Jump to content

Studiebidragcost


Jonsolo89

Recommended Posts

Någon som vet hur man ska göra för att koppla ihop 164oken (2st anslutningar) på bästa sätt, vill bara dra en ledning, ska man sätta en T-koplling ? Eller finns det smidigare sätt?

Jag delade mina ok och borrade igenom mellanväggen mellan kammrarna i okets "ytterhalva" i botten av cylindrarna.

Sedan pluggade jag den ena anslutningen med en luftningsnippel, så är saken klar...

Slang i den ena och luftnippel i den andra.

f_stpl_t_i_spindel4.jpg

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kolvarna måste ut. Tryckluft är kalas till detta. Håll in hôvvet bara... de kan fara iväg rätt bra. :D

Passa på att klämma dit en renoveringssats och putsa ur loppen när du ändå håller på.

Link to comment
Share on other sites

har man ingen luft så kan man med en fettspruta pumpa in fett antingen via bromsrörsanslutningen ell via avluftningnippelns hål. gänga avmunstycket på fettsprutansslang så har du en fingänga (tror 1/8 27 nptf) men passar i 3/8 o m10 fingänga. som passar de flesta.

fördelen med fettsprutan är att man inte komprimerar luft som smäller och skjuter ivär kolven med ev. vätskestänk.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

om.. om man använder fetspruta MÅSTE man se till så man blir av med allt fett på packningarna/oringarna, dom gillar inte fett/olja.. tvätta allt med t röd.. .. oringarna som sitter mellan ok halvorna kan vara i udda dim och förjer inte alltid med renoverings satsen... dom kan tom svälla upp och vara omöjliga att få på plats efter några dagar... vet inte varför jag vet det... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Okej var det jag misstänkte " att man måste ta ur kolvarna" lite osugen på att göra det köpte just nyrenoverade, bra pris på Bildelar.nu betalade 600kr/st för mina 164ok jag lämnade in stommar, men utan stommar kostar det 100kr x-tra/ok. Ska fundera på att göra det, men det känns som om det är lätt att sabba o-ringar och annat när man gör det.

Satt i bälten från en Caddy och gjort klart sista fästet för rattstången. Nu börjar plåt arbetet!

//Jon

Link to comment
Share on other sites

Så här ser det ut för tillfället, vart och shoppat lite idag, fälgar 100kr/st. Var till lokala däckverkstaden och snackade och ska nog få hyra deras lackbox, kollade även pris på Toyo R888 784kr/st så det är väl ett okej pris. Här kommer lite bilder.

IMG_0038.jpg

Lite plastning av huv/noskon

IMG_0039.jpg

Fälgarna som ska rengöras och ekrarna ska målas svarta.

//Jon

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänkte uppdatera med lite bilder :P

Är på jakt efter snygga bakljus om ni har tipps får ni gärna höra av er!

IMG_0089.jpg

Bogserade hem grannens bil idag och kom på att jag glömt att sätta dit sånna här.

IMG_0090.jpg

Börjat poppa dit plåtar, det blir många hål som ska borras.

//Jon

Edited by Jonsolo89
Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Jag tog lite papp och gjorde en pappstol först, sedan använde jag det som mall och skar ut aluminium bockade och Pop-nitade ihop stolen. Sedan har jag lagt i lite ligg underlag. Det känns faktist förvånansvärt bekväm. Sedan så sitter den fast med 3bultar i golvet. Det finns många som har gjort liknande stolar här på forumet. Om du har Chris Gibbs (boken tror jag det är) så finns en ritning där som du kan använda och modifiera efter dina behov. Mina stolar är olika breda för att det är smalare på passagerar sidan.

