Jump to content

Sevenbygge Med Swiftmotor


r Anders

Recommended Posts

Idag var det dags för operation LL (Locost Lackbox) i trädgården. Har köpt blåfärg som ska blåsas med en knattespruta. Pressäningen är ett vindskydd.

1:a lagret blev :thumbsdown: , men vartefter jag kom igång så blev det bätter & bättre. Resultatet på lite håll & med motljus är skapligt. Kunde dock ha lagt ner mer tid på underarbetet, men det är ju trotts allt ingen utställningsbil.

post-1399-128188781905_thumb.jpg

post-1399-128188783434_thumb.jpg

post-1399-128188784664_thumb.jpg

post-1399-128188786181_thumb.jpg

post-1399-128188787248_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

går alldeles lysande att spruta utomhus..brukar blöta marken så man inte blåser upp damm och ett party tält över så det inte drattar ner skit/väta från ovan..

tyvärr kan gul färg dra åt sig små raps baggar..varför jag nu vet det.. och när man lackar svart och solen går i moln kan massor av flugor landa..i pölarna... men det e ju småsaker som man kan polera bort.. eller så sprutar man ute och bär in efterhand..

jag fick tipps om detta av Molle molin på bilsprutt som var billackerare innan.. dvs i brist på sprut box..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut på bilderna. Snygg blå färg! 2k färg ? Köpt hos? Vid närmare eftertanke kanske det står bakåt i tråden....eller?

Ja det är 2k färg. Volvo Laser (eller Sonic) -blå. Brukar köpa från Barkmans på Kungsgatan i Eskilstuna.

Link to comment
Share on other sites

Upptäckte att kommunikationen mellan Megasquirt & datorn dör då jag kör startmotorn. Det visa sig att strömmatningen nästan går ner på noll då. Efter lite letande hitta jag en bättre +12v punkt. Så nu ser man i Megatune att motorn snurrar och det blir även gnista emellanåt.

Nu ska jag göra en djupdykning i manualerna för att ställa så att MS fattar att jag har hallgivare i fördelaren, eller om det är nån här som kan hur man mappar det?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju pinsamt, men efter en massa felsökning på Megasquirtet för att få liv i maskin så konstaterade jag att det inte kommer in nån soppa i motorn. Tändningen funkar då den tänder till med hjälp av startgas. I morse kolla jag igenom kopplingsschemat för spridarna och upptäckte att jag dragit fram jord istället för +12v till spridarna :banghead:

En snabb omkoppling gjorde att det blev liv i maskin :D

Nu dör den direkt efter uppstart (ca 300-1000 rpm) men det handlar bara om mappning :racesmile:

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ibland går det inte som planerat.

Efter mycket krånglande med motorn och ett megasquirt som bara jävlas så har jag bestämt mig för att köra motorn original. Så turbon & megasquirten åkte ut samt bytte tillbaka till originalspridarna. Och nu funkar motorn som den ska.

Dessutom funkar inte kopplingen som den ska. Det var urtrampningslagret som halkat snett mot gaffeln. Jag köpte en ny lamell, tryckplatta & urtrampningslager (Samuraj) och monterade rubbet, men det nya urtrampningslagret har en öppning i spåret där det lilla stiftet på kopplingsgaffeln sitter. Öppningen gjorde att urtrampningslagret halkade snett. Jämförde med ett gammalt urtrampningslager och där är det ingen öppning i spåret.

Monterade ihop grejerna med det gamla urtrampningslagret lite provisoriskt, och en enkel test visade att det funkar. Naturligtvis så skulle jag kolla funktionen långt tidigare då jag monterade motorn.

Link to comment
Share on other sites

Mitt MS jävlades också och jag hade också motorn ur en gång och bråkade med kopplingen. Det är nog normalt när man bygger med swiftsjuor.

Nu byter jag topplockspackninger för maskin spikar. Så nu vet du vad som väntar :-)

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igår fick jag hem nya framdäck som monterades så nu är det nytt gummi runt om. Det blev Falken Ziex ZE-912, kommer nog att funka för att åka och köpa glass med.

Har även justerat startmotorn så den löper mjukare mot startkransen, den lät inte vackert förut men nu sitter den som den ska.

Är det nån som har bra tips på en grund-justering av bromsvågen hemma i garaget så mottages det tacksamt. Det är ju ett större projekt att skaffa släp och dra iväg för att göra det på riktigt.

Link to comment
Share on other sites

Bromsvågen måste du ställa in genom testning av bromsarna.

