Jump to content

Jakes Lättviktsbygge, i trafik!


jake

Recommended Posts

Jag gissar på att du satsar på Focus ST170 bakskivor. Skulle det hjälpa att använda Sierrans bakskivor? Visserligen samma offset men något mindre diameter (och vikt).

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte gå upp på 15" fälgar? Då borde du kunna ha mera ET utan att oken tar i. Fler däck-dimensioner oxå! Och OZ Ultraleggera finns i 15" med ford bultmönster. HAr för mig att det även går att få motsvarande för Volvo 850 4-bult, dvs. ET 43. Om du vill hålla nere fälgstorlek iom. vikt så tror jag du kommer ned lika lågt med OZ Ultraleggera. Skitlätta helt enkelt.

Vill du ha skivor med mera offset så kan du ju satsa på flytande skivor med lösa bells. Willwood har ju som inte är äckeldyra.

Link to comment
Share on other sites

jo det är fikusens bakskivor. men med de spindlarna jag har fram blir det krav på 280mm skiva. och jag måste ha ET 0 eller kanske tillomed ett negativt ET-mått.

misstänker att det är granada spindlar jag har, på dessa sitter oket 10mm längre ut än på cortina/taunus därav kravet på en "onödigt stor skiva.

skulle helst vilja ha 13" då dessa är lättast. hmmm kanske skulle jaga rätt på en omgång cortina spindlar.

Link to comment
Share on other sites

Taunus = anus var det väl när det gäller spindlar? Granada är väl lite annorlunda men inte nog vad jag förstått? Låter som du kommer få för mycket styrradie. Där hjälper större hjul till med den saken oxå. Om du ändå ska köpa fälgar så tror jag nog att blir lättare att få tag i 15" än 13". Ultraleggera tex. har 15" som minsta storlek.

Ford har varit bra att ge sina bilar suspekta namn: Transvetsit, Anus, Fikus etc... :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har OZ Ultraleggera 15x7" på min bil och fälgarna väger ca 5kg styck. Gjorde en jämförelse för ett tag sedan mellan kompletta hjul 195/50-15 med fälg kontra motsvarande rullomkrets för 13" och då var totalvikten väldigt lik. Ska se om jag hittar siffrorna någonstans, om det är av intresse.

Link to comment
Share on other sites

Jag har OZ Ultraleggera 15x7" på min bil och fälgarna väger ca 5kg styck. Gjorde en jämförelse för ett tag sedan mellan kompletta hjul 195/50-15 med fälg kontra motsvarande rullomkrets för 13" och då var totalvikten väldigt lik. Ska se om jag hittar siffrorna någonstans, om det är av intresse.

viktsiffran är jätte intressant :)

märkte idag att jag gått på pumpen gällande bakbromsarna. köpte enl rekomendation vw golf VI ok på feltema men missade att fästbygeln saknades... den kostade dessutom dubbelt så mycket som oken, eller lika mycket som ett par wilwood 4potare med integrerad handbroms. :banghead: får åka till feltema om se om jag kan lämna tillbaka dem.

http://www.rallydesign.co.uk/popup_image.php?pID=11370

Link to comment
Share on other sites

viktsiffran är jätte intressant :)

märkte idag att jag gått på pumpen gällande bakbromsarna. köpte enl rekomendation vw golf VI ok på feltema men missade att fästbygeln saknades... den kostade dessutom dubbelt så mycket som oken, eller lika mycket som ett par wilwood 4potare med integrerad handbroms. :banghead: får åka till feltema om se om jag kan lämna tillbaka dem.

http://www.rallydesign.co.uk/popup_image.php?pID=11370

Tycker Feltema har varit bra när det gällt returer, packade t.o.m. med upp ett takräcke och konstaterade att det lär inte funka i vardagligt användande så stoppade grejerna i en ICA kasse och sa att det här funkar ju inte....inga problem :)

Har dessa bromsar vilka känns mycket bra men inte ännu provat dom. Fick dock justera lite för att kunna bulta på dom på Westfields baknav.

