r Anders

Sevenbygge Med Swiftmotor

596 posts in this topic

Det började med att jag såg ett inslag på TV (5:ans växel) om en Ariel som det gasades friskt med och jag blev helt såld. Började kolla runt på nätet och insåg snart att en Ariel krävde en större plånbok men att en 7:a skulle passa bättre, samt att man kunde bygga den själv.

Började att leta lite planlöst för att se vad som skulle passa mig bäst, och kom fram till att en bokram med lätt bilmotor var mitt mål.

Efter många tankevurpor så började bilden att klarna:

• Bokram.

• Suzuki Swift motor.

• Liten turbo.

• Suzuki Samuraj låda.

• Sierra diff.

• De Dion bakaxel.

• Ascona spindlar.

• 13 eller 14” hjul.

• Massor med lätta grejer.

Jag hittade en påbörjad ram 2006 i Örbyhs som Johan Knutsson Tiggsvettsat ihop riktigt snyggt. Nu var första steget taget och det var ”bara” att göra klart resten.

Köpte en Suzuki Swift våren 2007med trasig bakaxel för 1000:- och rensade den totalt för att få loss så mycket grejer som möjligt. Då det var daggs att köra resterna av bilen till skroten så var skrotningspremien höjd till 4000:- så detta blev en av mina bättre bilaffärer.

post-1399-1221749824_thumb.jpg

post-1399-1221749862_thumb.jpg

Edited by r Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

En frän bil behöver ett fränt namn så jag kommer att kalla bygget Locost Telesto racing (LTr), hoppas att inte bara namnet blir snabbt.

September 2008

Bygget har långsamt men säker framåt. Gjort klart ramen. Motor & växellåda är penseltrimmade & monterade.

Framvagnen börjar bli klar.

Diffen sitter på platts. Fått hem ett pedalställ från Rally Design & påbörjat monteringen.

Köpt en begagnad schuttel som kommer att passa efter lite plastjobb.

Jag har även satt min grabb i arbete vid CAD-programmet. Han ritade en platta till grenröret som ska skruvas på toppen & 2 plattor till insug / utblås på turbon, samt 2 plattor för att fästa de bakre lagerhusen i De Dionaxeln.

post-1399-1221750213_thumb.jpg

post-1399-1221750271_thumb.jpg

post-1399-1221750291_thumb.jpg

post-1399-1221750338_thumb.jpg

post-1399-1221750375_thumb.jpg

post-1399-1221750404_thumb.jpg

post-1399-1221750431_thumb.jpg

Edited by r Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeej mycket bra konsept på ditt bygge... tycker jag känner igen dom ingående komponenterna... jag använder ju dom oxå...förutom pedalstället...

jag skulle vara mycket intresserad av cad filen på avgasflänsen..

även plattan till ford!?? baknaven är intressant..

vad för bil har den lille turbon suttit på??

tyvärr är mitt bygge i stort bitar.. mycket grejer som skall ihop.. suck

mvh michael

Edited by Michael Th

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en Garret GT15 som jag tror har suttit på en Sabb 2,3 l motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

det ser mycket trevligt och intressant ut. bygg på nu så du får bilen klar till nästa sommar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De senaste dagarna har jag gjort klart ett fäste till rattstången. Då jag har en rattstång från en Scorpio med tilt så måste fästet kunna vinklas.

Har även breddat min schuttel på 2 ställen så den passar och följer de yttre ramrören. Har även plastat fast en framsida på schutteln, mot motorn. Framsidan plastade Peter Lilja på Top Garage.

post-1399-1222622758_thumb.jpg

post-1399-1222622778_thumb.jpg

post-1399-1222622790_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt jobbat!

Angående tiltfunktionen så har jag en Sierra rattstång som är ställbar i höjd och längsled.

Rattstångens främre lagring är endast infäst original med en gummigenomföring som tar upp denna vinkeländring.

Tyvärr kan jag inte använda justeringen i längsled eftersom rattstången är stumt infäst i längsled, men att kunna justera det i höjdled känns som en bra möjlighet för olika långa förare (som om jag skulle låna ut bilen....).

/Magnus

Share this post


Link to post
Share on other sites

2008, vecka 40-42

Jag har lagt ner mycket arbete på att bygga om Swiftens stolar för att sedan konstatera att det inte blev bra, så jag beställde 2 nya stolar av Peter på Top Garage i Västerås. Har plastat fast rostfria fästen på undersidan av stolarna och gjort fästen till Swiftens stolskenor. Uj vad trångt det är mellan ramrören, men efter en massa mätande så fick allt plats.

Köpte en ny ratt på Mekonomen, en Luisi på 31 cm. Fixade övre fästet till rattstången.

post-1399-1224006145_thumb.jpg

post-1399-1224006164_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

tjusigt! :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad kostar stolarna? Hur breda är dom? dvs hur mycket utrymme behövs i ramen. Mycket fint bygge förresten, blir nog en fin konbane bil.

