Jump to content

Rensa Och Moifiera Pinto Efi


Tommy

Recommended Posts

Då är det dags att försöka modifiera Pintons originalsprut.

Efi plenumet kommer att kapas kortas och vändas.

Vad måste vara kvar.... Vad kan tas bort när det gäller slangar, givare mm?

Några här på forumet har redan gjort denna modifiering.

Lånar här bilder från Jontes sida Hoppas det är ok Jonas?

EFI.jpg

EFI_front.jpg

EFI_side.jpg

inlet.jpg

Link to comment
Share on other sites

när jag skulle bygga insug till min triumph så sågade jag av Vofflo original insuget med bandsågen på jobbet...gjorde bara en träplatta med en kloss som var vinklad i rätt vinkel som jag bultade fast insuget på... sedan susade jag på... sprutar man på t sprit så sågar den genom som smör i solsken..

sedan sågade jag av ett alfa insug och tigade ihop bitarna.. med en roterande fil t sprit och en rolig halvtimme såg allt mycket trevligt ut...

lycka till...

ps bandsågen som jag avvände vid det tillfället hade ett trä blad monterat.. sågblad är inte så dyra men snittet blev bra.ds.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Har pratat med yrkesskolan i Filipstad...

De kan inte ta något extra jobb nu för att eleverna ligger efter pga, en vattenskada

som påverkat skolarbetet! :(

Det får ta lite tid! Såga för hand kanske funkar det med!

Kul ide detta med att ta delar från olika sprut! :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem med EFI:n, och ibland blir jag litet avundsjuk på er verkstadskunniga! Det låter så lätt, bara ta en bandsåg för trä(!), lite T-röd, tigga lite, putsa, allt klart! Skulle jag komma på tanken att använda en bandsåg för trä att kapa aluminium med, skulle projektet i alla fall ta minst en vecka, varav 90% funderande. Och tig-svetsen klarar jag inte själv ändå.

Jag får väl trösta mig med att jag kan något som ni inte kan (fast det vete f-n vad det är). :unsure:

Link to comment
Share on other sites

De första bilderna är från mitt första försök som blev fel :unsure:

Man ser när motor + insug är monterat i bilen att det sticker ut lite för mycket.

Sen fick jag hjälp av en lärare på ett tekniskt Gymnasium här i stan *sista bilden* på försök nr2. Det gick bättre däremot....

Link to comment
Share on other sites

Är man desperat så är man! :wacko:

Sören, hur desperat är du ??? :icon_bach:

Fixar du en TIG svets åt mig så fixar jag ditt insug :hypocrite:

He he he, men har du hört med yrkes akademin ute vid Östansbo, bara en tanke för oss i Ludvika med omnejd.

Mvh

Jante

Link to comment
Share on other sites

Hej Tommy och ni andra

Kolla denna Brittiska sida - http://www.promec-services.co.uk/Hood1/Inj...n/injection.htm

Jag ställde lite frågor på Robin Hood sidan och fick massor med svar. Denna kille uppdaterade sin hemsida med hans upptäkter om hur man skall göra eller inte göra för att få plats under huven bara för att jag frågade honom. :notworthy:

Jag tror han tar upp det mesta när det gäller modifiering och vad man skall göra.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Den var grymt snygg och man slipper vinkeln som blir av den andra metoden.

Förlorar man påtagligt med kraft p g a de kortare insugsrören

Det var en motorkunnig kompis som påtalade detta att kortare rör innebär mindre kraft i motorn!

Tacksam för synpunkter från er kunniga.

/fredrik

Link to comment
Share on other sites

En tumregel är ju att man får något mer kraft på höga varvtal fast lite sämre i dom lägre registren, med korta rör alltså, men jag tror inte skillnaderna är överdrivet stora. Jag märkte ivarjefall ingen skillnad på gången i min gamla motor. Men i en bromsbänk hade man ju säkert sett skillnad.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då är jag färdig med provmonteringen, nu återstår det att se om det funkar!

