Jump to content

Domiseven - Westfield Seiw Zetec 2.0


Recommended Posts

Ljudet vi diskuterade finns vid 46 sec. och vid 52 sec. kan vara ett resonansljud? eller spikningar? det låter lite annorlunda i vekligheten mot filmen. vi frågar experterna på forumet om dom vet?

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Låter som helt vanligt "insugsflärpande".

Min låter också lite skumt när kombinationen "visst varvtal" och "visst gaspådrag" inträffar.

Tack, det var det jag trodde det var, insugsflärpande laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Nya kylproblem, jag tror mig veta vad det är som ställer till det nu men vi tar det från början.

En principskiss.

domiseven-kylning.png

Så här ser det ut, ungefär.

IMG_20130614_192047_border.jpg

Jag hade lite problem på gröndal förra året men jag trodde jag hade löst det.

Jag plockade ihop motorn igår och körde en sväng.

När motorn kom upp i arbetstemp, redan i garaget, började det droppa från kylarlocket.

Under turen fortsatte det läcka och en stor mängd vätska försvann. Just nu går 2 direkt till en fantaburk och 1 och 3 är ihopkopplade.

Tempen håller sig runt 87-90 grader så det tycker jag är ok.

Jag tror det är locket på termostathuset som är dåligt.

Enligt Racelines princip ska man kunna köra utan expansionskärl och låta systemet justera sig själv, men då får man i princip fylla på varje gång motorn blivit kall och det orkar jag inte, så därför har jag ett expansionskärl.

Promlemet kan därför vara att jag har två lock. Ett på termostathuset och ett på expansionskärlet, det på kärlet är från Sierra.

Tanken jag har nu är att byta det fjäderbelastade locket på termostathuset mot ett utan fjäder så att det bara är det på expansionskärlet som ger efter vid tryck.

Men eftersom den fjäderbelastade packningen sitter mellan den grova anslutningen till kylaren och anslutning 2 kommer kanske anslitning 2 blir överflödig?

Men sen är frågan hur man drar resten av slangarna. Det finns tre 8mm anslutningar i systemet, en upptill på kylaren (3), en ovanför den fjäderbelastade packningen i termostatlocket (2) och en upptill på expansionskärlet (1).

Ska alla tre kopplas ihop eller ska nån pluggas?

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja konorna är en bra hjälp. Men Apex-konan i mohlinsknäpp måste stått fel. Den var nog 10-15 m för tidig. Jag nådde den aldrig, oavsett hur tidigt jag styrde in.

P.s. Funkade kylningen?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det har inte hänt ett dugg med den här bilen på ett bra tag, egentligen sen jag blev av med garaget i Strängnäs och fick flytta grejerna till brorsan, som inte bor i Strängnäs.

Men nu har vi byggt eget garage så i helgen har jag tänkt flytta hem allt, det ska bli så jäkla skönt. Dagen efter att hojen fick flytta hem beställdes det grejer för att återställa den efter vintern lerkrasch, det rörde sig bara om ett trasigt backspegelfäste och två nya blinkers. Men det är liksom lättare att ta tag i saker när man kan hålla på i rätt miljö. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lite småfix.

Jag har bytt olja och bromsvätska, sen har det blivit dags att byta ut avgasbandaget som börjat falla i bitar.

Förra gången lindade jag bandaget i badkaret och gjorde inte riktigt rätt så det blev otroligt grisigt.

normal_grenror_border.jpg 

Den här gången följde jag DEI's råd och fuktade bara bandaget lätt. Sen hade jag två lager latexhandskar på mig för att slippa få fingrarna fulla med glasfiber. Det funkade riktigt bra och det blev bara lite stick på underarmarna. Jag hade en plastlåda under mig där jag satt så bandageändarna låg där medan jag lindade. Sen tänkte jag även om och har bara lindat det som kommer vara i motorutrymmet då det som är utanför karossen kommer skjutas sönder av stenskott. Eventuellt blir det lack där istället men det går att göra i efterhand så det får vi se om det behövs sen.

Anslutningsplåten (eller vad det ny heter) fick lite färg också.

normal__MG_9233_border.jpg

Sen kommer jag inte så mycket längre, jag väntar på DEI's HT Silicone Coating för att göra bandaget lite tåligare och stå emot lite bättre. Så då fick fälgarna en ordentlig rengöring.