MVH Martin A

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vad kostar stolarna? Hur breda är dom? dvs hur mycket utrymme behövs i ramen. Mycket fint bygge förresten, blir nog en fin konbane bil.

MVH Martin A

Stolen är 43,5 på det bredaste stället (längst ner mot låret), och jag har 42 cm mellan ramrören, men det går ju inte?

Jo stolen går in under yttre ramrören, behöver kanske slipa av kanterna lite senare då ramen ska få alu-panelerna.

Ang. priset så kan du ringa Peter på dagtid 021-40 88 82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Under de senaste dagarna har jag uppdaterat garaget med en bättre svets. Nu är det en mig med gas istället för den gamla med flussfylld tråd (bara skit).

Har fixat förstärkningar till stolfästena och monterat handbromsen.

I förra veckan fick jag hem ett paket med styrväxel (Escort 2,4) styrleder m.m. från Rallye Design så nu ska ratten och hjulen kopplas ihop på nått sätt?

Men P-ändan passade inte med min styrspindel, vet nån om Sierrans P-ända passar till A-Asconans styrspindel & Sierrans styrväxel?

Edited by r Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bygget fortskrider lååångsamt.

Har tillverkat ett länkage till växelspaken lite efter eget funderande och villt kopierande från andra bilar.

Kapade växelspaken på lådan så att jag kunde svetsa en 12 mm hylsa och trycka i 2 st oljebrons-bussningar.

Själva växelspaken har en styrled i botten som är helt glappfri och ej vridbar.

Där länkaget är fäst på växelspaken hadde jag först en justerbar infästning för att kolla hur långa växellägen jag ville ha, byttes ut mot en fast infästning.

Resultatet blev ett länkage utan glapp & fladder.

post-1399-1228242419_thumb.jpg

post-1399-1228242473_thumb.jpg

post-1399-1228242482_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De senaste dagarna har jag fixat klart handbromsen och fästen till handbromswiren.

Sen så har jag kommit på ett bra sätt att spara på vikten genom att ha tunnare rör till bågen, 20-25 mm :prop: .

Det måste spara en massa vikt :D

post-1399-1228501371_thumb.jpg

post-1399-1228501380_thumb.jpg

post-1399-1228501393_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ska du ha bågen för syns skull eller säkerhet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ska du ha bågen för syns skull eller säkerhet?

Man kan tänka sig att bågen i det tunna röret, bara är för att testa höjd bredd. Jag har mycket svårt att tänka mig att någon skulle göra en båge, som knappt bär sig själv..

vill man ha en båge som inte bara är för syns skull, skall man ju förövrigt undvika svets skarvar.

Utan göra bågen i ett stycke... men det vet nog dom flesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Bågen" gjorde jag bara för att se hur höjden blev (kunde inte låta bli kameran) och var fästena för bältena kan sitta. Den ska både vara snygg och säker.

Har inte bestämt mig ännu för om de bakre stöttorna ska gå ner på sidorna om tanken eller om de ska sitta på övre bakröret?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan (som jag gjorde) ta flexrör och bocka till en snygg båge med händerna, utan att ödsla massa tid/rör om man inte gillar utseendet, sedan bara malla av denna, fast du kanske redan vet hur du vill ha det? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fixat klart länkarmar till bakaxeln. Ska hel-svetsa allt senare när jag plockat ur ramen.

post-1399-1230397664_thumb.jpg

post-1399-1230397672_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

snyggt !!! vad för dim på de dion röret?? knäckt på 2 ställen!?

ser mycket trevligt ut.!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Röret är 57x3,0 sömlöst precisionsrör. Jag bockade en mall av ett 20mm-rör och lämnade in allt till en mekanisk verkstad som bockade de dion röret på 3 ställen för att förhindra veck.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ny grej att pricka av på "att-göra-listan".

I går kröp jag runt i två timmar på skroten för att hitta lämpliga bälten. Det blev en Eskort som fick släppa till rullbältena fram samt låsen från baksätet, 240kr kan väll vara rimligt.

Jag har satt golvfästena lite längre fram för att minska risken att midjebältet åker upp på magen.

Svårast var det att få till övre fästet på bågen så att det blev rätt höjd utan att hamna på halsen.

Ska senare göra sidohål i stolarna så midjebältet kommer tajtare mot kroppen.

post-1399-1230657086_thumb.jpg

post-1399-1230657107_thumb.jpg

post-1399-1230657121_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Senaste lilla jobbet var att sätta 2 stöttor och 1 diagonalare i bågen med några bra punkter.

Nu ska ramen förstärkas med några extra rör.

post-1399-1230924109_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommer bågen och stöttor helsvetsas i ramen eller platta med bult så den går att ta bort om du skulle behöva?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kommer bågen och stöttor helsvetsas i ramen eller platta med bult så den går att ta bort om du skulle behöva?

