Jump to content

Domiseven - Westfield Seiw Zetec 2.0


Recommended Posts

Idag kom DHL med två paket från Roadster, det ena innehöll ett par backspeglar, dessa skulle ju egentligen varit med i samma paket som vindavvisaren.

I det andra paketet låg.. ett par backspeglar.

Du låter förvånad ;)

T.ex. så fick jag fel kopplingspedal (wire) men skulle ha hydraulisk. Anmärkte på detta och efter några veckor så kom det en pedal, en bromspedal som dessutom var defekt. Efter 1-2 månader kom i alla fall den riktiga pedalen :blink:

Edit: Vore kul/informativt med lite bilder hur du har hängt upp bakänden och noskonen. Tycker det är lite luddigt ...

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Jag blir aldrig förvånad längre när det gäller Roadster. Men de har aldrig skickat dubbelt samtidigt förrut.

Det här är den enda bilden jag har på upphängingen av bakänden.

Det är ett mp-järn som är skruvat i järnen som tanken vilar på (om man har gamla karossen).

I övrigt sitter bakdelen bara fast i sidosektionerna och så har jag lyft upp bakdelen lite för att den inte ska hänga.

Fasen vilken kass bild. Men bakdelen är till höger på bilden, jag kan såklart ta bättre bilder om så önskas. Får ta med stativet då.

_MG_0021_border.jpg

Fram är inte klar än men det följde med ett gångjärn som jag byggd på lite för att det ska bli en större yta att fästa på huvens underkant fram.

Link to comment
Share on other sites

Kom på at du ju har den nya framdelen, jag valde den gamla med V8 huv. Men för den bakre har du knåpat ihop själv som jag förstår det. Jag kommer inte köpa en tank utan istället lära mig att TIG'a alu när svetsen kommer :)

Link to comment
Share on other sites

Har du lust att ta några bättre bilder vid tillfälle så vore det tacksamt.

Det är ett mp-järn som är skruvat i järnen som tanken vilar på (om man har gamla karossen).

I övrigt sitter bakdelen bara fast i sidosektionerna och så har jag lyft upp bakdelen lite för att den inte ska hänga.

Så den vilar bara emot detta järn?

Sitter fast i sidosektionerna? Menar du skärmarna eller ?

Link to comment
Share on other sites

Fixar bilder idag, om jag hinner.

Ja, man bultar ihop bakdelen med sidorna i hjulhusen. Sidorna sitter fastnitade i underkant hela vägen och så är det några nitar i motorutrymmet.

De enda nitarna plast mot ram på bakdelen är i det järnet.

Det var allt annat än roligt att passa in bakdelen mot sidorna :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bra bilder, tack!

Har inte börjat passa in plast än men har hängt på en del för att kolla frigångar etc...noterar att sido-plasten hänger i luften emot bakre hjulhus och om man tar tar där när skall i bilen så riskerar ju plasten gå sönder. Har/hade du också så?

Funderar på att köra in ett plattjärn och svetsa fast på rätt höjd för att avlasta och korrigera den brittiska konstruktionen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag är inte riktigt nöjd med styrningen. För att undvika svetsning använder jag en skarv med DD på bägge sidor, problemet är att gummit i mitten är alldeles för mjukt och det där tror jag inte kommer blir bra.

Frågan är om man ska pluggsvetsa enligt SFRO's exempel i boken eller har ni nåt annat förslag på lösning?

Redigering: Jag har stödlager som ska monteras när jag vet hur jag ska dra rattstången.

_MG_2252_border.jpg

Rattstången består av delar från ford och volvo och med tre ledar ska den bli kollapsbar utan kollapsdel.

_MG_2254_border.jpg

_MG_2255_border.jpg

En adapter för den mikroskopiska induktiva givare jag fått från Roadster.

_MG_2246_border.jpg

Gångjärn för huven.

_MG_2247_border.jpg

Spännen på huven.

_MG_2251_border.jpg

Framlyse och vad den nu kan kallas, plasten runt framlysena.

_MG_2242_border.jpg

Nu börjar det ju i alla fall se klart ut, även om det inte är det ;)

_MG_2244_border.jpg

Lambdan är inte längre provisoriskt kopplad.

