Jump to content

-- Rox --


AlfaRonny

Recommended Posts

Trianguleringstag behöver normalt inte vara speciellt kraftiga eftersom de bara utsätts för drag och/eller tryck-krafter. Då du använder 30x30-rör så skulle t.ex. 15x15x1.5 vara fullt tillräckligt. Skillnaden i vikt mellan kryss i plåt eller en rörbit måste vara försumbar, och rör böjs inte lika lätt vid tryckkrafter.

Jag håller som generell regel när jag designar min nästa ram att hellre några extra kilo om man samtidigt adderar styvhet. De kilona kan man istället plocka på mindre viktiga saker som mattor, optimerad kablagelängd, lättare stolar etc.

/ Peter

Link to comment
Share on other sites

Det ser kanske lite fett ut eftersom ramen fram är ganska smal, men 30x30x2 är faktiskt inte speciellt kraftigt för en mittmotorbil.

En variant på trianguleringen är ett uppochned-vänt V med spetsen mitt under stötdämparbalkstödet och benen vid varje hörn. Då tillför man support för ramsektion där den som bäst behövs, t.ex. vid kraftig nedfjädring.

Möjligen lite petigt men men... Stötdämparvinkeln gör ju att infästningen hamnar en bit ifrån det vinklade stödröret med böjkrafter i balken som följd. Kanske flytta in stötdämparen närmare stödröret?

/ Peter

Link to comment
Share on other sites

Bra ide Peter, vill dock inte flytta stötdämparen.

Gjort två nya lösningar, rör på ena sidan och 3mm plåt på andra.

På grund av att styrväxeln skall gå att flytta (+ att andra komponenter som inte syns här är ivägen) går det inte att utforma dessa förstärkningar optimalt.

Lösningen med plåt ser lite fränare ut men jag tror nog att rör blir lite bättre.

post-407-0-86762200-1303850251_thumb.gif

post-407-0-91053800-1303850603_thumb.gif

Link to comment
Share on other sites

Ronny,

fick syn på denna lösning på tvärbalk.

Nåt liknande skulle kanske passa som Hans i Greta i ditt chassi, du som satsar på vattenskuret.

/Peter

post-17-0-27522200-1303901788_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra ide Peter, vill dock inte flytta stötdämparen.

Gjort två nya lösningar, rör på ena sidan och 3mm plåt på andra.

På grund av att styrväxeln skall gå att flytta (+ att andra komponenter som inte syns här är ivägen) går det inte att utforma dessa förstärkningar optimalt.

Lösningen med plåt ser lite fränare ut men jag tror nog att rör blir lite bättre.

Ta det som blir enklast, jag skulle nog ha gjort dom 2 rören och istället bett vattengubben skurit ut en båge/brygga med 2 plåtar till dämparna isådana fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Däck o fälg

19*11 & 19*8,5

295 30 19

235 35 19

Ser smala ut;-)

Alfan har 15" 195:or ifall ni undrar.

post-1515-0-46388500-1305561480_thumb.jpg

post-1515-0-85465600-1305561521_thumb.jpg

Edited by hox
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej.

Såg att/ni planerar att använda ls1/350 ihop med audi 01elåda. Har ni hittat ngt på nätet som funkar eller pular ni själva. Verkar bli problem med startmotor om man bara bygger som vanligt. Jag har inte hittat ngt som funkat i alla fall (hoppas att jag har fel).

Detta är det jag hittat som stämmer bäst men dom verkar inte tycka att det är en bra ide?

http://www.kitcarchassis.com/

Hade Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Såg att/ni planerar att använda ls1/350 ihop med audi 01elåda. Har ni hittat ngt på nätet som funkar eller pular ni själva. Verkar bli problem med startmotor om man bara bygger som vanligt. Jag har inte hittat ngt som funkat i alla fall (hoppas att jag har fel).

Detta är det jag hittat som stämmer bäst men dom verkar inte tycka att det är en bra ide?

http://www.kitcarchassis.com/

Hade Martin

Vaknade tidigt och låg och slösurfa.

Förstår inte vad du menar med att "vad" inte skulle vara en bra ide? Erik på ovan nämda adress har jag mailat en hel del med och han kan leverara till cheva sb 350 och 01E enligt det svar jag fick förra veckan.

Det är den setup som jag tänkt mig som start i varje fall.

LS maskinerna har alla för hög effekt på pappret.

Vart går dina planer?

Mvh Håkan

Link to comment
Share on other sites

Vaknade tidigt och låg och slösurfa.

Förstår inte vad du menar med att "vad" inte skulle vara en bra ide? Erik på ovan nämda adress har jag mailat en hel del med och han kan leverara till cheva sb 350 och 01E enligt det svar jag fick förra veckan.

Det är den setup som jag tänkt mig som start i varje fall.

LS maskinerna har alla för hög effekt på pappret.

Vart går dina planer?

Mvh Håkan

Som sagt hoppas jag har fel.

