Jump to content

Recommended Posts

Finns lite info utspritt i olika trådar, tänkte att denna skulle handla bara om ursprungskontrollen.

Visst stod det någonstans att man kunde göra ursprungskontrollen innan SFRO 2?

Jag anmälde mitt ärende nyss och handlingar som alltid ska bifogas är:

Ansökan om ursprungskontroll

No shit...

Fordonets registreringsbevis i original

När får man registreringsbevis? När man registreringsbesiktigar antar jag. Det gör man väl efter SFRO 2?

Köpehandling, kvitto eller motsvarande

Det går ju att fuska ihop någorlunda lätt. Jag som inte haft någon donator och köpt mycket på skroten får väl skicka in lite biltemakvitton och blocketkvitto.

I vissa fall ska du även bifoga:

Intyg från SFRO

Den gröna kundkopian av slutbesiktningsprotokollet (även detta tyder på att man inte kan göra UK före SFRO 2)

Tillverkarintyg

Finns här!

Det står även detta på Transportstyrelsens hemsida: (vilket tyder på att man kan göra det innan SFRO 2)

Fordonet är egentillverkat

Om du själv tillverkat ditt fordon och inte är registrerad hos Transportstyrelsen som yrkesmässig tillverkare, ska du bifoga köpehandlingar på de delar som fordonet är byggt av ett intyg från Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO) om fordonet är en personbil, lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg, eller mc. Intyget utfärdas av SFRO efter att fordonet genomgått och godkänts vid en förbesiktning och eventuell bullerprovning en redogörelse över hur tillverkningen har gått till och vilka fordonsdelar som fordonet är tillverkat av. Detta gäller även tillverkning av släpvagn. Skicka in en kopia av intyget och ta med originalet till Bilprovningen vid registreringsbesiktningen.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Så det innebär att man skall skicka in kvitto på köpet av sin donator, med regnr?, samt kvitto på stålet man använt?

Eller skall de ha kvitto på varenda skruv, mutter, spindelled, repsats och glödlampa man köpt?

Regnummer på donator borde vara bra för då får de med info om motor och vxllåda o s v.

Känns lite oklart ändå, orkar någon som gjort den bemöda sig med att beskriva vad de skickade in så det blir lite klarare med ett levande exempel.

Fint om man kan göra den innan SFRO 2 för då är man beredd så att säga.

Jätte bra initiativ Rikard! :thumbsup:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Ja det är lite råddigt detta. Beroende på vilka instruktioner man läser så är det olika budskap plus ett rent felaktigt budskap.

Något begrepp ----godkänts vid en förbesiktning -- finns inte. Det finns Bygg- och Slutbesiktning, se SFRO hemsida. Ordet förbesiktning ställde till problem redan ursprungskontrollen av min förra bil. REsultatet blev ett returpapper där de ville ha SFRO 2 pappret. (Finns att läsa på byggtråden om CealmSeven).

Den adra av de två instruktionerna som finns ger möjlighet att ursprungskontrollera redan vid SFRO 1 men sedan när du väl registrerar dig via e-tjänsten då dyker den icke önskvärda instruktionen fram och där står det tyvärr "Sänd in den gröna kundkopian av slutbesiktningsprotokollet".

Det är rätt ynkligt att nuvarande Transportstyrelsen ännu inte ensat instruktionerna. Riktigt ynkligt. Att det var lite olyckliga formuleringar för ett år sedan kan man väl ta men nu ????

Faktiskt så håller jag just nu på och ordnar med att ursprungskontrollera med "fel dokument" helt avsiktligt. När jag sedan får avslag dvs brev om att byggbesiktning inte duger då kommer jag begära anstånd i 6 veckor vilket är svårt att neka mig. För det första är det lite roligt att testa regelverket och jag kan säkert spara ett par dagar i ursprungskontrollen. MEd förra bilen var det en ren fars ur en kopia untan stämplar kunde bli ett faxat besluts-original-underlag för det var vad som hände. Det var det som dåvarande VV tog beslut på. Fort gick det i alla fall..