_MG_2249_border.jpg

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Jo, men som jag uppfattat det så var borgesons skitdyra, och jag har ju redan knutarna. Visserligen är jag ju inte nöjd än men det verkar som sagt som en väldigt dyr lösning?

Det stämmer att det inte sitter nåt lager där, än.. vill ha klart för mig hur jag ska göra innan jag skrivar dit nåt sånt.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men som jag uppfattat det så var borgesons skitdyra, och jag har ju redan knutarna. Visserligen är jag ju inte nöjd än men det verkar som sagt som en väldigt dyr lösning?

Det stämmer att det inte sitter nåt lager där, än.. vill ha klart för mig hur jag ska göra innan jag skrivar dit nåt sånt.

Jo, de var tyvärr dyra.

Men ersätta detta med en en pluggsvetsad rörbit är ju inget svårt. Sen skulle jag vilja tipsa om Opel rattaxel däremellan...även om konstruktionen är kollapsbar så skadar det inte med en kollapsbar del :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jag har en opel-axel i garaget, det var från den jag tog gummi-skarven.

Jag kollade på dina bilder förrut men fattade inte riktigt hur du fäste den i westfields övre rattstång?

Link to comment
Share on other sites

Den undre delen har dubbel D och denna passade i knuten från Borgeson :) Dock vet jag att Kenneth har svarvat ner den och pluggsvetsat med en sådan axel du har (har bilder på hans konstruktion här http://picasaweb.google.se/jocke4u/Misc# ). Den övre delen (vid ratten) kapade jag av splines och lite ytterligare, borrade upp till 13,5 mm och svarvade till axeln så den passade här och pluggsvetsade detta. Axeln i denna ände har DD och knut DD<=>DD sen en liten DD stump till Westfield rattstången och knut DD<=>9/16"-36 splines.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Blev bara halvdag så jag hann inte med så mycket denna helg, orkade inte fibbla med stryrningen utan dremlade kolfiber istället.

För första gången (tror jag) glömde jag ta med kameran så det fotades med mobilen istället.

En liten bricka för att täcka det stora fula hålet jag gjorde för att kunna trä ut grenröret med motorn på plats.

IMG_20100627_170347_border.jpg

Jag gjorde även en täckbricka för hålen till bakåtsträvorna.

IMG_20100627_170439_border.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I helgen har jag gjort om elsystemet lite för att få lite mer struktur på avsäkringen. Jag har också lödit in Omex -> Dash2 Interfacet så att det få ström samtidigt som Omexen, fast med egen avsäkring.

Jag har också skrivit ett mail till Omex där jag bad dem skicka tillbaka Omexen, börjar bli riktigt tråkigt att vänta nu.

Expansionskärlet skruvades fast och jag bytte ut den ~17mm-slangen mot en 19mm för att vara på den säkra sidan att det inte skulle spricka. Men 19mm-slangen klarade inte det som 17mm hade klarat innan.

Åkte tillbaka med slangen till Mekonomen och fick en ny som var bra mycket mjukare.

_MG_2434_border.jpg

Bättre bild på täckbrickan

_MG_2429_border.jpg

Vindavvisaren på plats. Jag har av någon anledning varit lite orolig att jag inte skulle se över den men det bar ju hur lugnt som helst =P

_MG_2431_border.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du sänkt golv?

Har inte provat in mina grejer men med mina ~178 cm känns det som man skall behöva sitta på kudde :) Får prova in det lite mer...

Link to comment
Share on other sites

Jag är 175 cm (med någorlunda långa ben), har plant golv och skjutbart underrede som bygger ca en tum, och det är precis lagom med vindavvisaren med det "höga" glaset. Detta är alltså med Westfields racing-stolar, samt Westfields numera utgångna (?) vindavvisare i kolfiber, men den senare borde väl vara likadan i formen som de vanliga?

Tror även det skulle kunna funka att skruva stolarna direkt i golvet, faktiskt, men det skulle nog börja kännas lite extra spännande på kuperade banor, misstänker jag. :)

Förresten så har jag för mig att det fanns en del justermån på höjden/vinkeln när man monterar vindavvisaren! Det gör ju en hel del på var kanten på glaset hamnar.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, sänkt golv och ~178cm här. Trodde också jag skulle behöva barnstol.