//Jon

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Jag tog lite papp och gjorde en pappstol först, sedan använde jag det som mall och skar ut aluminium bockade och Pop-nitade ihop stolen. Sedan har jag lagt i lite ligg underlag. Det känns faktist förvånansvärt bekväm. Sedan så sitter den fast med 3bultar i golvet. Det finns många som har gjort liknande stolar här på forumet. Om du har Chris Gibbs (boken tror jag det är) så finns en ritning där som du kan använda och modifiera efter dina behov. Mina stolar är olika breda för att det är smalare på passagerar sidan.

//Jon

vad har du för några mått på den då? :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Hej här kommer det lite bilder på Stolen den mäter 41cm mellan sidorna sedan har jag lagt liggunderlag som bygger in åt ca:1,5cm på varje sida. Jag är 180 och väger 68kg. Passar perfekt. Glömde av vilken höjd distanserna under hade men tror det låg kring 10cm.

IMG_0094.jpg

IMG_0095.jpg

IMG_0096.jpg

IMG_0097.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är på jakt efter färg att måla bilen med och primer för aluminium. Färgen jag söker är British racing green, eller liknande grön. Hör gärna av er om ni har tipps på sidor man kan köpa den på.

//Jon

Link to comment
Share on other sites

Hej här kommer det lite bilder på Stolen den mäter 41cm mellan sidorna sedan har jag lagt liggunderlag som bygger in åt ca:1,5cm på varje sida. Jag är 180 och väger 68kg. Passar perfekt. Glömde av vilken höjd distanserna under hade men tror det låg kring 10cm.

man tackar... får bli en passagerar stol till att börja med :D :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Din ventilkåpa är rätt på riktigt!

Beträffande BRG så finns det säkert lika många kulörer som: Engelska billtillverkare * årsmodeller * Pi !

Men min uppfattning är att den är "svartare" än en mörkgrön, så det är väl egentligen bara att välja en nyans som man tycker om.

Kolla runt lite på engelska bilar typ Bentley Blower o.s.v på nätet så skall du de.

//

JEK

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

BRG borde finnas med färgnummer/kod. MGB fanns med det.t.ex.

Thomas!

Det var just det jag menade, jämför nyanserna mellan de olika märkena så skall du finna att det finns hur många nyanser som helst som heter "BRG" (eller något annat).

Jag tror inte det finns någon "fastställd" nyans på BRG!

Använder man den nyans av mörkgrön som man tycker om så kan man att kalla den "BRG"!

Link to comment
Share on other sites

Icemannen - Glad att man kan hjälpa :P Lycka till!

Kilkenny - Tack så mycket, måste säga att dina saker ser otroligt snygga ut! Verkligen proffsiga! Angående grenröret så förvärmde jag det och sedan försökte jag tiga ihop det, men det var svårt tror att gjutningen var sisådär (mycket porer) hoppas att svetsen bet skapligt, men jag är osäker. Jag tänkte testa använda det om det inte fungerar så bygger jag ett eget av rörböjar.

Jag gör nog som ni säger och letar reda på en BRG som jag gillar och försöker hitta det nummret. Hade tänkt att försöka hinna lacker innan Januari är slut.

I morgon ska jag göra sidopaneler.

//Hooj

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vart tvungen att rulla ut bilen i helgen så passa på att ta lite kort, skönt att få se den lite på Hjul :P

IMG_0121.jpg

Växelspaken och lite där till.

IMG_0106.jpg

På den här bilden kan man skymta växelspaken, har använt lite av andras design på växelspaksförlängare som jag är väldigt nöjd med, stabil och bra.

IMG_0122.jpg

//Jon

Link to comment
Share on other sites

Najs!

Vet inte om jag ska, men vi kör ändå....om man svetsar tig i "svart" och det börjar bubbla och ha sig då kan man testa att ta en bit rostfritt tillsatsmaterial, så kan det lugna ner sig, vet inte varför men det kan ha nåt med cromen att göra.