Så länge reglerna inte är tydliga så är och förblir det råddigt.

Link to comment
Share on other sites

Så där då. Då är min Urprungskontroll betald och på väg. Spännande att se vad som komma skall. Går den igen eller inte på första försöket? Kräver de kompletteringar? Kommer det gå att resonera med myndigheten. Eller måste jag begära anstånd för att verkligen göra slutbesiktningen.

Eller gör jag bara så här för att pressa mig själv att bli klar fortare. Så elak kan jag ändå inte vara mot mig själv....... eller?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Så det innebär att man skall skicka in kvitto på köpet av sin donator, med regnr?, samt kvitto på stålet man använt?

Eller skall de ha kvitto på varenda skruv, mutter, spindelled, repsats och glödlampa man köpt?

Regnummer på donator borde vara bra för då får de med info om motor och vxllåda o s v.

Dessa frågor kvarstår även om det är roddigt med regler, och hur myndigheter agerar o s v.(ledsen Cealm).

Fortfarande helt lost i djungeln vad som skall in. :wacko: Någon som nyligen gjort dylika kontroll med godkänt som kan speca vad som skickades in?

/fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag har i dagarna skickat in mina papper... och jag har noll koll på det så jag har tagit kopior på alla papper grönt som vitt papper från SFRO1 o 2, Bullerprov, byggbeskrivning, Ramintyg och innan jag skickade iväg alla kopior så har jag vadimerat eller vad det nu heter alla papper

Avgiften på 500:- är skickade ink ansökningen.. och nu sitter jag o väntar på ett brev från dem.

Skulle något saknas så kommer det säkert ett brev som beskriver vad dom vill ha.

Link to comment
Share on other sites

vedde: Länk

Det är klockrent vad som behövs. Se länken. Det är bara att göra exakt som det står. MEN det är inte så utan det är olika. Beroende på vilka av de två regel-instruktionerna du väljer så kan du klara dig med alla eller lite färre papper dessutom har det av egen erfarenhet visat sig att dåvarande Vägverk inte ens följde sina egena regler och krav. Jag skickade in en delmängd av vad de krävde därför för just amatörbyggda bilar är detta med ursprungskontroll en ren "ad hoc".

Ursprungskontrollen på våra bilar är till för två saker

- kontrollera om vårt valda chassinummer finns

- kontrollera att vi inte bygger med stulna delar

Allt övrigt är inte tillämpligt mot egentillverkad bil.

Min förra ursprungskontroll hade inga motornummer ina bakaxel kvitton inte ett enda intyg om att jag en köpt ramrören eller backspegal eller något. Jag hade inte snott något så det var inget problem men inget krävdes av mig TROTS att relerna säger så. Jag gjorde en arbetskalkyl -- Är det värt att skicka med kvitton och kommer de fråga efter kvitton, Troligen inte alltså skippa.

Tillverkarintyget dvs det intyg där jag ikläder mig rollen som bilfabrikör och nmanger min bilfabrik = CEALM SEVEN samt anger och intygar mitt chassinummer--- det är viktigt och den kom med. Bullerprovet skickade jag bara med för det så snyggt ut och jag ville fylla ut brevet lite för att få valuta för portot.

Denna beskrivning är hur jag ser på begreppet ursprungskontroll. Andra kan ha råkat ut för mer nitiska kontrollörer. M"min kontrollör" antingen besvärades inte av regelverket eller var en mycket sund person som också insåg att detta bara är en "ad hoc" på importbilar.

Följ reglerna enligt länken ovan och skicka in det som står där.

Nu har jag skickt in en miniversion, byggbesiktning+tillverkningsintyg men vad gör det jag får ett ärendenummer och kommer ha nytta av det snart nog. Dvs troligen får jag begära anstånd men sedan när jag får slutbesprotokollet då tar ursprungskontrollen väldigt kort tid för ärendet finns redan. Så är strategin.

