Jump to content

SuperSonett


LUPUS

Recommended Posts

Hej Lupus

Fin bil du bygger, hoppas du hinner få med allt tills på lördag.

Jag har en fråga kring hur du gjort dina lampfästen, ser ut på bilden som det är tunna plattjärn som lampan står på. Blir det inte så att de svajar en del när man kör i gupp o s v? Är det OK att ha så?(Kanske inte kan besvaras förrens lördag)

Jag har gjort stora klumpiga saker i 20x20 järn och det skulle underlätta om man kan sätta dem i t ex 3 mm plattjärn istället.

Keep up the good work!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Platt järnen är tjockare än det ser ut ca 4 mm, men det finns en liten risk, ser redan nu att de vibrerar lätt , vet dock inte om den enkla m8 bulten inne i bilen är för klen och det där behövs förstärkning där.

Eventuellt kan man lägga en tunn ribba och tiga på undersidan om platt järnet i sig är orsaken.

Tycker personligen att fästena skall vara så tunna det går från utseende vyn

Link to comment
Share on other sites

Tack

Jag har nog lite 5mm som ligger, tar och gör ett par test fästen med det så kan jag se vad som händer om jag någonsin kommer ut ur garaget för en provkörning.

Dock kan man väl svetsa den i övre ramröret med en liten triangulering på utsidan för ökad stabilitet.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Skall mäta vad jag har.

Jag skruva fast mina genom ramen, eventuellt skall man förlänga plattjärnen in lite i bilen och få ett stöd inne i bilen

Link to comment
Share on other sites

Först :( bilen går kass igen , tror egentligen aldrig den gick bra bara mindre dåligt.

:D Hitta felet har nu bytt allt utom Spridare då jag hävda att spridare inte går sönder bara så där. Jörgen var dock envis och jag råkade ju ha en flång ny motor på pall så det skruvades dit 4 nya fina röda spridare och ....Vålla !!!! NOW WE TALKING bettan går som hon skall.

Så en spridare som kom och gick verkar vara felet

Slutsatsen blir troligtvis att min nya b-pump högtrycks 984:a började skicka skräp + värma bränsle till orimliga temperaturer eller så lyckades jag när jag montera ner bilen för ram lack få skit i bränsle systemet som sedan spred sig till spridarna efter att ha sabbat pumpen och därmed har lite skit kostat 2'. :banghead: man skall vara i det dammfria rummet glömde det.

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

:racesmile:

Med BERÖM för körbarhet, motor respons,väghållning, 11m/s/s broms förmåga på kall asfalt

....... underkänd.... :D mera senare

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Så efter ha firat/sörjt hos svåger med lite öl och grillat så skall jag ge mera detaljer

anlände till Alingsås lördag morgon 9.00 och efter av lastning gick vi igenom kommentarerna från SFRO 1 och bocka av allt eftersom ( fanns lite förstärkningar på push rods vippor och kardan ringar mm som jag gjort sedan dess).

En punkt kvar stod dock och det var en bedömd risk för för lite "drop" vid ut fjädring. Vid SFRO 1 såg det ok ut men var svårt att bedöma då ride height ej var så väl definierad med fel hjul etc.

Denna risk hade nu visat sig.... ha ökat lite till då skärm placering och däck dimensions byte putta upp ramen någon cm eller två i höjd unsure.gif

Hur som helst alla punkter i protokollet, axel avstånd mm var avklarat och provåkningen startade. Var nog lite nervös när Barone åkte iväg för första korta svängen för att känna på det hela. Han kom mycket snabbt tillbaka ( var det något fel....blink.gif) men det var det inte utan snarare kändes det bra och han meddela att han skulle ta den långa 20 min svängen som innefatta ett öde industri område och den välkända slingan i stan + runt Alingsås.

En lång väntan startade som dock blev kort då jag hitta ett porsche 356 vrak runt hörnet som jag som gammal bubbla fanatiker blev stående att titta på.

Efter ca 20 min hördes det dock ett ljud som lät som en lätt trimmad original Saab på avgas ljudet. Tänkte att det där kan inte vara Sonetten för det där lät ju som fullgas men "tyst" som en vanlig bil. Men det var Bettan med en Baron med sten poker fejs.

Efter han klivit ur fick jag den första feed backen som var att bilen gick mycket fint på vägen och kändes kontrollerbar och predikterbar, han hade bromsat mycket fina och tydligen väldigt ovanligt höga :thumbsup: 11m/s/s ( en timma efter en regn skur) .