Före:

normal__MG_9239_border.jpg

Efter:

normal__MG_9241_border.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Under påsklovet var vi barnfria så det blev en del gjort i garaget.

Jag kom på att det fanns tid att fixa med kopplingskorgen i aluminium som jag köpte för nåt år sen. Jag visste att det skulle bli lite pill med att få den på plats men det slutade nog med 10 i och urplockningar av motorn innan allt klaffade.

Motorn plockas ur för att byta kopplingskåpan i gjutjärn mot en aluminum

normal__MG_9243_border.jpg

 

"Burkarna" på sidorna måste kortas av för att inte ta i ramen. Bilden är tagen efter första kapningen, samt att startmotorsidan fått ett lock.

normal__MG_9244_border.jpg

 

Jag hade aluminium över efter att ha gjort locket till ena burken så dammskyddsplåten byts också mot alu.

normal__MG_9245_border.jpg

 

Efter lite filande passar plåten.

normal__MG_9247_border.jpg

 

Det här är nog efter sista kapningen i kopplingskorgen

normal__MG_9251_border.jpg

 

Det var svårare att få plats med korgen i alu än den i gjutjärn. Det syns inte så bra på bilden men det är ruskigt tajt mellan kopplingsarmen och ramen, konstigt nog var det inte alls lika tajt med korgen i gjutjärn. Men det blev bättre efter att jag gjort ett nytt hål för kopplingsvajern, sågat ur lite av aluplåten som tätar mot sittbrunnen samt kapat av lite av kopplingsarmen.

normal__MG_9253_border.jpg

 

Här syns det lite (väldigt lite) bättre hur tajt det är

normal__MG_9257_border.jpg

 

Dahlbäck Racing hade silikonspray för avgasbandaget

normal__MG_9248_border.jpg

 

Grenröret har fått nytt bandage och sprejades sen med silikonsprej

normal__MG_9262_border.jpg

 

Dropp i form av växellådsolja

normal__MG_9264_border.jpg

 

Det tog ett bra tag att bränna bort vad det nu är som bränns bort första gången man varmkör grenröret

normal__MG_9266_border.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag hade läckage efter soppapumpen och trodde först att det vad dåligt åtdraget (det sitter en adapter ingängad i pumpen på ut-sidan). Men när jag hade dragit åt och återfyllt tanken så läckte det ännu mer, då hittade jag en spricka i godset där adaptern sitter.
Så det blev en tur med hojen till Biltema för att köpa lite grejer.

Pump 52203

Förfilter 52300

Filter efter pumpen 523008

Det var ju samma grejer som jag hade innan så det var inga problem att få ihop det men när jag startade motorn såg jag att det blir en massa bubblor i förfiltret, det har ju varit så förut också och det har ju funkat men jag tänkte att det kanske inte är så bra?

Vad säger ni, ska man hitta på nån annan lösning? Det är ju ganska praktiskt med det lilla plastfiltret som man ser igenom och lätt kan se att det finns soppa et.c.

 

Link to comment
Share on other sites

Svängen in i filtret ser inte direkt helt flödesoptimerad ut och gör väl att du som sagt får en virvel i filtret, därav bubblorna. Så länge bilen får den mängd soppa den ska ha, så bör det inte vara någon fara enligt mig, men jag är ingen expert :)

Edited by Nosliwe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Liten service inför Kinnekulle.

  • Nya Nankang AR-1 på banfälgarna - check
  • Bultar kontrolldragna - check
  • Ny bromsvätska - check
  • Ny kylvätska - i morgon
  • Ny olja och filter - strax, motorn värms upp

Eventuellt nya kolfiberskärmar över stenskotten på bakskärmarna i morgon, jag kommer inte på nåt bättre sätt än att hålla dem på plats i de cirka 20 minuterna det tar för limmet att torka. Tejp eller tvingar kommer inte funka.
Men det har ju inget med Kinnekulle att göra

Släpet besiktas i morgon också, det blir intressant. 2da356fd4f5af4bd21e6bf7267eebb81.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Torktiden på limmet var inte tjugo minuter utan 24 timmar, så det blev så här i stället. Det får duga.

Dekra ringde i morse och sa att det hade fått fel på utrustningen och det gick inte att hitta nån ny tid för släpet så det blir ett från Cirkle K i stället. 417aa59aa61797c9f0b7d7d893338216.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...