Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Jag beställde just därifrån.

Det ända problemet jag har är att efter marine clean och etching primer och Por 15 är drt skitsvårt att få bort färgen när man skall ändra något.

En skit bra färg helt enkelt som går att pensla.

/Fredrik

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Fick just hem min liter med Por 15, det som är surt är €16 i frakt för att det är brandfarligt gods. Nu behöver jag bara köpa ett antal mindre färgburkar så att jag kan dela upp den i småförpackningar så jag inte behöver öppna den stora burken vid varje tillfälle, den härdar vid kontakt med luften nämligen.

Så är nästan hela störtbågen klar men såklart tog gasen slut och allt är stängt i helgen, blir att åka och fylla på på måndag så man kan svetsa klart inför det stundande garagebesöket.

Jag får väl börja med elen igen då så att jag kanske får till det så den fungerar som den skall i år?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fullbur klar och nya infästningar till övre bärarmar. Nu måste jag bara länga övre bärarmarna så cambern blir bra.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hej

Nu är bakvagn klar, nya övre bärarmar fram med camberjuterare, Buren klar och allt målat och fint. :wub:/>

Kvar är att få levererat en svetsad hållare till Pipercrossfiltret, 2 nya 205 bakdäck, ev. ett par framskärmar, försöka dra om elen, montera backlådan till besiktningen. :blink:/>

Funderar även på att sänka mina bakskärmar då jag endast kommer köra med 13" framöver. :image018:/>

Har ett par 14" ford delning(4x108) till salu med dåliga däck om någon är intresserad. :thumbup:/>

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Besiktningstid beställd ! Hoppas nu bara det går bra på första kontrollbesiktningen .

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hade inte koll men det kan det bli, ska du dit?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Ja om jag inte hade en hustomt att ta hand om också. :icon_oops:

Kanske åker dit och kollar bara då även om jag har bilen klar så vill man få några mil på väg först så

man ser att allt lirar först.

Link to comment
Share on other sites

Nybesiktigat och klart för årets bataljer.evuzeze8.jpg

Dock gick en skruv till backväxellådan sönder på väg in till bilprovningen. (Suck).

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

3:e bästa tiden av 17 bilar. Inte så illa pinkat. Ventilknack efter sista repan, in och plocka ner.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tredje tid grattis!

Jag var också anmäld. Tog en sista runda i Lördags för att testa att allt funkade innan jag skulle lasta och då tryckte motorn ut kylvätska i expansionskärlet :-(.

Så jag plockade ner redan innan Challenge.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

3:e bästa tiden av 17 bilar. Inte så illa pinkat. Ventilknack efter sista repan, in och plocka ner.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

:notworthy:

Bra jobbat!

Link to comment
Share on other sites

God marginal till 4:an :)

Är du med nästa gång också? Jag hoppas jag har fungerande bil då.

1 1:21,53 Magnus Thomé BMW M3 CSL R

2 1:21,94 Bengt Jutegård BMW 325 E30 R

3 1:22,08 Fredrik Engzell Seven G

4 1:22,31 Magnus Nygren MK Indy Seven R

5 1:22,40 Niklas Björse BMW M3 E30 R

6 1:25,20 Sebastian Hasselgren Honda Integra R

7 1:25,83 Lars-Erik Sundberg Porsche 911 R

8 1:28,14 Jan Ström BMW M3 E46 R

9 1:28,78 Christopher Björk VW Corrado G60 R

10 1:29,20 Thomas Söderberg BMW 2002 tii R

11 1:30,07 Mats Tagesson Renault Megané RS R

12 1:30,71 Reine Höglund BMW 125D R

13 1:30,88 Pontus Örnberg BMW 2002 turbo R

14 1:31,00 Micke Bouchnak BMW 125D G

15 1:31,31 Henke Korhonen BMW M3 G

16 1:32,78 Magnus Söderquist Golf GTI R

17 1:35,42 Fredrik Persson Mitsubishi Lancer Evo III R

18 1:42,65 Anders Siverby Porsche 944 R

Link to comment
Share on other sites

Vet ej, måste utreda hur allvarligt knacket i motorn är, vill ju inte rasa hela motorn. Innebär det vevlager byte eller liknande kan det bli svårt att hinna känner jag. Vi får se när jag lokaliserat felet.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tror att det var mindre allvarligt än jag trodde, hittade detta när jag varvade lite på lyften :

asu2yteq.jpg

Ett litet hål i grenröret på cyl 3 gör så att det låter som motorn skramlar.

Svets och sedan test igen.

Håll tummarna!