Även de för dagen helt original 150 Hp:na var tydligen fina i responsen och inga turbo delayer var kännbara. :thumbsup: MAO betyget var 5 sonetter av 5 möjliga.

Tillbaka till drop igen

I garaget hade jag med tom bil och ett corner weight'at chassi ( som gör vänster bak extra förspänd när 100+sitter i ) ett drop på ca 15mm och med mig i ca 15 mm till. Detta blev en lite aha upplevelse för mig och redan i garaget ett teoretiskt bekymmer, kändes ärligt talat konstigt för min första tanke var ju..... hmmm jag har ju räknat på detta ,borde ha ca halva slaget eller åtminstone 1/3 av slaget i dropp. Till saken hör att tumregeln som man sedan jobbar sig från var 60mm för SFRO (detta värde blir sedan lite bil beroende men som sagt tumregel)

Varför Dropp , det vanligaste problemet kommer tydligen då man under normala hårda bromsningar och undanmanövrer går i max drop och något bak hjul därmed i stort sett hamnar i luften = inte stabilt som Dr Alban hade sagt .

Nu visade det sig att detta hade tydligen inte varit några problem alls och jag får väl ta lite cred för att det måste innebära att jag fått något rätt i det hemma byggda chassit + låg tyngdpunkt och 50 / 50 vikt innan förare hoppar i.

MEN......

...

...

...

....

....

Vid standard "lyftet" som var en normal väg i lagom....hypocrite.gif... hastighet med en låååångt gupp i hade bilen droppat ut max i bak och därmed inte följt med så lång ut med fjädringen som man förväntar sig av en "normal" sportig bil och till och med blivit "lynnig".

Så för att göra en lång historia kort JAG stupid.gifmessa upp eller snarare bilen fortsatte sin utveckling men dämparna var kvar på gamla mark1 specen.

Jag räkna en gång på just detta beställde rätt dämpar längder MEN bilens höjd och däck val + skärm placering har ändrat sig sedan dess några cm och därmed hamnar ju ride height ej i dämparen där det är tänkt utan jag ligger och åker med dämparen ca 90% utfjädrad vid ride height. ( så man skall kanske lära sig här att inte skall ändra något efter det att man beställer dämparlängder)

Sedan fick jag även liten backning på komplettering i byggpappret på e-modul som fattades och tydligen måste man hinna koppla in hel ljuset innan SFRO II icon_oops.gif + det jag redan retat mig på och nog tänkt fixa ändå mitt back spegel. Axeln tar bort en "död" vinkel bakom bilen och skulle må gott av att visas ( speciellt på Kinnekulle) där bilarna kör nära ( efter man kört om dom ...vad trodde ni)

Så nytt försök om ca 3 veckor då det ändå är en ljud mätning planerad så egentligen ingen skada skedd och dropp grejen är helt rätt ett FEL jag borde hittat, SFRO :thumbsup:

Lösningarna är tre

- den ena kostar 200 Pund och heter 2 tum längre dämpare bilen orörd racesmile.gif

- två är ur med bakaxeln och svetsa ett nytt öra 2 tum upp ( jobbigt för tanken måste ut + 4 link + watt länk mm)

- tre sänka övre in fästningen 2 tum. Ser faktisk inte omöjligt ut på plats kan till och med gå att göra en lite distans som skruvas men tar det mer än 1-2 dagar att göra så blir det plan 1 ovan för nu börjar familjen kräva semester

Som jag ser det är allt dock positivt bilen bedömdes mycket bra att köra på alla sätt förutom när man är nära att flyga och det kan jag enkelt lösa

Puuuh så här mycket kommer jag aldrig skriva igen.

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Föresten :eclipsee_steering: då bilen visat sig vara en tung jäkel så visar det sig att vi kommer sikta på nästa "saab" steg i effekt för besiktning och ha en 180 Hp specad effekt. Med vikterna jag har och Barones bedömming om heltheten bromsar , chassi styvhet mm kommer jag att väga in på grammet 15kw/100kg med 180 kusar. Tror det kan vara bra att ha ärliga sifror i papprena då det nu till och med är sant och rätt och besiktningar i framtiden kommer gå enklare med 2.0 STORA T

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Det låter riktigt lovande, trots påpekanden. Speciellt kul när du har gått lite egna vägar och klurat ut lösningar själv!

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Det gick ju bra för dig och bilen.

