Jump to content

Mnr Vortx Rt


fege

Recommended Posts

Tackar, tackar!!! Känns skönt att man gått i mål (fast egentligen har väl resan bara börjat, har en känsla av att den aldrig blir riktigt färdig... :) )

Kunde inte hålla mig så försäkringen är fixad och påställning är gjord. Nu är det verkligen bara att vänta på skyltarna!!!

Link to comment
Share on other sites

Grattis till färdig bil!

Sväng gärna förbi ingred om du åker till Alingsås. Jag har förhoppningsvis min bil klar nästa vecka. Min bil är lite MNR i år. Du kommer att få många trevliga mil i sommar, BEC är hur kul som helst!!

Link to comment
Share on other sites

Nejdå, inga problem! Får jag bara lagt några mil hemikring och kollat av att allt lirar som det skall så kan man våga sig ut på lite längre resor. Alingsås är en lagom resa!

Link to comment
Share on other sites

Sådär ja, då var skyltarna monterade! Nu är det köra som gäller! Skit att man är uppbokad i helgen men det kanske hinns med en lite runda om man har tur....

post-621-0-73366300-1339782915_thumb.jpg

post-621-0-24468900-1339782923_thumb.jpg

post-621-0-31048200-1339782933_thumb.jpg

post-621-0-83946700-1339782940_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick kört en 10-mila sväng med bladad körning igår. Jävlar vad gôtt den går!!! :racesmile: Alla temperaturer och tryck verkar hålla sig inom ramarna så jag är nöjd så långt.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag uppdaterade med 13-tummare innan kärran var regbesiktad så fortsätter jag i samma stil... Nu har hon rullat 15 mil så då var det dags för en Flatshifter. Vi får se när den dyker upp. Sedan är jag nöjd på ett tag...... tror jag :icon_oops:

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Har inte testat live ännu men telefonen är jobbets Samsing Galaxy Ace och appen är en betaversion av RaceChrono. Har ingen GPS-puck ännu men det kommer om det verkar funka någorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag körde RaceChrono i min Windows telefon förra året och det fungerade riktigt bra. Nu har jag en ny telefon och betaversionen så jag kommer köra bägge parallellt för att se hur det fungerar och kunna jämföra med förra årets tider. Dock Pinto mot R1 så det blir väl inte så jämförbart.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Då var man hemma från Kullen och har samlat ihop tankarna efter detta kalasevenemang!

Sjuan har fått lämplig uppgradering av akterspegeln. Jag ändrade inga inställningar under helgen utan det var bara köra, köra, köra som gällde. Grundsetupen verkade funka helt ok! Lagom neutral i släppen och ev. understyrning i Kvarnsvängen kurerades lätt med liiiitet gassläpp. Bästa tid blev 1:00,9 med jämna varv mellan 1:02.5 och 1:01,9 och det får man vara nöjd med så långt tycker jag :)

post-621-0-53854900-1341844510_thumb.jpg

post-621-0-11046500-1341844523_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

En "kinnekulle-slinga" på akterspegeln! Now you're talking! :D

Bra tider fege, var det telefonen som höll kollen åt dig?

Japp, har de flesta svenska banor liggandes i arkivet. Bara att åka på turné och samla banor :racesmile:

Fredrik hade en Android-nalle med extra GPS-puck. Programvara minns jag ej.

Jag har en Samsung Galaxy Ace och körde med RaceChrono appen. Dock var det ingen extra GPS inkopplad vi detta tillfälle så noggrannheten kan slå på någon tiondel

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Tog mig en titt under lådbilen ikväll och aj,aj,aj!!

En damask på drivaxeln har sprungit läck. Det blir till att byta alla fyra för säkerhets skull.

Några tips på hur man enklast går tillväga?

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Körde också med RaceChrono på Samsung Galaxy S2 med extern GPS puck....tittar man på kartan där den mappar till så kan man väl säga att jag inte litar på denna logging.

Link to comment
Share on other sites

Tog mig en titt under lådbilen ikväll och aj,aj,aj!!

En damask på drivaxeln har sprungit läck. Det blir till att byta alla fyra för säkerhets skull.

Några tips på hur man enklast går tillväga?

Antingen delar på dem o kräng på nytt eller ha ett luftverktyg som gresar upp gummit. Det finns konor också.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Chassi/Monteringsverktyg-for-drivknutsdamask-191503/

Link to comment
Share on other sites

Körde också med RaceChrono på Samsung Galaxy S2 med extern GPS puck....tittar man på kartan där den mappar till så kan man väl säga att jag inte litar på denna logging.

Jag noterade samma sak. Dock ser det ut som start/mål alltid passeras på korrekt ställe vilket borde göra att varvtiden är någorlunda ok men att andra värden (sträcka, hastighet, sektortider m.m.) är förkastliga.

