Jump to content

Kengren Mcsorley 442 - Duratec


kengren

Recommended Posts

Har nu kopplat på batteriet, hel/halv inkl kontrollampa, parkering, skyltbelysning, baklyse, bromslyse (fick sätta in ett relä eftersom bromsljuskontakten aktiverar jord och baklysen hade en gemensam jord), signal och blinkers och dess kontrollampa fungerar. Beställt nya fjädrar bak (250 lbs) så nu blir det förhoppningsvis rätt, backspeglar, kinderlist, växelspaksknopp och läderdamasker till växel och handbroms. Haft i kylvätska, tyvärr så svettas kylaren så det måste nog åtgärdas – får plocka loss den och se om man kan löda den eller om det blir att ge sig på jakt efter en ny kylare

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu ordnat och monterat en ny kylare. Här kommer några bilder från bakvagnen, förhoppningsvis skall det fungera.

IMG_1326.jpg

Närbild på givaren till hastighetsmätaren

IMG_1327.jpg

Elkablarna till bakbelysningen är ej klamrade men de övriga är klart. Fick de nya fjädrarna men de är också för mjuka, beställt nya (400lbs). Bakvagnen är rorty IRS, enligt ritningarna så blir fjädringsvägen bara 50 mm, för att få längre fjädringsväg flyttade jag in coilovers på övre bärarmen och fick på det sättet längre fjädringsväg (110 mm), tyvärr så skulle tänkte jag inte på det när jag beställde mina coilovers – så här i efterhand skulle jag naturligtvis beställt ”dubbelt så starka fjädrar” eftersom jag har gjort denna förändring på fjädringsvägen.

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått och monterat de nya fjädrarna. Grannen har en Lotus Europa S2 – han hjälpte mig att ställa in bilen i ”rätt läge”. Fjädringsvägen bak är nu cirka 40 mm och ner 65- 70 mm – förhoppningsvis så skall även detta vara klart nu.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag kommit till insprutningen, läser, läser och åter läser. Vid nästa garagebesök så skall jag kalibrera innovate mtx-l (det tar tid att läsa in sig men nu tror jag att jag har förstått hur det skall göras) TPS har jag mätt in, när spjällen är helt stängda så har jag 930 ohm och när de är helt öppna 1657 ohm. Lufttempmätaren har jag mätt in, vid 0 grader 1700 ohm, 17,5 grader 1363 ohm och vid 100 grader 300 ohm. Vattentempmätaren har 74000 ohm vid 0 grader, vid 17 grader 43500 ohm, vid 65 grader 6000 ohm och slutligen vid 100 grader 3800 ohm. Är dessa värden rimliga??

Jag har megasquirt ms2 V3.57. Alla dessa data skall ju in. En del förespråkar MegaTune och en del förespråkar TunerStudio, vad skall man välja? När man tittar på msextra.com, så har TunerStudio 4 till 9 ggr fler trådar och svar än MegaTune.

Jag fortsätter min resa med att läsa vidare om detta system (jag har ingen erfarenhet av insprutning men tycker att resan känns bra ändå. Utan tvekan så lär jag mig mycket och förhoppningsvis skall jag också få igång motorn

kenneth

Link to comment
Share on other sites

grunden är både tunerstudio och megatune densamma, jag har suttit endel i båda å haft olika mappar öppna i de olika programmen för att jämnföra lite och programmen är nästan identiska. (Kör MS 1)

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående talare. Dock har jag haft problem med tunerstudio, men det är för att det använder java och min dator har lite problem med javaruntime.

Så jag kör Megatune oftast. När jag vill vara ball så drar jag igång tunerstudio, där kan man ju fixa en massa fancy mätare.