Tunga bilar är bra. Som någon sade: Väggrepp även när du står still!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kalas ! Det är ju precis så här det ska va, konstruktiv bedömning av bilen vid besiktning. Bra jobbat SFRO. För det är ju precis som du säger Tobias så att all vi som bygger bil vill ha en så säker och bra bil som möjligt ! Måste va kul att fått till bilen med så bra väghållning coh bromsar !

En fråga vad har du för totalfjädringsväg på dämparna ? Måste titta till det här på min bil också. Jag har höjt den lite mot konstruerad frigångshöjd.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till att vara ännu närmare...visst hade ju varit skönare med blankt papper men samtidigt kan man ju vända på att du får en ännu bättre bil med dessa justeringar :D

Link to comment
Share on other sites

Kalas ! Det är ju precis så här det ska va, konstruktiv bedömning av bilen vid besiktning. Bra jobbat SFRO. För det är ju precis som du säger Tobias så att all vi som bygger bil vill ha en så säker och bra bil som möjligt ! Måste va kul att fått till bilen med så bra väghållning coh bromsar !

En fråga vad har du för totalfjädringsväg på dämparna ? Måste titta till det här på min bil också. Jag har höjt den lite mot konstruerad frigångshöjd.

Jo SFRO delen var bra inget som inte gjordes av en anledning sedan hade man kanske gärna haft lite mera mil testning innan besiktningen men det är ju lite svårt då den inte får köras på väg...

Slaget det är den delen jag skall mäta imorgon,men jag har för mig det är en ganska låg siffra titta runt lite på AVO's sida och nu kommer jag bara ihåg att jag har några av de kortare dämparna men då är slaget ca 4" vilket bara är 10 cm tot så då är det ju ännu viktigare att det är rätt och kanske en förklaring till att det blev fel.

EDIT: grävde i 5 år gammal hotmail korrespondens och -->

2 st 14" dämpare med 2.25 - 200 fjädrar ( till bakdelen)

2 st 13" dämpare fram med något mindre styvhet 2.25- 190

Från AVO:s hemsida ger detta ett slag på 4,5 --> 11,52 cm men då antar jag att bump stop ingår där så du tappar ju lite på användbar stroke

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

SFRO II klar ! Kullen är numera enligt plan ( nästan )

dock var Mr Murphy med på ljud provet. Efter att ha kört minst 10 mil sedan förra SFRO II och allt fungerande ( naturligtvis på inhägnat område...not) åkte jag ner till Alingsås för dB check + en vända påpekande som var lösta.

Första repan förbi mikrofonen levererade 2 Db under gräns och allt såg fint ut. andra repan förbi levererade till och med lite lägre dB "Yeees" nu är det klart. Meeeeeeen 3 repan svängde Barone in och stanna och sa att bilen tvekar. Vad man även kunde höra var att högtrycks pumpen från catch tanken lät konstigt.

Ja ja några brickor i super trappen hade tagits ur i förebyggande syfte och man skall ju aldrig peta på något som fungerar så i med dem igen.

Inte hjälpte det snarare sämre. Batteri poler lyftes för adaption reset och bilen kördes utan huv för värme men det gick ju inte att ta sig ur, det var fel på den numera helt nya Pumpen IGEN.

Så det var bara att ge upp och åka hem igen inget dB prov men dock ett godkänt SFRO II.

Vad man kan tillägga är att väl hemma körde jag bilen i 15 min utan minsta problem eller pump ljud. I dag stod den på tomgång i 15 min utan något ljud. Kan dock inte lita på detta så nu är det back to basic Catch tankar åker ur , matar pumpar åker ur, ny eller renoverad ( om man nu kan det, tog isär och gjorde rent och ändra lite spel i en bosch pump idag som ej är isärtagbar egentligen)

Så en Pump placerad EJ i motorrummet utan kallt i bak och därmed bara en fel källa. Vet att Pinto redan på rejsa påpekade att varma b-pumpar + catch tankar är o-bra under huven just nu är det enda orsaken jag kan hitta trodde dock nte att det kunde gå så här illa utan mest en motor som ej gilla soppan.

I vilket fall som helst så är det dyrt att pajja en 984 pump till utan att förstå orsaken så det blir Make OVER. Vill ju inte stå och titta på på kullen heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nä va surt skrev ett gööör långt inlägg som datorn sedan krascha på vid bild uppladdning. Nu får jag söka ny inspiration igen innan jag orkar skriva om det Kinekulle + bil åtgärds feed back.