/Fredrik

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hade förutom hålet ovan tappat en skruvplugg i ettans rör vilket bidrog till skramlet. Allt svetsat och skruvat och nu är den som ny igen - inget trasigt!!

Hurra!

/Fredrik

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blev inte bättre dessvärre jag kroknade lite p g a problem. Motorn skjuter ur sig olja trots modden som andra gjort. Ju fortare jag körde desto fortare fylldes catchtanken. Trist att bara kunna göra stinter på 7-8 varv.

Måste hitta modd på hur jag kan leda tillbaka oljan till tråget, kanske som om man hade turbo?

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Blev inte bättre dessvärre jag kroknade lite p g a problem. Motorn skjuter ur sig olja trots modden som andra gjort. Ju fortare jag körde desto fortare fylldes catchtanken. Trist att bara kunna göra stinter på 7-8 varv.

Måste hitta modd på hur jag kan leda tillbaka oljan till tråget, kanske som om man hade turbo?

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Hoppas det löser sig.

Challenge på Lunda på lördag :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Challenge var fullt när jag äntligen fick klart att åka!

Åker dit och kikar på de andra som kör, och är standby för en plats om någon inte kommer eller går sönder.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Fick köra och bättrade min tid till under 1:22 till 1:21:58. R1 Micke var där och förstörde min fest, han är så jäkla snabb! Han kan nog på allvar utmana de snabbaste med lite mer övning.

jag fick en kona på bakskärmen så den nästan lossnade.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kopplingen släpper så i helgen var det kopplingsbyte! Vred av en skruv så jag var tvungen att göra om allt, suck.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

---- släpp i högre växlar, suck - hårdare fjädrar? ---

Nja, det är nog en av grejorna man får på köpet med en rapp MC motor och lätt bil. Kanske fjädring kan förbättra något om den inte är riktigt anpassad just nu. Det är nog bara att du vänjer dig vid en riktigt "pigg bil".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

---- Kopplingsbyte och släpp i högre växlar, suck - hårdare fjädrar? ----

Läste nog lite fel ser jag, det är kopplingen som släpper inte däcken. Hur många hk eller kW är det i motorn, R1 startar väl på 180hk och kopplingspaketet är inte så stort. En annan R1 kollega har gjort av med en och annan koppling fast om jag förstod honom rätt var det inte så svårt att byta. Vill också minnas att han kanske lade in en skiva till i lamellpaketet. Fast där kan jag komma ihåg fel. Han gjorde något i alla fall det vet jag så den kopplingen slirade nog aldrig.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kör på samma Olja som R1 Micke kör i sin Hayabusa så det borde inte vara problem, men man vet aldrig!

Det var inte svårt att byta men jag har kört 3 tim med den nya kopplingen varav mestadels motorväg vilket gör att den fortfarande är ny och inte borde slira.

Den slirar inte på 1-2-3 men på 4-5-6 vid hårt gaspådrag och snabba växlingar. Lugnt tempo ger inte samma slirande.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Så är det säkert, men jag har aldrig bemästrat eller vågat ta till den tekniken.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Läs nedanstående (och börja växla upp utan koppling :-)

(Hela texten http://www.hewland.com/svga/advice.html)

Manual.

Best method: With no assistance from the engine management, the driver must lift off the throttle sufficiently to allow the dog ring to be pulled out of engagement. He should then stay off the throttle long enough to allow the dog ring to engage with the next gear. In practice, the driver can move the gear lever faster than he can move his foot off and back on to the throttle. Therefore the effective method is to apply load to the gear lever with your hand and then lift the throttle foot off and back on to the pedal as fast as physically possible. In lifting your foot, the loaded gear lever will almost involuntarily flick to the next gear before the foot is re-applied to the throttle.

Another method is to load the gear lever with your hand, stay flat on the throttle and dab the clutch to release the dog ring. The overall effect on the gear shift is similar to the above method, but clutch wear may become a big issue.

The worst method (most destructive and definitely slowest) is to attempt to change gear in a `passenger car / synchromesh` way, i.e. lifting off the throttle, dipping the clutch, moving the gear lever, letting the clutch up and re-instating the throttle. The method causes unnecessary clutch wear, does absolutely nothing to help come out of gear and usually causes dog wear whilst engaging the next gear. This wear is due to several reasons. Firstly, it is impossible for a driver to co-ordinate the complicated sequence of all five physical movements accurately. Consequently the engagement dogs often find themselves engaging whilst the throttle is applied. The lever is usually pulled more slowly as it was not pre-loaded, lengthening the `danger zone`.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...