Jump to content

Jakes Lättviktsbygge, i trafik!


jake

Recommended Posts

Hallå!

Jag har fått köpa en färdig ram av en kollega som inte känner att han orkar färdigställa sin 5e sjua http://forum.locostsweden.se/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.gif. bygget är idag byggt som en extremt lättviktsbygge vilket jag hade tänkt att fortsätta med. siktar på ca 500 kg med mig i, jag är lätt så upp till bevis http://forum.locostsweden.se/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.gif.

Det som finns idag är ram, bärarmar fram, styrväxel, bakaxel från någon godtycklig ford, skärmar och noskon, samt div karrosseriplåt.

Det som krävs för SRFO-1an är spindlar fram, hjul, rattstång, fjädrar+dämpare, motor, låda.

Jag har kommit fram till tre drivline alternativ

1. yamaha R1 + lätt,sekventiell låda - dyrt, krångligt med backväxel, motorn hamnar "fel i bilen"

2. Ford typ9+dura/ztec + ganska billigt, nya grejjer, enkelt - tuuuungt,

3. suzuki swift gti + samuraj/jimny låda + ganska lätt, billigt, enkelt, kan använda donatorbil - gamla grejjer.

Sedan funderar jag på om man skulle kunna använda samurajbakaxeln, någon som har ett mått på axelvidden? och kanske vikten?

Vilka årsmodeller av samurajlådan passar ihop med swift GTI motorn?

edit: uppdatera trådtitel.

Edited by jake
Link to comment
Share on other sites

lätt = MC motor då har man liten kylare och generator o startmotor m.m allt väger. en mc motor kan väga ung. 65 kilo men en bilmotor med växellåda kommer lätt upp i 200 kilo. eller mellan 160-200kilo.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

jake: Hej och välkommen. Behöver du råd om hur du skall få din bil under 500 kg. Undvik mig. Men vill du får hjälp med att få bilen att väga över tonnet. Då är jag absolut rätt mentor.

Kul men ny byggare och bil. Välkommen och kul att få en ny tråd att läsa i.

Link to comment
Share on other sites

Det här R1 vs SWIFT gti är ingen lätt fråga.

R1a = 65kg (ingen orimlig gissning) + backlag 10kg + ev torrsump X kg + extra kardan + växelspak nr2. är 80 kg + vätskor helt tokigt?

Swift+samuraj = motor 66 kg + låda 20-25? = 90-100kg + vätskor.

R1 mer effekt, marginellt lättare, sekventiell låda. borde rimligtvis gå snabbare på bana men då mest pga lådan och att effekten är högre.

Har jag tänkt rätt?

Link to comment
Share on other sites

hade jag haft råd skulle jag byggt med en så ny R1 maskin som möjligt... ljudet..jag bara säger ljudet..

men men istället köpte jag en frisk swift maskin med kabelhärva bränslepump och alla agregat för 1500kr och en samuri låda 500kr bra lamell 100 kardan 100..

tja vem vet..kanske ett dåligt val... men den passade min plånbok..

har efter detta hittat flertalet swift gti motorer för mellan 500 till 2000kr..har ensålänge bara köpt 2..

men vem vet från början var jag inne på att använda en 1000kubiks morrisminor motor från en -59 a.. sen gick planen till en 1200 opel kadett -79..och nu är det swift 1,3-16.. har iofs en 1300 alfa maskin oxå men den kommer i min frus "tunga" seven..

stegen från morris till swift motorn har skett under ca 20 år.. men seven bygget har bara pågått under dom senaste 4 åren......

iofs med ett avbrott den senaste tiden (1,5 år) pga husrenovering..

Link to comment
Share on other sites

66 kg det är ju nästan ingenting för en hel motor. Pratar vi inklusive kylare, startmotor, generator, vattenpump, luftburk mm men inte själva vattnet och oljan?

Link to comment
Share on other sites

Oj oj. Det kanske är en Swift jag skall ha istället för en Fiat Abarth i nästa ensitsiga bil med mittmotor. Kan man ha en Swift som mittmotor eller krävs det mycket ombyggnation för att få till det. (lånar din tråd lite grann för ett Ja eller Nej).