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag varit ock köpt hjul-dolly på Jula. Bilen har hela tiden varit i ett hörn, alla kort och allt mekande har skett där. Idag har jag dragit fram bilen och tagit en del bilder ur andra vinklar än jag har lagt ut tidigare

Här kommer en bild bakifrån

IMG_1498.jpg

från sidan

IMG_1499.jpg

en bild från kylaren och dess "avskärming"

IMG_1500.jpg

Köpte en signalknapp från stylingwebben till snap-of ratten - tro mig eller inte den fungerar perfekt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det ett tag sedan jag uppdaterade byggtråden. Jag har inte legat på latsidan utan en stor del av tiden har ägnats åt att läsa in mig på insprutningen, jag kommer att använda TunerStudio, det verkar vara en fantastiskt program om jag sedan får till det är en annan sak. Jag har köpt ”damask eller vad det heter till växelspak och handbroms, hur dessa sedan skall monteras mot kardantunneln har jag egentligen inte förstått. Detta är den del som jag har gjort till handbromsen (har svetsat ihop en likadan till växelspaken (allt tar tid).

IMG_1509.jpg

För att få lite variation i bilbyggandet så har jag idag målat bakskärmarna. Det är Bilte

mas 2-komponentfär som jag har använt. Resultatet kanske inte blev det bästa, men jag har ju möjlighet att slipa och polera så jag kommer förhoppningsvis att bli nöjd. Det är över 20 år sedan jag höll i sprutpistolen, men det var ett roligt jobb

IMG_1508.jpg

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Snygg bil du har kengren. --- Det är Biltemas 2-komponentfärg som jag har använt --- Jättebra färg, jag har den också, billig med 200kr. Man kan byta färg på bilen varje år utan att bli ruinerad. Vem vet jag kanske har en grön bil nästa år.

Det är inte bara färgen som är snygg allt övrigt ser riktigt bra ut också på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Snygg bil du har kengren. --- Det är Biltemas 2-komponentfärg som jag har använt --- Jättebra färg, jag har den också, billig med 200kr. Man kan byta färg på bilen varje år utan att bli ruinerad. Vem vet jag kanske har en grön bil nästa år.

Det är inte bara färgen som är snygg allt övrigt ser riktigt bra ut också på bilen.

Målningsarbetet går vidare, idag målat noskonen. Resultatet blev inte lika bra som skärmarna, nu får jag vänta några dygn så att färgen torkar igenom ordentligt - det blir att försöka med att slipa med lite vattenfast papper, förhoppningsvis skall det lösa sig. Upplever själv att jag har lagt på ett "tjockt" lager så det borde gå att slipa till ytan. Återkommer med bilder hur resultatet blev. Förhoppningsvis skall jag kunna börja med motorhuven till veckan.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det gick betydligt lättare än jag trodde att slipa ner "rinningarna, färgdroppar och apelsinlacken" på noskonen. Resultatet kanske inte blev det bästa men jag fastnar inte på noskonen - jag skall ha något att göra när bilen är klar också - då kan jag lacka om noskonen. Bakskärmarna är jag mycket nöjd med.

Nu skall motorhuv tillverkas, hittat information på vårt forum att man kan använda 1,5 mm alluminiumplåt, skall idag iväg och hämta papper för att göra en mall. Arrowsmith (håkan book) hade gjort en smart list mot ramrören - det skall jag plagera. Kan man böja plåten som den är eller rekommenderas det att man bygger en "gigg", det tar ju ett tag att ordna en sådan men det kanske är värt besväret?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

När jag böjde min motorhuv satte jag ett grått avloppsrör (dia ca 100-120 mm) på ett järnspett lagt mellan två träbockar. Sedan fick hustrun (utan protester!!!)stå på ena sidan och jag på andra sidan, därefter "rullade" vi aluplåten i flera omgångar tills den passade scuttle och noskon. Vi fick ta i ordentligt men resultatet blev i mitt tycke bra. Materialet till huven är en gratis reklamskylt. Tyvärr vände jag fel sida utåt, skulle naturligtvis ha vänt den omålade sidan utåt!

Har haft planer på att måla skärmar, scuttle och motorhuv i kulören BRG men efter att ha tagit reda på priset för att få den blandad (2K) så slog LOCOSTnerven till och det blir Biltemas 2k-färg (troligen svart).

Bifogar en tidig bild på motorhuven.