Finns säkert något matetematiskt geni på NASA som kan räkna ut hur den skall stå, men det är alldeles för mycket parametrar för att det skall vara genomförbart.

Bara ut och testa, och se till att bakhjulen ALDRIG låser före framhjulen.

Link to comment
Share on other sites

Bromsvågen måste du ställa in genom testning av bromsarna.Finns säkert något matetematiskt geni på NASA som kan räkna ut hur den skall stå, men det är alldeles för mycket parametrar för att det skall vara genomförbart.Bara ut och testa, och se till att bakhjulen ALDRIG låser före framhjulen.

Dotterns sambo var på NASA och gjorde ett projektarbete, men jag kan nog inte bidra med rätt värden för att det ska bli rätt.

Det blir till att gasa & bromsa & gasa & bromsa & gasa & bromsa... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ett stort och omfattande GRATTIS från Konungarikets utpost i norr!

Jag avundsjuk? Aldrig....mjaa...okej då...lite.

Förstår hur du känner det, troligen samma som mej i tisdags.

Antas i ett kyligt Luleå

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket för gratulationerna.

Dan innan jag körde iväg till besiktningen upptäckte jag att slangen till luftfiltret pajat. Så det fick bli en snabblösning med hjälp av en svatmålad burk "Turkisk Youghurt" och ett luftfilter från Biltema (82-455). Resultatet blev 79dB.

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Idag blev min 7:a godkänd hos Bilprovningen. :D :wohow:

Det känns riktigt bra att nå målet med bygget så man äntligen kan komma ut och leta små fina & kurviga vägar. :eclipsee_steering: :burnout:

post-1399-072195200 1288181987_thumb.jpg

post-1399-006154700 1288182002_thumb.jpg

post-1399-048621200 1288182017_thumb.jpg

post-1399-013645000 1288182032_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är det i Kalmar du besiktigar?

Så dom har börjat med reg.bes i Västerås igen

Ja nu är Västerås den hetaste reg.bes -staionen i landet.

Kan bara säga att killarna som besikta 7:an var schyssta :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Anders

Grattis än en gång till besiktigad bil, och tack för garage titten igår. Det var en riktigt fin bil du byggt. Hoppas vi kommer att ses i sommar för mer köring än garage däcksparkande.

Som vi sa får vi se till att det blir lite Mälardalsträffar då det börjar bli stort underlag av bilar i regionen.

Må gott.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Blir det stor ruta senare?

Om ja, hur gör du med torkarna?

Jag har tittat lite på Biltemas båttorkare. Priset är ungefär detsamma som beg på skroten.

Antas i ett lätt vintrigt Luleå som strax åker på straffkommendering av hustrun dvs att handla på Storheden (köpcentra utanför Luleå)

Link to comment
Share on other sites

Blir det stor ruta senare?Om ja, hur gör du med torkarna?Jag har tittat lite på Biltemas båttorkare. Priset är ungefär detsamma som beg på skroten.Antas i ett lätt vintrigt Luleå som strax åker på straffkommendering av hustrun dvs att handla på Storheden (köpcentra utanför Luleå)

Jag kommer inte att köra med stor ruta.

Har ett alldeles för stort elsystem i schutteln (Swift original), för att få plats med torkarmotor m.m.

Se "straffkommenderingen" som ett sätt att fylla på pluskontot :hypocrite: , det gör det lättare handla exklusiva biltillbehör :thumbsup: .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så var det dags för ett litet vinterjobb.

Såg att slangarna mellan bromsvätskebehållaren och bromscylindrarna var fuktiga på utsidan, tydligen tålde de inte bromsvätska så nu är de utbytta till rätt kvallisort.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det börjar bli hög tid att beta av en "måste" detalj innan det blir torrt på vägarna.

Har sett att det droppar olja då jag provstartat och har nu lokaliserat läckaget till packningen bakom oljepumpen.

Så det blir till att byta packning bakom oljepumpen, ska även fixa en ny packning till oljetråget.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Äntligen var det dags för en riktig premiärtur med alla papper klara. Körde runt stan & några extra svängar för att kolla att inget ramlar av eller läcker.

7:an blev ett längre projekt än beräknat. Hitta en påbörjad ram 2006 och började samtidigt samla delar. Själva byggandet började under vintern 2007/2008 så det tog några år, men nu ska jag bara sortera ut barnsjukdomarna innan sommaren.

post-1399-0-66710300-1300813995_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...