Jump to content

SuperSonett


LUPUS

Recommended Posts

Snygg!

Hoppas att du inte stöter på några stora problem under renoveringen så att du ändå står utan bil i sommar.

(Nu har jag alltså ännu större chans att få ut min bil innan du... ;) )

Link to comment
Share on other sites

Snygg!

Hoppas att du inte stöter på några stora problem under renoveringen så att du ändå står utan bil i sommar.

(Nu har jag alltså ännu större chans att få ut min bil innan du... ;) )

Hoppas min är ute till slutet på nästa sommar!

slår du det blir du först

Jobba jobba :whip:

Link to comment
Share on other sites

En modern seven kan det bli mycket bättre ???  :thumbup:

den kan var hel när man köper den :D

Å andra sidan är det trevligft att se Lotus stämlar på de mesta delarna när man tar isär den :)

Link to comment
Share on other sites

En modern seven kan det bli mycket bättre ???  :thumbup:

den kan var hel när man köper den :D

Å andra sidan är det trevligft att se Lotus stämlar på de mesta delarna när man tar isär den :)

Vad är det för fel på den ?

Link to comment
Share on other sites

En modern seven kan det bli mycket bättre ???  :thumbup:

den kan var hel när man köper den :D

Å andra sidan är det trevligft att se Lotus stämlar på de mesta delarna när man tar isär den :)

Vad är det för fel på den ?

Förra (flygkapten) var van vid bred landnings banor och klara inte av mitt motor, rondell och räcken.

Han backa med andra ord in lite för fort i räcket :D

Har en del glas fiber att laga + triangel länkarna höger bak.

Bara köpa nytt och se glad ut :) . Skall dock vara klar innan vår/sommaren GARANTERAT.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Då var det dags att skriva lite här igen. :racesmile:

Har ju tagit ledigt från 7:en bygget en tid och åkt speedster i sommar :) , men nu på hösten börja det klia lite i fingrarna igen och jag har väl lagt in effektiv 30 timmar......(eller lurar jag mig själv här ? )

I vilket fall som helst stora ändringen är nog motorn.....jo det är fortfarande en saab turbo............... men den lite besiktining vänligare 9000 2.0 lågtryckare rammla förbi då jobbar kompisen försökte flytta på bergen vid sahlgrenska en vinter kväll. :blink:

Detta innebär faktisk att jag kommer kunna bygga helt lagligt :D

Kommer sedan inte riktigt ihåg vad jag gjort sedan senast, har mest monterat ihop det jag funderat på i några år på och numera har jag måttot INTE gå ut till bilen utan att svetsa fast något :prop:

Har även dumpat bromsar inne vid diffen, tog isär den och såg att lagringen inte alls hade gillat min första konstruktion med "jagga" bromsar.

Nästa jobb är handbroms, broms rör och Watt länk bak.

Sedan är det isär med bilen och hel svetsa alla punk svetsar inför besiktning

Error står för bandbredden så om ni är intresserade

http://error.netilium.org/~lupus/Supersone...51211_7_status/

Svetsa lungt

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Fina bilder!

Jag har en fundering! Jag ser att du har Saab spindlar(tror jag att det är) Hur blir ackerman? Jag har taunusspindlar och vad jag kan se så blir inte ackerman precis helt perfekt. Undrar själv hur hårt detta är på SFRO och SPB?

Kul att du är på G igen! Om du inte minns det så var det du som inspererade mig att välja en Saabmotor :prop: ! var tidigare inne på en Pinto.

m :D h

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Fina bilder!

Jag har en fundering! Jag ser att du har Saab spindlar(tror jag att det är) Hur blir ackerman? Jag har taunusspindlar och vad jag kan se så blir inte ackerman precis helt perfekt. Undrar själv hur hårt detta är på SFRO och SPB?