Link to comment
Share on other sites

Ett exempel på formulering för att inte behöva skicka in sånt som kanske inte finns, tex kvitton.

- Speciella köpehandlingar finns ej då bilen är huvudsakligen byggd på tidigare egna skrotade enheter.

- Bilen är en fackverkskonstruktion byggd huvudsakligen av fyrkantprofiler 30x30x3 som svetsats till en ram. Bakaxeln är en stel original XXXXX 123. Motor är XXXXXX 999 med manuell växellåda. Framvagnen är av typen "A-armar". Fjädring bak såväl som fram av "coilover typ".

Finns säkert fler sätt att skriva samma sak helt eller delvis.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då jag boka min SFRO om exact 32 dagar och 18 timmar är ju denna perfekt.

Dock har jag extremt dåligt med kvitto. grejerna är ju byggda till stor del på saker som legat, hittas, lånats av kompisar på lång tid eller faktiskt kommer från någon skrotad egen bil.

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

ja och man får av kompisar delat och handlar på loppis o marknader.

och saker man köper från jobbet ( saab) står det typ "skrot artikel" 450 kr det är allt

Link to comment
Share on other sites

Hej allihop! Håller precis på med alla papper som ska in för ursprungskontrollen. Förstår inte hur jag ska kunna fylla i tillverkarintyget, man har ju inte vikterna förrän efter reg besiktningen. Eller skiter man i viktuppgifterna?

Tacksam för alla snabba svar! Martin A

Link to comment
Share on other sites

Martin A: Jag har ju min egna syn på ursprungskontroller. Personligen fyllde jag bara i

- Bil

- Fabrikat /typ

- Chassi / ramnummer

- Tankvolym

- Datum

- Namn

Utöver det så skrev jag i mitt tilldelade Ärendenummer så Ursprungskontrollören lätt kan para ihop mina papper om de skulle råka blåsa ner från skrivbordet.

Att jag skrev i Tankvolym var bara för att jag råkar veta den. Motoreffekten vet jag också men den anser jag inte de har behov av.

Så har jag gjort, och det är inte säkert att det gillas alls i Örebro hos Transportstyrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Vid Ursprungskontroll ska dom ha kvitto på de prylar som vi har byggt på

eller det är bara något som dom har fått för sig ?

Jag förstår inte vitsen med en Ursprungskontroll på våra bilar... vad är den bra för ?

Link to comment
Share on other sites

Zyxx: Se inlägg 8 i tråden. Det är avsett för importbilar och sedan kom någon på att "just ja amatörbyggt finns", in med dessa också i rutinen.

För import är det väl ok, det är alltså en sorts "äkthetskontroll" dvs försvårar för att sälja stulna och kanske omgjorda bilar. Vill man så går det fortfarande men det kräver och är mer jobbigt. Då är det väl ok att få en koll gjord i förskräcklig massa register att bilen inte är "het".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack, speciellt till Cealm, för detta. Jag känner att jag har mer koll på vad som krävs och att som de säger över pölen "less is more", d v s ger man dem lillfingret får de fråga om de vill ha hela handen. Ingen idé att ge mer än man absolut måste.

Den devisen tycker jag låter som en plan för mig i alla fall.

/Fredrik

(hoppas inte Trsp strlsn läser på forum!)

Link to comment
Share on other sites

Martin A: Såg en liten detalj i inlägget. ---- inte vikterna förrän efter reg besiktningen ----. Du kan åka till en ackrediterad vågstation, tex en Bilprovning och väga bilen när du vill. Runt 300 kr kostar det. Så gjorde jag. Jag vägde förra bilen ett par veckor innan slutbesiktning. Kommer göra samma sak med nya (tung)bilen

Fördelen var att om jag inte var nöjd med vikten (på bilen) finns det inget registrerat dokument som säger att bilen är vägd. Dokumentet man får är bara en undertecknad vågsedel. Jag har då gott om tid att "anpassa viktvärdet" om jag så vill. Jag har väl sett det nämnts i någon tråd någon gång att det är önskvärt att ha en tung bil vid vägning som sedan blir lättviktare över natten efter regbes. Konstigt tunga bilar är väl bra både före och efter ..........