Link to comment
Share on other sites

Det kan bero på pucken, billigare varianter uppdaterar en gång per sekund (kanske finns undantag) medan dyrare uppdaterar fem eller tio gånger per sekund, men fem verkar vara vad trackmaster tycker man ska hålla sig till.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ikväll tog jag en litet titt på diverse saker och upptäckte att medbringaren på utgående axel på motorn går att vippa lite lätt (har bestämt för mig att det satt en låsbricka av modell vika över muttern där...). :mad: Var det ite någon mer här som hade samma problem?

Jag får kolla var det kan vara i samband med monteringen av Flatshiftern som är på ingång från Libell.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Hej Fege

Kolla MNR backlådans medbringare, jag har fått vibrationer i lådan efter två bankörningar och nu har lådan gett upp! den "släpper" när man belastar den framåt och har helt låst sig när man lägger i backen.

Peter skall hjälpa mig att reklamera den, och få den lagad eller utbytt.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag lokaliserat problemet med medbringaren på växellådan!

Muttern satt som den skulle med låsbrickan snyggt vikt över ena sidan. Problemet visade sig vara att när muttern bottnar på axel så är medbringaren en hårsmån för tunn så den kläms aldrig fast helt. Detta var inget jag noterade när jag skruvade dit den dock. Nu blir det jakt efter shimsbricka imorgon som jag kan lägga bakom medbringaren innan jag drar fast den på axeln igen.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Jaha ja! Eftersom lådbilen står uppallad några dagar i väntan på ombyggnad av drivlinan så bestämde sig expansionskärlet för att flytta föröver. Detta verkade även batteriet tycka se trevligt ut så det beslutade sig för att hålla diet och flytta efter (har dock inte hunnit installera sig ännu...). I protest mot detta beslut bestämde sig backväxellådan för att emigrera, ryktet säger att den eventuellt hittat ett nytt hem och flyttar till Vargön. :)

post-621-0-65152200-1344157201_thumb.jpg

post-621-0-56153500-1344157208_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skall testa elektrisk back (nödback) för att spara lite vikt ock för att hålla drivlinan så "ren" som möjligt. Jag saknar ju några hästar också gentemot dig, Libell, vedde mfl så jag får göra allt jag kan. :)

Den något lösa medbringaren på motorn gjorde att lagern i lådan behöver bytas och då valde jag att passa på med bytet. Det blir även kardan med ryckutjämnare denna gång.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I väntan på kardanerna så passar jag på att fixa lite annat smått och gott. Flatshiftern är monterad (lite lätt sugen på att testa denna så kardanerna får gärna dyka upp snart... :) )

Idag åkte även 17 kg bilbatteri ut (19 kg med monteringsplattan) och detta skall ersättas med ett 4,5 kilos framme i nosen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Japp! Bränsle i den stålomspunna i botten och kablage i den övre. Den övre är egentligen ingen slang utan ett kabelskydd som är uppslitsat hela vägen som man kan peta in kablarna i.

Link to comment
Share on other sites

Av lite nyfikenhet...vem, pris och lev tid på kardan? Har lite projekt på G, tänkte jämföra med norhtwestpropshafts..

Jag tog dem via MNR som använder D&F Propshafts. Priset var £245 utan inbyggd ryckutjämnare och £305 med (frakt tillkommer på runt £55). Det tog knappt en månad från jag beställde från Chris tills de var hemma. Inte supersnabbt kanske men jag hade ändå annat att pilla med så de var ok för mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då är nya drivlinan på plats och testkörning är utförd. Allt fungerar perfekt så långt och speciellt nöjd är jag med Flatshiftern. Den fungerar riktigt bra även när man inte ligger på för fullt. Nedväxlingarna kan vara lite ryckiga om man fisåker men det fungerar. Vill man ha det riktigt mjukt får man frikoppla. Kör man lite mer inspirerat funkar även nedväxlingarna klockrent. :thumbsup:

Imorgon bär det av till Falkenberg med SVKG. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Hemkommen från en kanoneftermiddag med SVKG på Falkenberg! Banan var torr och solen tittade till och med fram lite grann. :thumbsup:

Det var första gången på denna bana med bil och det gick fint tycker jag. Lite trilskande växellänkage emellanåt och sista passet fick ställas in pga att skärmstagen fram börjat ge sig igen... Det blir att kasta arrangemanget med skärmarna så långt ut i skogen jag bara kan :angry: Nya skärmar och stag blir ett vinterprojekt.

Bästa tid blev 52,12 sek så jag är nöjd så långt (finns att fila på körmässigt).

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett klipp från det snabbaste varvet för kvällen. Tyvärr vill inte hastigheten visas korrekt i Racerender. Kollar man i RaceChrono i mobilen så verkar den riktig men när man exporterat filen och kör den i Racerender så visar den bara lite drygt halva hastigheten. Skumt?!?!?!?

EDIT: Klippet nu uppdaterat med korrekt hastighet!

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...