janne E: --- Ja det är i alla fall en teori eller vad tror du Calle som jobbar med logistik. ---

Är det en pall du väntar som stycke- eller partigods då tar det tid. Paketen borde landat samtidigt. Fast frågan är varför du fick paketen via en hel "fraktar-palett".

Har du ett fraktsedelnummer då kan du följa din palls äventyr.

Ett litet eget inhemskt exempel på fraktäventyr med lång väntan.

Borg & Warner T5an som jag har i V8-a bilen gick med bussgods från Lycksele till Arboga. Någorlunda direkt, trodde jag. Men man skall inte tro så mycket.

T5an var på utflykt, Östersund, Falun, Karlstad, Uppsala, Västerås och till sist Köping för att hämtas ut. Den kom fram hel, ren och vältransporterad. Det tog 14 dagar. Vad den gjorde i Karlstad har jag absolut ingen logisk förklaring till såvida det inte var dansen på Sandgrund som drog.

Hoppas grejorna:

1 Kommer fram

2 Är hela, rena och fina.

3 Du är nöjd (eller tillräckligt nöjd, det var ju lite repigt)

Link to comment
Share on other sites

Igår tog mitt tålamod slut :angry:

Jag har försökt få tag på Mark /Triton race products utan att lyckas, så jag skickade ett mail till hans dotter Emma /Triton race seats och ville att hon skulle spåra mina karosssidor.

Ficka svar att transportföretaget tyckte dom var för LÅNGA så dom hade kört tillbaka dom :banghead: :banghead: :banghead:

Så nu skickar Emma dom IGEN men med ett transportbolag.....

Dom håller på att titta på en lösning för mina skadade delar, jag blir snart tokig på detta :wacko:

Hoppas att allt löser sig snabbt och enkelt man tappar ju fart med sånt här strul.

Tills nästa gång, håll alla tummar ni har för att mina delar kommer fram HELA

Janne

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med vill jag bara säga, snyggt byggt:)

Jag bygger också efter haynes bok och har några frågor till dig som har kommit lite längre. Kommer du ihåg vilken ytterdiameter det är på hyllsorna till transit-lederna? Antar att du har köpt dem från rally design. Har lagt in en stororder där, men tyvärr så blir det inte leverans förns efter nyår. Just nu håller jag på som bäst med att planera inköpet av rör till bärarmarna, därav frågan:)

Mvh John

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

JAAAAA ÄNTLIGEN!!!!

I går fick jag mina karossidor och dom var OK några småmärken men inget att hänga upp sig på.

Triton har gått med på att betala Saturn Sportscar att göra ny bakände en framskärm och en bakskärm, jag lägger till lite pengar och får då dom andra skärmarna och en extra noskon.

Jag kan inte nog tacka Andy Hugill på Saturn det är helt tack vare han som detta löst sig, han lagt ner mycket jobb för att Triton skall ta sitt ansvar och betala för dom delar som inte var ok. Jag får bara betala för materiakostnaden på dom delar jag skall betala för :prop:

Så nu sätter bygget fart igen, det som har hänt sedan sist är att jag fixat alla fästen för broms och bränsle och el.

Gjort fästen för att skruva alu på kardantunneln kommer ev. att använda 2mm durkalu. har inte bestämt mig riktigt ännu.

Har även byggt om bakänden så att den passar för glasfiberbakänden.

Fixat flipfästen för noskonen, gjort klart kylsystemet med silikonslangar och exp.kärl så att det är bara att hänga dit det när jag monterar ihop igen.

Bältesfästena är klara både 3-punkt rullbälte och Sabelt 4-punkt.

Det är säkert mer som är gjort men detta är vad jag kommer ihåg just nu....

Så nu skall jag plocka ner allt och slipa och börja måla.

Sen börjar det roliga att montera ihop nya rena och målade delar.

Efter det är det motorns tur...

Tills nästa gång..... ha de kul Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu börjar det röra sig i garaget igen, idag fick jag äntligen målat ramen, bärarmar, tank, pedalställ och allt annat :lol:

Men jag var nära att få en hjärtattack :o

Bakgrund hyggligt stort garage 72m2 med övervåning = högt, byggdes för fem år sedan så jag har inte varit orolig för snön på taket...

