Jump to content

Sevenbygge Med Swiftmotor


r Anders

Recommended Posts

Jag har letat efter ett lämplig uppgradering av sprut under vintern. Det står mellan MegaSquirt & VEMS.

Motorn blir en vanlig sugmotor med 11-1 kolvar, trevligare kammar, spjällhus från en motorcykel samt Coil On Plugs och triggerhjul.

Fördelen med MegaSquirt är att jag redan har en kabelhärva och ett skittaskigt ihoplött MS. Det kommer isåfall att bytas ut mot ett nytt färdiglött & testat MS.

Som jag ser det så kan MS vara känsligt att få ordning på med ostabila komponenter (har läst det) men vad vet jag?

Ett VEMS ska tydligen vara lite mer driftsäkert samt med mer utgångar och kontroll av bredbandslambda, dataloggning samt knacksensor.

VEMS ligger även bra till i pris:

ECU VEMS V3 468.40 EUR

v3harness (kabelhärvan) 199.70 EUR

Wideband O2 sensor (har jag)

HALL sensor 26.68 EUR

Bosch knock sensor 46.70 EUR

S:a 741,48 EUR = 6510 kronor

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag bestämt mej, det blir VEMS.

Senaste dagarna har jag surfat runt för att kolla vad jag ska ha i sprutet, och bilden börjar klarna.

Kommer nog att köpa det från nån mappare i Sverige så jag kan få med en startmapp och lite support.

Idag var jag till skroten och införskaffade 4 spolar för att köra Coil On Pluggs. Det blev från VAG-bilar med nr 06B905115E, som passar rent fysiskt på en Swiftmotor.

post-1399-0-37252300-1356696568_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag beställt VEMS med kabelhärva, hoppas att det kommer under nästa vecka.

Knappade också in en beställning på triggerhjul från KL-racing.

Nu letar jag efter en lämplig VR-givare med sladd så det blir enklare att koppla.

Jag har hittat en VR-givare (tror jag) på MECA till Volvo. Den passar på 240-960.

Öppen för tips om den är bra, eller om det finns bättre förslag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag åkte en ny oljepump på plats.

Innan jag skruvar tillbaka oljetråget ska det svetsas om så det rymmer mer olja. Ska dessutom göra om bafflar och skvalpskott mm så det funkar bättre.

post-1399-0-15247000-1362946155_thumb.jpg

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äntligen har jag börjat med att byta ut hela elsystemet i 7:an.

Bifogar en bild som jag hoppas kommer avskräcka alla som kommer på den galna idén att trycka in donatorns härva i en 7:a. Jag fattar inte hur allt fick plats och att det har funkat, men nu ska skiten bort.

post-1399-0-13010800-1362946425_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut att vara lite mer ledningar än vad som behövs. :) Kan nog bli en rejäl viktminskning med ett nytt elsystem.

Suzukimotorn är ju helrätt o med spjällhusen blir den ännu mer rätt,ser ut som om dom skulle suttit där från början.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut att vara lite mer ledningar än vad som behövs. :) Kan nog bli en rejäl viktminskning med ett nytt elsystem.

Suzukimotorn är ju helrätt o med spjällhusen blir den ännu mer rätt,ser ut som om dom skulle suttit där från början.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen har jag börjat med att byta ut hela elsystemet i 7:an.

Bifogar en bild som jag hoppas kommer avskräcka alla som kommer på den galna idén att trycka in donatorns härva i en 7:a. Jag fattar inte hur allt fick plats och att det har funkat, men nu ska skiten bort.

Hahaha... känner igen det där med elsystemet!

Jag har också funderat på att "rensa" mitt elsystem men tänker nog låta det anstå tills motorbytet.

När jag gjorde elsystemet var jag så inställd på att få det att fungera så koncentrationen räckte inte till att "minimalisera" det.

Gjorde också misstaget att använda härvan ur donatorn, ångrar att jag inte gjorde ett helt eget.

Nåja, eget får det väl bli till nästa bilbygge. Om det blir något "nästa" beror på hur jag lyckats dölja det för hustrun!

