Jump to content

Mnr Vortx Rt


fege

Recommended Posts

Tackar för gratulationerna! Nu har jag nästan en överdos på inspiration och nu skall trottelwiren fixas. Jag ficke ett tips av Pac här på forumet att Biltema skulle ha en universalwire i cykelsortimentet som passa till R1-förgasarna. Den jag fick tag på verkar trots allt vara för stor så jag undrar nu om Pac eller någon annan kan komma ihåg vilket artikelnummer denna wire kan ha?

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Biltema 82-621 är den jag använde.

82-621_l.jpg

Men, nu när jag läser vad den innehåller blir jag lite osäker. Jag är på väg dit i em för att hämta två virar till. Jag återkommer med om det verkligen var den eller någon annan.

Jag tänkte eventuellt gå på Biltema 63750 som choke. Det hade varit roligare med något som såg "sexigare" ut. Vad använder du till choke?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

OK, samma tanke som jag med choken då. :)

- Vad har du som fäste mot förgasaren på 63-750? Ett vajerstopp?

- Vad har du som fäste för själva draghandtagsdelen?

Angående gasvajern så funkar nog biltemas sats men det blir trångt runt fästet i förgasaren. Det blir ännu bättre med en växelvajer till en gammal moppe.

Jag var just på Bloms Cykel och Motor på södra vårvindsgatan 10 och visade min vajer, "ja just det, då funkar nog den här!" sade gubben och tog 30 spänn för den. Han hade rätt, visst funkar det! Det funkar tom alldeles utmärkt. :)

P.S. Om du åker till Bloms så MÅSTE du hälsa på. Jag går dit på 5 minuter, så det är riktigt nära hem till mig. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jag skall definitivt komma på besök om jag har vägarna förbi Bloms! Blir tight denna vecka då jag har marktjänsten hemma resterande dagar.

Ang choken så har jag inte kommit så långt ännu men jag skall hålla dig uppdaterad med hur jag löser det.

Link to comment
Share on other sites

Då var choken löst. I förgasaränden fäste jag wirehöljet genom att bocka till en stor bricka och klämma fast höljet i originalfästet. I andra änden hittade jag en fästpunkt under panelen som jag till slut blev nöjd med.

Trottel orkade jag inte fippla med längre så jag borrade helt enkelt ur wiren ur R1:ans nippel och lödde på den på min wire enligt mottot själv är bäste dräng...

post-621-0-59196200-1313752664_thumb.jpg

post-621-0-38689300-1313752679_thumb.jpg

post-621-0-01581900-1313752686_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då har man gjort första uppgraderingen innan bygget ens är provat.. :wacko:

Fick ett bra pris på Compomotive CXR 13" med TOYO R888 som jag inte kunde motstå. Det blir 185/60 på 7" fram och 205/60 på 8" bak. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Då har man gjort första uppgraderingen innan bygget ens är provat.. :wacko:

Fick ett bra pris på Compomotive CXR 13" med TOYO R888 som jag inte kunde motstå. Det blir 185/60 på 7" fram och 205/60 på 8" bak. :racesmile:

GRATTIS!!!! Det verkar vara en riktigt fin fälg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Jag letar själv efter Compomotive CXR 13" med R-däck. Har hittat för 1500/st för fälgen, har du hittat bättre någonstans så får du gärna dela med dig.

En fråga till - har du en MNR backlåda på din? och är det samma fläns och bultmönster på den som det är på Sprocketadaptorn som man sätter på uutgående axeln på motorn? Vet du vilken bil den passar till?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Fälgarna hittade jag via en kontakt i England så den dealen går inte att få till igen tyvärr.

Angående backlådan så är det en Quaife. MNR hade inte börjat tillverka sin när jag köpte. Skulle jag bygga idag så hade jag satsat på en MNR istället. För övrigt har jag inte koll på bultmönstret men MNR:en och Quaifelådan är precis samma i alla väsentliga mått. Kolla med Chris på MNR så har han säker all info du behöver.

/Fredrik.

Hej

Jag letar själv efter Compomotive CXR 13" med R-däck. Har hittat för 1500/st för fälgen, har du hittat bättre någonstans så får du gärna dela med dig.

En fråga till - har du en MNR backlåda på din? och är det samma fläns och bultmönster på den som det är på Sprocketadaptorn som man sätter på uutgående axeln på motorn? Vet du vilken bil den passar till?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då har man gjort SFRO 1.5 besiktning med lyckat resultat! :) Ludde de Barone ville kolla lite i kardantunneln innan jag stängde igen den helt. Jag har ju helt golv så det fick bli en lite "mellanbesiktning" innan SFRO 2. "Stiligt bygge" och "det skall bli jä#¤%#¤gt kul att testa den här" var kommentarerna så det känns ju bra så långt.

Vi fick också passat på att boka in SFRO 2 den 2:e maj 2012 så nu har man lågan där bak som pushar på... :racesmile:

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Vi fick också passat på att boka in SFRO 2 den 2:e maj 2012 så nu har man lågan där bak som pushar på... :racesmile:

Grattis!

Garage-fikaträffarna är bra som inspiration. Du får hänga med på dem i höst/vinter. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Sådär ja, då var SFRO 2:an avklarad!

