Jump to content

Bygget av Saab 7ul1us S7


Christer J

Recommended Posts

Oj, såg att det försvunnit en massa text..

Jo, skärmen är hittills bara en klippmall till den riktiga plåten och den ska rullas i det engeska hjul som är i tillverkning. Kanten ska rullas/krympas in och framskärmarna ska göras i alu dom också. Jag hade tänkt bygga nosen i alu också, men upptäckte att Dala7 nosen jag har liggande (och inte hade tänkt använda) kommer att passa väldigt bra genom att klyva bort 15 cm på bredden. Det spar lite tid och så kan jag bygga en i aluminium nästa vinter om jag får lust. Jag ska även sänka golvet 25-30 mm fär att få lite mer benutrymme, frigången blir ändå bra och tråget blir då på samma höjd, så slår det i, då får jag även ont i baken :) Det är dags att montera bromsoken fram, som blev ett par aluminiumok från Jaguar S.type. Bilder kommer på detta senare när det är klart. Vidare ska bältena monteras, sen är det väl ok att göra första besiktningen. Kluven gällande p bromsen, den blir nog hydraulisk med fjäderförspänning, så ska det gå att besikta med den som jag tolkar reglerna.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag beställt de bakre bromsoken, det blev till slut som jag tänkte först, men Opel istället för Saab 9-3 II. Samma ok, men 500 billigare per styck :thumbsup: Passar på mina ventilerade 9-5 bakskivor och i aluminium och så blir det Wire till P bromsen på oket. Byggt lite tryckrör till IC´n på morgonen:

0164.jpg?t=1290582685

0182.jpg?t=1290582685

Men måste nu återgå till att arbeta på kundernas bilar, inte lika kul.

Link to comment
Share on other sites

Rören snart färdiga nu. Jag ska åka iväg i helgen och bocka lite smårör till vevhusventilationen och recirkulationsventilen. Luftfiltret kommer från Saab 9000 och passar finfint på ett 3" rör. Det blir inkapslat med tanke på buller och för att slippa sug och pysljud.

PB260025.jpg?t=1290797635

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Receptet är Jaguar S type aluminiumok och Volvo V70R 315 mm skivor. Passar som handen i handsken med den nya adapterplåten.

bromsok018.jpg?t=1292349519

bromsok019.jpg?t=1292349519

Och ja, Thomas, jag skulle också vilja ha en sån i garaget. Tur man har bra vänner och kunder :)

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten uppdatering. Elsystemet är färdigt, men jag väntar med att tejpa kablaget under scutteln tills slutmonteringen. All instrumentring och belysning, tuta och fläkt fungerar, dock måste jag ta bort kuggar på tandhjulet i bakaxeln så att hastighetsmätaren visar rätt. Nu visar den 105 vid beräknad hastighet 40 km/h, har kört med kugghjul på borrmaskinen mot givaren i Volvoaxeln. Samt satt motstånd för att kompensera på Biltema tankgivaren så att mätaren visar rätt och lampan tänds vid 10 liter. Lite plåtar har knäckts till och Dala7 nosen har fått 14 cm bortkapat på bredden.

20110202001.jpg?t=1296631791

Link to comment
Share on other sites

:516: Haha, himla tacksam för elschemat. Bensintank har jag nästan byggt klart men dina tankar i huvudet rörande tråget vill jag gärna ta del av och stöta och blöta lite ;)

Link to comment
Share on other sites

Mycket snyggt arbete Christer J.

Ett tips som jag tror alla på forumet ställer upp på: --- Din hastighetsmätare ------ Nu visar den 105 vid beräknad hastighet 40 km/h --- Ha inte sönder något utan skicka den till Drake så kommer han utan problem klara "0 till 100 km/h" på under 4 sek. DEt kommer han klara utan att äventyra sig själv, bil eller andra.

Link to comment
Share on other sites

Mycket snyggt arbete Christer J.

Ett tips som jag tror alla på forumet ställer upp på: --- Din hastighetsmätare ------ Nu visar den 105 vid beräknad hastighet 40 km/h --- Ha inte sönder något utan skicka den till Drake så kommer han utan problem klara "0 till 100 km/h" på under 4 sek. DEt kommer han klara utan att äventyra sig själv, bil eller andra.

Hahaha, DET var nästan elakt ;)

:D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Mycket snyggt arbete Christer J.

Ett tips som jag tror alla på forumet ställer upp på: --- Din hastighetsmätare ------ Nu visar den 105 vid beräknad hastighet 40 km/h --- Ha inte sönder något utan skicka den till Drake så kommer han utan problem klara "0 till 100 km/h" på under 4 sek. DEt kommer han klara utan att äventyra sig själv, bil eller andra.

Kanske jag låter bli att göra något åt det, istället lägger jag ut första provkörningen på Youtube och sätter 0-100 på 2 sekunder och hävdar att jag startade på 2an. Nåt att bita i för Drake..

Link to comment
Share on other sites

Klokt sagt Christer J. Om ett par timmar har vi Drakes kommentar för han brukar vara inne runt midnatt. Så det kommer jag få läsa imorgon vid 06:15 cirka. Spännande..

