Jump to content

Mitt Sevenbygge Med R1-motor


gabbes

Recommended Posts

Nu har jag äntligen tillverkat ett avgassystem i Rostfritt stål så jag har kunnat provstarta motorn i bilen också - inte bara på en IKEA-vagn...

Vilket gött ljud!

Jag lade upp en liten snutt på YouTube:

Elsystemet är också i stort sett färdigkopplat, Hella strålkastare skall byggas in i något fräck, störtbågarna tillverkade och ditsvetsade mm - bygget fortskrider sakta men ganska säkert.

post-618-1219515706_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här är ett par bilder på avgasflänsarna. Jag använde mig av original flänsarna från R1:an, kapade ur svetsen på insidan av flänsen så passade dessa perfekt på rören i Rostfritt.

Jag pratade med ett par som kör med Yamaha R1 motorer på sina sidvagnsracing bågar och dom hade uträkningar på rörlängder på rören fram och genom kollektorn för att minimera effektförlusterna.

Link to comment
Share on other sites

:thumbsup: Gratulerar, låter riktigt rart :thumbsup:

Minns min första uppstart mycket väl. Blev klar med sista elen kl 1 på natten och provstartade. Den hoppade igång så fint så fint, upp med garageportarna och stå och varva lite med ett otroligt brett leende. Var hög i flera veckor efteråt på den upplevelsen, helt klart den typ av inspirationskick man behöver lite då och då i bygget.

Link to comment
Share on other sites

Jodå - den uppstarten är väl värd att komma ihåg! Jag fick 3 felkoder först att både trottelpositionssensorn var kass + 2 andra, men det visade sig att dom funkar bättre om den gemensamma jordkabeln för dessa komponenterna är kopplad till jord...

Nu skall jag göra ett fäste till bromsvätskebehållarna samt en ny påfyllning till tanken så inom några veckor skall jag väl kunna ruppa runt kvarteret också innan det är dags att plocka ner den och lacka för att kunna sätta ihop det sista.

Det skall bli hur skoj som helst att kunna köra med den sen.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag äntligen tillverkat ett avgassystem i Rostfritt stål så jag har kunnat provstarta motorn i bilen också - inte bara på en IKEA-vagn...

Vilket gött ljud!

Jag lade upp en liten snutt på YouTube:

Elsystemet är också i stort sett färdigkopplat, Hella strålkastare skall byggas in i något fräck, störtbågarna tillverkade och ditsvetsade mm - bygget fortskrider sakta men ganska säkert.

snyggt bygge snygga svetsar "men" blir inte bromsoljan varm o ligga så nära grenröret?

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med ett par som kör med Yamaha R1 motorer på sina sidvagnsracing bågar och dom hade uträkningar på rörlängder på rören fram och genom kollektorn för att minimera effektförlusterna.

Vilka mått förespråkade dom? Jag har hittat det här som jag hade tänkt följa.

http://www.btinternet.com/~richard.d.miles/exhaust.html

Link to comment
Share on other sites

Hella strålkastare skall byggas in i något fräck,

STöööP !

har samma tanke men har inte hittat det där "fräcka" att bygga in dem i.

Har en lampa jag tagit isär och skulle vilja få till ett så minimalt bakhus som möjligt.

Tittat lite på alla möjliga bunkar och glas att gjuta på men inte hitta något

Vad hade du för planer

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Jodå - tack för påpekandet. Bromsröret som går ovanför avgassystemet skall dras om.

Jag har en ide om strålkastarhus, men jag vill prova först innan jag yttrar mig om vad det blir...foto kommer så snart jag byggt.

Grenröret är gjort på följande vis: 4 styck lösa rör sticks i kollektorn - hålls på plats med fjädrarna. Kollektorn i sig - 4-2-1 är hopsvetsat. Sedan kommer röret som går till ljuddämparen - sticks löst på kollektorn och sitter med fjädrar - se bild.

Alltihop skall poleras när tid ges. Tyvärr svetsar man lite väl sällan så man fick "mura" på sina ställen.

post-618-1219601287_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var faktiskt lättare än vad jag trodde. Jag tog min Dremel och satte på en liten kapskiva och kapade av röret inifrån i originalsvetsen. På så vis så svetsar man det som originalröret. Jag tror att det blir snyggast.

Link to comment
Share on other sites

En sån:

post-793-1219602988_thumb.jpg

Eget bygge, karross baserad på en avgjutning av en Ferrari 500 Mondial, egen ram och R1-spis.

Nakenbild:

post-793-1219603286_thumb.jpg

(varför är det inte sådär kliniskt rent nuförtiden??)

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

Grattis!!! :racesmile: :notworthy:

Jäklar vad skönt den låter - lite annat än en original Ford Pinto... :prop: Känns som det snart är dags för ett nytt studiebesök - har numret kvar i telefonen sedan förra gången ;)

Link to comment
Share on other sites

Jodå - du är välkommen. Hör av dig innan så skall jag dra fram fikabröd!

Jag skall göra klart påfyllningen till tanken + fästa den så kan man nog snart skrämma grannarna i kvarteret också på den första "repan"...

Förresten skulle jag också gärna vilja göra ett garagebesök hos dig - det är alltid inspirerande att se hur andra löser saker och ting.

Edited by gabbes
Link to comment
Share on other sites

Nu är fästena till tanken ditsvetsade samt en ny AN-koppling svetsad som luftning till Sierra bakaxeln samt bakaxeloljan är påfylld...nu i helgen skulle det bli fint väder....jag siktar på att försöka göra den första resan runt kvarteret vilken dag som helst. Det skall bli skoj efter ett antal timmar i garaget.

post-618-1219985952_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vad för tillsatsmaterial använder du när du svetsar aluminiumet?