Kul att du är på G igen! Om du inte minns det så var det du som inspererade mig att välja en Saabmotor :prop: ! var tidigare inne på en Pinto.

m  :D  h

Hej, skönt att man drar ner en del till i träsket :D

Vad gäller spindlar så är de 9-3 SS spindlar som är kapade och sedan borrade hål i ( använt nc maskin )

Detta innebär att jag har satt de offset/kingpin/ SAI och vad nu all heter själv.

Det enda jag i stort sett inte kan påverka är ju Ackerman , men det spelar nog mindre roll på våra bilar, jag simulera lite när jag räkna på det och det var inte helt åt X%3 har har jag för mig.

(när alla däck kanar i fyrhjul sladd är ju ackerman inte så viktigt :prop: )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu händer det inte mycket men jag måste ändå kasta upp en bild på min mycket porriga catch tank som jag och några kompisar fixat från "mride" på rejsa

förbereder för stooor soppa pump :P och mycket G krafter

bild DELETE QUOTA

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

post-15-1144233983.jpg

bild från igår , nu monteras bilen ihop för 1:SFRO besiktning någon i sommar och kanske första provkörning samtidigt.

Allt utom smådelar av tunneln är färdig svetsade och nu verkar allt få plats.........tror jag

soppa, el , broms kvar att dra innan provkörning.

Link to comment
Share on other sites

Håller med - kul att se att arbetet fortsätter.

Ta gärna bilder på bilen när den är ute så man kan se den ur lite olika vinklar - den ser ut att bli riktigt fet!

Link to comment
Share on other sites

Håller med - kul att se att arbetet fortsätter.

Ta gärna bilder på bilen när den är ute så man kan se den ur lite olika vinklar - den ser ut att bli riktigt fet!

ute......de som sett bilen vet att jag inte har någon garage dörr där jag håller till nu . MAO skall väggen rivas eller sågas upp till dörr när det är dags :blink:

post-15-1144246197.jpg

Tråg 8 cm djupt

post-15-1144246211.jpg

hjärtat

post-15-1144246221.jpg

byggaren med en låååg bil ( dörren och vägg i bakgrunden som måste bort innan prov start)

Link to comment
Share on other sites

post-15-1144248830.jpg

Viggen slavcylinder på en manuell opel 2.0 R25 låda, Liten special mellan platta med hjälp av "Bocken" (förtydligande, jörgen bock alltså)

post-15-1144248845.jpg

Närbild på framvagn

Nu blir det nog inte mera byggt på 7:an på ett tag :(

Speedstern skall få nya bromsar , chassi och r-däck och framför allt om allt går bra skall det komma en "liten" i början på maj, så där har vi nog en nätt försening :D på minst 18 år.

Vi ses på Elmia ( troligtvis fredag eftermiddag och hela lördagen)

är ju lite inblandad i ett annat project oxå www.badster.se

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha... Det är tufft - bygga bilen i ett utrymme utan möjlighet att få ut den utan att riva väggen! :D

Håller tummarna för att nedkomsten av telningen går bra - fick en dotter för 9 veckor sedan så mängden garagetid är starkt begränsad (tur att farsan bygger vidare på första bygget i rask takt så att det finns ett substitut tills Sonett7:an blir klar... någon gång... ;) )

Trodde att Speedstern bara var ett mellanspel - du lägger väl inte pengar där så du inte har råd att forsätta med SuperSonetten va? :515: :D

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha... Det är tufft - bygga bilen i ett utrymme utan möjlighet att få ut den utan att riva väggen! :D

#

Bilen går ju att bära ut i delar men, om mqan få välja mellan farsans maskin hall 1 km bort utan värme eller gipsa ett litet rum 50 meter från huset med värme......då blir det gips

#

Håller tummarna för att nedkomsten av telningen går bra - fick en dotter för 9 veckor sedan så mängden garagetid är starkt begränsad (tur att farsan bygger vidare på första bygget i rask takt så att det finns ett substitut tills Sonett7:an blir klar... någon gång... ;) )

#

Då vet du hur mycket tid det blir över med andra ord.....har hört en del rövar historier