Link to comment
Share on other sites

Swiften är väl en tvärställd framkrafsare. En sån på tvären i bak funkar ju hur bra som helst. Ta komplett med drivaxlar och hela alltet så behöver man inte uppfinna så mycket nytt i form av adaptrar och jox.

Link to comment
Share on other sites

Sissådärja, då var ramen hemma. Div karosserigrejjer ligger på vinden. Kollegan fick ryggskott som tack för att han hjälpte mig att flytta den :(.

Samurajlåda, samt utgående axeln är beställd. Svets är inköpt, får se när den dyker upp bara. får fixa en donator i veckan så kan jag börja köra hårt :)

Link to comment
Share on other sites

Annars har du ju en trevlig "donator" av motor till vänster i bild :D

:) 600 hk kompressor V8 kommer nog inte under 500kg bara... vad ska SFRO säga voj voj voj..

Har fått en samurajlåda och ska hämta en donator imorrn. Svets införskaffade och lyckades även köpa en full B20 flaska med gas till billigt pris :D. nu händer det grejjer

Link to comment
Share on other sites

kul att du går på swift linjen... finns ju några som gör så..

många bilder tack!! (så kanske jag kan komma igång lite fortare.. :banghead: :banghead: )

Ska försöka hjälpa dig med lite bilder, när det börjar sättas fast saker på ramen :).

Var och skulle köpa en swift GTI igår, men den käre säljaren har tappat bort 1:a delen av regbeviset :(... Så det var bara att åka hem igen 25mil helt i onödan. Vi får se om han hör av sig när han hittat det.

Om någon känner till eller har en swift gti till salu i mälardalen är jag hjärtligt glad för bra tips.

Link to comment
Share on other sites

Sådär då var en suzuki swift GTI utan rost införskaffad för 3000 spänn. Var ute och brännde lite nu :D, ruskigt skoj bil med rosttrimmat avknasystäm, ylar fint vid 6000 varv undrar hur den låter stax innan ventilflyt med en motorcyckelslipon direkt på kollekton... mmmys

Att ta från bilen,

*Motor

*kylare

*bromsar

*pedalställ

*stryklonn

*växellänkage

*kränghämmare

*härvan

*avknassystem

*handbroms

Om det går resp om det är tillräckligt lätt

*stolar

*dämpare

*spindlar (har t'anus idag)

*styrväxel (har en t'anus idag)

*kapa ut div karosseriplåt för att bocka fästen och annat bra å ha av.

Nåt mer som man kan använda?

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar den hår tråden suga i brist på biler :D...

Hur som jag har mätt vridstyvheten i chassiet, och kommit fram till 480Nm/grad öven hela bilen (bakdämpare--> framdämpare) och ca 3000 Nm/grad bakdämparna -->torpedväggen.

Gahhh, hemska tanke, jag måste använda fler rör :banghead: bilen blir ju tyngre.

Link to comment
Share on other sites

jake: --- Gahhh, hemska tanke, jag måste använda fler rör bilen blir ju tyngre. --- Såja, Såja det går över det är en liten liten tillvänjningströskel sedan ..........

Link to comment
Share on other sites

Får bjuda på en bild så länge, har börjat med att tömma swiften... dock har projektet avstannat lite, köpte en släpa som behöver fixas först.

Tror jag kan klara mig med 2.5m rör om jag har tur, men fler än så blir det inte :D

post-3351-125710644534_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får bjuda på en bild så länge, har börjat med att tömma swiften... dock har projektet avstannat lite, köpte en släpa som behöver fixas först.

Tror jag kan klara mig med 2.5m rör om jag har tur, men fler än så blir det inte :D

Guuud va seeegt det går, har fått nån mystisk influensa... Är sjukskriven till på månda, smittsam heter det tydligen nu. Känner mig hyffsat fräsch så idag monterades motor och låda i :D.

En bild från ett ganska stökigt garage, ska kasta ut swiften snart. Funderar bara på tändspolen sitter kvar i bilen nu, kablaget till den går via chassiekablaget. boxen sitter annars i ett finfint motorkablage av lämplig längd. härvan går inte att ta ur då de svetsat karossen runt den. Går möjligen att sprätta upp hela kablaget och ta ur de 6 trådar jag behöver. Tyvärr så har nån japan kommit på den briljanta idén att byta färg på kablarna mitt i knippet... och att mäta sig fram i det kapa och skarva ihop...BLÄ. funderar starkt på ett VEMS eller ett MS bygga ny el istället för att hålla på med den där dyngan.