Antas

Regnet vräker ner i Konungarikets utpost i norr.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Fick tag i papper för att göra mall - jätteroligt jobb men jag använde inte mallen. Tog som du Antas sa - avloppsrör 110 mm, en gammal bordsskiva och 5 mm dragstänger. Mätte upp på bordet och gjorde första böjningen.

IMG_1514.jpg

helt nöjd med resultatet - tyvärr kom inte vecket/böjningen helt rätt så det fick jag kompensera när den andra sidan skulle göras, gjorde den andra sidan och vips så blev det rätt

IMG_1515.jpg

lyfte på huven på bilen - passformen blev riktigt bra. Det var ett roligt jobb som jag hade gruvat mig mycket för - tänk om alla jobb kunde vara lika lätt

IMG_1516.jpg

nu skall kanten fram och bak justeras in samt vika till en förstärkning på långsidan - tycker personligen att huven blev stabil. Det kanske räcker med att vika 90 grader in och eventuellt 90 grader upp, jag testar så få jag se

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hmmm varför ser det så lätt ut och varför blir det så bra i sort sett direkt när andra bockar motorhuvar? Det är ju bra att det är så.

Jag kanske har för kraftig stålplåt och al-plåt? Tunn Al är väl mer följsam.

kengren, det ser riktigt bra ut ditt plåtslagarjobb.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm varför ser det så lätt ut och varför blir det så bra i sort sett direkt när andra bockar motorhuvar? Det är ju bra att det är så.

Jag kanske har för kraftig stålplåt och al-plåt? Tunn Al är väl mer följsam.

kengren, det ser riktigt bra ut ditt plåtslagarjobb.

D undrar ju jag med, höll på som en tok med min :(

Link to comment
Share on other sites

"......Arrowsmith (håkan book) hade gjort en smart list mot ramrören - det skall jag plagera. Kan man böja plåten som den är eller rekommenderas det att man bygger en "gigg", det tar ju ett tag att ordna en sådan men det kanske är värt besväret?"

kenneth

Glömde en sak i mitt tidigare meddelande om hur jag böjde huven.

Huvkanten mot chassrören böjde jag in 90 grader och kapade (bredd 25 mm) - tittade också på Håkan Book´s lösning som jag tyckte var bra. Jag fann dock att huvkanten blev tillräckligt styv med endast en invikning. På chassirören svetsade jag fast fyra stående "pinnar" som styrningar, de går in i hål i den invikta huvkanten - med "pinnarna" sitter huven på plats i sidled.

90 graders böjen utfördes på detta sätt: tog två brädor, spände fast dom med skruvtvingar på båda sidor, böjde och bankade därefter till kanten. Visst blev det märken men de är ju mellan invikningen och chassiröret! Hustrun påtalade syrligt att "ingen ser det men du kommer ändå att peka ut och tala om det för alla!" Ack ja, dessa kvinnor!

Det finns en viss sannolikhet att jag kör med "järnhästen" ner till mina hemtrakter (Sollefteå) inom den närmsta tiden, om du är hemma kanske jag kör ner till Sundsvall för ett "garagemöte" - om du har möjlighet. För er sydlänningar kan jag blygsamt meddela att det bara är ca 60 mil mellan Luleå och Sundsvall, blott ett stenkast för oss i de befriade regionerna.

Antas

Nymålad med Biltemas 2K färg.

Link to comment
Share on other sites

hej antas

din ide med "pinnar" på ramröret köper jag direkt - en smart enkel och effektiv lösning!! Jag tycker också att huven blev vridstyv, det kan ju bero på att jag gjorde den i 1,5 mm. Om man hade gjort den i 1 mm så kanske den hade blivit sladdrig? Du är alltid välkommen ner till mig, jag kan bjuda dig på fika eller mat och så kan vi fara ock titta på "rörhögen" (det är ett ord som jag har svårt att skriva, men någon gång skall vara den första). Vill se bilder på din bil (rörhög) efter målningen. När ni sprutade den hur mycket spädde ni färgen. Jag spädde 25-30%, vet ej om det är rätt. Till våren när värmen kommer så skall jag spruta om noskonen.

Link to comment
Share on other sites

Grannen spädde ca 10%. Det märktes att han var skicklig yrkesman!