Allt får nu plats under huven! :racesmile:

Jag är lite osäker på "klockan" Den del som sitter lite vriden på 1:a bilden där bränslet kommer in.

Funkar den ( vad den nu gör ) i vridet läge? Nu går jag vidare med oljepåfyllningen, den skall flyttas bakåt.

post-160-1173014939_thumb.jpg post-160-1173014947_thumb.jpg post-160-1173014954_thumb.jpg

post-160-1173014962_thumb.jpg post-160-1173014983_thumb.jpg

Så här blev vintilkåpan:

post-160-1173024406_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

"klockan" du menar bränsletrycksregulatorn? den funkar i alla lägen och håller bränsletrycket på förinställt värde. ifrån den går retur till tanken.

Link to comment
Share on other sites

Ok! :thumbsup:

Detta är 1:a gången för mig med insprutning, har lite svårt att förstå var, hur och varför prylarna funkar! :wacko:

men, men, någon gång skall alltid vara den 1:a.....

Då går alltså den smala övre (A) i toppen på regulatorn till retur....

Edit: Rättelse... Smala ( A ) till plenumet efter spjällhus för undertryck!

Sedan har vi från... Tank-pump,filter till ( C ) :unsure:

Men vart går jag med ( B ) ? :unsure:

Edit: B går till Retur/Tank.

Var tvungen att flytta ( C ) lite för att få plats med spjällhuset!

post-160-1173034946_thumb.jpgpost-160-1173034962_thumb.jpg

Tack för hjälpen Thomas och alla andra !

Link to comment
Share on other sites

stopp där Tommy. inne i fuelrisen går det bränsle som går in i bränsletr.reg. sedan i retur till tank VIA DEN GROVA ca 8mm ansl. den lilla är till insuget och gör så att bränsletrycket sjunker vid motorbroms annars så surar motorn ner sig.

ingången för bränslet bör ligga i andra änden av fuelrisen vid 4 ans cylinder,

Alltså vid 4:ans cylle. in med bränsle från pumpen. retur till tank via den grova i botten på bränsletr.reg (BTR)

den smala till insuget (plenumet) nånstans där du får undertryck. efter spjällhus. jag har inte heller hållt på så mycket med sprut förrän de sista åren men var ju tokig i Webrar.

Tänk på att vid insprutning så behöver du en tank som inte är känslig för skvalp. suger bränslpumpen luft stannar motorn direkt för trycket sjunker. jag gjorde en catchtank av en gammal torrfilter till en AC-anläggning från Volvo 740. sågade isär o plockade ur allt o svetsade ihop igen med slanganslutningar. den matar jag via en lågtryckspump så den alltid är fylld och ifrån den till insprutningspumpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tack tack TACK för de tipsen!! :notworthy:

Jag var ute å provmonterade vovvlofemman nu ikväll och det insuget är då inte att leka med... *suck* Säkert ½m långa kanaler och (självklart) sitter spjällhuset åt fel håll, d.v.s. rakt bakåt. Det blir till att köpa sig en tigsvets trots allt å börja slöjda... ..men NU har jag i.a.f. fått lite inspiration! :wohow:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Är det någon som vet om man måste montera luftmassamätaren ("burken") på samma sätt som i originalbilen?

Den skulle i vårt fall med modifierat insug passa bättre om jag fick rotera den horisontalt 90 grader.

Alla delar från Sierra 2L EFI Pinto

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte på en annan grej med insuget... Skulle man inte kunna kapa bort rören mellan flänser och själva "burken" eller vad man nu ska kalla den, andra änden på insugsrören... Sen skulle man bara kunna svetsa fast lika långa rör i flänsen och sen i burken?? Eller??

Link to comment
Share on other sites

jodå. och korta gärna ner rörlängden så får du mer effekt ur motorn på högre varv. ju längre ett rör är ju mer är luftmotståndet i det. p.g.a. turbolenser.

Link to comment
Share on other sites

Coffe + andra

Jag är med dig där - måste man ha böjen eller kan man ta av röret bakom fuelrailsen och sätta burken rakt på i höjd med insugsrören?