(Eller också så köper man ett par badrumsvågar).

Link to comment
Share on other sites

Jag har i dagarna skickat in mina papper... och jag har noll koll på det så jag har tagit kopior på alla papper grönt som vitt papper från SFRO1 o 2, Bullerprov, byggbeskrivning, Ramintyg och innan jag skickade iväg alla kopior så har jag vadimerat eller vad det nu heter alla papper

Avgiften på 500:- är skickade ink ansökningen.. och nu sitter jag o väntar på ett brev från dem.

Skulle något saknas så kommer det säkert ett brev som beskriver vad dom vill ha.

Fick mitt brev idag från T-S med godkänd i texten.. jag behövde inte skicka in mer än det som jag redan skickat.. krävdes inte på ett enda kvitto

av dom : )

Så SBP nästa : )

Link to comment
Share on other sites

Jag fick också ett brev från T-S idag. Dock var det inte lika bra som Zyxx brev....

De ville att jag skulle komplettera med en kopia av slutprotokollet från SFRO + en kopia av bullerprovet (måste blivit fel eftersom de redan fått det).

Där skulle jag vilja påstå att tipset jag fick från SFRO om att kunna göra ursprungskontroll efter SFRO1 faller.

Detta med tanke på att T-S vill ha både slutprotokoll och Bullerprovsintyg.

Link to comment
Share on other sites

SFRO har ju ganska länge jobbat för att man ska kunna göra ursprungskontroll på byggbesiktningsprotokollet. Rutinerna har väl skilt lite åt men nu ska det vara beslutat att det är okej att göra så.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej Gustaf

Finns det beslutet diariefört med ett nummer hos TS så att man kan hänvisa till det vid problem som t ex Mortys? Om det är ett taget beslut måste det väl få någon typ av nummer eller så och detta vore fint att kunna hänvisa till när man skickar in sin ansökan om ursprungskontroll.

Tacksam för svar å allas vägnar (tror jag)

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Håller med Vedde. Jag ska sicka in det jag har, d.v.s. SFRO 1 protokoll, kvitto på diverse delar och tillverkarintyg. Känner på mig att jag kommer få förfrågan om någon komplettering och då hade det varit skönt att kunna svara "Nej"...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack Gustaf, men då kan man hänvisa till att beslutet finns taget hos TS i alla fall om de inte godkänner ursprungskontrollen. Hoppas det kommer ett förordnande nummer eller liknande( måste de inte ha det som myndighet?)

Gustaf - vet du möjligen vilket möte detta togs på och vilket datum? Man kan då nyttja offentlighetsprincipen och begära ut detta underlag och bifoga sin ansökan eller ha det som trumf om de nekar innan SFRO 2. :hypocrite:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag fick mitt godkännande idag.... Snabba vändningar och klart godkännt av Posten då jag la mina kompletterande handlingar på lådan igår kl 19.55.

Det som kan bli ett problem är att från att T-S begär kompletterande info till att ärendet stängs är ca 14dagar. Vad som händer sedan eller om man kan förlänga processen har jag ingen aning om, men det är synd om man ska starta om processen och betala på nytt i fall man inte kan ge dem de handlingar som krävs.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Grattis Morty ! SBP nästa.

Det jag menar är att vi som inte skickat ännu kan begära ut det i förebyggande syfte, så att man har det till hands den dagen påpekandet om komplettering kommer av den handläggare som då klarligen gjort fel eftersom beslutet finns. Bättre att vara förberedd på att en handläggare inte har satt sig in/blivit informerad/hade ingen aning om att ett sådant beslut har fattats på sin myndighet, det drabbar aldrig dem bara dig som söker.