Min "målarbox" dvs partytältet är perfekt till ändamålet. Regnet lär vara på väg hit från dina trakter så det får stå uppsatt några dagar till.

Bifogar en bild på de målade detaljerna inne i tältet. Lägg märke till glansen på framskärmarna, bakskärmarna höll grannen på att måla om trots att jag tyckte att de dög.

Igår och idag har jag tillverkat en konsoll för instrumenten. Den ska sitta till höger om ratten på instrumentbrädan och ger en vinkling mot föraren, vänstra kortsidan ska sitta platt mot instrumentbrädan. Funderar på att klä konsollen med rött skinn (samma som stolarna). Instrumentbrädan blir troligen i mahogny.

Bifogar även en bild på en "styrpinne" för motorhuven.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu kommer en uppdatering av min byggtråd. Huven är klar och fastsättning är ordnad. Garaget är städat. Det har inte varit så rent på de sista 5 åren – det känns som ett trevligt vardagsrum. Har tankat upp, inget läckage (man har alltid en tanke är det tätt eller inte...). Nu är det lugnt med skruvandet. All min tid går åt till att sätta mig in i TunerStudio, läser och åter läser. Det är en helt ny värld som öppnar sig. Vilka möjligheter som finns med insprutning. Det är lätt att drunkna eller fastna i alla information. Enklaste sättet vore att kontakta en person som redan kan systemet och få hjälp men samtidigt så känns det som en härlig utmaning, det är ju det här jag tycker om. Tunerstudio och goggel på en dator och beskriver resan en annan dator – ett effektivt och bra sätt för mig att lära sig.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De senaste veckornas inläsning har resulterat i en översättning/manual på TunerStudio - har försökt att hitta någon plats att lägga ut den på men det är inte så lätt - nu ligger den på adressen http://pdfcast.org/pdf/tunerstudio-kengren - tycker själv att sajten är seg. Fungerar det dåligt och du inte får fram den så kan du skicka mig ett PM med mejladress så får du den via mejlen, (21 sidor och 2,5 Mb).

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Resan mot uppstart kommer allt närmare och vintern nalkas snabbt. Det är trångt i garaget, får dra bilen fram eller bak för att komma åt. Nu har jag kört Corvetten till sonens garage.

IMG_1589.jpg

Nu kommer det att bli lättare att jobba med lillbilen, kommer åt den enkelt från alla håll. Förhoppningsvis skall nog bilen provstartas den närmaste tiden.

IMG_1592.jpg

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag gjort framhjulsinställning, använde mig av snören och vattenpass - det gick mycket lätt - camber -1,5 grad och toe in totalt 1,5 - 2 mm. Har även kalibrerat Lamban så nu är det också klart. Nästa inställning är bränsletryck - original är 380 kPa, skall man hålla sig till det eller kan man höja det lite?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

I helgen har bilen för första gången kommit ut i det fria, drog ut den när jag skulle köra igång bränslepumpen med en viss form av rädsla för brand, (veckan före midsommar var det en person i grannstaden som tyvärr hade den oturen att hans Lotus Elan brann upp).

IMG_1612.jpg

Nu är bränsletrycket inställt på 4kg som tur var utan läckage. Drog in bilen och plockade fram datorn – nu skall det bli TunerStudio och Megasquirt för hela slanten. När jag köpte MegaSquirten så köpte jag också USB till RS232 serial adapter eftersom min dator saknar serial utgång. Kopplade upp, kommunikationen gick bra men när jag skulle läsa av vad som fanns i MegaSquirt-boxen så ville det inte.

IMG_1613.jpg

Provade så långt jag kunde men här räcker inte min kunskap till. Nu behövs det HJÄLP. Genom åren så har jag via Corvetten lärt känna Jonas Bylund (JOBY) se hans byggtråd på savarturbo - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=6628 och tog kontakt med honom, han gav mig en massa tips (det är viktigt att ha samma version av program på datorn och bilen) på hur man skall lösa denna form av problem. Skall idag fara upp till garaget och testa – förhoppningsvis skall det fungera. Får ta ett steg i taget, om inte annat så har han lovat att hänga med upp och prova. Livet är egentligen rätt härligt.