På så sätt slipper man ju höjden men blir rören för korta? Går den uselt på låga varv då eller? Märker en lekman skillnad?

Kan man göra kurvade rör som går ner och sedan upp i burken?

Spelar det någon roll om burken vrids 90 grader(liggande på sidan)? Dert är väl ändå bara luft i den? Soppan kommer ju i själva insugsröret efter burken?

Kanske var precis det du frågade Coffe men jag var tvungen att få det ur mig så jag själv förstod.

Lite frågor som uppkom i sökandet efter en bra lösning.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi är nog några stycken som funderar på samma sak som du Fredrik... Iaf jag...

Det jag undrar mest är hur korta rören får vara utan att motorn blir helknasig... Jag har läst lite om det där och det är som Thomas säger att ju kortare rör man har desto högra upp på varvtalskurvan lägger man toppeffekten... Frågan är bara vad som händer om man har riktigt korta rör med låga varvtal och tomgången...

Vad händer om man sätter olika längder på rören så att man sprider ut effekten över ett längre varvtal, eller blir det för stor obalans på något vis mellan kolvarna?? Det är riktigt svårt det där med geometrin...

Nästa grej jag tänkte på med är vad händer med plenumet när man kortar ner rören avsevärt jämfört med original... Plenumets volym är säkert uträknat för en viss mängd luft vid den rörlängdes som är original på insugsrören.... Eller det kanske inte spelar någon roll det heller?!

Det här med att vrida "bruken" - plenumet 90 grader borde ju inte spela någon roll... Iaf inte när det gäller plenumets storlek och luftväg... Det enda man får göra är att antingen sätta trattar på rörbitarna som man svetsar dit eller så fasar man av kanterna, rundar dom in i rören... Detta är för att man inte ska få den turbulens i luften som det kan bli vid en skarp kan som det kommer att bli annars....

Soppan spelar ju ingen roll när det gäller själva plenumets utformande, bara man får plats med fuelrailsen vid insuget... Men det går ju alltid att anpassa efteråt om det vore så...

Som sagt, massa knepiga grejer det där!

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att vi inte pratar överladdade motorer och lägger då in ett resonemang här om insug baserat på Helmholtz resonator princip.

Luften i ett plenum kommer att oscillera med en viss frekvens beroende på ett flertal faktorer. Motorn kommer också vid ett visst varvtal med ett visst antal cylindrar att ha en viss frekvens. Så vad man försöker göra är att få dessa två frekvenser att stämma överens vid ett önskat varvtal.

För att beräkna frekvensen, n i plenumet: n = c / (2Pi) roten ur (A/(LV))

där c återigen är ljudets hastighet i luft, A är tvärsnittsarean av röret som går till plenumkammaren i m^2, L är tidigare nämt rörs längd i m och V är volymen på plenum + insugstrattar fram till insugsventilerna i m^3.

Problemen dyker upp då dessa pulser sedan ska passas in vid rätt tillfälle och även inte ska störa andra pulser som tex naturliga "inertial ram" vilka uppkommer pga luftens tröghetsmoment.

Likaså kan det vara en hel del problem med flercylindriga motorer om dessa har överlappande tider för insugsventilerna. Tex så brukar man dela upp i två avskilda plenum för 6 cylindriga motorer så att 1,2,3 och 4,5,6 får en varsitt plenum.

Så det jag skulle komma tillbaka till, ljudets hastighet i luft. Ljudets hastighet kan förenklat sägas bero på luftens temperatur. Därför kan man enkelt räkna ut ljudets hastighet om man utgår från 331 m/s vid 0 grader C genom att ställa upp detta:

C / 331= roten ur ((273+T) / 273) där C är ljudets hastighet i m/s vid temperaturen T grader C.

Tänk på vad insugen är konstruerade för. Göra egna beräkningar, men inte för noggrannt då det ändå inte kommer bli så noggrannt i verkligheten. Att göra stora trattar i olika längder eller kanske med någon form av infästning så att längderna på trattarna kan justeras och på så sätt ändra pulsernas tid för inverkan kan också vara en god idé.