Har bara mailat ett kort mail till (erik) men då förstod jag att dom tyckte att det var för mkt vrid i en v8. Men det kanske var ang en annan audibox016? Det var ett tag sen o grabben ska börja skolan o jag bygger om o o o ...

I alla fall så funderar jag på en GD t70 men håller på att undersöka saken lite mer.

Har pratat med min SFRO gubbe o han tyckte att med dom spec så skulle det nog funka med en ls1 och han sa att ang eff så skulle han kunna hjälpa mig så att motorn kom inom vad som var godkänt. ( ls1 fråm en Z28 + lite annat)

Hur lång har ni kommit i motorsetupen? Är lite nyfiken (bilder) på hur det kommer att se ut. Allt annat ser ju kanon ut.

Kul att följa era byggen även om jag inser att jag inte har tid/kunskap att bygga som ni gör.

Hade Martin

Link to comment
Share on other sites

Motorsetupen i min bil kommer bli strokad 350 till 383 med edelbrocks rpm kit med hydraulisk rullkam, alu toppar, rullvippor, högkomp kolvar och 750 cfm edelbrock fugge. Borde bli ganska snäll och pigg motor på en bra bit över 400 hp.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt hoppas jag har fel.

Har bara mailat ett kort mail till (erik) men då förstod jag att dom tyckte att det var för mkt vrid i en v8. Men det kanske var ang en annan audibox016? Det var ett tag sen o grabben ska börja skolan o jag bygger om o o o ...

I alla fall så funderar jag på en GD t70 men håller på att undersöka saken lite mer.

Har pratat med min SFRO gubbe o han tyckte att med dom spec så skulle det nog funka med en ls1 och han sa att ang eff så skulle han kunna hjälpa mig så att motorn kom inom vad som var godkänt. ( ls1 fråm en Z28 + lite annat)

Hur lång har ni kommit i motorsetupen? Är lite nyfiken (bilder) på hur det kommer att se ut. Allt annat ser ju kanon ut.

Kul att följa era byggen även om jag inser att jag inte har tid/kunskap att bygga som ni gör.

Hade Martin

Ok, lite info till dig/er .

016 lådan är en 5 vxl låda ifrån Audi 100 tex. Lite äldre och lite klenare än 01E som är ifrån Passat tdi/audi a6 tdi och har byggts ifrån början för att vara starkare.

Om man får tag i en senare 01E så har den ett bredare drev på ettan och den lådan sägs hålla för 500 hk i en "lätt" bil.

Ls1 i Camaron har ju som minst 315 hk vad jag vet så då får du bygga en tung bil om inte din SFRO gubbe har möjligheter vi inte hittat.

Det är ju förstås ett framtidsalternativ med Ls maskin men dom tar ganska bra betalt för begagnade.

Om du letar låda så kommer du att märka att just 6 vxl 01E fö 2 hjulsdrift har ett lite trist prisläge, dom är inte supervanliga.

Fick rekomendationen av en viss herre som kör Lola t70 i Modsport att just 01E med FRK som betäckning var den som gällde.Han har det i sin 540 hk bil.

Och det lirar (med diff dock)

Bilder och uppdateringar kommer mer till höst/vinter då det gasar igång mer för mig i varje fall, garage och annat faller lite mer på plats.

Skall även sälja Alfan jag har och hoppas på att få så motor och låda är klart till denna bil.

H

Edited by hox
Link to comment
Share on other sites

Problemet ar att man blir av med korkortet med san efekt :prop:

Skulle tro att med bara 75 hk i en seven så går det minst lika bra att bli av med körkortet.

Jag kör, inte bilen.

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Här kommer lite bilder från Håkan som kommit igång på allvar med karossen.

Det som är "äkta" i bilderna är förutom friggobilen är även fälgar och framruta, resten är photoshopat dit lite snabbt för att få en bättre känsla av bilen.

Men dessa grejer kommer nog ändras en hel del på den riktiga bilen. Diffusorn ska t.ex inte alls se ut så där men man får ändå en känsla.

Nästa steg, citat Håkan:

"Jag tar ner friggon motsvarande 3 mm när "raspade" formen i friggo är klar, spårar 3 mm och finslipar med maskin.

På det målar jag ett lager epoxifårg, sen 2-3 lager släppfilm

Finplastar 3 lager 450gr matta (3mm) och har en "fulkaross".

Innan jag tar bort all figgo ger jag ytan en hyffsad slipning och en spackelsväng (spackel/topcoat)

Sen börjar jag riva friggo och får bygga lite stöd så den håller formen.

Det är i den vi kan provsitta för att se att det stämmer.

På den kommer sedan ev justeringar/kompletteringar göras och sen skapas formar"

post-407-0-35052400-1321135516_thumb.jpg

post-407-0-86107600-1321135526_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mycket snyggt...bakdelen påminner om en Lambo Countach "light" :) Snyggt!! :racesmile:

EDIT: Kanske lite influenser i från Alfa 8C. Undrar hur strålkastarna skall bli (sätter ju ganska stor prägel på bilen). Framskärmarna verkar "smala" och "spetsiga" så svårt att få in Alfas tänk

2174_01.jpg

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Mycket snyggt...bakdelen påminner om en Lambo Countach "light" :) Snyggt!! :racesmile:

EDIT: Kanske lite influenser i från Alfa 8C. Undrar hur strålkastarna skall bli (sätter ju ganska stor prägel på bilen). Framskärmarna verkar "smala" och "spetsiga" så svårt att få in Alfas tänk

2174_01.jpg

Hej!