Nu sitter iofs mina stolar på skenor vilket gör att de kommer upp lite samt att det är lite stoppning i dem.

Edit:

@Olofson

Jag håller med om att det nog även skulle funka att skruva dem direkt i golvet för jag såg riktigt bra tyckte jag. Men då har jag ju bara provsuttit i garaget..

Vindavvisaren kan man nog justera en del, jag har hållt på med den länge för att få den att sitta någorlunda vettigt. Till slut blev det som det blev, bryter lite på själva "glaset" på passagerarsidan men jag tror det kommer funka.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Ber om ursäkt för det urdåliga filmandet, jag gjorde som när jag tar stillbilder och vinklade mobilen men kom ganska snabbt på att det inte var nån bra idé.

En filmsnutt från dagens provkörning, Tommy kör och jag filmar med mobilen.

Kommer lite mer info ikväll om vad jag hunnit med i helgen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag fick tillbaka min Omex i torsdags så det blev en tur till garaget den kvällen för att testa den ihop med Dash2, det tog ett par timmar att få ordning på drivrutinerna för mitt express card men när det funkade tog det inte många minuter innan jag fått in en map och kunde starta.

Fredagkvällen och större delen av lördagen gick åt till att förbereda för provturen. Montera bälten och stolar, dra alla bultar för hjulupphängningen och fjädringen till rätt moment osv.

Det var ju såklart skitkul att köra bilen men det första jag märkte var att bågen som ska skydda växellådan klonkade i när vi rullade ut ur garaget.

När bilen sen var ute (för första gången) försökte vi få Dash2 att visa vattentemp, det ville sig inte men efter ett samtal med Master Kenneth gick det vägen.

Sen satte jag mig i bilen, kände inte pedalerna så jag kastade ut dojorna och körde barfota.

Gasen halvhängde sig lite då och då så jag fick peta tillbaka den med tårna (den är nu ordentligt genomspolad med vitt lithiumfett så det borde funka bättre nu). Bromsarna hade knappt nån effekt (inte löst än).

Allt som skulle visas i Dashen verkade gå att få dit utom hastighet. Detta luskade jag senare ut att det var pga det inte fanns nån matning till givaren. Det är väldigt ofta som nästan allt är förberett i de "färdiga" kabelhärvorna.

Tankgivaren verkar fungera men jag vet inte riktigt om den kan mäta hela tankens höjd? Hur som helst visar den just nu mellan 0 och 1.0 men tanken har ju en väldigt oregelbunden form sedan jag byggde ut den men det går nog att få till med en formel, om man orkar.

Är det förresten nån som vet om det sitter ett grovfilter i westfields tankar för nya bakdelen?

Det blir en väldans massa bubblor i mitt plast-grovfilter när pumpen går, vet inte riktigt vad det beror på.

När jag skulle in i garaget igen tog det tvärstopp när skyddsbågen för växellådan tog i betonggolvskanten, blev till att lägga ut plankor.

Den där bågen sticker ju nästan ner en decimeter under växellådan, det måste ju räcka med att den är strax under eller jämns med växellådan? Kan hända att jag svetsar om den.

När det gäller hjulinställningar och fjädring så är allt bara ställt på "nåt hyffsat" så jag har ingen aning om ride height.

Link to comment
Share on other sites

Min rörbåge under lådan har fått ungefär halva diametern bortslipad vid kontakt med vägbulor och annat. Så, nu har jag väl nästan en centimeter mer markfrigång än jag hade från början... :D

Blir till att hitta på något annat. Lägsta punkten, förutom röret, är adapterplattan mellan motor och växellåda, och sedan är det sprängkåpan. Finns ca 20 mm att ta där, men först måste röret ersättas med något annat.

Jag funderar på att sätta ett löstagbart rör mellan hörnen längst fram i brandväggen, rakt genom sprängkåpan, mellan kopplingen och växellådans gavel.

Link to comment
Share on other sites

Hemma efter en riktigt bra dag i garaget.

Klippte till alugrillnätet.