IMG_2623.JPG

Link to comment
Share on other sites

viktsiffran är jätte intressant :)

Ska vi se... ingen direkt vetenskap men ändå...

Börjar med fälgar:

OZ Ultraleggera 15*7" väger 4,99kg

Compomotive CXR 15*7" väger från 6,7kg

Compomotive CXR 13*7" väger från 4,85kg

och lite jämförelser med kompletta hjul

OZ Ultraleggera 15x7" med 195/50-15 Yokohama 048 13,3kg/st

OZ Ultraleggera 15x7" med 195/50-15 Toyo 888 13,8kg/st

Compomotive ML 7x13 med Yokohama A-021R 205/60-13 vägde 15.8kg

Compomotive CXR 7x13 med Yokohama 048 205/60-13 vägde 14kg

Compomotive CXR 7/13 med AVON ACB10 185/50-13 vägde 10.6kg (betydligt mindre rullomkrets än ovanstående)

Compomotive CXR 7/13 med AVON ACB10 195/50-13 vägde 11.4kg (betydligt mindre rullomkrets än ovanstående)

Link to comment
Share on other sites

gaahhhh! 3kg lättare med ett 13" och 15 finns inte ens i 185 som jag skall ha. samt att om jag tar ner skivan så sparar jag ca 1 kg/hjul... slutar ju i storlekordningen 14-20kg beroende på hur jag får till det, dessutom fjädrad vikt. nä 15" går inte, blir stort omtag här :(

vad kostar en sån där force racing?

Edited by jake
Link to comment
Share on other sites

Ska du ha det så lätt som du önskar är det nog Willwood eller AP som gäller på både ok och skivor... annars lär du får helt fel styrradie osv. om du ska börja kompromissa med ET osv. Jag tror faktiskt du förlorar mer varvtid på fel geometri än 12kg vikt. Vad väger föraren förresten? ;)

Link to comment
Share on other sites

Var på feltema igår och lämnade tillbaka bromsgrejjerna inge problem trots att jag legat på dem i 1.5 månad :)... skönt.

Ang spindeln ska jag undersöka om det går at hitta en "bättre" spindel eller om jag ska kasta upp granadaspindeln i fräsen.

Link to comment
Share on other sites

60 kg 180 lång ... dvs inget att hämta på bantning :)

med ET 0 skulle jag få 0 i scrub med 185/60-13.. med 15" blir ju även detta galet.

Något är tokigt här, tror jag. Du får gärna visa upp den spindel som ger 0 i scrub med ET 0. Jag lämnar alltid dörren öppen för att jag har fel men jag har aldrig sett, eller hört talas om en spindel som ger negativ scrub så fort det blir positiv ET på fälg. Kan du visa med bilder?

/Hsing

Link to comment
Share on other sites

Hubben är inte byggd än, men det blir den effekten du beskriver. Har fått fatt i ett par cortina spindlar med hubbar nu, så jag kommer nog inte att bygga några hubbar till granadorna!

annars kan du kolla på corvette -85 spindlarna med tex -98an magnesiumfälgar, ser ungefär lika ut.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Hising: något är det som inte stämmer! För att du ska få 0mm i scrub vid ET 0mm så krävs... ingrepp av högre makter! Fysiskt omöjligt!

Tillägg: Ovan gäller alltså så länge man har en rimlig lutning på styraxeln och motsvarade när det gäller diametern på hjulet. Går man upp på väldigt stora hjul är det möjligt med relativt liten styraxel-lutning. Men då blir istället hjulet för stort för spindeln att mäkta med hållfasthetsmässigt.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Håller med Hising: något är det som inte stämmer! För att du ska få 0mm i scrub vid ET 0mm så krävs... ingrepp av högre makter! Fysiskt omöjligt!

Et 15. placerad 33mm ut vilket skivan skulle ge. 190mm bred fälg. Några frågor?

post-3351-126936678302_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Et 15. placerad 33mm ut vilket skivan skulle ge. 190mm bred fälg. Några frågor?

