Jump to content

Mkindy Påkörd I Rondell Hjälp Behövs


MkIndyPal

Recommended Posts

Hej,

Mitt namn är Pål Nyman och har MKIndy och lyckades bli påkörd i en rondell på höger bakhjul och snurrade upp på refugen med vänster framhjul.

Skadorna blev: totalförstörd höger bakskärm, repig (ev skev fälg) vänster framfälg skadad. (ev skev) ratten står snett. Framvagnen ev skadad. Ev flyttat bakaxeln i sidled. Ev "Ramsned"

Behöver hjälp med vart jag ska vända mig med denna special bil. Var helfärsäkrad. Svårt med Verkstäder som lagar super 7.

Reg nummer: ATL 929 vad jag förstår så är det någon på klubben som byggt den?

SMS:A 070-728 22 15 så ringer jag upp eller skriv något här.

Är oerhört tacksam för hjälp. vill gärna köra med den igen, (Kört 105 mil på en månad)

Är medlem sedan någon dag sedan på locostsweden.

MVh Pål

Link to comment
Share on other sites

Så fruktansvärt tråkigt att höra. Var den andra föraren helt blind eller?

Vem som eventuellt skulle kunna hjälpa dig här i trakterna har jag lite mindre koll på. Hoppas någon ger sig till känna som kan hjälpa dig.

Kan din bil vara någon av dessa -> http://forum.locostsweden.se/index.php?s...730&hl=indy

Link to comment
Share on other sites

Så fruktansvärt tråkigt att höra. Var den andra föraren helt blind eller?

Vem som eventuellt skulle kunna hjälpa dig här i trakterna har jag lite mindre koll på. Hoppas någon ger sig till känna som kan hjälpa dig.

Kan din bil vara någon av dessa -> http://forum.locostsweden.se/index.php?s...730&hl=indy

Det är den till höger på första bilden, tack för hjälpen

Link to comment
Share on other sites

Jättetrist!

Jocke kommer också att bli ledsen!

Försäkringsbolaget måste kunna anvisa verkstad. Nya plastdelar kan beställas av MW Sportbilar länk.

Tala med Jocke om fälgar mm.

Bilen är helt säkert reparerbar utan större problem.

Link to comment
Share on other sites

Tack för all hjälp allihop. Undrar om någon vet en bra firma i närheten (Västerås) som kan "mäta upp bilen" så man vet om ramen är sned eftersom man inte ser någon fel med blotta ögat.

Jocke vet du vad fälgarna kostade, har aldrig sätt märket förrut i Sverige. Bakskärmarna var inte dyr iallfall, är själv ej vållande i olyckan men vet att det tar tid att ordna sånt här. Hoppas ha bilen klar så fort som möjligt.

Mvh Pål

Link to comment
Share on other sites

Fälgarna är köpta på Alvén Ingvarsson Det är Wolfrace Pro Sprint Shadow Chrome fälgar med det kom med nån annan centrumplugg.

Alvén Ingvarsson tar 975:- för 16" (dom visar bara 16 & 17" på hemsidan), men ring dit och kolla om dom inte kan ta hem 15".

Link to comment
Share on other sites

Tack för all hjälp allihop. Undrar om någon vet en bra firma i närheten (Västerås) som kan "mäta upp bilen" så man vet om ramen är sned eftersom man inte ser någon fel med blotta ögat.

Jocke vet du vad fälgarna kostade, har aldrig sätt märket förrut i Sverige. Bakskärmarna var inte dyr iallfall, är själv ej vållande i olyckan men vet att det tar tid att ordna sånt här. Hoppas ha bilen klar så fort som möjligt.

Mvh Pål

Hej Pål!

Mycket tråkig historia, det här. Vad det gäller riktning och uppmätning av ramen kan jag rekomendera Autorikt och Racing i Irsta. Tala med Stefan Sjöberg på 021-20311. Han har stor erfarenhet av tävlingsbilar och samarbetar med de flesta försäkringsbolag. Om det är lönt att reparera glasfiberdelarna kan jag hjälpa dej.

Lycka till // Peter

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt när sånt händer. Låt inte försäkringsbolaget övertyga dig om att det blir för dyrt att laga och att de måste skrota den... med lite hjälp får vi hoppas den rullar snart igen.

Link to comment
Share on other sites

Vad ligger försäkrings värdet på en sjua? Är inte det mellan 70-100 tusen? om det är de så har jag svårt å se att de skulle bli dyrare att laga den än värdet på den. Ja menar ny glasfiber och ny ram kostar ju inte så mycket säg 20 tusen inkl lack av plast, å det går ju en jädra massa verkstadstimmar innan man kommer upp i 50 tusen i arbetskostnad. (100 timmar räknat på 500 i timmen)

I värsta går det väll att ta pengarna själv av försärkingsbolaget och köpa ny ram å flytta över allt. Men det kanske inte funkar på de sättet? :)

Link to comment
Share on other sites

1000kr det måste vara i "storstäderna"! Någon sådan timtaxa har inte jag betalat här hemma. den har nog legat runt 500-600 kr!