_MG_2608_border.jpg

Sågade till och skruvade dit plasten över pedalstället.

_MG_2609_border.jpg

Fräste in sidoblinkers och drog dem rätt väg.

_MG_2611_border.jpg

Filade till och skruvade fast plåtarna över kardantunneln.

Skruvade bort stolarna, skar till mattorna och satte dit dem med självhäftande kardborrband som inte fäste så bra i mattorna (men det får duga för stunden, de sitter inte löst i alla fall).

Då kom Jeppe och hjälpte mig sätta tillbaka stolarna.

Sen var det dags för en liten provtur. Sambon körde en runda och sedan jag och Jeppe. Fortfarande samma dåliga bromsar via pedalen men jag lyckades få till en halv handbromsvändning så det var i alla fall nåt med hydrauliken som fuggade.

_MG_2612_border.jpg

Vi funderade över ett ljud som kom nånstans bakifrån, lät lite som en ångmaskin eller nåt, tuff tuff tuff tuff, det lät snabbare i högre hastighet.

Vi stannade, tittade och lyssnade men hittade inget.

Vi luftade bromsarna och det kom ett par småbubblor från oken bak, stänklappar monterades också.

Provtur igen, bättre bromsar, nu är det nog bara inslitning och injustering av bromsvågen som fattas. Stänklapparna blev lite smala och tog mycket grus men inte allt.

_MG_2613_border.jpg

Nu hissades baken upp och Jeppe hittade felet, på höger bakhjul gick balanseringsvikterna mot kylflänsarna på bromsoket.

_MG_2614_border.jpg

Efter det tänkte jag ge mig på backspeglarna men jag hade ingen bra skruv så det fick vänta. Blinkers fram då, nä den jag hade köpt från Roadster hade inte heller rätt märkning, får bli en billig blinkers från nån bil på skroten (stod en cheva van i garaget som hade en utanpåliggande med en 1:a på t.ex.)

Så nu har jag sågat av rattstången (ingen mer provkörning innan den är klar :P) och svetsat ett fäste.

Det känns i alla fall riktigt bra nu, inte mycket kvar.

Ps.

Mobilbild på modifierat växellådsskydd.

IMG_20100716_140222_border.jpg

En mobilbild på bilen som den ser ut nu.

IMG_20100718_090316_border.jpg

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Härligt!

Blinkers fram är lite konstigt område. Kravet är ju godkända och det finns ett "fåtal" universal men ingen vad jag har hittat som ser ok, ofta stora blaffiga saker. Har heller ingen lösning på detta än men bästa alternativ jag har hittat är http://www.autokatalogen.se/afw/hisingen/regno_search.do?regNo=&freetext=2BE+001+259+061

Stänklappar? Behövs det för reg.bes eller är det för eget slippa-få-stenskott-o-munnen-full-med-grus ? ;)

Funderar på bromsverkan. Är det rätt storlek på cylindrarna? Med mindre cylinder får du ju större bromskraft med samma pedaltryck...sen måste det ju passa oken. Bättre belägg?

Du skrev "Fortfarande samma dåliga bromsar via pedalen men jag lyckades få till en halv handbromsvändning så det var i alla fall nåt med hydrauliken som fuggade." ...är inte handbromsen mekanisk?

Skönt att bitarna faller på plats :D Du hinner till Kinnekulle..... ;)

Link to comment
Share on other sites

--- Stänklappar? Behövs det för reg.bes eller är det för eget slippa-få-stenskott-o-munnen-full-med-grus ---

Nej stänklappar krävs inte det som krävs är att stänkskyddet går min 30 grader framför och min 50 grader bakom en tänkt vertikal linje genom hjulets centrum. VVFS 2003:22 kap 17 5 § sid 98 och bild på sid 99.

Stänklappskravet försvann någon gång på tidigt 80-tal eller om det var rysligt sent 70-tal. Jag vet problemen själv med "bortbackade stänklappar" och besiktning och vinter. Inte kul.

Link to comment
Share on other sites

Jocke jag har de blinkersena men det står inget E på dem. däremot fick jag med massa papper från Hella med massa godkännande i olika länder m.m.