Jag skall kolla vad det heter, men jag är kanske inte helt nöjd med det då det smälter lite "tidigt" tycker jag, men jag behöver mer erfarenhet och något att jämföra med, men som sagt jag kollar när är i garaget och återkommer!

Link to comment
Share on other sites

Jodå - det kanske också funkar, men gillar nog bättre när det är TIG:at.

Idag kunde jag inte låta bli - jag har provat bilen för första gången runt kvarteret!! 3 varv blev det, men inte mer idag. Grannen är pensionär och lägger sig vid 8 snåret...och MC ljudet kan bli lite enerverande sent på kvällen..

Det kändes otroligt skönt att ruppa runt i något man helt själv tillverkat! Jag är fast i byggarträsket nu - helt klart inte mitt sista bygge.

Ett par justeringar av gaswiren och växellänkaget skall göras, men annars kändes det kanon.

Skall lägga upp en liten filmlänk i helgen.

Edited by gabbes
Link to comment
Share on other sites

kul att den lever! :thumbup:

ang alu, så tänkte jag bara tipsa om att om man ska svetsa gjutna detaljer så kan en "ren" alu tråd ha svårt att flyta ut i godset, då finns det en modell med extra hög halt med kisel i, som oftast bete sig mer civiliserat.

kan kolla upp vad den heter om du vill, guldfiskminne vettu :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Efter lite forskning i en alldeles för gammal ESAB handbok så blev det lite rörigt innan jag hittade rätt pinnar.

Internet visade sig vara betydligt mera uppdaterat.

Det tillsatsmaterial jag själv använder till liknande detaljer som du svetsat i heter idag: OK Tigrod 4043 http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=131590

Men sedan så hittade jag även denna: OK tigrod 4047 http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=131618

Har inte provat den senare men den verkar också vara ett vettigt alternativ, oftast när man svetsar "gammalt skrot" så vet man inte exakt vilket material det är, finns faktiskt nästan hur många legeringar som helst, och är det ingen bärande/kritiskt komponent så kan man alltid prova sig fram med olika pinnar tills det bränner in ordentligt.

Weld on! B)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag har jag tagit ut lite komptimmar och lackat chassiet - mattsvart. Bärarmar etc skall också lackas under dom närmsta veckorna.

I nästa vecka får jag aluplåtar så botten etc blir klart och sedan är det "bara" att meka ihop högen med delarna...

Link to comment
Share on other sites

Gabbes!

Jag väntar på filmen :racesmile:

Kan vara bra med lite inspiration tills jag fått lagt ut min motorstart på Youtube! De sista detaljerna tar tid...

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

jag är ju novis på detta men jag ska ha r! i mitt bygge med!! hur ser drivlinan ut på ett sådant bygge??

hur löser man det??

Man tar helt enkelt bort drevet som normalt driver kedjan. Istället monterar man en fläns som gör att en kardanaxel kan monteras direkt på motorn/växellådan - resten är en vanlig kardan kopplad till bakaxeln.

Finns färdiga flänsar till dom flesta: Hayabusa, R1, Ninja etc...

Link to comment
Share on other sites

Vilken färg lackade du chassit med? Och då menar jag inte kulör ;)

Jag använde en mattasvart färg med härdare som heter: Spies/Hecker Autolack Serie 257 "rallyeschwarz matt" 2K Acryl

Hagmans gråa grundfärg. Blev bra enligt mitt eget tycke.

Link to comment
Share on other sites

Vilken färg lackade du chassit med? Och då menar jag inte kulör ;)

Lite "OT" i denna tråden, men hör med Lackimporten i Malmö om du vill ha riktig bilfärg till hyffsat pris. Han har både akryl och poluretan 2K färg + bra grund.

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Nu är chassiet lackat och jag har börjat popnita fast bottenplåtarna....sjukt många hål skall borras och popnitas...jag är stum i armarna - bra komplettering till kickboxningen blir det i alla fall.

Hur brukar Ni andra göra: har ni en plåt under motorn också eller bara under golvet?

Link to comment
Share on other sites

Jag har infälda luckor under motorn och diffen. Jag har lagt ner lite extra jobb med att köra med försänkta popnitar för att få ett så plant och jämnt golv som möjligt. Aluplåten under bagagedelen har jag böjd för att öka farten på luften.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det var ett tag sedan jag skrev om bygget nu, men nu är den i stort sett hopsatt och körbar.

Jag har framskärmarna kvar med infästningar, fästa instrumentpanelen, sätta dit fram/baklyktor/skyltbelysning/reflexer, lite aluminiumplåtar som skall dit sidan om stolarna samt göra en lucka över bagageutrymmet. Jag skall försöka att uppdatera med bilder lite oftare...

post-618-1230975408_thumb.jpg

post-618-1230975467_thumb.jpg

post-618-1230975489_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ja - vad skall man säga...mina uppdateringar kommer mer sällan än ofta...?

Bilen är besiktigad och körbar sedan våren 2009.

Det var det roligaste jag gjort!!Hur kul som helst. Att en sådan "enkel" sak kan skänka sådan glädje - rekommenderar alla - har ni inte gjort det är - bygg en Seven!!

I alla fall. Jag var iväg och körde 2 dagar på Mantorp för ett tag sedan och upptäckte då att kylningen med original R1 kylaren inte riktigt räcker till att smiska runt en bana när det är över 30 grader varmt och man är två i bilen. En kylare från Polo skall monteras inom det närmsta.

Jag har nu den här helgen i alla fall fått loss tummarna och monterat en extern oljekylare som har samlat damm på hyllan länge nog - bilder kommer.

post-618-128057816976_thumb.jpg

post-618-128057819525_thumb.jpg

post-618-128057825261_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...