Antas

Okontaktgubbe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Erik,

Jag köpte färdiga rörböjar från Hansen Racing. Krökarna jag valde är dragna så de minskar inte i diameter i böjarna.

Körde på 1-5/8" (41,5mm) till primärrören.

Tror att jag beställde 2 eller 3 st HOK12540 radie 2-1/2" samt 2 eller 3 st HOK12542 radie 4"

De raka bitarna räckte till hela grenröret.

Efter collectorn är det 2.0"

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Elsystem ritas med fördel i det eminenta Office-programmet Visio.

Man drar helt enkelt kablarna mella sina enheter och resultatet ser ut som diagrammen över elsystem som man hittar i gamla instruktionsböcker.

När man ritat klart är det bara att gå ut i garaget och koppla.

Gissar på att hela mitt elsystem väger cirka två kilo. Det finns inte en enda onödig kabel, mycket tack vare Visio. Dessutom är det trevligt att ha ett komplett diagram över sitt elsystem. När det gått några dagar har man glömt bort vilken kabel som är till vad, men då kan man kolla på sitt alldleles egna diagram. :)

Himla praktiskt.

Link to comment
Share on other sites

När det gått några dagar har man glömt bort vilken kabel som är till vad... :)

Nädå, klart man kommer ihåg att den rosa/vita kabeln är varvtal ut från ECU:n och ska kopplas ihop med den gröna från varvräknaren...

Ska också kolla på Visio, vill ha (behöver) ett eget diagram.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Livet leker :)

I helgen fick vi igång motorn för första gången med VEMS-sprutet.

Erik som hjälpte mej knappade in en massa grejer i sprutet, sen kollade han att jag kopplat rätt genom att testa div kanaler innan vi vred på nyckeln.

Efter lite övertalning fick vi snurr i maskin.

Jag fick lite att åtgärda:

* Motorn gick inte att stänga av. Det visade sig att sprutet fick bakström genom laddlampan. Åtgärdat.

* En slang läckte kylarvätska. Åtgärdat.

* Felkopplad vevhusventilation. Åtgärdat.

Nu ska det bli en ny instrumentbräda och instrumentering. Sen ska jag koppla in lysen och sånt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag var Erik över och hjälpte mej med att mappa mitt VEMS. Efter en timmes brummande så börja det bli bra snurr i maskin. På vägen hem kändes det som soppatorsk, tror att det är backventilen till tankventilationen som spökar. Jag slet bort ventilen och tejpa fast en burk & slang på bågen, verkar som problemet är löst.

Nu har jag bytt till R-däcken och packat en del bangrejer. I morgon blir det bandag på Gröndal i Eskilstuna. Håller tummarna att inget går sönder :thumbsup:/>

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I torsdags var det banåkning på Gröndal i Eskilstuna. Vi var 2st 7:or på plats för att brumma runt. Nu funkade den felaktiga soppapumpen (som visade sej vara ett igensatt filter) som den skulle. Kl 20.00 gav den andra soppapumpen upp :banghead:/> så det blev färdtjänst hem.

Men jag fick en hel del banåkning under 4 tim så i stort var det en bra dag :racesmile:/>

post-1399-0-43076700-1371971730_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Inlägg #293 = snygg konstruktion. Jag har läst / bläddrat din tråd från start till slut men hittar inte mer bilder än dessa när lådan är klar. Kan ha missat något i texten men såg inte när jag snabbläddrare igenom tråden.

Har du några mer inspirationsbilder / inspirationstexter på temat, "En fin koffert, så här gör man"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Calle,

Bygget av bakluckan var inte så avancerad.

Jag tog en gammal bordsskiva med plastlaminat och vaxade den ordentligt.

Sen var det på med gelcoat, plast & glasfiberväv i några lager.

Då allt härdat sågade jag ut lösa bitar och klistrade ihop skuffen med plast & glasfiberremsor.

Luckan är lite större än hålet så den går över en tätningslist som håller regnvatten borta.

Om jag skulle ändra något är det luckan som är lite för vek med bara ett lås i kanten, den har en tendens att bocka sej, men den får duga.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu är det dags att ta sej i kragen och börja fixa med 7:an så så den blir OK till nästa sommar. Jag har börjat lite försiktigt med att måla 2 hållare till kamgivaren och vevgivaren.