Jag fattade aldrig att du byggde en egen spindel. Vore intressant att se hur du gjort. Kan du inte lägga upp en bild utan fälgen, det vore hur intressant som helst.

/Hising

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har ingen bild att bjuda på det gammla. Har köpit ett par kompletta cortina spindlar, som har fått smaka på chapmans ande.

Som jag tänkt först

komplett 1 spindel+hjul (OZ superleggetta) 28 kg

Hittils spindel + hjul 17kg. Men kan nog kapa något lite till.

Dvs jag har genom att göra rätt minskat roterande/fjädrade massan 30kg på hela bilen och då har inte bakbromsarna smakat på chapman än. :racesmile:

Edited by jake
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

HMM :blink:

Har köpit ett par kompletta cortina spindlar, som har fått smaka på chapmans ande.

Hmm igen

en kraftigt moddad granada spindel:)

kanske trög.... ja ja huvudsaken det funkar för dig... men kan va så att någon vill följa dit revolutionerande recept...

Link to comment
Share on other sites

HMM :blink:

Hmm igen

kanske trög.... ja ja huvudsaken det funkar för dig... men kan va så att någon vill följa dit revolutionerande recept...

Du har rätt, det här kräver lite förklaring.

NI SKA INTE UNDER NÅGRA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER GÖRA SOM JAG GJORT FÖR DET ÄR FEL, FEL OCH ÅTER FEL!!!

Tanken var att låta cortinan få smaka chappmans ande. Men då jag gjort assaskeetfel och köpt fel ok som jag dessutom berabetat för att få dem att passa på vad jag trodde var cortinaspindlar (var ju granada) kunde jag inte köpa köpa "rätt" grejjer till cortinaspindlarna. För att på örat på oket på plats så kunde jag antingen använda en 260mm skiva eller borra nya hål och använda orginalskivan. Då det slutade med att det inte fanns någon vettig skiva som var 260mm som klarade så stora klossar som jag har föll valet på att använda cortinans 247mm skiva och svarva ner den till rätt tjocklek.

Dessvärre så gick det inte att borra nya hål i cortinaspindeln (det var orginalhål i vägen) för att få oket att funka med wilwood oken. Därför tog jag granadaspindlarna och moddade dessa det krävdes nästan 6h svarv och fräs för att få ihop det. För att inte tala om vilket trassel det blev att få till lagren då det är olika diameter på axeltapparna.

Idag kör jag:

*Wilwood NDL OK 1.2kg

*Moddad granadaspindel lättade 0.8 kg

*Moddade cortina nav lättade 1kg

*Moddad cortina skiva lättad 1.5kg

Det ni skall göra om ni skall göra rätt med cortina spindlar är:

*Wilwood powerlite kit från ralley design med bracket (lättare än det jag har)

*Lättad cortinaspindel, går inte att lätta lika mycket som min, men är lättare från början. eller varför inte RAO spindeln i smidd alu, med bracket för powerlite??

*Lättade Nav

Skulle chansa på att det faktiskt går att få ett något lättare och bättre paket med detta och framförallt mycket mindre jobb. Frågor??

post-3351-127213242902_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Justja, om någon vill ha mallen jag hålborrade efter så håll till godo. dvs ingen sexig fräs har inte, bara att tejpa fast på bromsskivan. :racesmile:

print.ps

Edited by jake
Link to comment
Share on other sites

Sådär, fick ner bilen på hjul i helgen och mätte lite hjulvinklar rideheight squat osv..

Framvagnen verkar vara föredömligt bygg, men bakvagen :banghead:... Negaiv squat, för långa dämpare, galet placerade fästen. Testade den enka vägen som skulle ge ca 150% squat, men det slutade med nya dämpare med 2" fjädringsväg. Bygger nu om hela rasket, med 4.5" fjädringsväg och fina squat värden. Mycket kapande blir det :515:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sissådär, nu har jag äntligen något att berätta. har väntat på grejjer sedan 14 april. IDAG kom mitt paket med bakbromsar kortare dämpare och annat MYSS.. IGÅR kom mina nya fälgar som har skotts med XX år gammla racepuppur som en polare hade under en gammal husvagn som stod längst in på hans brorsas firma :blink: ....