En grov tumregel är att luften då den passerar genom gasspjället/ena inte ska överskrida 90 m/s då detta kan leda till tryckförlust.

Pleniumet kan du bygga av 3-4tums rör. Trattarna ska sitta ca 2cm upp eller in pleniumet och insugsrören.

Luft gillar inte 90graders L-böjar. Därimot kan den gör 120grader om den får svänga åt motsatt håll först. Det är därför man ska sätta trattarna en bit upp i pleniumet.

Det är som en bil som driftar runt en kurva. Han gör inte bara en L sväng utan ställer först upp med en knyck åt fel håll ett "S".

Då går bilen brett som fan och in i kurvan. Samma med luft. Man måste ställa upp den lite för att få den runt kanten på trattarna.

Det svåraste är att trimma luftens S-kurva, altså hur långt upp i pleniumet som trattarna ska sitta. Om du kan så ska du göra så du kan reglera höjden och prova lite olika. men runt 2-4cm brukar vara bra.

Ett insugsrör skall hålla samma ID area som insugskanalen har om man nu inte satsar på koniska rör. Vid koniska rör så bör koniciteten ligga mellan 3-5 grader och detta bör fortsätta in i insugskanalen.

Längden på insuget beror på om man vill ha en avstämning eller ej. Vid beräkning av avstämning så används Helmholz resonasformel. En följd av denna formel är korta och tjocka rör eller långa och smala med andra ord vid en given "volym" så kan man välja att ha rören enligt ovan.

Insugsrören skall alltid ha tratt, ju bättre form desto mindre förlust på insugsgaserna.

Avstämningen styrs av durationen på kammen samt motorn vartal. Plenumets funktion är att dämpa ut de pulser som genereras av insugsventilens öppning. Allmänt så säger man att volymen på plenumet bör ligga över 1,5 gånger motorn volym, dvs. en 2 liters motor bör ha ett plenum på 3 liter. Jag har åkt med motorer som har haft både större och mindre volym utan att märka något speciellt. Det som oftast bestämmer volymen är vad som får plats.

Bäst respons i maskinen får man om man håller ner primärrörens diameter.

Link to comment
Share on other sites

Här är en riktigt bra sida som förklarar och har med lite mer matematiska formler och tekniska benämningar: Insug- och avgasteknik

Då har jag lite tekniska frågor om pinton... Hur stort är plenumet i kubik? Hur stort är innerdiametern på insugsrören och hur stor är diametern på själva insugskanalen??

Jag har räknat lite och använt Smith & Morrisons metod för att räkna ut längden, formeln ser ut som så: L=(Vljud/(r/s))x(90grader/720grader) där

L = Inloppets längd i meter från ventilens centrum till ytterkanten på insugsröret.

Vljud = Ljudhastigheten vid 20graderC som är 340m/s.

r/s = Motorns varvtal i varv per sekund (där man vill placera toppen på effektkurvan)

90 grader = Övertryckets längd i vevaxelgrader.

720 grader = Motorns rotation i vevaxelgrader för de fyra takterna.

Jag räknade då på att lägga effekten vid 6000 rpm, alltså blir r/s = 6000/60 = 100.... Med denna metoden får man anta att rörets innerdiameter är lika stor som inloppets diameter och man tar ingen hänsyns till slagvolym eller kompressionsförhållanden... Den enda skillnaden när man inte gör det är att man får lite fler decimaler i svaret, det är förvånansvärt lika och i mitt fall där jag inte bygger en riktig sportbil på flera hundra hästar så känns det som om det spelar mindre roll om det blir 1 cm kortare/längre... Iaf, resultatet jag får fram är iaf att jag kommer att ha en längd på ca. 46 cm... Jag vet inte riktigt exakt hur lång själva insugskanalen är men låt oss anta att den är 4 cm... Då har vi 42 centimeter kvar, från det kan vi också stryka flänsens tjocklek på 1-2 centimeter och vi har då ca. 40 centimeter långa insugsrör kvar... Detta är väldigt långt för att få plats i en sjua, tyvärr...

