Jump to content

Sevenbygge Med Swiftmotor


r Anders

Recommended Posts

Nu har jag sorterat ut 2 buggar.

Jag glömde smörja gasvajern när jag monterade den, med resultatet att gasen gick trögt & hackigt. Med lite bra smöra så är det OK.

Sen funka inte kylfläkten som den skulle. Provade att byta termokontakten i kylaren och fläkten är färdig inför varma sommardagar.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med handbromswire till cykel. Hade också lite problem med att gasen inte gick helt tillbaks. Jag valde att bättra på returfjädern med en fjäder från en såndär gammaldags justerbar skrivbordslampa. Löste problemet, men blev lite hårdare gaspedal förstås. Känns också rätt bra att ha dubbla returfjädrar med tanke på vad som händer om man bara har en och den går av.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Köp gaswire till en bil för de brukar ha plastöverdragen wire som ger lägre friktion och eliminerar risken för att kardelerna trådar upp sig. och fastnar med gashäng.

Link to comment
Share on other sites

Jag har noterat att mitt kylsystem behöver fixas till. Då jag byggde ihop det har jag lyckats koppla in slangen från motorn som ska gå till värmepaketet till expansionskärlet (jag har inget värmepaket). Resultatet blir att direkt då jag startar motorn fylls expansionskärlet nästan upp till max.

Jag har 2 funderingar:

Tror att expansionskärlet ska anslutas till överkanten på kylaren och vid utloppet från termostaten, kan det stämma?

Har nån bra tips på små expansionskärl? Med lock på 0,9bar.

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

--- Tror att expansionskärlet ska anslutas till överkanten på kylaren och vid utloppet från termostaten, kan det stämma? ---

Högsta punkten på kylaren = ja, utlopp från termostaten = både ja och nej. På min Volvo motor = Nej, på V8 motorn = Jaaaaaaaaaaa annars blir jag inte av med luften i systemet.

Den stora slangen, dvs bottenslangen på expansionskärlet är kopplad på en Volvo kylare ungefär mittpå kylaren. DEt kan säkert se olika ut kylare emellan men Volvo 740/240/940 har så.

Varför små expansionskärl när det finns stora? Mer volym är bra att ha.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kopplat från thermostathuset till via T-koppling till expansionskärl och övre delen av kylaren. Från nedre delen av kylaren till stålröret på sidan av motorn som går från vattenpumpen.

Har också dragit en tunnare slang från sidan av thermostathuset (innan thermostaten)till tunna anslutnigen på ovan nämnda stålrör. Detta så att lite vatten kan cirkulera även med stängd thermostat.

Har också noterar att man behöver lufta systemet vid thermostathuset för att få det helt fullt. Jag har anslutit en slang till till en av anslutningarna på sidan av thermostathuset som jag pluggat och bara använder för luftning. På nya motorn har jag gängat i en bromsnippel där för att kunna lufta enkelt.

Originaltryck på kylarlocket ca 0.8-0.9 bar Jag kör 1.2 bar och det verkar funka. I början råkade jag få ett lock som inte öppnade förrän 1.8bar. Då trycktes packningarna i vattenpumpen sönder :-(.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Det ska anslutas till absoluta högsta punkten. Om det är kylaren eller motorn vet jag ej i det specifika fallet.

den nedre på exp.kärlet ska vara i närheten av vattenpumpens intag så den kan "fylla på" vatten om det behövs. Den kan var nära nedre kylaranslutningen eller på den med ett T-rör.

Link to comment
Share on other sites

Det ska anslutas till absoluta högsta punkten. Om det är kylaren eller motorn vet jag ej i det specifika fallet.

den nedre på exp.kärlet ska vara i närheten av vattenpumpens intag så den kan "fylla på" vatten om det behövs. Den kan var nära nedre kylaranslutningen eller på den med ett T-rör.

Blir lite fundersam...men antar att du menar...