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Har varit i kontakt med min räddande ängel. Nyaste programvaran laddades ner till min dator - upp och testa igen. Trots att kommunikationen fungerade bra så kunde inte Bat-filen som skulle ladda in den nyaste programvaran till megasquirten arbeta med com 13 - ändrade kommunikationen till com 1. Startade Bat-filen och vips så fungerade allt direkt. Vilken härlig känsla. Idag skall det första uppstartsförsöket göras - det är bara att hålla tummarna.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Idag är det på dagen 2 år sedan jag startade min byggtråd. Efter någon timmes ifyllande av värden i TunerStudio med stor hjälp av Jonas Bylund var det klart. Testade och efter 10 – 15 sekunder small bilen igång, tomgången var för hög så vi fick stänga spjällen lite mer.

Nytt startförsök och det fungerade igen – motorn fick gå så att den blev varm – tempen bara steg och fläkten gick inte igång. Åter slå av motorn – en säkring på 10 A hade gått så det var bara att montera en 15 A säkring. Startade fint igen, men efter ett tag så gick remen till vattenpump och generator av – klövs i hälften, (får göra om fästen så att det styr bättre). Provkörde en bit men fick soppatorsk. Motorn ville gå lite rik så det behövs justeras. Det var en härlig dag.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

2 år!

För mej gick det 7 (sju) år innan jag startade motorn!!!!

Känner igen allt krångel från första starten innan jag lyckades, med hjälp av detta forums medlemmar, skrämma motordjä....så att den numera går så att tom jag kan förefalla religiös.

Link to comment
Share on other sites

1:a advent - tänd högra strålkastaren, 2:advent - tänd vänstra strålkastaren, 3:e advent - höger bakljus, 4:e advent - vänster bakljus ---- (h)julafton kör igång varningsblinkers och bromsljus.

Behövs ingen julgran, bjällerklang får du av njutbart motorljud.

Antas

Tomte

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Nu har det gått en vecka sedan jag fick igång bilen. Varit ute och provkört - jag har aldrig kört eller åkt en seven tidigare. Blev mycket imponerad, det kändes som att köra en motorcykel, det drar iväg fort och det går mycket snabbt att ta ner hastigheten. Den känns bra avvägd och balanserad vilket gav en HÄRLIG KÖRKÄNSLA.

Har lagt ner mycket tid på TunerStudio allt har fungerat bra men jag har haft en del problem. Det finns dialogfönster som räknar ut Req_Fuel --> jag fick värdet 16,8. Motorn går mycket rik - har minskat Req_Fuel och är nu nere i 6,8 och fortfarande ligger den på 13 AFR, fortsätter att sänka detta värde. Det känns fel -> har ju reducerat med 60%.

Tändningskurva hittad jag på locostbuilders.co.uk (pjay Duratec 190 hk Tiger S6) – den var upplagd juni månad 2011 Jag valde den beroende på hans förklaring. "I decided to work on the basis of a maximum of 26 degrees advance because of the design of the combustion chamber/spark plug position etc. (although I'm not an expert)". Den tändkurva som fanns i Tunerstudio hade upp till 38 graders förtändning och det känns inte rätt.

Skall försöka få till en så bra VE-Tabell som möjligt, och kallstartsfunktionerna.

Kylningen fungerar bra och motorn går jämt.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Skit i req_fuel :) Du kanske har fått nån parameter fel som gör att du får dubbelt så högt beräknat req_fuel som du borde? Number of squirts t.ex. Sen får du tänka på att req_fuel bara är en parameter som räknar ut mängd bränsle som ska sprutas in (när motorn väl går). VE-tabellens värde kan lika gärna vara dubbelt för stort.

Lita på bredbandslambdan!

Link to comment
Share on other sites

Skit i req_fuel :) Du kanske har fått nån parameter fel som gör att du får dubbelt så högt beräknat req_fuel som du borde? Number of squirts t.ex. Sen får du tänka på att req_fuel bara är en parameter som räknar ut mängd bränsle som ska sprutas in (när motorn väl går). VE-tabellens värde kan lika gärna vara dubbelt för stort.

