Jump to content

Inställning Av Fram Resp Bakvagn På Mk


Daffe

Recommended Posts

Så där! nu börjar det att dra ihop sig till att göra inställningarna på bilen, Tänkte passa på att höra vad ni övriga har för Camber, Toe in/out, Caster.

Jag har försökt få fram lite info om hur min MK skall ställas in men inte blivit klokare av detta!

Förslaget hittils är 2grader Negativ Camber fram och 3 grader Negativ bak.

Sen är det frågan om man skall ha Toe in fram och i så fall hur mycket, någon som har erfarenhet

Caster kan vi inte ställa på våra MK.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Spontant tycker jag att så pass mycket statisk camber verkar mycket... Jag hade satsat på runt -1 grad fram och runt -0,5 till -1 grad bak.

Har MK verkligen koll på bakvagnen om de behöver så pass mycket camber bak? Det minskar ju både acc-greppet och bromsförmågan med för mycket lutning på hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Ett litet klipp från Locostbuilders om MK...

A good starting point

Front camber 1.5 degrees negative both sides

Rear camber 1 degree negative

Front Toe - 1 degree toe-in

Rear toe - not easily adjustable on the Indy, get it checked it should toe in slightly

Don't forget to set the rear suspension higher than the front by 15-20mm. Put a heavy load in the driver seat (roughly equal to you) and then set the ride heights so that they are roughly level at the front and rear. The actual ride height you set will depend on how much clearance you have under your sump. Typically its around 4.5 inches at the front.

Å ett till...

Running standard radials you should aim for 1-2 degrees of camber, the lower end is suitable for road use, more camber if you are hammering it on track.

There are several important things to note with setting the springs and shocks

- Set the rear of the car approx 20mm higher than the front. This will improve turn in and front end grip.The ride height is set by adjusting the spring base up and down

- Initially start with the front end at say 5/6 clicks and rear end soft (2/3 clicks) and gradually increase the stifness of the rear until you get the handling balance you like (as you increase the rear it will get more oversteery on power and cornering). After that you can change the front or rear click settings to fine tune things. Typically if you stiffen the front too much you will get understeer. You want to run soft enough on the road to give you good ride/bounce absorbancy, if the ride is too hard the handling will be skittish on our uneven roads. If you do a trackday you can wind each corner up 2/3 clicks to maximise grip on the smooth track surface .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Trådlyft!

Ni som åker bana med MK Indy, vad har ni för inställning på framvagnen?

Mvh

Calle

Väldigt individuellt från förare till förare finns ju egentligen ingen som kan säga vad som är bra eller rätt.

Vad har du för däck?

Edited by Robban1
Link to comment
Share on other sites

Så förstod jag det också ;) . men det är intresant att veta vilka däck han ska åka på.

finns många faktorer som spelar in.

Vissa vill åka understyrt, vissa vill åka överstyrt..

Personligen föredrar jag att åka understyrt.

Link to comment
Share on other sites

-2,5 grader camber... Den är inte riktigt inställd för söndagsturer till glasskiosken va? :racesmile:

1,3 bar kalltryck var lågt. Har du mätt vad du har när du kommer i depå? Är det GG, 3G eller SG blandning i 888'orna?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

-2,5° fungerar bra till glasskiosken också om man vill. Slitaget från vanlig körning är försumbart jämfört med bankörningen, det blir inte många mil vanlig körning för mig tyvärr..

Depåpersonalen är ofta lite slö :) :) Sist jag kollade låg jag på ca 1,9 bar varmkörda. Har tyvärr ingen riktig temp.probe till att mäta däcktempen med. Har en IR mätare men duger inte till att mäta däcktemp med. Jag har idag GG blandning i 888'orna men det är också sista gången. Blir Yoko A048 soft nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

det blir inte många mil vanlig körning för mig tyvärr..
Det får vi ändra på! :)

Jag har tempprobe, ett snabbt K-element med otroligt liten yta som kanske funkar? Jag och proben kan vara depåpersonal nästa gång så får du någon annan att skylla på. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Väldigt individuellt från förare till förare finns ju egentligen ingen som kan säga vad som är bra eller rätt.

Vad har du för däck?

Som du skriver är det väl ganska individuellt, men man bör ju börja nånstans.....

A048 185/60-13

Vill nog inte ploga för mycket men å andra sidan inte komma med baken först iheller, fan vet vilket som är bäst/sämst igentligen???????

Link to comment
Share on other sites

A048 185/60-13

Jag kör A048 205/60-13, och har fått skruva till ganska rejäl camber runt om för att inte ligga och köra på ytterkanten av slitbanorna.

VF: 2.7° HF: 2.9°

VB: 1.5° HB: 1.5°

För att det inte ska bli en "dödzon" i mitten så kör jag med 2 mm toe-out fram. Med mycket camber blir det egentligen inte toe-out rent dynamiskt, utan ungefär rullningsneutralt. Toe 0 funkar helt enkelt inte; då känns det som om hela framvagnen är i gummi och bilen vill inte svänga utan att man vrider till rejält...

Har någon halv grad toe-in bak, men det handlar nog mest om att det sitter gummibussningar i undre länkarmen, vilket gör att toe går utåt när man bromsar, vilket kan bli lite nervöst. Vet inte om det behövs med plastbussningar - men det tänker jag ta reda på så småningom. ;)

Nu har jag iofs mest bråkat med överhettad motorolja och sådant, men jag har iaf skruvat efter principen att däcken ska användas maximalt (hela slitbanan ska se bra ut på alla däck), och sedan har jag justerat balansen (över-/understyrning) med krängningshämmare och fjädrar. Känns inte som om jag är helt borta nu, men jag måste få ordning på drivlinan så jag kan fokusera på körning och setup nästa år...

Vill nog inte ploga för mycket men å andra sidan inte komma med baken först iheller, fan vet vilket som är bäst/sämst igentligen???????

Funkar vilket som, egentligen... Man vill iaf inte ha en bil som fortfarande plogar när man motorbromsar eller gasar max; då går det långsamt, och man steker framdäcken innan man får värme i bakdäcken. Man vill inte heller ha så överstyrt att man får ligga och styra emot i kurvorna, för då blir det det omvända; framdäcken jobbar inte, medan bakdäcken smälter.

Det här med "baken först" handlar inte så mycket om detta iofs, utan snarare hur bilen jobbar dynamiskt. När jag satte hårdare fjädrar bak utan att skruva ner dämparna så fick jag t ex överraskande och kraftig överstyrning vid lastväxling i S-kurvor och sådant, och det var lite "spännande"... :D Detta fick jag alltså trots att bilen i grunden är understyrd, vilket märks i kurvor som är så långa att man inte kan hålla motorbroms eller gas hela vägen. (Måste ligga lite åt det hållet, eftersom jag inte har diffbroms.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...