Jump to content

Rörbock


Uttis

Recommended Posts

Jag vill minnas att någon här på forumet köpt en rörbock från staterna, jag är själv på jakt efter en nu och det skulle vara intressant att veta vilken som köptes då dom jag tittat på är avsedda för jänkepipor samt vad frakten gick på. Ett alternativ om det blir för blodig frakt är ju att bara beställa verktygen och sen tillverka maskinen själv.

Nånting sånthär jag vill ha

105_p1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Hej jag är ny på detta forum och gick precis med i eran club.

Jag har lite tips när det gäller rörbock..........

Jag gjorde en förfrågan hos pro tools i usa angående rörbocken som finns överst i tråden men det föll på frakten. Dom skickar endast dhl och då blir det flyg frakt som skulle kosta 400 dollar. Det är en fin bock men inte för dom pengarna....

I stället så kanske detta skulle passa..

http://www.medfordtools.com/mb3.html denna rörbock har nu kineserna kopierat och finns nu att köpa på verktygs boden.

En god vänn till mig har just köpt en som skall testas i dagarna, hoppas att denna funkar bra för då köper jag en också..

Kanske skulle kunna köpa en kolektivt i gbg området...

MVH Tobbe Jonsered

Link to comment
Share on other sites

Ser ju ganska trevlig ut den där grunkan. Andra på forumet avhandlade modeller har väl inte direkt imponerat iom att man måste sandfylla rören för att det ska bli acceptabla böjar med dem. Videon med den amerikanska maskinen såg ju bra ut så matchar Verktygsbodens apparat i resultat så kan den nog vara ett vettigt köp. Åtminstone om man tänker böja ihop mer än en seven-ram. :)

Skaffar du en sådan kan det nog bli så att du kan få böja några delar åt mig mot kontant ersättning. Jonsered är ju ganska nära.. :D

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Inte en sådan, men ändå.... Gjorde först en bussningspress, kompletterade den sen med rörbockning. Eftersom matriserna är den dyra delen, och dom inte har mm-rör i USA, så gjorde jag egna. Först en i aluminium med 10 mm snävare bockradie än vad rörleverantören rekommenderade, funkade. Med inner-pilot svarvad i plast blev 30-röret 29 mm på smalaste stället, utan pilot 27.5 - 28 mm. Good enough. Gjorde oxå en större bockradie med matris av ek, funkade det med!!! Enda investeringen var plast till yttre matrisen från Maskindelen + rörämnena förstås.

Blev klar med övre bakre bärarmar förra helgen, gott.

press1.jpg

bakre övre bärarm.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Ulf !

Håller på och klurar hur jag ska bocka till mina runda rör till min locost, en sån som din rörbock borde ju kunna göra jobbet. Har du några skisser på den eller har du lust att lägga ut lite fler bilder ?

 

Mvh Kjell

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...