Jag kommer att svetsa fast den i ramen. Om jag nån gång i framtiden behöver ta bort bågen så åker vinkelslipen fram. En annan fördel med att svetsa är att jag spar in lite vikt på 4 fästplattor och några bultar, kommer säkert att göra bilen 20 sec. snabbare på Gälleråsen :racesmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

På min bil blir det plattor och bult (grova bult skall väl tilläggas) för då är det bättre väggrepp och mindre slirning på Gelleråsen och därför drar bilen lätt 20 sek snabbare än med bara svets. Kunde bara inte låta bli att skriva så........

På CealmSeven är det nödvändigt att kunna ta bort bågen om jag vill lyfta ut bränsletanken men du kanske får ur och i tanken utan problem med bågen. På nya bilen skall jag försöka dra stöttorna så att tanken kan lyftas i och ur med bågen på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Jag håller på med ett bygge och tänkte använda en Suzuki GTI motor och följer med stort intresse era diskussioner.

Hur har ni gjort med placeringen av motorn? Hur långt bak sitter den?

Har ni modifierat oljetråget?

Mvh

Erik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej!

Jag håller på med ett bygge och tänkte använda en Suzuki GTI motor och följer med stort intresse era diskussioner.

Hur har ni gjort med placeringen av motorn? Hur långt bak sitter den?

Har ni modifierat oljetråget?

Mvh

Erik

Hej Erik,

Kul att du bygger med Suzuki GTI, det är en fin liten rova.

Läste i regelboken för Moddsport att hela kopplingen måste sitta i motorrummet så jag placerade kopplingshuset precis framför torpedväggen. Oljetråget sticker ner en hel del, men det ska kapas och ev. moddas till en torrsump.

Lycka till med bygget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Anders! Såg att du köpt bälten från en Escort. Vet du vilken model? Var på skroten och letade i dag men i dom escorter (mk III ) jag fann så hade dom en lustig infästning i änden på bältet. Det satt fast på en båge i golvet. Är det såna du använder? Köpte samma stolar som du av Peter, passar kanon fint i bilen men den högra får jag slipa av kanterna på för att få ner den i ramen.

MVH Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag letade runt och skruvade på olika bilar i ca 2 timmar innan poletten trillade ner.

Om det är det nedre fästet vid dörrstolpen du menar så var det ingen båge på golvet, tror att det var en 4 dörrars-bil med en fast punkt för bältet.

Om du tar rullbältet från framsätet och bältesfästet från / under baksätet så får du en fin kombination. Ta bara bort midjebältet från bakfästet. Passa på att ta med alla brickor (speciellt de i dörrstolpen) m.m. så blir monteringen klockren.

Lycka till önskar

r Anders

Edited by r Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Touchdown.

Stort steg för mänskligheten? nja? Men det är ett stort steg för mig!

Har även gjort de 2 obligatoriska testerna:

1. Rullat 7:an fram och tillbaka ca 30 cm :lol: .

2. Hoppat på ramen för att testa fjädringen :prop: .

post-1399-1235895579_thumb.jpg

post-1399-1235895598_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis! :racesmile:

Jag gjorde samma "resa" i torsdags kväll efter ca 4 års byggande - hade dock ingen vettig kamera med mig så bildbevisen får vänta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis till er båda! :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis också till er båda. 2009 kan bli ett stort år med många reggade Sjuor.

----- Rullat 7:an fram och tillbaka ca 30 cm --- Snart inkörda alltså.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar....

Grattis också till er båda. 2009 kan bli ett stort år med många reggade Sjuor.

----- Rullat 7:an fram och tillbaka ca 30 cm --- Snart inkörda alltså.......

Ja inkörningen går bra det är dock svårt att få upp värmen i motorn, men det kommer kanske på mer långkörningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SFRO 1:an = OK

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Jag behöver bara göra några små justeringar, sen så rullar bygget vidare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis. kör hårt nu. målet är nära.

Share this post


Link to post
Share on other sites

GRATTIS !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar.

Nu är det snart dags att grotta ner sig i det riktigt roliga, bygga motor med turbo och allt som hör till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har uppdaterat bygget efter SFRO-1:an.

Började med att boxa de främre länkarmsfästena.

Har även triangulerat kardantunneln från diffen fram till motorfästet för att få så bra stabilitet som möjligt. Tidigare så har jag satt ett stag under växellådan som förbinder det avsågade C-röret, samt ett diagonalrör längst fram mellan LA & LB.

Fick även dit ett extra R-stag till vänster om motorn, så nu ska väll allt hålla ihop ordentligt.

Nästa steg blir att inhandla en Polo-kylare & oljekylare.