Lita på bredbandslambdan!

Tack rikard

har lagt upp denna fråga på insprutning - troligtvis är det så enkelt. Har matat in 2 squrits per engine cycle och alternating - om jag ändrar alternating till simultaneos så halveras ju bränslemängden --> då blir det mer rätt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle aldrig ha kommit så här långt med mitt bygge om inte detta forum fanns. Jag trodde att 380 psi var 3,8 kg/cm2 – det var därför jag satt mittbränsletryck på 4 kg, tack tomas jag har ställt om trycket till 3 kg och det räcker till. Ditt svar rikard angående Req_fuel fick mig på andra tankar → om man kör alternating så får man hela Req_fuel direkt på varje spridare, om man däremot kör simultanes så halveras detta värde – nu vet jag det. Hela dagen har gått åt att försöka ställa in motorn – det har gått djävligt bra, nu stämmer Req_fuel och inställningarna och det kanske viktigaste är att jag ”tror”att jag har förstått det.

När jag trycker på gasen så vill inte motorn svara. Begriper inte vad det är för fel. Från början hade jag bara TPS på enrichment och inget MAP, nu har jag TPS 40% och MAP 60%, det blev betydligt bättre, i morgon skall jag reducera TPS mer, kanske blir bättre jag vet ej. Har hållit på och testat med VE Analyzer Live, det verkar vara ett otroligt progam.

Nu kommer en fundering som jag är osäker på, är det viktigt att VE-fuel table, AFR-table och Ignition -tabellen har samma skaldelning

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det någon vecka sedan jag uppdaterade. Det kanske inte har blivit något större jobb men en del småsaker är ordnade. Har gjort om remsträckaren till generator och vattenpump. Nytt stag har tillverkats till luftrenaren – nu sitter den fast bättre. Hållaren till tändmodulen har byggts om, orsaken var att tändkablarna inte räckte fram (nya tändkablar säljs inte en och en utan man får köpa alla samtidigt, kostnad 680 kr) – då var det lättare att bygga om hållaren. Justeringsskruven till tomgången har bytts ut. Alla kablar i bilen har satts ihop med buntband så nu är det rent. Säkringshållarna är uppmärkta så nu vet jag vad som går till vad utan att titta på elschema. Fortsätter att läsa in mig på Megasquirt och TunerStudio. Har kommit underfund med att min största fiende är mina egna förutfattade meningar hur saker och ting skall fungera – man önskar att man skulle kunna ”nollställa” sig och acceptera vad som skrivs. Det känns många gånger som att man arbetar i en uppförsbacke istället för att ta den enklare vägen

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu närmar man sig jul och Corvetten har jag flyttat tillbaka till garaget - så nu är det trångt igen. Har skruvat igen kardantunneln och schutlen, förhoppningsvis skall det dröja ett tag till jag behöver öppna dem igen. Allt tar tid men nu är det klart, det blev också Audi-mittental's sidoblinkers. Skall lämna tillbaka bromsoken eftersom de läcker, det är inte mycket men det fuktar ner fälgbana och däck - förhoppningsvis så går det på reklamation - i vilket fall som helst så känns det inte bra att bägge utbytes oken läcker. Här kommer några bilder av hur det ser ut nu.

IMG_1671.jpg

Här syns en "springa" på höger bakkant som blev när jag böjde huven - får väl göra om det på ett eller annnat sätt

IMG_1673.jpg

Det är konstigt vad mycket jobb det är för att bli klar om man nu någon gång kommer att bli klar.

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Hustrun ska sy min klädsel men hon verkar dra ut på tiden. Hon vet att jag måste tala vänligt till henne, skotta och köra snöslungehelve...., diska och fan vet allt fram tills hon har sytt. Kvinnor är listiga!

Link to comment
Share on other sites

kengren: Två snygga bilar i garaget och klart att du bilr klar med kärran. SEdan när den är "klar" då övergår den formodligen i "upgrade-fas". Men den är klar innan dess.