Cealm jag personligen tycker att stänklapparna var bra och ett misstag att ta bort dem.

Dessa stora bågar av slask o skit som dras upp av framförvarande bil och stenskott gillar jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Nu finns det bilder här ovanför.

Jocke, jag har inte kört så mycket men det är redan små stenskott på de bakre stänkskärmarna, stänklappar är bra grejer. De tog inte bort allt grus men det mesta. Går ju att ha bredare också.

Visserligen ligger det rätt mycket smågrus där jag har bilen men ändå.

Det är olika stora bromscylindrar fram och bak, det borde inte vara några problem att fixa med bromsvågen.

Vajern trycker ju mekaniskt (tror jag) direkt på kolven och eftersom den nyper är det ju inget större fel på bromsarna utan det måste vara hydrauliken (färdbromsen) som måste ställas in.

Jag var lite otydlig, när jag skrev "samma dåliga bromsar" menade jag "samma dåliga färdbroms" :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hur går det, blir det regbes i år?

Skulle du kunna ta några bilder på hjulen som visar t.ex. hur det passar emot skärmar bak/fram. Har för mig att du har samma fälgar bak som fram och 7x13" ET15. Jag lär behöva 15" och Compomotive har ju bara 7" bredd i denna storlek. Funderar ev. på annan fälg och hade varit bra med förståelse för inpressningsdjupet med Westfields EVO kaross

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jag har inte skrivit här på länge men det beror på att jag inte gjort nåt på bilen på länge, kidsen hemma suger livet ur en.

Men förra vecka körde jag iväg bilen till en kompis som hjälpte mig med hjulinställning, vägning och avgasmätning bland annat.

Lite snällare hjulinställning för gata.

Vikten blev 600,5kg med trekvarts tank utan förare, verktyg eller reservhjul.

Med mig i blev det 666kg.

Enligt mina beräkningar behöver bilen väga 676,5kg (676,133333kg) för orginaleffekten 136hk.

Jag kom just på att detta även var utan bagagelocket, det väger nåt kilo och sedan ska det till några småpinaler så det bör vara lugnt. Bilen är ju inte 100% komplett än, vägningen var mest för att få lite koll på var jag ligger, nu kan jag ju väga varje grej jag monterar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tillverkade en ram för växelspaksdamsken och klippte bort ganska mycket av fusklädret då växelspaken är väldigt väldigt kort.

normal_IMG_20110604_215732~1.jpg

Handbromsen har jag inte nån bra lösning för än så länge så den är utan damask.

Bullerprov och eventuellt slutbesiktning på onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Ang instrumenpanelen: Hur är det att borra i såndär coolfiber? Är det som glasfiber och sliter det nåt på borren? :huh:

Snyggt har du fått till det! :thumbsup: Stilrent.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl som glasfiber ungefär, jag använder dremeln för sånt här och det är som att slipa smör. Väldigt lätt att jobba med.

Ska jag ha i en knapp fräser eller borrar jag ett litet hål och sedan slipar jag upp det gradvis. Jag köpte några lite tjockare småark av carbonmods förrut som jag använder som täckbrickor, en bit gick åt till växelspaksramen och sen har jag gjort täckbrickor för grenröret och störtbågen.

Favoritverktyget, en dremel är verkligen ett hett tips om man ska jobba med glasfiber eller kolfiber :)

Link to comment
Share on other sites

Bullerprov är klart.

Ridderstolpe påpekade även att bromsarna inte var ok, för tungtrampat. Nåt jag kännt på mig då jag skruvat väldigt mycket på vågen för att få det så bra det gått.

Men igår ringde jag Westfield och frågade vad det kunde vara för fel eftersom jag trodde jag hade "standardgrejer" som borde vara en väl beprövad kombo.

Så var inte fallet, jag har 0,7 bromscylindrar (som följde med bromsvågsgrejerna) och Westfield menade att dessa var ämnade för 4-kolvs fram och 2-kolvs bak, jag har hälften så många kolvar fram och bak.

Två stycken 0,625 skickades från NMB Hydraulic idag. Jag tror detta fixar biffen och får jag dem imorrn är nog bilen besiktningsklar i helgen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...