Kan någon tipsa om en oljekylare med anslutningarna på samma sida?

post-1399-1241977794_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Om ni skall köra Swift G13B motor och Samurai växelllåda så använd samurai svänghjul tryckplatta och lamell. Jag har använt swiftens svänghjul och tryckplatta och samuraiens lamell och det funkar inte bra. Splinesen i lamellcentrum hamnar delvis utanför splinesen på utgående axel från växellådan (svänghjulet är tunnare på swiften ärn på samurai) så efter att tag kör man sönder lådan eller kopplingen. Får lyfta min motor nu endera dagen och byta svänghjul och se hur mycket av kopplingen som pajat. I dagsläget kopplar den inte ur ordentligt. Tror att splinesen är kass i lamellcentrum och att lamellen inte kan röra sig bort från svänghjulet tillräckligt då man kopplar ur.

/Peter med turbokonverterade swiftmoroten i bilen

Edited by pelle17B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ska prova med Samuraiens svänghjul & tryckplatta & lamell.

Har provat att sätta dit Swiftens lamell men den passa inte på Samurai-lådans axel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nä det är andra splines på samuraijens lamell. I övrigt är de lika tror jag.

Jag måste nog backa på mitt tidigare påstående om svänghjulet (fick informationen av en person som bytt motor i en samurai, men det verkar inte stämma.) Nu har jag meckat ur motorn och tagit isär kopplingen. Samuraiens svänghjul är något tjockare än swiftens, men för mig så räcker splinesen till i alla fall. Kanske beror på vilken lamell man har. Jag har ingen original. Verkar mao som att båda typerna av svänghjul funkar.

Mitt problem med kopplingen ser mer ut att vara en felaktig tryckplatta.

/Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Anders

Grattis till SFRO 1:an, bättre sent än aldrig(grattiset alltså!), du gjorde den dagen efter min, jag fick f ö samma påpekanden om boxning av fästerna.

Talade med Peter om noskon idag och undrar om du har en bild på din som du vill dela med dig för jag är i beställar tagen och vet inte hur de olika modellerna ser ut.

Vill du inte posta den här så kan du maila den till mig: fredrik@engzell.com

Fint och spännande bygge, kommer att bli en liten raket!

/Fredrik

Edited by vedde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsätter med ett kul projekt på bygget, att snickra ihop grenröret.

Köpte färdiga rörböjar från Ahlsell till tryckkärl, 6 st korta & 2 långa samt 2 m rakt rör från en rörmokare, samt 10 kapskivor. Undrar hur många kapskivor det går åt under hela bygget? Svar = massor.

Jag har satt dit ett extra ramrör på V-sidan av motorn (R-stag) så det finns inte plats för turbon på sidan av motorn.

Turbon fick placeras i utrymmet framför motorn, och med några bra stag så ska den sitta stadigt.

Ska köpa 2 långa rörböjar till för att gå vidare.

Sen så är det dags för resten av avgassystemet.

Är det nån som har bra tips på ljuddämpare & katalysator, samt grovlek på avgasröret???

post-1399-1244380134_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjusigt grenrör. Ser ut som en Klingon-kanon från en StarTreak film. Eller ett jetutblås (som stopphjälp).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glöm inte att sätta stag till turbon/grenröret med tanke på att den kommer hänga så långt ifrån motorn.

Jag skulle använt ett 2,5" avgassystem med en fullflödes 2,5" dämpare från t.ex. Rakarör. Vet personligen att det fungerar på min....

Snyggt grenrör också!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Glöm inte att sätta stag till turbon/grenröret med tanke på att den kommer hänga så långt ifrån motorn.

Jag skulle använt ett 2,5" avgassystem med en fullflödes 2,5" dämpare från t.ex. Rakarör.

Några bra stag kommer att hålla ihop ormbot.

Rakarör har en hel del godsaker att välja på :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ändrad pga nya planer

Edited by r Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har man monterat lite mer prylar.

Började med en noskon som "nästan" passade. Var tvungen att skära ut 2 kilar uppe på noskonen så att brädden blev rätt mot övre ramskenorna.

Tillverkade gångjärn i underkant som går att skjuta åt sidan då noskonen är nedfälld så att den enkelt går att ta av.

I uppfällt läge är det 2 klackar som låser gångjärnen på plats. Ska även sätta fast ett band som förhindrar att den fälls fram ner mot marken.

Har också monterat en dragögla på sidan av noskonen.

Har även fixat fästen till kylare och intercoller med hjälp av gummibussningar.

Det finns även plats för en oljekylare under / bakom kylaren.

Jag vet att RallyDesign har lämpliga, men är det någon som har tipps på oljekylare i Sverige till rimliga priser?

post-1399-1246982750_thumb.jpg

post-1399-1246982772_thumb.jpg

post-1399-1246982787_thumb.jpg

post-1399-1246982796_thumb.jpg

Edited by r Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now