Antas: Börja sy du istället. Sy med sytråd eller svetstråd, hur stor kan skillnaden vara egentligen och du blir helt oberoende ialla fall. Du kan skippa snöslunge- och skottnings.h-vetet. Disken, den kanske du åker på trots allt men är du snål med tallrikar och bestick så kan du nog komma rätt lindrigt undan.

Vänligheten kanske behöver laddas lite om de andra förslagen jag har till dig faller till gillande (av dig) och går i verkställighet.

Lycka till och återkom gärna med rapporter....

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för fel på papptallrikar och muggar och bestick av plast? Servetter fixar man lätt av pappersrullen i verkstan.

Se där, det är lätt att fixa det mysigt.

Sy? Kommer ihåg att jag en gång i tiden la upp byxor med häftapparat - gick alldeles utmärkt. Varför ska det då inte gå att tillverka stolklädsel med häftapparat?

Varför göra något enkelt när man kan göra det komplicerat - hmmm......eller var det tvärt om?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kollade lite i din tråd ang VE tabellen.

På min sons 140 med VEMS hade vi först lite problem med VE tabellen det visade sig att en felaktig parameter var satt.

I VemsTune räknar man ut ReqFuel på följande vis

ReqFuel = 6,49*(D/N/I)

D= motorvolym cc

N= antal spridare

I= spridar flöde (cc/min)

På hans B23 med Siemens DEKA 630cc står det på 5,9ms han hade tidigare 300cc spridare då fick vi minska från 12ms

VE tabellen fick också justeras en hel del då spridarnas öppnings tider var så olika.

om du får stora skillnader i VE tabellen mellan tomgång (låglast högt vacum) och fullgas (höglast litet vacum) är det ramp upp som skall justeras.

Om du har mycke låga värden i VE tabelln på låglast jämfört med höglast har du förmodligen för stort värde på ramp up tiden (jag tror det är samma i Megasquirt som i VEMS.

Har du kam givare? annars funkar väl inte simultanius sprutning eftersom med endast vev givare vet den inte om demn är i komression eller avgas takt.

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Tack Mikael för feed back. Byggresan har varit fantastiskt rolig och lärorik, men med facit i hand är det mycket som skulle ha gjorts på ett annat sätt. Bilen går men det är många värden/inställningar som skall ändras. När det gäller Megasquirt så beror det på att jag inte har/hade de rätta kunskaperna/erfarenheten för att ställa in systemet – till det behöver jag nog hjälp men vintern är lång och nyfikenheten är stor. Kommer att lägga mycket tid på att fortsätta att läsa in mig på systemet – nätet är ju en fantastisk tillgång.

Så här efteråt – vad skulle jag ha gjort på ett annat sätt.

1 justeringen till tomgången skulle ha varit mer ”fast” (reglagen - tomgångsskruv)

2 spridarvärden är inte så känsliga utan det tar Megasquirten hand om – vet ej hur många timmar jag har lagt ner för att få de ”rätta” värdena till mycket liten nytta. Fick bra hjälp av vårt forum men jag förstod inte (det var mina egna förutfattade kunskaper som sa stopp)

3 fastnade på TPS när det är MAP som jag skall använda – TPS endast för ”snabbt gaspådrag”

4 req_fuel värdet är uträknat på 720 graders motorvarv – det har ingen betydelse om man kör alternating eller simultaneos det fungerar. Det råa req_fuel värde som jag får av TunerStudio halveras i menyerna om man väljer simultaneos men utslaget på 720 graders motervarv ger det samma värde – här var min stora tankevurpa...

5 megasquirt behöver kamvinkelmätare om man skall köra sekventiell insprutning annars så tar den information till bränsleinsprutningen från 36-1 hjulet (tändningen)

6 ställ in tomgången så att den är stabil – ordna kallstartsfunktionen INNAN justeringar av VE-tabellen (Det är inte lätt hade för bråttom ville testa VE Analyzer Live)

7 skulle ha läst in mig mer på systemet innan motorn startades – det är inte lätt. I vilket fall som helst så var det en fantastiskt härlig känsla att motorn gick – ett personligt lugn infann sig i mig.

8 det är en fantastisk resa och jag är inte helt i mål ännu – men det känns så ibland

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...