Sen finns ju uppskovet som Cealm påpekar på upp till 6 veckor som de är tvungna att ge.

"Since you can't fight them - outsmart them!"

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Skall förtydliga lite: --- Sen finns ju uppskovet som Cealm påpekar på upp till 6 veckor som de är tvungna att ge. ---

Jag begärde 6 veckors uppskov. Jag visste på förhand att jag skulle få ett nej på ursprungskontrollen eftersom det var fel papper jag skickade in. Men regelverket var så otydligt då och som jag nämnt i tråden tidigare PRESCIS lika otydligt nu. Samma formuleringar. Myndigheten hade väldigt svårt att neka uppskov pgaden usla regelskrivningen och instruktionen plus kanske en bra handläggare som förstod problemet. Skyldighet nja inte direkt. Varje enskilt fall blir unikt.

Personligen har jag en speciell taktik nu och den bygger på även denna gång på regelverkets skrivning. Risken är endast att förlora 500 kr och köra varvet igen. Något annat kan inte hända.

Efter 1/7 2009 (vill jag minnas det var) när vi inte längre får sätta egna ramnummer då blir det en "produktionslinje" att följa och den tar den tid det tar.

Link to comment
Share on other sites

Får ändå inte ihop det hela, ska man fortfarande skriva ett tillverkarintyg eller räcker SFRO,s papper från byggbesiktningen. Har för mej att Gustaf skrev det i nån tråd, men frågan är om "Dom Som Bestämmer" vet att det är så? :image018:

Tillverkarintyget verkar inte heller finnas kvar på SFRO,s sida. Och där står dessutom att man ska skicka in papprena från byggbesiktningen.

Tänkte skicka in ursprungsansökan, en vidimerad kopia på "ettan" och lite foton och kopior på vissa större kvitton samt en kortare beskrivning av bygget. Räcker det eller måste totalvikt och garanterad axelbelastning, mm. vara med???

Och har jag förstått saken rätt att jag bara har två veckor på mej om dom begär intyg från "tvåan"??? :huh:

Som jag såklart inte kommer att hinna göra innan dess. :banghead:

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Drake: En sak som kan konstateras är att SFRO signalerar en sak och Transportstyrelsen en annan. Å andra sidan är det nog oväsentligt för alla utom de som gjort byggbesiktning (SFRO1) före 1 juli 2009. Det enda som kan hända är att vi förlorar tid något annat är det inte. Följer vi TRP dvs Slutbesiktning (SFRO2) då gör "sekvensen" att vår väntan ökar. Kunde vi ursprungskontrollera redan på SFRO1 så kortas tiden en del.

Jag har skickat in en bunt med papper bland annat SFRO1 och är nu rätt säker på att TRP inte vill ursprungskontrollera med SFRO1 som bas trots det som SFRO coh Gustaf nämner. Jag kommer inte driva frågan heller. Jag begär anstånd och får det. DEt innebär att mitt ärende är aktivt och när sedan SFRO2 är klar faxar jag in det dokumentet (samtidigt som jag postar en vidimerad kopia). När faxet anländer så rivstartar mitt ärende igen. Myndigheter fungerar normalt så. På det viset har jag "stått i en aktiv sidokö" och myndigheten kan snabbt stänga mitt ärende. Stänga innebär en knapptryckning och ärendenumert är klart hos SBP att tidsboka på. På detta sätt kommer min ursprungskontroll (om inget oförutsätt inträffar) att uppföra sig tidsmässigt som om jag fått göra ursprungskontrollen på SFRO1. Dvs jag är nöjd och glad och har sparat 4 till 10 dagars väntan.

Se nedan i utdragen inte undra på att TRP inte riktigt vet hur "ad hoc amatörbyggdabilar" skall hanteras.