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Helgen har gått mellan att skrapa bort 105 år gammal färg från en gammal dörr i källaren och det lite roligare arbetet med oljetråget. Det kommer från en Saab 900 som var sönderslaget i botten. Oljepluggen är nedsänkt så gängan ligger i höjd med botten på tråget. Höjden är knappt 80mm och det hamnar några mm upp i ramen. Det har böjt sig lite vid svetsningen och ska lämnas in för planing, en skvalpplåt liknande Jörgens är på gång också.

Oljetrg043.jpg?t=1297007389

Oljetrg002.jpg?t=1297007461

Oljetrg010.jpg?t=1297007497

Oljetrg021.jpg?t=1297007532

Oljetrg013.jpg?t=1297008677

Oljetrg044.jpg?t=1297007876

Oljetrg037.jpg?t=1297008912

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Japp, farfars gamla karosserihammare formar även 3mm aluplåt. Kul att någon gillar tråget. Det var ett par tre timmars jobb , varav 1 timme extra för att böja och banka plåten som ingen förutom besiktningsmannen och jag kommer att se i verkligheten.banghead.gif

Link to comment
Share on other sites

Men va tusan....här åker man en långweekend till sälen och plogar backarna och dricker lite vin på kvällarna och sen kommer hem och ser att ditt tråg är klart.... lite avis :D

Hur som helst skitsnyggt och i originalskick! Hur ligger det till med volymen jmfr med original? Inga skvalpplåtar?

// Jocke

PS. Får nog börja resan till övervåningen....resultatet av plogning och trappor känns i vaderna....värst blir det väl när man skall ta sig ner imorgon :) DS.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite instrumentbräda. Bankad ur 2 mm aluminium. Hålen till mätarna fräste jag ut med handöverfräs bestyckad med hårdmetall pinnfräs. Instrumentet ligger löst, därav den dåliga passformen..

instrumentbrda017.jpg?t=1298321046

instrumentbrda018.jpg?t=1298321046

instrumentbrda021.jpg?t=1298321046

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Ratten är 325 mm och heter THORN "R" kommer från utförsäljning på Elmia för 2 år sen. 300:- + 300 för ett Quickreleasenav. Minns inte vad firman hette, men de stod vid ingången och sålde blingblingsaker, stolar, intercoolers, rattar och filter. Navet liknar denna:

5212574-origpic-74e32a.jpg_0_0_100_100_300_300_75.jpgDen säljs av Bluepower.se

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte putsa upp panelen när den är helt klar och skicka på svartanodisering någonstans. Någon som har tips på vart man kan skicka den? Eller ännu bättre, hur gör man det själv?

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Råkade nyss hitta mitt rattnav hos http://www.ridetech.se/snabbfaste-quick-release-swedish-/9428-0 för 399:- Billigt. Jag kan inte klaga på hur det är konstruerat eller finish. Låset består av en ring som man drar mot ratten (den svarta på bilden) och som frigör ett antal kulor som låser i halva hål i den fasta delen. Passar bara i en position, så ratten alltid hamnar på samma ställe.

För övrigt så händer det nästan ingenting med bygget just nu pga arbete, men jag kommer snart hem och då ska det sista detaljerna fixas innan provkörning och SFRO1 som har skjutits fram sedan i januari.. Jag har kvar att montera tankarna, bakre bromsoken samt en plåt att fästa bältesändan i.

QR-01-Black.jpg

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde min sfro 1 så fick jag förklarat att det var okej med "delbart rattnav" så länge det inte gick att knäppa loss ratten med en hand. Kan du det med navet på bild så ring din sfro man och kolla om reglerna står kvar eller hoppas på ett pinto-svar här i tråden kanske....

Link to comment
Share on other sites

Det går ju att knäppa loss snapoffnav med en hand om man verkligen vill, även om det är svårt. Denna ringen blir "byrålåda" om man bara drar i en sida. Jag kommer i och ur bilen med ratten i, så jag har inte monterad den. Men jag ska ta med navet och fråga vid min SFRO1 i alla fall.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett sånt på min bil och på SFRO 1 så hade han ingen negativ åsikt men han kunde ju inte garantera vad SBP säger om d.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jag har kommit igång lite igen efter sommar och höstuppehåll.

En bild som visar min annorlunda bakdel. Det blir ca 210 liter bagageutrumme, med en tät lucka upptill. Bakåtsträvor kommer till på bågen och ska sättas mot en triangel av rör på insidan bagaget, ute i kanterna.

PA200031.jpg

P bromsen. Från vänster en kolvstång med invändig M10x1,25 gänga som löper i ett rör, en M10 x 1,25 bult som sitter i ett litet kullager som är låst mellan ytterröret och hylsan som en skrotad skruvdragarmotor med växel sitter i. Jag ska sätta ändlägesbrytare och ett modifierat centrallåsrelä med större kondensatorer så relät drar de tre sekunder som det tar att dra in hela stången.

Wirearna är kortade Volvo 440 med skivor, och ok från en Opel Vectra.

PC210165.jpg

Stommen till Engelskt hjul och de påbörjade framskärmarna.

P3150109.jpg

PB200157.jpg

PB200159.jpg

PB200160.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...