Men detta är naturligtvis FUSK och inget man ska pyssla med på bärande detaljer och likn, men i nödfall så kan det gå.

peace out B)

Link to comment
Share on other sites

Intressant Kilkenny, ska defenitivt pröva det! Nej Nej självklart att man inte mixar ihop något sådant på en bärande detalj, som att spela rysk roulett. Men på ett grenrör kan man ju testa, inte hela värden om det skulle gå av, läcker ju bara lite avgaser :blink:

//Hooj

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Tjena Kilkenny!

Jag har varit utan internet ett tag så jag har inte haft möjlighet att uppdatera tråden. Jag har faktist provkört den och gjort klart hela elsystemet och ska väl göra lite små saker för att se till att göra sfro2 snart :P Här kommer lite bilder!

DSC01021.jpg

http://i274.photobucket.com/albums/jj266/J...89/DSC01012.jpg

Har bara denna bild från prov körningen men kommer fler bilder om ett par dagar!

DSC_9644.jpg

Nu får du ta och lägga på ett par Kål Kilkenny så du kommer ikapp, måste ju vara klart till sommaren :D

Hade Gott

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket, var grannen som tog den när han fick en åktur :D

Ja men man måste ju hinna klart tills sommaren! Men det går fort fram för dig med tycker jag, men du lägger ner lite mer tid i sakerna än vad jag har gjort, ser denhär bilen lite som träningsbil inför lite värre saker, vi får dock se när framtiden tillåter det bygget, inte än på ett tag iaf :unsure: . Lite sugen på en ultra lätt bil med BMW boxer på 1200 kubik med cylindrarna utstickandes ur bilens sidor .. haha.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var Sfro 2 och buller prov avklarat idag :racesmile: Var lite orolig om den skulle gå igenom men den lät bara 80db så det var ingen fara. Det kommer bilder om ett tag när jag tagit mig samman och orkar ladda upp lite.

// Jon

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej!

Här kommer en liten snabb uppdatering, jag har fått klart hela bilen och den är redo för regbesiktning vilket kommer inträffa den 22juni :D, det är dock några små saker som jag ska ändra så det inte blir komplikationer på besiktningen.

Jag ska:

Höja rattstången så ratten hamnar 5cm högre upp.

Skaffa godkända blinkers fram

Gradera hastighetsmätare så den stämmer

Skaffa bakspegel och montera

Man behöver väl inte ha någon vindavvisare ?

Ni får gärna lämna några tipps in för besiktningen om vad som kan vara bra att tänka på.

Hade bra och lev å må!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är inte student längre, eller snart är jag det igen. Men till frågan, jag har lagt ut ca:60000kr och då har jag räknat in kostnaderna för regbesiktningen. Men det som jag inte har behövt betala är allt material så som aluminiumplåtar, fyrkantrör, bärarmsrör som min farsa har stått för. Jag skulle nog tippa på att materialet också kan komma att hamna på 6-10000kr så i grova drag ca 70000kr. Jag tror det är svårt att komma undan mycket billigare än dem här siffrorna, det beror givetvis på hur mycket tid du vill lägga ner.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag tänkte precis ställa samma fråga till dig om kostnaderna. Jag undrar om du har använt bara begagnade delar,har du gjort allt jobb själv och hur mycket är kostnaderna för regbesiktningen?

Mvh Rayko Parvanov

Edited by giulietta
Link to comment
Share on other sites

Tjena Rayko!

Jag har väl i princip bara använt begagnade delar, dock så har jag renoverat i princip det mesta med nya lager tätningar osv, typ som (bakaxel, spindlar) och så köpte jag nya inbytesok. Det går nog att bygga lite billigare, men det känns också lite tråkigt att stoppa på delar med ovisst skick på ett nybygge. Jag har väl gjort i princip allt på bilen själv förutom att kränga på nya däck, var också till en plåtverkstad för att få en 90° bock det kostade dock bara en 20kr. Sen så tror jag att altt i princip har gjorts av mig och lite av min far.