Det finns inget som heter "förbesiktning" och har kanske aldrig funnits heller men så står det. Men när du fyllt i ursprungskontrollansökan på nätet då först skriver de Slutbesiktning. Inte undra på att det är krångligt när TRP tycker det också eller ?? är det de som gör det krångligt??

Varför ursprungskontrollen finns länk

Ett ställe bland flera där Tillverkarintyget i PDF finns att hämta

Utdrag:

8. Fordonet är egentillverkat

Om du själv tillverkat ditt fordon och inte är registrerad hos Transportstyrelsen som yrkesmässig

tillverkare, ska du bifoga

- köpehandlingar på de delar som fordonet är byggt av

- ett intyg från SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) om fordonet är en personbil,

lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg, eller mc. Intyget utfärdas av SFRO efter att fordonet

genomgått och godkänts vid en förbesiktning och eventuell bullerprovning.

- en redogörelse över hur tillverkningen har gått till och vilka fordonsdelar som fordonet är

tillverkat av.

Mer information finns på SFRO:s webbplats: www.sfro.com.

Utdrag från ytterligare ett ställe på TRP webbplats.

Intyg från SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) om du själv tillverkat ditt fordon och inte är registrerad hos Transportstyrelsen som yrkesmässig tillverkare. Observera att detta endast gäller personbilar eller lastbilar med en totalvikt på upp till 3 500 kg samt mc.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej

Kanske man skall köra på Cealms linje innan den 1/7 så att man inte hamnar i ett nytt reglementesträsk.

Garanterad Axelbelastning? Är det någon som kan hjälpa med den för Sierran? Låter ju lite bättre att fylla i några fler rader än att lämna nästan allt tomt.

Nja, Tankvolym kan man ju riva till med för jag vet ju ungefär hur mycket det blir och jag tror inte de fyller och tömmer den för att kontrollera.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tack Drake

Totalvikt är väl tjänstevikt + passagerare och last?

Så beroende på hur mycket man anser att man väger så hamnar man väl på 1200 då inkl. lite bagage?

Eller är jag ute och cycklar?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

vedde: Jag förstår inte varför du vill fylla i dessa extra uppgifter. Fordonslag, fabrikat, chassinummer, datum och namn är uppgifter som behövs. Skulle någon på TRP styrelsen ha annan åsikt så lovar jag att de kommer höra av sig.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Drake: Ja de finns där men det är inte samma sak som att du måste fylla i dessa. Jag fyllde inte i fälten förra året och inte nu heller och ingen har klagat på det (än).

Link to comment
Share on other sites

Jag skickade inte in tillverkarintyg för ursprungskontrollen. Förstår inte vad de ska med det till med tanke på vad kontrollen är till för. Dessutom behövdes det inte i mitt fall då jag fått ok på kontrollen.

Axelbelastningen kan man inte använda Fords uppgifter utan att ha samma uppbyggnad för jag skulle gissa på att bärarmar, "up rights" osv ska räknas med. I MK Indyns dokumentation uppger de 450kg fram och bak.

Link to comment
Share on other sites

Vad skall man säga, möjligen att vi hålls sysselsatta. Nej det kändes lite elakt att säga så. Klart att TRP styrelsen gör så gott det går. Om 5 år så stämmer säkert instruktionerna också men då kanske reglerna ändrat sig igen.....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag fick min ursprungskontroll godkänd i veckan. Men den gröna kopian var man inte alls intresserad av utan fick komplettera med kopia av originalet som SFRO stämpeln finns på. Förutom detta krävdes kopior på kvitto av in inköpta delar, material osv. Samt kopior på alla papper som har SFRO stämpel. Samt tillverkarintyg och byggbeskrivning.

Link to comment
Share on other sites

Grattis klas du är igen en av de svåra passagerna. Transportstyrelsen samalar på allt. En lagom bunt är ungefär 20 papper, gärna vidimerade. Undrar om allt skannas eller om alla våra papper finns i tjusiga pärmar i något arkiv där eftervärlden kan följa våra byggprojekt även på myndighetssidan.