Den lilla övre på expansionskärlet Det ska anslutas till absoluta högsta punkten. Om det är kylaren eller motorn vet jag ej i det specifika fallet.

EDIT: Om man släpper ut den lilla övre i det fria ...några problem?

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Den lilla överst på kärlet ska till högsta punkten för att lufta ur.

Om den går fritt så trycker den ut vatten samt bygger inget tryck = kokar lätt. och kan få hotspot på toppen

Link to comment
Share on other sites

Byggde om kylsystemet idag efter tipsen på detta eminenta forum, och provturen gav ett positivt resultat. Nu borde den klara både banåkningar & Power Meet.

Har även justerat stötdämparna bak (fjädrarnas förspänning & dämpningen) så att den inte är så stötig.

Har satt däcktrycket på 1,8 kilo. Vad brukar vara lagom i en 7:a?

Link to comment
Share on other sites

--- Sökte lite mer i forumet och såg att ca 1,4 - 1,5 är helt OK i gatdäck på gatan --

Hmmmm, mina cirka 2,5 är kanske lite mycket? Hmmmm igen. Skall snart byta från vinterluft till vår & sommarluft i däcken. Kanske skall vara så vågad att bara ha 2,2 eller 2,3......... Återkommer i ärendet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, mina cirka 2,5 är kanske lite mycket? Hmmmm igen. Skall snart byta från vinterluft till vår & sommarluft i däcken. Kanske skall vara så vågad att bara ha 2,2 eller 2,3......... Återkommer i ärendet.

Det kan vara skillnad på vinterluft & sommarluft? Har man sommarluft så räcker det med 1,4 - 1,5 :prop:

Link to comment
Share on other sites

Tog fram svetsen och några rörstumpar idag för att förstärka skärmstagen fram. Det blev enklaste möjliga förstärkningen med ett extrarör på insidan av varje stag.

Vid den obligatoriska provkörningen var skärmarna betydligt stabilare, så nu sitter de nog kvar hela sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Vad gör man en solig dag som denna? Självklart blev det en tur på krokiga vägar för att hitta en favoritväg i närheten. Startade mot Anundshög, Tillberga & till Salavägen. Där dök en gammal favorit upp (från hojåkartiden) mot Vad, jäklar vad den svängde fint. Fortsatte mot Skultuna & hemåt. Helt klart så ska jag försöka hitta den "perfekta" slingan runt Västerås.

Link to comment
Share on other sites

Har hittat en bugg i hastighetsmätaren.

Upp till 110km/tim visar den som den ska, men då jag fortsätter att öka farten (varvräknaren ökar) börjar hastighetsmätaren visa lägre & lägre fart?

Jag har en cykeldator typ Sigma BC700 & givare samt neodym-magnet på kardan.

Lösningen får nog bli att jag flyttar givaren till en drivaxel som snurrat 3,92 gånger långsammare.

Link to comment
Share on other sites

r Anders:Det är ingen bugg det är en "feature". Med 110 km/h har du bara 10 km/h kvar till högsta lagliga hastighet i Sverige. Då drar din hastighetsmätare ner och anpassar sig. Det kommer bli rusning efter Sigma BC700 efter ditt avslöjande!

Link to comment
Share on other sites

Efter några provturer tyckte jag att den lilla vindavvisaren inte var tillräckligt hög så det blev till att bygga på med 2 st. extrarutor. Provade först att tejpa 1 ruta med den berömda silvertapen och sen ut & brumma.

Jag måste säg att jag blev skapligt nöjd med min nödlösning av modellen Locost-Brooklands.

post-1399-0-56087700-1303749040_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Under veckan har jag fixat oljedroppet från motorn. Det var packningen mellan frontlåpan & blocket som inte höll tätt. Så det var bara att riva oljetråget & frontkåpan för att ta bort packningsresterna. Med nya packningar & packbox så verkar det tätt. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nyss hemkommen från bilträff på Hälla i Västerås med en massa (flera hundra) bilar & hojar. Det var en blandning av turbomaskiner, jänkare, bling-bling-bilar, japshojar, stora-högtalare-bilar & min lilla superseven. Sen blev det en hel del drifting på stora parkeringen, men min koppling mår inte så bra så 7:an slapp det.

