Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Hej

Äntligen hemma från Gävle! Vedde 007 heter nu officiellt CKG916!

Mycket trevlig och bra besiktningsman. Ville ha SFRO II papper och Buller intyget, sedan tittade han igenom bilen, hissade och kollade några bultar som jag bytt och sedan iväg till vågen, 640kg utan tilläggen. Sen fick jag lasta och komma in och hämta pappren. Tog ca: 1 tim men mesta tiden gick åt att hämta papper.

Jag är superglad och nu sitter jag och fyller i ansökan om försäkring hos Bilsport och MC för att få iväg den idag så jag har en gällande försäkring tills jag kommer hem på Torsdag. Till midsommar skall det köras, d4et vill jag lova.

Bilder kommer strax

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu har jag fixat med bilder:

Först några som jag lovade Antas, Sorry att det tog tid.

IMAG0107.jpg?width=320&height=320&fit=bo

IMAG0108.jpg?width=320&height=320&fit=bo

IMAG0109.jpg?width=320&height=320&fit=bo

IMAG0110.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Sedan jag utanför Bilprovningen: Glömde och hann lasta sorry:

IMAG0116.jpg?width=320&height=320&fit=bog

IMAG0115.jpg?width=320&height=320&fit=bo

Nu har jag tagit massor med bilder till Bilsport&MC och faxat och mailat in en ansökan för att börja gälla på onsdag, detta för att jag kommer hem från en affärsresa i Hammarstrand på kvällen. Kanske kan man då ställa på den och fått plåtarna och ta en kvällstur som uppvärmning inför midsommarafton.

Peace out :image224:

Från en lycklig bilfabrikör. :wohow: :banana: :eclipsee_steering: :racesmile: :w00t2:

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

GRATTIS och välkommen in som Bilfabrikör. Kommer du stå vid postlådan ett tag nu ..... eller??

Jag gillar de där SBP-skylt bilderna. Det är en sorts standardvy en klassiker helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Och tack för alla grattis.

4 år och som audisq skriver så är jag både fabrikör och konstruktör då jag tog den långa vägen med att bygga eget chassi, viket känns väldigt bra idag.

Michael Th - Jo, mina bakskärmar är ett kapitel för sig och kommer att bytas mot std såna vid vinterns ombyggnation, dessa är både längre och för breda vilket gjorde att jag var tvungen att flytta dem framåt för att de inte skulle sticka ut bakom bilen - det hade sett konstigt ut.

Nu är det natti för mig 04:30 ringde klockan imorse så jag är ganska slut nu.

Det var en lyckans dag idag, när jag kom hem ringde de från Hertz för att meddela att jag vunnit en resa för två med två hotellnätter och biljetter till herrarnas kvartsfinal i Wimbledon!!! Jag kom inte ens ihåg att jag var med och tävlade. :prop:

Så det blir att planera lite mer ledigt på jobbet runt månadsskiftet. Det blir inte bättre än idag kan jag säga!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej på er

Sitter och jobbar för fullt uppe Hammarstrand, och passade på att ringa Transportstyrelsen. De hade fått in all info på fredagen(tack SBP) och plåtarna sa hon skulle gått från tillverkningen igår, och hon menade på att jag borde ha dem idag eller allra senast imorgon :o :wohow: :banana: !

Nu hoppas vi bara att jag har dem tills min hemkomst imorgon - då blir det :eclipsee_steering: av.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Houston, come in Houston, we have plate touchdown in Björklinge.

:racesmile: Regbevis och plåtar har kommit till hemmet. Nu blir det åka av ikväll när jag kommer hem, bara skruva på plåtarna och åka, Weeehooo.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att jag är mäkta imponerad av SBP och Transportstyrelsen att de fixar plåtar och regbevis till mig från Reg bes på Fredag morgon till postutdelning på tisdag, en eloge till dem för snabb service - det bästa jag har hört på länge.