LocostSweden kanske skulle försöka ordna ett studiebesök hos Transportstyrelsen i Örebro. Vilken bra idé.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Grattis klas du är igen en av de svåra passagerna. Transportstyrelsen samalar på allt. En lagom bunt är ungefär 20 papper, gärna vidimerade. Undrar om allt skannas eller om alla våra papper finns i tjusiga pärmar i något arkiv där eftervärlden kan följa våra byggprojekt även på myndighetssidan.

LocostSweden kanske skulle försöka ordna ett studiebesök hos Transportstyrelsen i Örebro. Vilken bra idé.

Copy Paste från http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Korrekta-handlingar-for-ursprungskontroll/

Korrekta handlingar för ursprungskontroll

Här ser du de handlingar du ska bifoga din ansökan om ursprungskontroll. Första informationsrutan gäller importerade fordon. Den andra rutan tar upp vad som gäller för militär, egentillverkade och tidigare svenskregistrerade fordon.

Handlingar du alltid ska skicka in till oss när det gäller fordon som varit militärt, egentillverkat eller tidigare svenskregistrerat:

•Undertecknad bekräftelse (om du har använt vår e-tjänst) eller ifylld ansökningsblankett.

Beroende på ursprung ska du dessutom alltid bifoga något av följande:

Fordonet har förvärvats från Försvarsmakten i Sverige

Fordonet är ett före detta militärfordon. Förutom en köpehandling ska du bifoga ett tekniskt registerutdrag med din ansökan. Utdraget utfärdas av försvarsmakten vid försäljning och motsvarar fordonets registreringsbevis. Utdraget du skickar in ska vara originalet av den styrkta kopian, det vill säga det papper du fått av försvarsmakten. Det får inte vara mer än ett år gammalt eller sakna nödvändiga uppgifter.

Fordonet är egentillverkat

Om du själv tillverkat ditt fordon och inte är registrerad hos Transportstyrelsen som yrkesmässig tillverkare, ska du bifoga

•köpehandlingar på de delar som fordonet är byggt av

•ett intyg från SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) om fordonet är en personbil, lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg eller en motorcykel. Om besiktningen påbörjats före den 1 juli 2009 ska en kopia på stämplat slutbesiktningsprotokoll skickas in tillsammans med din ansökan om ursprungskontroll. Originalet ska i detta fall tas med till registreringsbesiktningen. Om besiktningen påbörjats efter den 1 juli 2009 ska identitetsbeviset med 17-ställigt chassinummer i original bifogas din ansökan om ursprungskontroll

•beslut om tilldelning av 17-ställigt chassinummer från Transportstyrelsen i Borlänge (Fordonsenheten) om det egentillverkade fordonet är en släpvagn. Beslutet ska skickas in i original.

För att ansöka om 17-ställigt chassinummer kan blanketten nedan användas.

Blankett för ansökan om dispens

•en redogörelse för hur tillverkningen har gått till och vilka fordonsdelar som fordonet är tillverkat av. Detta gäller även tillverkning av släpvagn. Skicka in en kopia av intyget och ta med originalet till registreringsbesiktningen.

Mer information finns på SFRO:s webbplats.

SFRO

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Som jag förstått det så ska det nu fungera att göra ursprungkontrollen direkt efter SFRO byggbesiktning (med hjälp av ID beviset).

Men vad ska man ange för årsmodell?

Får bilen alltid den årsmodell då byggbesiktningen gjordes?

Man vill ju helst ha årsmodell året då den blir klar. Inte så roligt om det går ett par år mellan bygg och slutbesiktning och man får en 2 år gammal bil på pappret...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har tänkt att göra min ursprungskontroll snart och undrar om jag ska skicka in originalet på sfro 1 pappret eller ska jag ta en kopia och vidimera den?

/Janne

Skickat från min SM-T235 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...