Kul att du gillar den. Strålkastarna kommer att påminna lite om 8C fast mer ovala och med två lika stora lampor (over/under) på varje sida.

Vi försöker inte få in alfas tänk, vi lånar däremot idéer friskt och blandar dem med egna. Vi har t.ex inspirerats starkt av flera gamla klassiker, bland annat alfa , lola, gt40 mfl sedan kryddar vi med lite modernt tänk för att få en lite mer tidlös design. Dessutom har vi sett till att en normal stor Viking får gott om plats. Det får inte vara krångligt att hoppa i och ur om man vill ta en kort tur till kiosken, en bra kompromiss mellan praktisk och extrem vill vi ha. Av den anledningen skall vi även ha AC (blir varmt i mittmotor bilar) och ljudisolering. En snabb GT vagn helt enkelt som inte skall göra bort sig på bana heller.

post-407-0-99641000-1321213919_thumb.jpg

post-407-0-39164200-1321213932_thumb.jpg

post-407-0-45744200-1321213943_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skitsnygg! Gillar bakändan bäst, men framändan kanske bara saknar ett par lysen. Annars kanske något veck i "motorhuven" skulle pigga upp det lite mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det blir fint :thumbsup:

Vad för epoxifärg kommer du använda?

Jag har funderingar på att använda lamineringsepoxi fast det är dyrt, 4.5 liter för 1000kr på biltema. Har du bättre alternativ? Vart handlar du släppfilm och polyester?

Link to comment
Share on other sites

Det blir fint :thumbsup:

Vad för epoxifärg kommer du använda?

Jag har funderingar på att använda lamineringsepoxi fast det är dyrt, 4.5 liter för 1000kr på biltema. Har du bättre alternativ? Vart handlar du släppfilm och polyester?

Släppfilm eller Polyvinylalkohol handlar du billigt på Outdoorexperten:

http://www.outdoorexperten.se/p-7911-formslppmedel-1-liter.aspx

Link to comment
Share on other sites

Släppfilm eller Polyvinylalkohol handlar du billigt på Outdoorexperten:

http://www.outdoorexperten.se/p-7911-formslppmedel-1-liter.aspx

Har varit med och gjort en bensintank till en båt för många år sedan - vi målade med vanlig vattenbaserad färg (inomhusfärg) på frigoliten för att inte plasten skulle lösa upp den - det är många år sedan men det fungerade

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det blir fint :thumbsup:

Vad för epoxifärg kommer du använda?

Jag har funderingar på att använda lamineringsepoxi fast det är dyrt, 4.5 liter för 1000kr på biltema. Har du bättre alternativ? Vart handlar du släppfilm och polyester?

Jag brukar handla på "Erlandsons brygga"

Epoxin du beskriver funkar nog bra.

Och ja, det är dyrt överallt.

Egentligen skulle man kunna ha vilken färg som helst som inte smälter friggon men det släpper nog bäst ifrån epoxi.

Jag har provat med alla möjliga grejer men tror som sagt på epoxi.

Krymper inte när det torkar heller-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det blev en borrning av motorn i alla fall (från 4.03" till 4.06"), dessutom hos en riktigt duktig motorbyggare. Bifogar lite bilder, det var kul att se hur det går till.

En av bilderna visar centrering av borr. Tog bara några sekunder eftersom bordet är luftlagrat och låses direkt när borren är centrerad. Jag känner att jag har fel jobb, det är ju det här man borde hålla på med :)

post-407-0-61200300-1328948291_thumb.jpg

post-407-0-86269400-1328948338_thumb.jpg

post-407-0-93340500-1328948348_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Och några bilder från heningen som sker i två steg (olika stenar) och med stressplatta skruvad på blocket. På den högra bilden ser man att det högra loppet är färdigt. Det skall vara extra fin yta när man kör med molly ringar tydligen.

post-407-0-80732000-1328947882_thumb.jpg

post-407-0-66818600-1328947891_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Och några bilder från heningen som sker i två steg (olika stenar) och med stressplatta skruvad på blocket. På den högra bilden ser man att det högra loppet är färdigt. Det skall vara extra fin yta när man kör med molly ringar tydligen.

Vad gör du nu???? Chevy 8:a?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...
  • 4 years later...

Hej!
2009 startade jag denna tråd men bytte sedan forum. Men eftersom bilen nu är besiktad och klar så tänkte jag göra ett officiellt avslut på tråden med lite bilder. Nio långa men roliga år. Har ju iof pausat för garage mm. Men något mer lika stort projekt blir det nog inte.
Så här blev den:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...