Nästa projekt rattstång/pedalställ :)

post-3351-125787084208_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Får bjuda på en bild så länge, har börjat med att tömma swiften... dock har projektet avstannat lite, köpte en släpa som behöver fixas först.

Tror jag kan klara mig med 2.5m rör om jag har tur, men fler än så blir det inte :D

Jag har nu svetsat i strax över 2m rör och en 1mm plåt. Har vridit ramen bra många gånger och mätt med indikatorklocka för att klura ur var ramen är vekast.

Jag har vridit ramen med ca 850 Nm.

1. Ramen hade en vridstyvhet på 480Nm/grad

2. Jag svetsade i ett snestag (bortskuret nu)mellan de bakre bärarmsinfästningarna. vridstyvhet 670Nm/grad

3. Svetsade i snesträvorna i motorummet (bägge två) upptäckte att det behövdes två för att den skulle bli symetrisk. 1410Nm/grad

3. Svetsade i en 1mm plåt i botten av boxen (funderade på att kryssa men det var för trångt och plåten behöver bara ta upp dragspänningar) 1525Nm/grad

4. Tog bort snesträvan mellan bärarmarna och triangulerade i fronten, 1720 Nm/gra

Nu är det främst området under skytteln som är vekt, men det kräver att jag kryssar hela golvet, men jag tror att golvplåten tar mycket av denna rörelse. Sedan så viker sig övre (och troligen undre) bärarmen 2 grader uppåt vid 850Nm, kanske är bra med en snesträva där det lilla runda röret ligger, tyvärr så får det inte plats på vänstersidan pga styrinrättningen :)

post-3351-125857594905_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilken otäckt fin bild på Swiften och samuraj?? lådan. Nu fick jag något att tänka på. Gärna lite fler bilder från olika håll på bilen med din motor och låda som "huvudperson" så det syns vilken plats som motorn + låda kräver. Rymlighet i ramen med Swift-drivlinan är kanske ett bättre ord.

Link to comment
Share on other sites

Min CAD-gube har roat sig med att simulera vridstyvhet med liknande modifieringar som de du gjort plus att kardantunnel (kardantunneln är ändrad till att vara konisk och trianguleringen "sitter ihop" med resten på ett bra sätt), sidor, ryggstöd osv. limmats med härdad 1mm alu med PU-skum mellan på valda ställen och sim:en sa nånstans 3800Nm... fast en Koenigsegg som ändå är mjuk jämfört med tex en Peugeot 908HDI ligger väl på 10.000Nm+

Jag tror hur som helst mycket på att använda limmade alu-paneler och att sätta ett kryss över motorrummet. Och givetvis göra samma sak med botten av motorrum/kardantunnel. :)

Kul att kika på dina moddar. Rätt tänkt.

Link to comment
Share on other sites

Lite att jämföra med viktmässigt.

Samuraimotor 74kg torr med svänghjul utan insug och grenrör, Låda med olja ca 28kg om jag minns rätt, Diff med olja ca 25 kg.

Min bil har nära bokmått på ramen. Byggd i 25x25x2 RHS (20x20x2 runt kardantunneln). Swiftmotor, torrsump, samurailåda, Turbo, Vattenkyld intercooler med egen kylare och cirkulationspump, IRS med sierra diffklump med LSD, 1mm stålplåt i golvet, 1mm stålplåt delar av ryggstödet, och en del extra triangulering. Partiet runt bagageutrymmet är alu (inte bärande), 28 liter rostfri tank 1mm plåt, 0,7mm alu i karosspanelerna. Skalstolar.

Väger 650kg med 6 liter olja 28 liter bensin.

Turbo intercooler, torrsump och alla rör och vätskor till det väger ju en del.

Här finns en del bilder.

http://www.superseven.se/sevengallery/

och här e tråden

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6448&view=&hl=morot&fromsearch=1

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

härligt å läsa sånt här :)

inga bilder på när du bände i chassiet?