Sen har muttern som ger signal till kammgivaren varit allt för nära fingrarna några gånger, så det var läge att fixa en kåpa över kamdreven. Jag bocka och bände en stadig aluminiumplåt, och nita fast ett galler på framsidan. Hade önskat att det skulle bli en lite smidigare kåpa, men grejerna måste ju få plats och så vill jag behålla alla fingrar. En bild visar muttern på kamdrevet.

post-1399-0-62341900-1387732605_thumb.jpg

post-1399-0-65968600-1387732619_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag fick en fråga av johanwez om hur djupt motorn sticker under ramen.

Jag kör med ett omsvetsat originaltråg som är ca 9 cm djupt och helt platt i botten.

Botten av tråget ligger i jämnhöjd med undersidan av ramen, det är bara oljepluggen som sticker ner. Motorn sitter lite tajt mot insidan av motorhuven, men det funkar.

Jag har svetsat fast en rörböj bredvid oljepluggen så det är den som tar i först om olyckan skulle vara framme.

Förra vintern gjorde jag om bafflingen i tråget. Först flyttade jag oljepickuppen till mitten av tråget och förlängde röret så den kom tajtare mot botten. Har även monterat ett skvalpskott (oljeskrapa) under veven.

Sen var det dags för skvalpskotten med luckor. Genom att placera mittenkammaren diagonalt får jag lika stor oljevolym i de 4:a yttre kammarna.

Har kört med tråget under en sommar gata & bana och det funkar bra.

post-1399-0-11354600-1388054473_thumb.jpg

post-1399-0-67195200-1388054484_thumb.jpg

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

Idag var det operation "Gör om, gör rätt".

Då jag byggde 7:an fixa jag 2 dragögglor som var på tok för klena.

Så idag åkte den älskade vinkelslipen fram och bort med hela skiten.

Om/när jag behöver bogseras så får det bli till att sätta en stropp i bågen istället.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dags för lite "gör om, gör rätt".

Då jag har tankat, har varit tvungen att småfjösa in bensinen så att den inte dräller ut.

Jag har lidit av en 90 graders vinkel på slangen bakom tanklocket.

Lösningen var att flytta tanklocket så jag kan använda en rak slag.

Fick tag på en slang som klarar 10 Bar, så nu kommer det att bli fart på tankningarna.

post-1399-0-68847300-1389033579_thumb.jpg

post-1399-0-65520700-1389033595_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag snickrat klart luftburken. Jag tycker att det har varit lite högt insugsljud så jag ville ha en kåpa över luftfiltren med öppningen framåt, får se om det blev någon skillnad.

Nästa steg blir att fixa till motorhuven så den passar runt luftburken. Jag kommer nog att ha en ordentlig glipa mellan luftburken och insuget för att öka luftflödet ut från motorn.

post-1399-0-64911200-1389530887_thumb.jpg

post-1399-0-51126100-1389530901_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är det dags att uppdatera mina taskiga skärmstag.

Jag har valt plattjärn på 30x5 och rör på 25x3.

Först kapa jag bort allt gammalt, och sen förstärkte jag fästet som skruvas mot hjulspindeln.

Därefter kapa jag ur i sidorna på skärmarna för plattjärnen, så det inte blir så tajt mot däcksidan.

post-1399-0-03838800-1391271381_thumb.jpg

post-1399-0-78043500-1391271389_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håller på att koppla klart allt elektriskt som skulle gjorts förra vintern.

Tutan.

Sidoblinkers.

Ny tankgivare.

Stor oljelampa.

Stor schiftlight.

Ny huvudbrytare.

Nya sladdar & kontakter till framblinkers.

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter skärmarna på plats.

Jag var dock tvungen att lägga dubbla vattenslangar som distans under skärmen för att kunna ta bort hjulet. Stadigt och bra :racesmile:/>/>/>

Ser en 299kr Jula big red i bakgrunden. Duger den som domkraft? Behöver skaffa något som jag kan använda då och då samt ta med på ev körningar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...