Skall precis börja spruta färg på ramen DÅ börjar garaget skaka och armaturerna i taket skakade det kändes som en jordbävning ( jo jag har upplevt en sån). Jag rusar ut och upptäcker att 40cm snö på ett tak blir väldigt mycket på marken!!!!!!!

Jag står och tittar på snövallen 10m lång 2.5m bred och minst 1m hög som ligger framför portarna, jag vänder på klacken och går in i garaget och börjar måla, jag låtsas att det inte hänt :lol:

Efter några timmar med färgsprutan i högsta hugg kommer jag ut och tittar, jodå snöh------t ligger kvar,jag går in och ringer kompisen som kommer i morgon med traktorlastaren......

Så här blev resultatet efter målningen....

Rzerbil097.jpg

Edited by Janne E
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Janne,

Undrar en liten sak om dina stolar. Vad jag kan se på bilderna så är det "Wide Seat" som du har och dom anger "Full Width - 435mm", var är den största bredden? Dvs om dom går ner i sitt-brunnen. Hur breda är dina sittbrunnar?

http://www.tritonraceseats.com/wideseat.htm

Link to comment
Share on other sites

Stolarnas yttermått är 430mm och mina sittbrunnar är 450mm så inga problem för min del....

När Mark gjorde formen till dessa hade han redan måtten till Haynes sjuan.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Sorry kanske var lite otydlig....men är 430 mm i brösthöjd eller delen som går ner i sittbrunnen? Jag har nämligen ~425 mm i min sittbrunn (och konstigt nog lite bredare på passagerarsidan)...kanske skall jag ta "normal" storlek och bröd o vatten :D

Link to comment
Share on other sites

Har varit ute och kontrollmätt och dom är 430 både nere och uppe i brösthöjd, visst skulle man kunna ta bort lite på dom men tror att det kan bli lite vekt, tyvärr får det nog bli lite vatten och bröd.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det känns som det är dags för en uppdatering...

För några veckor sedan fick jag ersättningdelarna som Saturn gjort, kvaliten var mkt bra.....

Hur stora är oddsen tror ni på att Triton uppgett rätt färgkod till Saturn???

Självklart var det fel röd färg... ingen skugga på Andy och Saturn han gjorde det efter dom uppgifter han fått.

Orkar inte krångla mer med det, har provat in alla karossdelar och gjort alla håltagningar som vart möjliga sedan körde jag iväg allt på lack................

Framvagn och bakvagn är monterat och har fixat bromsrören nu i helgen, lånade en riktig hydraulpress till att kona rören med över helgen ( tack TG-bil).

Tänkte göra klart bränslesidan i morgon och montera styrningen sen är det ner på hjul som gäller.

Därefter är det dax för motor och låda.

Passade på att beställa alla motor delar inkl. Kent kam från Burton nu när pundet hamnat under 11kr.

Kommer att använda Pinton från min donator den hade gått 12.000 mil och funkade fint när jag körde hem den.

Men det blir ändå en genomgång med nya vev, ram och kamlager och en Kent FR32 kam självklart ny oljepump o.s.v

Har inte provat att porta toppar innan så det måste jag ju prova nu, har skaffat Des Hammills bok om pintomotorer så den får ligga till grund för mina expriment med toppen.

Det blir inte några stora ingrepp i den men man måste ju prova...

Kommer ev. att ta av lite på svänghjulet oxå, har ett par Dellorto 40:or som får toppa det hela.

Det blir ingen värsting men borde kanske kunna ge närmare 130hk med rätt tändning så tror jag att det kan bli en trevlig motor att börja med så får tiden utvisa om det krävs mer.....

Har du tipps på vilka vertyg som funkar bäst vid portning tar jag tacksamt emot dem, har trycluftsdriven slip och dremmel.

Tyvärr inga bilder just nu, kan inte klicka upp ikonen för att lägga till bilder just nu... kan inte heller använda smilies..

har provat att rensa cockies, problemet är att jag och datorer pratat helt olika språk...

Ha de gott Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...