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag fått ordning på kopplingen. Under senaste tiden har motorn drällt olja från oljetrågspackningen och topplockspackningen som har landat på kopplingen. Resultatet har blivit att kopplingen släpper då jag gasar fullt. Nu är båda packningarna bytta & kopplingen rengjord. Vid dagens provtur höll kopplingen i som den ska, så nu vill jag inte se nå mer oljedräll.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag blev det en fin tur på kurviga småvägar runt stan. Mötte en lycklig Andreas i sin på dagen nyköpta 7:a med kompressormatad BMW V8 så det var både muller och ryt när han drog iväg. Jag passade på att göra reklam för LocostSweden, så hoppas att han hittar hit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett av det enklaste jobben på 7:an var att montera SnapOff.

Ta loss några skruvar, montera och dra fast några skruvar så var det klart. Varför är inte allt mekande så lätt?

post-1399-0-05272900-1308591496_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

r Anders: Det var översiktsbildern det. Håller med dig en Snygg combi! Ibland drömmer jag om att ha en bagagelucka jag med. Nu har du fixat din, Kilkenny har en, DawiSeven har sin. Finns nog fler också som jag bara inte kommit på att nämna just nu.

CealmSeven bilarna går fortfarande som "Sedaner". Hmmmm. Har du lite fler bilder på hur bagagerummet är byggt då tänker jag på var du satte fästen och hur själva utrymmet är byggt,

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag byggt klart bakluckan, den rymmer ca 25 liter. Nästan kombivarning :)

Kombivarning?!? Shit fan, min sportbilsdröm sprack just.

Undrar hur du ser på min bagage som blir på 160 liter.. Lastbil?

Link to comment
Share on other sites

Jag tog en bordsskiva med slätt plastlaminat och vaxade den.

Därefter var det gelcoat & glasfiberarmerad plast på det.

Sen sågade jag ut lagom stora bitar & plastade ihop det till en låda. Men om jag skulle gör om nått liknande igen hade jag plastat själva lådan runt en färdig form och sen plasta fast lådan under översta skivan.

Hela (kombi)-bakluckan är skruvad i 7 plåtöron som är svetsade i ramen. Nu ska jag försöka hitta några DZUS på PowerMeet i lämplig storlek så det blir enkelt att ta bort hela paketet vid aktiv & inspirerande körning :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I går kväll var det 2:a Västeråsträffen på Hälla. Det var en massa ynglingar (ja jag är gammal) som samlades och visade upp sina bilar. Det var mest japsar & europeiska bilar, en hel riktigt snygga. Min 7:a var nog den mest udda, men många läste intresserat på mitt informationsblad som jag satt på rutan. Det var även lite drifting, sladdning på svenska. :racesmile:

post-1399-0-08389800-1311507036_thumb.jpg

post-1399-0-87679800-1311507044_thumb.jpg

post-1399-0-96769400-1311507051_thumb.jpg

post-1399-0-78494500-1311507099_thumb.jpg

post-1399-0-37715200-1311507115_thumb.jpg

post-1399-0-40847900-1311507126_thumb.jpg

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dagens (STORA) jobb var att ändra växellänkaget så det blev lite längre mellan växlarna. Växellägena har varit för täta och lådan lite trögväxlad. Receptet var att borra ett nytt hål och flytta växelstaget. Resultatet blev en mycket mer lättväxlad låda. Tänk om allt kunde vara så lätt att åtgärda!

Håller på att leta R-däck till Kinnekulle & har fått tag på ett sätt som kan funka.

Har även fått korn på skurna AVON-slicks, men vet inte om det är ok att köra på det för "tävlingsledningen"?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...