Allt verkar gå min väg just nu så det blir nog en trisslott och Lotto innan helgen :lol:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kunde inte hålla mig igår, kom hem kl 22 och sprang ut och monterade plåtar med buntband och annat och tog en repa för jag "måste säkert" tanka.

Sju H-vte vad den går! Kom in en rondell och växlade som brukligt ner till 2:an och när utgången ville jag få lite sjuts ut på rakan och tryckte till lite på gasen varvid hela bakvagnen började driva på tvären och jag hade fullt sjå med att rädda upp situationen. Phu!

Nu har jag insett varför dessa bilar kräver skinnhuva och goggles, var så torr i munnen att jag hade svårt att tala på 10 min, samt att jag tömt mitt förråd av tårar för ett år framöver.

Jag är mäkta imponerad och stolt över mig själv att jag skapat detta fenomen som får hela kroppen att le när man kör.

Ikväll blir det en ny längre repa lite tidigare på kvällen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Är du "skogsvild" vedde eller??

Förresten kul att du börjat bygga igen. Man ska börja direkt igen...... Du undrar kanske varför jag säger det? Nja, jag läser ju bara i "inläggsunderskriften".... -- Bygger Boken, Rorty, Gibbs Bastard på Sierra delar. ---

När skall den bli klar är det tänkt? För det är väl ingen gammal text eller hur?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

tryckte till lite på gasen varvid hela bakvagnen började driva på tvären och jag hade fullt sjå med att rädda upp situationen. Phu!

/Fredrik

Töfft. Filma så vi får bli delaktiga i vårdslösheten hypocrite.giflaugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har dessvärre ingen bra kamera att filma med. Vi får se vad jag kan få ihop.

Gjrde ca: 30 mil igår i det fina vädret, Björklinge -Grisslehamn(lunch med en kompis), Grisslehamn- Enebyberg (fika mamma), Enebyberg-Sigtuna (lovat glass till medföljande dotter), Sigtuna-Björklinge.

Kul att åka på fina små 70 vägar när det svänger och far. Lite mör i rumpan(dyna skall införskaffas för långåkning).

Upptäkte på midsommarafton att min fulltankning innan helgen visade på vissa defekter i svetsar på tanken - ett par liter soppa på golvet. Ur med tanken på midsommardagen och täta på utsidan med packningsklister. Håller än, passade på att montera tankgivaren och igår köpte jag en tankmätare får se om jag kan få det att lira.

Vilken bra sommar dettta kommer att bli. Nu måste jag bara hitta ett bra ställe där man kan lära sig hantera den lite vilda bakvagnen, och lära mig att använda h-bromsen "aktivt".

Glada hälsningar

/fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

PeÅ - var inte vid Ulva för jag flög över och tittade på Wimbledon ju! men imorrn skall jag dit. Kom du med och Stigge så har vi en liten 7 träff lokalt i Uppsala.

Lite nyheter: Var och hjälpte brorsan i Åkersberga igår och när jag skall åka hem så måste jag tanka och kör in på Preem. Efter tankningen missbedömer jag utfartens branthet mot gatan och det smäller lite under bilen när något träffar asfalten. I tron om att det är V-låds huset kör jag glatt vidare och någon mil senare börjar oljelampan lysa! Toppen tänker jag och kör av motorleden och stannar på lämpligt ställe där oljan fint rinner ur ett hål i tråget :banghead: .

Som tur är kan jag ringa bror min som kommer till undsättning :notworthy: med domkraft, 4 liter olja, Platic Padding läckfix och lite verktyg. En halvtimme senare och 4 lager läckfix är jag på banan igen och kan ta mig hemåt de 10 milen i försiktig mak :racesmile: .

Nu måste jag ha ett nytt tråg som jag skall göra om enligt Gibbs boken med en sluttande framkant och göra den i 3mm stålplåt så den tål lite mer än min 1mm som satt nu.

