Jump to content

Fälgar På Mk


sorin

Recommended Posts

  • 6 months later...

Lyfter en gammal tråd med lite andra däckfrågor!

Det är nu dags att börja välja däck och fälgar till Mk:n. Tanken är att köra på 15" fälgar + något passande R-däck.

Så ni som kör/har kört Mk, vad körde ni på för däck respektive fälgar?

Ps har ni någon bild så släng mer än gärna upp den :bowdown: Ds

Link to comment
Share on other sites

]

ingen bra bild ska ta en annan senare, men hjulen slutar precis i kant med bakskärmen. En annan Et på bak fälgen kanske had varit bättre så att man kan få hjulen lite längre in .

Link to comment
Share on other sites

Jag har valt OZ racings Ultraleggera 15" med ET42.

Än så länge med provisoriska byggdäck och har tankar på Toyos R-däck 195/50-15 eller 205/50-15.

Tyvärr så har jag inte monterat skärmarna så jag vet inte om det passar...

post-696-1206805720_thumb.jpgpost-696-1206805729_thumb.jpg

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

För er som vill ha lite bling bling på tillvaron kan jag medela att även 17" fälgar med ET 40 och 7"breda med däck som är 205/40/17 sitter perfeckt på en 7a.

Diametern på 195/50/15 är 577mm och rullomkretsen 1760mm

Diametern på 205/40/17 är 596mm och rullomkretsen 1818mm

Enligt mina beräkningar blir det ca 1cm extra markfrigång.

Fälgarna får plats under MK´s skärmar både bak ock fram.

Bilder kommer när kameran är laddad.

/john

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Efter att ha provat många fälgar av diverse storlekar så har vi fastnat för 13" fälgar. Vad kör ni för storlek (Bredd,ET) på fälgarna på era MK bilar?

/Anders

Link to comment
Share on other sites

http://www.mwsportbilar.se/bilar/byggbeskrivning.doc

Däck och fälgar MK indyn är designad för 15”x6,5j fälgar med ett offset på ET38. Och med 195/50R15 däck. Däckstrycket varierar utifrån användningsområde men för vanligt väganvändning rekommenderas ett tryck på 18-20 psi.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

ET och bredd har inget med diametern att göra så kör på MK Sportscars rekommendation 6,5" bredd och 38mm ET så fungerar det även med 13" diameter.

Detta är förstås om du kan få 13" fälgar över bromsarna. Min är begränsad till 15" eller större pga 283mm framskivor.

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det finns risk för att det inte fungerar beroende på fälgbredd och camberinställning bak.

Jag har 7" bred fälg, ET42 och 195/50-15 tillsammans med -2 grader camber bak. Då är det säkert 10mm till godo.

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

Hej !

Det går kanon med 17 Se bildbevis :prop:

(Faan vad jag ångrar att jag sålde båda bilarna) :banghead: Skall dock råda bot på det i vinter.

Ja hadde 205/40/17 med ET35 på både Röda och Svarta MK bilarna, de går underskärmarna precis.

Fram är det inga problem.

Bak är det tajt utan att göra något, här är det så tajt att däckets rundning kommer att vara avgörande om du behöver göra något.

Det jag gjorde var att lägga en distans (mellan skärm och ram) i nederkant av skärmarna fram på ca en centimeter och nästa distans på 5mm ca 20cm ovan nederkant. För att dölja glipan mellan ram och skärm monterade jag "stonegards".

/John

post-269-0-59703200-1289658129_thumb.jpg

post-269-0-60727300-1289658159_thumb.jpg

post-269-0-80105800-1289658176_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra svar.

Jag avstod fälgarna med ET 35 och letar vidare efter en uppsättning som passar bättre. 15-16", 6-7" breda med ET40 vore kanske ett lämpligare alternativ så får jag lite mer marginal

Link to comment
Share on other sites

Den svarta har fälgar från Wolfrace, kommer inte ihåg vad de hette, jag köpte dem hos www.infosite.se där jag brukar tjata till mig lite bättre pris.

Den Rödas fälgar är av märket DOTZ också köpta via www.infosite.se

/john

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...