Hade lite panik då jag åkte på ett ryggskott förra veckan och det fanns lite för mycket på "att göra" listan för att ha tid med sådant. Ludde mätte lite och for sedan iväg. Han var borta en bra stund och kom tillbaka med ett leende på läpparna. Det kändes skönt då jag inte haft möjlighet till att testköra mer än kanske 500 m totalt. De enda som behöver fixas är lite vaddering på två rör i sittbrunnen ( :banghead: miss av mig) samt ett nackstöd till passagerarstolen (detta hanns inte med trots nattpass varenda dag sedan i fredags). Behöver inte göra om 2:an så det känns kanon!

Då var det bara buller och reg kvar... :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis!!!

Fick du anmärkning på att det saknades nackstöd på ena stolen? Och rör som måste vadderas, störtbågen då eller? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Grattis!!!

Fick du anmärkning på att det saknades nackstöd på ena stolen? Och rör som måste vadderas, störtbågen då eller? :unsure:

Tack för gratulationerna!

Ja, passagerar stolen saknar nackstöd och det skulle finnas (jag har planerat detta men som sagt så hanns det inte med pga mitt ryggskott förra veckan). De rör som saknade vaddering är rör som går diagonalt från yttre ramen och in mot centrum av bilen vid "torpedväggen". Det går att få till det så att knät tar i dessa och då skall det vara vadderat.

Hur som helst så är det gott att vara klar så långt!

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Grattis från en annan BEC:are!

Kul med en mc sjua till i närområdet :racesmile: Jag kör dubbla nattpass jag med för att ro iland vinterns stora ombyggnad! Snart så skall jag få gasa igen, YEESSSSS! Håller bl.a. på att installera Cordona Quickshifter så nu kommer jag kunna fullgasväxla utan att använda kopplingen :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då har man papper på att man inte är en tjuv då. Ursprungskontrollen klar! Nu väntar jag på bullerprov och med lite tur kan det bli till helgen. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

...och så har jag ansökt om enskilt godkännande via webben. Blir till att ringa Gunnar på TS imorgon för att ta bort utfyllnadsnollorna i chassienumret. Det är mycket nära nu... :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag var väldigt nära att kör in och lägga en burnis på din garageinfart efter tjolöholm, men annat kom i vägen. Men bli inte förvånad om det morrar till ordentligt utanför huset någon dag i helgen. :D

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Morra på du! Har inte koll på helgplanerna ännu men jag tror att lördagen är säkrast (om du vill att vi är hemma förstås ;) ) Söndag är det mors dagfirande och troligen bullerprov med Ludde de Barone :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer, det kan du räkna med :D :D ......skulle behöva ta med lite vattenkoppor med mig hem så sonen får det klart....men åker bort lite först

Link to comment
Share on other sites

skulle behöva ta med lite vattenkoppor med mig hem så sonen får det klart....

Han kan få låna några av mig... nu har även jag fått denna eminenta sjukdom... HELVETE vad det inte är kul!!!!!!

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var även bullerprovet avklarat!

Jag hade laddat med verktyg och diverse tillbehör för att kunna meka lite på plats men det blev inget med det. Lägsta värdet blev på 2:ans växel med avgassystemet vänt bort från micken (75,2 dB) och högsta blev på trean med systemet mot micken (81,1 dB). Snittet blev 77,5 dB så det var ju inga problem alls!

Jag susar vidare mot regbesiktningen (eller enskilt godkännande som det så fint heter numera). :racesmile:

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Grattis, susa, NEJ rusa vidare till SBP för att få bilen "road legal"!

Hälsar en som vet hur spännande det var och hur härligt det är när allt är klart.

Antas

Nyvaken

Link to comment
Share on other sites

Tackar, tackar!! Känns riktigt skönt att bullret är avklarat. Innan är det ju alltid svårt att veta hur mycket det eentligen låter om man inte har en väldig erfarenhet. Visserligen passade jag på vid SFRO 2 att hör mig för lite med Ludde vad han trodde om ljudet och han trodde att det skulle vara ok. Men man vet ju aldrig... Gôtt hur som helst!

Pac: Tack själv för besöket och snacket om dina nya planer. Blir kanon.... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag känner besiktningsmannen lite lätt så det bör inte vara några problem... Men man vill ju inte ställa till det för bekanta och regler är till för att följas. :hypocrite:

För övrigt kan jag rekommendera detta företag (www.fordonsprovarna.se) då de är mycket bra och trevliga att ha att göra med.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Bra prisuppgifter ....Enskilt Godkännande = 2000 kr...inga timpriser som man har läst om. Bra med konkurrens :)

Lycka till men det har ju jag redan sagt :prop:

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Då var det regbesiktat och klartmed 5:a som slutsiffra. :racesmile:

Var som sagt hos Fordonsprovarna och det var inga problem alls! Det enda var att det var svårt att få kontakt med TS via webben... För vår räkning kollade jag lite och de ta 2000:- i grundavgift (2 tim) och därefter 2000:-/tim. De har dock satt ett tak på 1 timma extra så max 4000:- om det är mycket krångel med saker som inte stämmer på fordonet.

Det blir en lång väntan på skyltarna...... Fast då hinner man ju kontakta försäkringsbolaget också.

Link to comment
Share on other sites

:racesmile: :racesmile: :racesmile: GRATTIS Fege!!!!! :racesmile: :racesmile: :racesmile:

:toot: :toot: :toot: :toot:

Nu får du snart ut och köra. :eclipsee_steering:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...