Finns 2 på skroten i Uppsala så frugan får hämta ett imorgon, sen måste jag fixa lite plåt och sen är det bara att skära och svetsa till den.

Någon som testat efter Gibbs på en maskin som går?

Nästa fråga är: Hur sätter ni främre skylten? min sitter nu och täcker halva kylaren inne i noskonen vilket resulterar i att jag får en väldans hög vattentemp. Idéer med bild önskas tack.

Sedan har jag upptäckt att det nog behövs ett par gälar på sidan eller på huven för det blir väldans varmt om benen när all motorvärme tränger in i kupén, visst är det skönt när man kör hem på kvällen men när det redan är 30+ grader blir det väldans varmt.

Må bäst

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Aj då vedde men tur att det gick bra med fortsatt hel motor och hemgång för egen msakin.

---- göra den i 3mm stålplåt så den tål lite mer än min 1mm som satt nu. --- Äntligen en klok person till men varför bara 3 mm, stålplåt finns i mycket bättre dimensioner.

30 plus är inte ofta vi har, det är några få dagar på året i de flesta fall är det 10 till 18 grader så spara på värmen och ha kvar som du har det såvida inte motorn mår däligt, då kan du alltid göra som jag gjort --- >> klipp av motorhuvssidorna så luftar det bra.

Nummerskylt. Titta i trådarna på CealmSeven V8 eller CealmSeven så ser du hur min plåt sitter. Skall väl erkännas att den inte till fullo följer VVFS 2003:22 med vinklingen i vertikalplanet. Plåten är vinklad för mycket men man kan ju alltid tillverka ett motsvarande vinklat fäste under plåte så skylten kommer inom gränserna....

Det finns finns bilder lite här och var i tråden att titta på.

Link to comment
Share on other sites

Tack Cealm, jag skall kolla bilderna i tråden.

När det gäller plåt så är väl orginaltråget bara 1 - 1,5 mm och har man 5 mm i botten kanske man sliter sönder de delar som är orginal istället för bara påsvetsningen, så det finns en tanke med att inte gå för grovt.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

jag skulle hellre "sko" på en 3mm plåt i botten på sumpen istället för att skära upp sumpen. för då blir den lätt vind o skev.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo man kan sko den om man har lyxen med Sierrans markfrigång men om jag kör med den orginal och skor den kommer framhjulen stå i luften och bilen hasa sig fram på sumpen, då skall man ha grov skoning om den skall klara sig någon längre tid. Dessutom blir det attans svårt att svänga.

Nä det blir kortning och förlängning enligt Gibbs för att öka oljemängden i längsled.

Blev fel tråg förstås, frugan får åka tillbaka och byta till den andra de hade inne.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Efter lite sökande hittades inte "rätt" tråg så jag fick ta och modda det jag redan hade. Gick ganska enkelt och jag ökade oljevolymen med mer än 1 liter vilket kanske gör att den går lite kallare. Den går ganska varmt då jag inte har något utsläpp av värme ur motorrummet men jag hoppas få en beskrivning med mått från Kilkenny om hur man gör ett stansverktyg så jag kan göra min huv gälad.

Var på skroten förra veckan och kom över en liten trevlig Garret turbo från en Saab 900-98 :wub: :wohow: , är det någon som vet vad den heter? Står inte på nämligen men de brukar väl heta T?? nånting :image018: . Mest för att det vore kul att veta.(hittade på Wiki att det troligtvis är en Garrett T25/GT17 turbochargers från en B204L motor)

Kommer att bygga in den under vintern efter TheRealPintos guide som han skrev för några år sedan. Nu är det mest att samla delar och försöka förstå hur det fungerar. Har aldrig hållt på med det förut men det verkar kul. Saker som Wastegate, återcirkulerande dumpventil och annat är sånt man får lära sig mer om - men det är det som driver mig -att hela tiden lära sig mer & nytt.