Kostnaderna för besiktningen är 1200kr tror jag, dock behöver jag nog beställa regplåtar och dem kostar lite också, så måste man ju göra ursprungskontroll vilket kostar 500kr, sen ska man givetvis har gjort sfrobesiktningarna (4000kr) + bullerprov (1200kr)

//Jon

Link to comment
Share on other sites

Hej Jon!

Tack för svaret. Jag funderar själv på att bygga en Locost med Swift motor,Samurai växellåda, De dion och Sierra diff.

Dessutom funderar jag om det går att göra en ram som är smalare och kortare en ramen i boken. Jag vill att den ska ha samma mått som en Caterham från slutet av 80-talet.

Mvh Rayko

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är inte student längre, eller snart är jag det igen. Men till frågan, jag har lagt ut ca:60000kr och då har jag räknat in kostnaderna för regbesiktningen. Men det som jag inte har behövt betala är allt material så som aluminiumplåtar, fyrkantrör, bärarmsrör som min farsa har stått för. Jag skulle nog tippa på att materialet också kan komma att hamna på 6-10000kr så i grova drag ca 70000kr. Jag tror det är svårt att komma undan mycket billigare än dem här siffrorna, det beror givetvis på hur mycket tid du vill lägga ner.

Ok, du har inget dokument med nån sorts budget?

Vet du någon som har lagt upp en budget för alla inköp så man kan se var kostnaderna ligger?

Jag menar alltså nån form av Excel-dokument eller liknande. :) Kanske lite mycket att hoppas på men nån kanske har gjort det :)

Link to comment
Share on other sites

guldgroda: Det är som Jon säger 60k = bra pris--- 70k till 100 k mer normalt för första bilen. Det som är mer intressant än priset är "står jag ut och bygger klart?" . Jag tror att det står en hel del icke avslutade projekt och samlar damm i ladorna. Om målet är en körbar bil och målet mäts i km blir sådana projekt oändligt dyra (kostnad delat med km). Någonting delat med noll är inte tillåtet ens. Plus sprukna drömmar och förhoppningar samt vad katten gör jag med rörhögen? Man bli konstant påmind. Se inte priset som det mest styrande det finns annat som är "värre" = noll km.

Obs ovantående är hur jag ser på ett bygge, andra kan tänka på annat sätt.

Prisbild så du har lite att gå på. Även detta allt enligt mitt tycke.

Vissa saker skall köpas nya. tex

- dämpare och fjädrar 7500

- säkerhetsbälte 2 x 625

- rör med certifikat (cert kan behövas) 4000 till 6000

- diverse plåt svårt att säga men något tusen i västa fall 2500

- noskon plats 2000. (komplett skärmar, noskon, scuttle runt 5000)

- Skärmar och scuttle / motorhuv bygger du för plåtkostnad en tusing eller så.

- däck och fälg här finns det stora prisskillander för mig är det runt 5000

- bromsslang stålomspunnen (jag har det överallt) 3000 till 4000 väljer du cuni från Biltema blir det lite billigare kanske 1k eller 1,5 k men glöm inte att plussa ett verktyg för 0,7k

- lampor runt om här går det att välja dyrt eller billigt men säg 1500

- övrig el med sladdar, de instrument som behövs = hasighetsmätare och 4 kontrolllampor inkl relän omkopplare mm klumpsumma 2500 kanske. Eller en tusing till. då ingår en cykeldator som h-mätare

- spindelleder, styrleder, inkl inre styrled någon tusenlapp totalt 3000 kanske

- färg, där finns alla varianter ett par liter G-färg plus T-färg Biltema blir inte dyrt. 500 spänn så är ramen täckt. Slipar du fr hand eller inte alls slipar så slipper du den kostnaden. Skall du blästra och skaffa ett färgsystem så räkna med 3500 och uppåt

- svetsgas och tråd 2000 eller 3000

- SFRO 1 + 2 + vägning + ursprungskontroll + registreringsbesiktning = 10000. Inte inräknat eventuell kostander för hyrsläp

- bromsok bak 740 2 x 600

- bromsok fram 2 x1500

- bromsskivor runt om billigaste blir runt 1000 (Biltema) andra kostar andra pengar som jag inte vet hur mycket

Att bygga under 40k eller 50k är inte lätt ens för den som byggt fler bilar och glömt kostnader för begagnat som "bara plockade på". Men det går

I listan sakans motor, vxlåda, bakaxel, bult, stolar, störtbåge, tank, tankarmatur, handbromswire och massor med annat Listan kan göras lång.

