vedde Posted October 18, 2023 Author Share Posted October 18, 2023 18 timmar sedan, Morty sade: Vad blir det nu 2.3 ,2.4 eller 2.5? Om det fortfarande är Duratec I4 du bygger, så är "Cranc vent blanking plate" helt onödig. Det är en 2.5 som står och lurar och jag vet att den inte gör skillnad mer än att man inte behöver dra slang från den befintliga. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 18, 2023 Share Posted October 18, 2023 2.5 är trevligt! Bara plugga original. Jag gjorde en plugg med uttag för vakuummätning på min och till några andra racekompisar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted October 18, 2023 Share Posted October 18, 2023 Visst kör du 2.0 nu, volym ökning kommer att göra en hel del💪 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 18, 2023 Share Posted October 18, 2023 Ja, jag kör 2.0. Drömmen är en 2.4, men det går inte in i reglementet utan att jag skulle behöva vikta bilen väldigt mycket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 19, 2023 Author Share Posted October 19, 2023 Jag hoppas på lite ökning i vrid och hk när jag kör samma koncept som idag men på 2,5:an. Den är galet bra idag men man kan alltid få lite till. Dessutom är det kul att bygga nytt.Kanske ska hitta något kul att sätta 2.0:an i - en Miata vore kul, synd att de är så dyra./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 20, 2023 Share Posted October 20, 2023 En 2.5 har ju lite mer roterande massa som du behöver kompensera för om du vill varva lika mycket. Antar att det krävs H-stakar, smidda kolvar och racelager på veven för att få tillförlitlighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 20, 2023 Share Posted October 20, 2023 2.5:an går inte att varva lika mycket som en 2.0 oavsett, man får leva på ökat vrid och effekten vid ett lägre register. Vedde ska väl fortfarande köra överladdat, så han kan kompensera på det sättet. Det är just anledningen till att jag drömmer om en sug 2,4. Man använder 2.5 blocket, med en smidd 2.3 vev och toppen från en 2.0/2.3.. Då kan man varva lite mer än med 2.5 veven, men tyvärr inte lika mycket som 2.0:an. Med andra kammar, större ventiler och snyggt portad topp får man ut tillförlitliga 300+hk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted October 20, 2023 Share Posted October 20, 2023 23 minuter sedan, Morty sade: 2.5:an går inte att varva lika mycket som en 2.0 oavsett, man får leva på ökat vrid och effekten vid ett lägre register. Vedde ska väl fortfarande köra överladdat, så han kan kompensera på det sättet. Det är just anledningen till att jag drömmer om en sug 2,4. Man använder 2.5 blocket, med en smidd 2.3 vev och toppen från en 2.0/2.3.. Då kan man varva lite mer än med 2.5 veven, men tyvärr inte lika mycket som 2.0:an. Med andra kammar, större ventiler och snyggt portad topp får man ut tillförlitliga 300+hk. Tror Vedde bara ska varva 5500 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 21, 2023 Share Posted October 21, 2023 Ok. Hur har det gått med generatorn? När jag letade efter mina bälten så hittade jag en 90A generator från tösens skrotade golf. Den har ett audi märke på sig så jag vet inte om det är en orginal till en golf men den satt på original plats i den bilen. Vi bytte den p g a ett oljud vi hade men det visade sig komma från avgasröret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 21, 2023 Author Share Posted October 21, 2023 Jag kommer nog lägga varstopp på snälla 7000, som idag, räcker bra med överladd. Vad gäller Generator så var den Toyota Denso jag köpte liten med alldeles för stor för att få plats på det sätt jag har styrningen. Men Biltemas med mindre remskiva funkar toppen än så länge. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 23, 2023 Author Share Posted October 23, 2023 On 2023-10-20 at 07:26, Kjelland28 sade: En 2.5 har ju lite mer roterande massa som du behöver kompensera för om du vill varva lika mycket. Antar att det krävs H-stakar, smidda kolvar och racelager på veven för att få tillförlitlighet. Sånt ligger på hyllan och väntar - gör samma som med min 2.0l för att det skall hålla för överladdet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 9, 2023 Author Share Posted November 9, 2023 Lite uppdatering av framspindlar och inflyttning av kylare och fastsättning av vattenpump.Ska även byta batteri och städa upp lite el.Blir även ny vindavvisare.Behöver kanske även längre övre bärarmarSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 22, 2023 Author Share Posted December 22, 2023 Tidiga julklappar!Rally designs aluhubbar till aluspindlar fram och en Denso 2017 60ah.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted December 22, 2023 Share Posted December 22, 2023 Motorbytet då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted December 23, 2023 Share Posted December 23, 2023 På GBS har dom lagt ut en film https://www.youtube.com/watch?v=vC9IvEIXNiA om deras Duratec 2.5. De har satt dit ett större remhjul på generatorn, antagligen för att inte stressa ihjäl den. Och en sak till: God JUL!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 23, 2023 Author Share Posted December 23, 2023 Hade det på min med men den slutade ge rätt volt. Biltemas funkar med deras egen och tänker att jag flyttar över den större jag har till min nya 60ah Denso. Den är f ö samma storlek som 45ah Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 23, 2023 Author Share Posted December 23, 2023 Motorbytet då?Väntar på att £ ska falla lite mer så jag kan handla det förbannat dyra tråget.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted December 23, 2023 Share Posted December 23, 2023 15 minuter sedan, vedde sade: Väntar på att £ ska falla lite mer så jag kan handla det förbannat dyra tråget. Jag minns inte vars jag såg det men de var ute ett tråg till Duratec för ett tag sen //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 25, 2023 Author Share Posted December 25, 2023 Finns ett Raceline 10 graders till 2.0 här under säljes men jag har ju 2.5 och dem är inte samma enligt Raceline.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted December 25, 2023 Share Posted December 25, 2023 10 timmar sedan, vedde sade: Finns ett Raceline 10 graders till 2.0 här under säljes men jag har ju 2.5 och dem är inte samma enligt Raceline. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Har du ingen svets? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.