Nya bakskärmar skall beställas av Peter Lilja för jag tycker inte de jag har passar på min bil, de kan snart bli till salu om någon vill vara spekulant.

Ha det gott.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

Ingen som har en turbo fläns till en T25 liggandes och är villig att sälja till mig?

Jag har nu blivit med Intercooler från en OG 900, hoppas den passar?!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Visst hade KL flänsar men till dubbla priset mot GIKTurbo. Nu har jag inhandlat en 12" fläkt från KL som gör att jag kan sänka och flytta bak min kylare ca: 1 dm. Detta borde ge mig rum för IC'n framför, den kommer från en OG 900 och var liten men tjock.

Diverse slangar och alu rör har köpts på skrotar för kaffepengar till turbo bilar och jag har inhandlat 2 st tryckvakter från USA som de vänligen förinställde på 3& 5 PSI innan de skeppades till mig, kostade $13 st + $1 för förinställningen av trycket. En splitter till olje trycks mätaren har införskaffats och en retur som skall in i 205 blocket genom den färdiga 3/8" anslutningen som väntar på turbooljereturslangen. En komplett fuelrail från samma bil som turbon visar att det är spridare som levererar 359 cc/min om jag inte har fel så 2 borde räcka som extra sprut kopplat till tryckvakterna.

Rörböjar skall beställas imorgon av en trevlig herre som arbetar på Dahls :notworthy: där de har fina tryckrörsböjar i stål till grenröret till facila priser.

Nästa vecka räknar jag med att jag skall kunna börja på mitt nya grenrör och förhoppningsvis få det klart.

Sedan är det bara ett par slangar och montering innan jag kan testa med Turbo, kan ju bli hur kul som helst, om TheRealPinto fick 163hk på bakhjulen på sin Capri med std motor och 0,6 bar kan detta bara bli skoj :racesmile: - risken är att däckkontot blir väldigt stort :o !

Ja ja Bilder kommer när jag sätter igång.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Några råd när du bygger turbogrenrör. Av erfarenhet när jag byggt grenrör till rallycross bilen så smälte det första som gjordes av 'vanliga' järnrör.....nummer två som gjordes av vanliga tunna rostfria avgasrör sprack hela tiden....tredje gången gillt, dyra fina tjockväggiga rostfria köptes och ett tredje grenrör byggdes, detta höll men inte turbon, visste inte att man måste ha rotgas inuti rören annars så blir det som slagg på insidan i rören som lossnar när man börjar köra och, ja du gissade rätt, passerade via den dyra turbons avgas turbindel som givetvis blev förstörd........glöm inte att blästra insidan i rören efter svetsningen.

Men det är kul me turbo :D

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

PeÅ!

när jag byggt grenrör till rallycross bilen så smälte det första som gjordes av 'vanliga' järnrör

Med tanke på att smältpunkten för järn sjunker med ökande kolhalt till som lägst 1130 grader C Vid 4.3% kolhalt så blir ju en nyfiken fråga:

Vad hade ni för avgastemp på högsta hotspot i grenröret och vid turbininlopp?

Rallycross är lite mer hardcore än det mesta....

För den som inte har allt för exotiska material i turbinhjul mm så bör man inte överstiga ~950gr C i avgastemp tycker jag, och där ingår nog de flesta forumhängande "turbo nissarna".

Jag tycker mej våga hävda att har man lite koll på maskineriet så håller det med vanliga järnrör utan att smälta, och blästrar man invändigt så är det ju bara extra plus. En vanligt förekommande fråga är desutom urkolning och glödskalning invändigt i vanliga järnrör. Det lär ju vara tätt förknippat med avgastempen även det, och det förefaller inte vara något stort problem det heller om man håller sej på rimliga nivåer.

Ska det inte uträttas några riktiga stordåd så tror jag vanliga rör gör jobbet bra nog.