Är en normallön för en mek 30000/månaden? ger i så fall ca 250 kr/timma med sociala avgifter. Med 1000kr/timman ger det 750 kr kvar för omkostader/lokaler/verktyg/vinst!!! Är det en lukrativ marknad?

m :-) h

Janne

Link to comment
Share on other sites

1000kr/timme gäller vanligtvis stor märkeshandlare som ska betala både kundmottagare och lånebilar med verkstadsinkomsten. Inte sällan kör man även tvåskift vilket drar upp kostnaden.

En metallansluten verkstadsarbetare kostar runt 300kr/timme i "egna" kostnader...

Link to comment
Share on other sites

Mycket tjat om arbetskostnader hit och dit....

Tror att Pål inte bryr sig så mycket om detta just nu!

Hoppas att det löser sig för dig och din bil Pål!!

Link to comment
Share on other sites

Hej, har pratat med Michael Wänström

i Vårgårda. Dom hade en svart h. bakskärm hemma i England, så det kanske inte tar så lång tid att få hem den med lite tur.

Ska mäta upp bilen i en digital fram och bakvagnsmaskin eller vad det nu kan heta för något nu på fredag.

Tack alla för all hjälp och tips, tror och hoppas inte att den behöver skrotas. Är inte så defekt tror jag.

Mvh

Pål

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jocke, vet du om det är negativ eller positiv toe-in på ATL 929? står 0,75 per sida men ej posittiv eller negativ. Dom ska mäta upp den och ställa framvagnen idag.

Mvh Pål

070-728 22 15

Link to comment
Share on other sites

Hej. Nu vet jag inte till 100% vad ATL929 är för något men kan nämna att fram kör man nästan uteslutande med toe in och bak toe ut 1-2mm

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Det är ingen som har mobil nummer till Jocke. Eftersom dom sätter upp bilen i bänken om en timme och nu kör dom på negativ toe-in och det är ju synd om det ska vara positiv. Ändrar visst rätt mycket på bilens karaktär säger dom på firman.

Link to comment
Share on other sites

Du ska ha toe in på din bil.

Behöver du få tag på Jocke E så skicka PM till mej.

Han är inte här så ofta längre, jag tipsade honom att titta in

när jag fick reda på att bilen var smälld.

Link to comment
Share on other sites

Du skall inte ha toe in eller out på en Mk-indy utan helt neutral toe både fram och bak. Camber 1 grad för väg och 2 grader för bana. Allt enligt mk-sportscars. Behöver man ha toe in så är det troligen styrväxeln som hehöver justeras mer info finns här http://www.mwsportbilar.se/bilar/bilar.html klicka på länkarna mitt på sidan.

Lycka till

Michael Wänström

Link to comment
Share on other sites

står 0,75 per sida men ej posittiv eller negativ

Jag utgick ifrån att han ville ha samma inställningar som var på bilen innan krocken.

Och då lär det inte vara toe out.

Om nu framvagnsinställningen var "felaktig" innan så är det en annan femma.....

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Bilen blev uppmätt och toe in till 0,75mm per sida, men camber och caster var ej rätt enligt

dokumentet som följde med bilen, ratten står nästan rakt igen också.

Han som justerade bilen "orkade inte justera p.g.a måste ta bort spindel och vrida och tillbaka med spindel. Bilen känns inte som tidigare.

Ska åka förbi tidigare ägaren och be honom ta en sväng och säga sitt. Bor bara 16 km från mig.

I övrigt verkar bakvagn klarat sig bra så ny bakskärm , 2 nya fälgar och en ny (på annan verkstad) framvagnsinställning så är bilen ok igen.

Mvh

Pål

Link to comment
Share on other sites

Är också nyfiken på svaren på Thomas frågor

Ramen beöver inte vara rak för att hjulen pekar någorlunda rätt........

Kan du inte få någon att mäta upp ramen i någon riktbänk eller så.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att bilen blivit smälld!

Jocke och jag byggde våra samtidigt!

Hans bil hade samma inställningar som min bil,

Fram 1 grad camber och 0,5graders toe in, totalt alltså 0,25graders toe in per sida.

Bak 1 grad camber

Det som Michael säger är rätt MK rekomendera 0 grader toe in men för att minimera eventuell spårning satte vi en halv grads toe in.

hör av dig om jag kan vara behälplig med något.

/john

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tidigare ägaren provkörde bilen i ca 15 minuter och sa att bilen är både bättre och sämre än tidigare.

Inte lika vervös i högre farter men styrde inte lika bra in i kurvorna som tidigare, (inte lika snabb i reaktionen)

Tyckte inte bilen gick på tvären.

Är det ingen som vet någon som har en lite skrämd pinto motor eller en bättre topp, vad som helst liggandes över och vill sälja?

Funder på att sätta i en Nissan 180 ZX turbo motor (har bara 125 hk orginal och är bakhjulsdriven, men det är ju lite mera pyssel så en trimmad pinto vore bättre.

Mvh

Pål

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...