Jump to content

Spårvidd Dala7?


Jocke

Recommended Posts

Hej!,

Är lite nyfiken på vad Dala7 har för spårvidd fram/bak (inkl. modifierad offset på fälgarna), samt hur långa övre och undre bärarmarna fram är, och med vilken vinkel dom är infästa i chassit!?, om man får fråga? :D

mvh Jocke

Link to comment
Share on other sites

Spårvidden på våra bilar skiljer sig lite då vi använder oss av olika lösningar,

Jag har valt att använda ett ET som volvo rekommenderar på sina 7 1/2" för 740 fälgar vilket gör att jag då måste använda en spacer som är 75mm för att få en total bredd bak av 181cm, fram har jag valt en fälg av samma bred 7 1/2" men till en V70 som har breddar fälgen in, gredden fram blir då 181cm också.

En annan lösning som verkar superbra är att köpa S80 16" orginal plåtfälg och vända på centrumet i fälgen på de bakersta fälgarna då blir det också 181cm fram och bak.

Spårvidden kan annars vara ett ämne att ta upp eftersom det skiljer rätt mycket på olika modeller av bilar, vissa formelbilar har en mindre spårvidd bak eftersom det ger bättre acceleration vid utgång av kurva.

Min målsättning har varit att få samma totalbredd fram som bak tror att det ska bli bra, man vet inte riktig förns man provat.

Om du vill får du gärna komma och kolla på min bil också, vi är två som bygger i stockhol just nu.

Den bör vara i testkörbart skick inom ett par veckor. :wohow:

Link to comment
Share on other sites

En annan lösning som verkar superbra är att köpa S80 16" orginal plåtfälg och vända på centrumet i fälgen på de bakersta fälgarna då blir det också 181cm fram och bak.

JOCKE:

Jag har vänt några S80 fälgar.

Bland annat de som finns på bild på Dala7's hemsida

Har du inte möjligheten själv så fixar jag det i mån av tid.

I fall det skulle bli aktuellt för din del alltså......

Håller till halvvägs till Växjö från ditt räknat.

Fälgen här på bilden är dock inte av just det fälgparet på Dala7 sidan .

post-4-1081277696.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som ett inlägg i diskussionen har Westfield valt större spårvidd bak än fram. Nu har jag inte mätt exakt, men det syns i alla fall med ögonen, så troligtvis är det uppåt 20mm eller så. Bra eller dåligt - I don't know. Det jag vet är att de riktigt seriösa "banrävarna" monterar en "wide-track" fram så spårvidden fram är samma som bak (plus att det ofta ökar camber-kompensationen vid roll samtidigt oftast).

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för alla svar!!,

Är oxå inne på att försöka använda samma spårvidd fram som bak, så om det finns några synpunkter på det är jag idel öra innan svetsen ryker fram! :D

Swedsew: Är det ET -70 mm som gäller för 7½" fälgarna?, vet inte om jag räknade rätt, men det är 1520 mm mellan anläggningsytorna på en 740 axel, plus spacers på 2 x 75 mm => 1670 mm, 1810 - 1670 = 140 (mm), dvs för att få spårvidden (c/c på däcken) till 1810 mm får man ha en ET på -70 mm (+?) på varje fälg!, eller är jag ute och cyklar nu? :D

Räknade för ett tag sedan på hur lång hjulbasen skulle bli vid användning av 140 spindlar fram och en spårvidd på 1520 mm (ET = 0), vid "true Ackerman" blev den orimmligt lång! (har inte exakta siffran nu)

Hur lång hjulbas har du?, % Ackerman?, varför just spårvidd 181 cm?

Och tack även du för inbjudan!, det dröjer nog dock innan jag har vägarna förbi Stockholmstrakten! :D

Arrowsmith: Skissar fortfarande på chassit och hjulupphängningarna så jag är fortfarande osäker på hur den slutgiltiga konstruktionen kommer att se ut!, men blir det aktuellt med S80 fälgar tar jag gärna hjälp av dig, om du har tid! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...