Men son sagt ställ först frågan om bygguthållighet och vad du vill. Utifrån det gå vidare och fundera kring ekonomin.

Än en gång för säkerhets skull, så här resonerar jag.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har ett litet dokument där jag har skrivit upp det mesta, men det är så olika från bygge till bygge och vad man väljer att använda för komponenter så det är nästan enklare att gå enligt cealm's modell och som sagt det är svårt att bygga för under 60k, men allt går om man vill och det är just vilja som ofta är det stora problemet och tiden. Bestäm när du vill ha bilen klart, bestäm vilken finish och vilket prestanda sedan så kan du enklare räkna ut vad allt kommer kosta. Dessto snabbare du vill ha sakerna klart desto mer måste köpas nytt och det blir dyrare. Lycka till med bygget Guldgroda, hoppas det kommer gå bra!

//Jon

Edited by Jonsolo89
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag vill bara klargöra att jag tycker inte att 70 000kr är dyrt för en bil som ger så mycket körglädje och dessutom håller bra värde på marknaden. Jag är lite orolig att folk kanske missuppfattade min fråga. Jag ville bara veta vilka var de största utgifterna när man bygger än locost själv och som jag misstänkte var inte motorn och växellådan dem största utgifterna i bygget.

Mvh Rayko

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt notera alla kostnader jag haft i samband med mitt bygge i en Excel-fil.

Denna går att hitta på http://belo.mine.nu/Locost/documents/Costs.xls

Något ostrukturerat, men det mesta finns med. En del dessutom dubbelt då jag t.ex. köpt en tystare ljuddämpare.

Totalt närmar jag mig 90 000, men då har jag lagt en del på Wilwood-bromsa, aluminiumnav, Quaife-diff och motortrimning.

Jag tror att två av mina bilbyggarkompisar fått ihop sina 7:or under 50 000 kr, men då har de varit bättre på att använda orginalinstrument och motstå diverse andra "onödiga" utgifter.

Om man nyttjar maximalt från sin donatorbil och inte faller varken för frestelsen att öka effekt eller bling-bling fälgar etc så är jag säker på att det går att bygga under 50 000 kr, MEN hur kul är det att snåla hela tiden? En bra princip är att snåla på sådant som lätt kan ersättas senare. Effekt, fälgar och däck är typiska exempel. Mätare är lite bökigare att ersätta utan att byta instrumentpanel, så det kanske man vill satsa på från början osv.

Jag åkte t.ex. med orginal motor, bromsar och utan diffbroms första sommaren. Att på en färdig fungerande bil plöja ner ett gäng tusenlappar till känns betydligt lättare än när man bara har en rörhög i garaget. ;-)

/Bengt

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

giulietta: ---- Jag är lite orolig att folk kanske missuppfattade min fråga --- Det behöver du inte vara orolig för. Nu har du från olika en skaplig bild över på vad och hur kostanderna fördelar sig dvs minst 40-50k och upp mot 100k.

Sedan det viktigaste, den egna prognosen, Går jag i land med projektet?.

---- Jag funderar själv på att bygga en Locost med Swift motor,Samurai växellåda, De dion och Sierra diff. .---

Det är ett bra val du gör, det kommer bli en lätt och rapp bil. Ser fram emot när din bygge börjar generera bilder och beskrivningar i en tråd. Lycka till.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...