Nu är bygg glöden på topp och grejjer finns det :515:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jösses såg att det var ett tag sedan jag uppdaterade .... :/

Jag har nu ett rullande chassie som är klart för SFRO1an, Nu återstår att få tag i torngern, men han har inte gått att få tag i på 2v ??? Någon som vet om det har hänt något eller är det normalt?

Link to comment
Share on other sites

Sissådär då har jag fått tag i torngren, nästa tisdag ere dax för första besiktningen :D

Dock så har jag några saker att fixa tills dess varav ett av dem är tämligen trängande :/

Jag har 4pot wilwood bakbromsar med integrerad handbroms, smutta lätta saker.

post-3351-0-96687600-1289940392_thumb.jpg

Till dessa bomsar följde det med en wire som var lite för lång. men att kapa är inget problem. däremot så undrar jag hur jag skall få nån pinal på wiern som gör att jag kan koppla den till handbromsspaken. Någon som har någon bra idè??

post-3351-0-99277900-1289940525_thumb.jpg

Sedan så har jag varit tämligen entusiestisk när jag sänkte ramen över drivlinan så nu har jag kollition mellan klumpen och tvärröret. får kapa ur det och höjja 25mm. mindre problem.

post-3351-0-69754000-1289940615_thumb.jpg

Att göra förrutom det:

svetsa fast fästena för noskonen (ligger på hyllan)

svetsa fast lapfästena (ligger på hyllan)

svetsa fast batterilådan (ligger på hyllan)

hitta en bra plats för den fungerande handbromsspaken och svetsa fast den, passagerarbrunnen är hetaste spåret nu. (tar i kardanen om jag sätter den ovanpå tunneln)

Edited by jake
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag använder samma ok och en wire från Volvo V50 handbroms.

Jag kapade wiren och tillverkade en nippel som det sitter 2st M6 stoppskruvar i, en i varje gavel på nippeln.

Det har funkat i andra fall och hoppas det skall räcka till nu också.

post-2913-0-41674000-1289942759_thumb.jpg post-2913-0-75948600-1289942746_thumb.jpg

Lycka till med besiktningen,

// Peter

Link to comment
Share on other sites

EDIT: Peters lösning är nog ännu enklare :)

---

Som jag mailade dig så borde du väl kunna borra ur "dongeln" på handbromsen och ersätta med en sådan här axel

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=13239

RD6902Product.jpg

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

fälgar från mocomp som sagt.

Jag jag har inte hittat den där dongeln, frågan är om engelsmännen packat fel eller om jag fipplat till det, känns som 50%.

Får göra en insats hemma, om inte det funkar så får jag svarva lite, ingendera är något problem.. :)

Link to comment
Share on other sites

Sådär då är jag .... nästan redo för byggbesiktningen på tisdag :).

Är inte helt nöjd med hanbromsens placering och wiredragningen, men det e ruggigt trångt i min kardantunnel då min drivlina ligger så högt i chasseit.

* Två fästen till noskonen (fick fel längd på två dezuze fästen :/)

* infästningar för kränghämmaren (eller ska jag nitmuttra dessa istället)

* fästena för växelspaken.

En bild på bygget ju alltid kul :)

post-3351-0-11900700-1290352703_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sissådär då var besiktningen avklarad. Torngren var i det stora hela nöjd, och det är jag också. lite småfix att fixa innan besiktning.

Kan även ge er alla et finfint tips gällande chassienummret. Ta det här typsnittet och skriv ut, tejpa sedan fast pappret och tjörna i varje punkt (automatkörnare e fint)...Blir skitsnyggt :)

DotsAllForNow.zip

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...