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för tipsen, min kommer nog aldrig i närheten av påfrestningen som en 600hk Rallycross bil har. Jag har köpt vanliga tryckkärlsrörböjar i "svartstål" som jag kan migga ihop själv. Jag kör ju dessutom en ganska liten turbo och kommer inte ligga och tokköra den heller, lite röljus och bränna däck instanser inte ligga på fullvarv hela tiden.

Kan man rotera kompressorhuset på en T25:a och få wastegaten kvar på samma ställe? Christer J och Jocke4u hade tydligen gjort det men jag skulle vilja ha bilder.

Vill ju ha mitt utblås upp så jag kan få plats med slangar till IC.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

Har inte alternativet att ta annat än vanlig tråd, blir det för mig, och planfräsa kan jag bara drömma om, skulle vilja ha en svarv och en fräs men har för litet garage och för lite pengar. Detta blir ett lågbudget bygge till att börja med.

Jag skulle bara tycka det vore kul om jag fick ihop ett system som fungerade. Blir kanske lite finjustering till vintern, egentligen skulle jag sätta turbon i vinter men nu kan jag inte hålla mig.

Christer: Kollar turbon när jag kommer hem för att se vad jag kan göra och hur jag vill ha det. Tror det blir lättare att få till självrinningen av oljan om jag kan vrida lite på sakerna, för det måste ju ändå vara det primära som jag förstått det. kommer även köra med vattenkylningen då jag har enkel tillgång till vattnet där turbon hamnar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Avrinningen på olja sker inte på kompressorhuset utan "den andra delen" (vad nu det heter :) ). Kompressorhuset har vara infästningen för wastegate'n samt IN och UT på luft....ingen vatten eller oljeanslutning (i alla fall på min turbo)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo Jocke jag vet att avrinningen sitter på mittendelen men då jag inte skall ha den till en Saab motor så hamnar den inte optimalt med in/utblås kontra Olja-ut röret.

Jag vill kunna vrida kompressorhuset så när avrinningen är rakt ner så har jag utblåset till IC'n uppåt och kan därmed få till slangdragningen till densamme utan att behöva gå igenom fläktremmen eller under ramen.

Man kanske till och med kan få till så att Turbon matas från Grenröret underifrån(Turbon stående i s f hängande) vi får se hur vi kan få till det så att allt passar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

Lite uppdatering från mitt Turbofierande.

Jag har lyckats få ihop hela Turbo delen på bilen och jag laddar ungefär 0,5 bar och har lite problem med spikningar fortfarnade så jag måste fintrimma när fulsprutet kommer in. Den går som ett skållat troll och är skitrolig att köra. mitt problem är att jag körde med en återcirkulerande dump som jag lämnade öppen och då försvann tomgången för dumpen tjyvade luft, när jag kopplat på återcikulationen och systemet är tätt - får jag en härlig tomgång på ca: 1900- 2000 varv , vilket är i högsta laget tycker jag.

Jag kör en Pinto OHC med en T25:a.

Någon som har förslag? Jag tror att den vill ha lite tjyvluft för att lugna ner sig.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Thomas:Dumpen sitter direkt efter turbon med ena grova anslutningen och sedan med andra grova anslutningen innan turbon allt för att jag kör med LMM och enligt de lärde bör man inte ventilera ut luft som LMM:en har mätt upp för att inte få en för fet blandning. Lilla anslutningen sitter till ett eget rör på plenum för att inte störa signalen till dumpen.

Jag kör med en Saab 900 återcirkulerande dumpventil som kom från samma bil som Turbon 1998 årmodell.

Jag har följt The Real Pintos anvisning som han gjorde för Turbofiering av sin Pinto runt 2004 tror jag det var, enda skillnaden att jag kör med 2 st 350cc Saab spridare där han körde med 4 st startspridare.

Kan vara så att min tomgångsventil har fått hicka? Någon annan Pinto kunnig som har någon bra idé?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...