Får bjuda på bara en bild istället ( från Jonte )

post-15-125173892358_thumb.jpg

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har pappers kvarnarna malt klart och Transportstyrelsen kom föga förvånande fram till att min bil inte var stulen. toga ca 2 veckor.

Nu blir det att boka regbesiktning

...och jag samlar fortfarande kraft till det långa inlägget :prop:

Link to comment
Share on other sites

bulller provet vet inte får ligga på ludde lite där

och reg besiktning bokad, nästa fredag smäller det kunde fått tid på måndag men hinner inte pga jobb(så pwr seven fick en gratis vecka att hinna före :515: )

För övrigt hitta jag ett litet fel i sw och i hw och nu mera har jag lämnat grund ladd tryckens tråkiga värld :blink:

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Gear calc var lite klurig.

Tydligen måste man skriva in 220 iställer för de 22 korrekta när man plockar in nya pulser. ( 48 pulser orginal så det borde vara 22? eller hur)

Jag hade löst det utan att tänka på det när jag justera bil hastigheten med att skriva in en felaktig omkrets då jag ändå ändra den. Och då blev ju hastigehten rätt ( 30 istället för 300 i radie)

Men gear calc var som tokig. Så efter att medvetet slå in det orimliga 220 pulser fungera allt !

Dilemma bugg kollar just nu, troligen ett skalninsg fel i hans kod. Men vi får se.

Hmm och det andra felet var fel kopplade slangar igen . Var dum nog att lita på märkningen på slangana w, c, osv då det var lite trångt att se var det tog vägen. Men det var nog ej rätt från donator bilen ( skyller på det i allafall :icon_oops: ).

Förra gången turbo regleringen fungera hade jag ju inte rört slangarna och då gjorde det ju inget att det var fel

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10.50 !!!! jädrar du kommer vara klar innan mig !!! Lite kul att vi kommer ligga ca 1 timma isär efter 8 år :blink:

Hmm det fanns en tid 8.00 men det tycket jag var för tidig när jag boka ..... kanske boka om :prop:

Link to comment
Share on other sites

Klart !!!! :racesmile:

Reg besiktningen gick igenom efter den västa genomgång av detaljer jag sett. SFRO II var inget :blink:

Tror inte att han gjorde det han skulle utan lite till. Tydligen var ryktet om att Tagene GBG var et bra ställe FEL troligen en pension och ersättning av ny förmåga som skett.

Bland annat så kan det vara bra att veta att en svetsad plåt bricka med chassi nummer (för övrigt rekomenderat som ok från SFRO) inte är att anse som "varaktig" trodde svets var ganska varaktig.......

Fick först helt underkänt men efter lite diskussioner om var jag över klagar detta...... fick jag låna en dorn och hammare och knacka in ytterligare ett chassi nummer som godkändes.

Och Cealm...vässa paragraf läsningen... hur var det man överklaga nummer skylts storlek ?

För den var inte diskuterbar. Trots att jag har en nummer skylts belysning bak som ej kommer lysa upp en bred skylt och den i fram sticker utan för noskonen och rent av kommer se för jävlig ut.

Men hur some helst jag är lite närmare och i det stora hela kolla han kanske mycket vettiga saker med tror inte han borde göra det för då är ju SFRO II onödig :unsure: !

Nu är det bara ett andra försök på buller kvar ( utan att bränsle pumpen lägger av )

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

:racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile:

Grattis!!!

Sanslösa idioter kan man väl kalla vissa personer ...den svetsade brickan är inte varaktig men det svetsade röret än mer varaktigt....visst kanske något mer men knappast relevant om man nu vill manipulera..

Link to comment
Share on other sites

Då får man väl säga grattis!! :racesmile: :racesmile:

Det blir snyggt med stora skyltar och med tanke på att hela ramen är svetsad får jag hoppas att de svetsarna är varaktiga i alla fall! ;)

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

Jo när vi prata om ställen att eventuellt stansa på ramen och vi hade svårt att hitta rör som ej var tunnväggiga. Så fick jag förslaget att svetsa på en förstärkning i tjock plåt under ena bågen och där stansa..... Då var det nära jag fråga vilken sorts varaktig svets typ han då rekomendera.

Men tydligen var den springande punkten, del av ram eller ej del av ram , en förstärkning är del av ram.... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Min besiktningsman i Ystad ville först ha tre chassinummer varav det ena skulle vara nitat fast. Han mjuknade lite när han läste reglerna som visade sig vara samma som jag försökt förklara för honom i ett par minuter.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...