Nackdelen är att man får placera effekttoppen så högt upp i registret... Vid 7000 rpm så blir rören, enligt ovan nämnda grova räkneexempel, ca 30 centimeter.... Ni förstår ju själva nu att effekten hamnar högt upp... Det är väl därför rören redan är böjda från början på dessa insug...

Räknar man även med trattarna i insuget så kan man ju korta ner rörens längd med 2-3 centimeter till... Men det är fortfarande väldigt långt...

Med en rörlängd på ca. 20 centimeter har vi lagt effekttoppen på 9000rpm... Om jag varvar så mycket med pinton får jag nog kolvarna i knät :P

Däremot så vet jag inte hur effektkurvan ser ut rent allmänt över varvtalsregistret... Det kan ju vara så att man fortfarande har hyffsat hög effekt även vid lägre varvtal, även om toppen ligger på 9000 rpm...

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Shit

Det blev för tekniskt för mig.

Verkar som jag får göra en bula på huven istället.

30-40 cm blir en rejäl bula i sidan om man skall ha dem rakt ut.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Eller så gör man kanske bara så att man vänder på plenumet, kapar bort rören från flänsen och kortar av den raka delen lite grann och svetsar dit allt igen... Det är väl kanske enklast... Det blir en jäkla massa räknande det här med insugsrören...

Hur stora böjar kan man ha?? Om man tänker lite om det som man har läst så är det väl inte jättebra att ha en 90graders böj?! Eller den kanske inte stör luften så mycket när den väl har gått in i rören från plenumet!? Det borde den ju iof göra då luften kommer att "studsa" mot böjen då luftens enklaste väg är att gå rakt... Det kommer ju i sin tur att skapa turbulens... Knepigt värre det här...

Är alla fyra rör lika långa på originalinsuget?? Ögat kanske bara luras när plenumet lutar så som det gör....

Link to comment
Share on other sites

tänk på att rörlängden är från ventilen, via insugskanalen genom insuget ut till ev. tratt. så det blir längre än man tror. bara i toppen kan det gå ca 10cm.

Link to comment
Share on other sites

Så här blev det!

Vi får prova och se hur det funkar.... Återstår att se om alla slangar blev rätt.... tror det efter tidigare hjälp här i tråden.

All el ser ut som ett "råttbo" :-( men skall snart städas upp,

När säkring, relä och elmatningen till sprutet samt mating till bränslepumpen är klart skall vi börja "klä bilen"

post-160-1199668979_thumb.jpg post-160-1199669098_thumb.jpg post-160-1199669129_thumb.jpg

Edited by Tommy
Link to comment
Share on other sites

Tjena Tommy!

Jag kan ha fel men det ser ut på bilden som om LMM sitter uppochner mot donatorn. Har du kännt på spjället så att det inte skrapar i någonstans?

Jag ser att du bara har någon vecka kvar på bygget :thumbup: ;) Då kanske man får se den på Kjula :)

//R

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Tror den sitter rätt! :unsure:

Körklar om någon vecka???? NÄÄÄÄÄ tror inte det :biglaugh2:

Jag brottas fortfarande med att få till matningen till spruthärvan..... Tacka vet jag Förgasare! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Det där ser ju riktigt bra ut Tommy!!

På tal om inget, jag kunde inte skicka något PM till dig trots att jag försökte tre gånger... Så jag hoppas att dem inte kommer fram alla tre :P Jag och farsan är i Vansbro och jobbar dom närmaste veckorna... Kan det vara så lägligt att ett litet garagebesök hade varit möjligt?! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är lite svårt att säga...

Det löser sig lämpligast när scutle och noskon är på plats.

Då drar du en tejp mellan dessa som visar huvens linje och sedan kan du

anpassa hur mycket du bör korta av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...