Ja använder en ytterst avancerad metod för att klura ut var förstärkningarna skall sitta. En 2tum4a kilas in i ramen mellan övre stötdämparfästna (det är ju där vrid kraften kommer att gå in i ramen). Sedan kilar jag fast ramen bak där dämprna skall sitta. Sedan sätter jag mig längs ut på plankan och läser av indikatorklockan.genom att flyttarunt indikatorklockan och mäta på olika ställen så ser man hur ramen rör sig.

Samurajlådan är en smidig lite sak :) Tänk på att motorn är bra mycket större när topp och tråg kommer på.

post-3351-125880796526_thumb.jpg

post-3351-12588081009_thumb.jpg

post-3351-125880816396_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sådär har fått ett paket från england med pedalställ och dämpare... inte locost kanske men FÖRFÄRLIGT TUNGA grejjer!? pedalstället +1kg mot om jag byggt själv och dämparna säkert 1-1.5kg tyngre /st än vad jag hade räknat med...

Räknade ut vad en godkänd båge skulle väga, och usch godkända rör är inte lätta saker. har lagt tanken på helbur helt på hyllan, blir glad om jag kommer under 45kg på bågen, med minimalt antal rör så kanske 30kg är rimligt.

post-3351-125927149542_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur ligger du till mot prognosen --- siktar på ca 500 kg med mig ---- ?

Skattevikt blir en helt annan sak, men vad tror du skattevikten kan bli (fulltank + 70 kg föreare + reservhjul + standard 10kg verktyg)?

Link to comment
Share on other sites

Hur ligger du till mot prognosen --- siktar på ca 500 kg med mig ---- ?

Skattevikt blir en helt annan sak, men vad tror du skattevikten kan bli (fulltank + 70 kg föreare + reservhjul + standard 10kg verktyg)?

så låg som möjligt betalar redan tillräckligt med skatt :) under 550 är rimligt

Edited by jake
Link to comment
Share on other sites

--- Jag har fått för mig att man betalar skatt på koldioxidutsläppen och inte på vikten på nyare bilar. ---

Inte bara CO. Det är en hel vetenskap om man läser på

Transportstyrelsens hemsida

Beräknas på:

•fordonskategori

•skattevikt

•drivmedel

•koldioxidutsläpp

•antal axlar

•kopplingsanordning

•hemkommun

•användningssätt

•miljöklass.

Notera bland annat:

Hemkommun begrepp

När fordonsskatt påförs kontrollerar Transportstyrelsen alltid i vilken kommun fordonets ägare är folkbokförd. Boende i ett antal glesbygdskommuner i Sverige får ett avdrag på fordonsskatten på 384 kronor per år. Information om vilka kommuner som omfattas finns på Skatteverkets webbplats, se länk uppe till höger.

Klicka på länken och läs det är max 50 cm regler väl värt att lägga ner 5 minuter på.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Japp bygget går vidare. dämpare fram å bak e på plats panhardstaget fipplar jag nog till i helgen. Bågen e på G.

Har lite frågor kring stykolonnen. Har nu skrotat tanken på att använda swiftens stång, så jag var på skroten igår och skaffade en scorpio stång. läng som faan och lättare än swiften :).

*Behövs rattlåset?

*Stången verkar vara kolapsad i övre halvan (det veckade röret), nedre delen är glidlagrad och verkar OK. Förstår inte riktigt vad det där röret har för funktion förrutom att täcka förspänningen i fjädern?!?! (jättelätt att föstå vad jag menar ellerhur :)??)

Link to comment
Share on other sites

--- Behövs rattlås eller ej? ---

Nej men du måste kunna "låsa bilen" på ett godkänt sätt.

Läs --- > 15 Kap. Stöldskydd i Bestsellern VVFS 2003:22.

VVFS 2003:22

Förenklade stöldskyddskrav

7 § Förenklat stöldskydd som består av dörrlås eller låsbar startströmbrytare skall vara så konstruerat att det endast med svårighet kan öppnas på annat sätt än med nyckel och att det endast med svårighet kan sättas ur funktion genom åverkan.

Dörrlås som uppfyller dessa krav behöver bara finnas på en av fordonets dörrar om övriga dörrar kan spärras med lås-regel eller motsvarande anordning som är åtkomlig endast inifrån fordonet.

Fast ändå hellre läs ---- > 41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatör-byggda personbilar och lätta lastbilar

Stöldskydd

26 § Stöldskydd skall finnas och utgöras av låsanordning som verkar på styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av motor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...