#

Trodde att Speedstern bara var ett mellanspel - du lägger väl inte pengar där så du inte har råd att forsätta med SuperSonetten va? :515: :D

#

Det är den fortafarnde, det skall bort när 7:an är klar. Som det ser ut nu så är det ju + på speedster om jag säljer så jag får se det som om att jag kan investera pengar i 7:an som finns förrrän :blink: vid försäljning av opeln. ( gick det där ihop ....ja ja bara man lurar sig själv)

#

Link to comment
Share on other sites

sedär ja.. :) trevligt att se att de går framåt... :thumbsup:

va gäller å få ut den e de ju "bara" att ta ur motor/låda sedan upp på högkant å en säckkärra i varje ände av bilen.. :prop:

Link to comment
Share on other sites

jo det går nog , lyfter faktisk bilen bak fortfarande om jag tar i ordentligt. borde kanske väga den, kanske är lättare än man tror.

Föresten så sitter min vanliga gammla skaferi :) dörr 20 cm över backen oxå.....så ingen säck kärra funkar

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gör som Acke gjorde för något år sedan och lyfter in en status bild på nya prioriteringar :wub:

Måndag natt 2.02 gick nämligen bilprojectet in i mal påse och alla gammla tidsplaner gäller inte mera.

Numera är det BARNVAGN som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Gör som Acke gjorde för något år sedan och lyfter in en status bild på nya prioriteringar :wub:

Måndag natt 2.02 gick nämligen bilprojectet in i mal påse och alla gammla tidsplaner gäller inte mera.

Numera är det BARNVAGN som gäller.

Grattis Lupus, kul att det gick bra :racesmile:

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Fan va roligt... :toot: :banana: :thumbsup:

mer info tack... längd, vikt, kön m.m :D ( ser ut som en pöjk, men man vet aldrig me domdära små.. :prop: )

å ja.. tidsplanen har en förmåga att ändras ganska radikalt.. :P ( tösen bli 1 år på tisdag btw.. :) )

Link to comment
Share on other sites

Tackar tackar ...

tös

3.2 kg ( men jag tror inte de mätte rätt, för ett dygn senare är hon 200 gram tyngre och så skall det inte va :blink: )

50 cm

kommer hem i morgon fredag!

Och nu är det ju inte så att det stannar upp med bilar, jag får väl harva runt med Åjpeln i sommar på de träffar som finns i närheten ( kan dock bli svårt att få ledigt nu på lördag och kullen)

Link to comment
Share on other sites

Man får grattulera ! :)

Jag minns fortfarande känslan, det är oslagbart !

Men det är 6 år sedan förra gången nu på söndag :P

(Shit va' tiden går..... man blir ju mörkrädd) :ninja:

Link to comment
Share on other sites

GRATTIS! :welcome:

Vår lilla Saga har precis rundat 3 månader men det känns som igår samtidigt som jag knappt kan minnas hur det var att inte vara farsa.

Passa på att njuta av det lilla underverket och ta hand om dotter och mamman.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Hitat detta på någor foorum och det kanske passar här så länge.........

Bilen står för övrigt på egna hjul alla stora delar på plats, nu är det bara det där "lilla" kvar som tar ca 2 år......

Specs of stock 16v cams: SAAB part Number Type Lift mm IVO (BTDC) IVC (ABDC) EVO (BBDC) EVC (ATCD) Duration

7509201 Intake 8.65/6.65 10.0 56.0 - - 246.0

7509219 Exhaust 8.65 - - 56.0 16.0 252.0

7560808 Intake 8.65 16.0 56.0 - - 252.0

7560964 Exhaust 8.65 - - 61.0 13.0 254.0

7561467 Intake 8.65 16.0 44.0 - - 240.0

9116690 Intake 8.65 13.0 53.0 - - 246.0

9116708 Exhaust 8.65 - - 50.0 16.0 246.0

9145632 Intake 8.65 14.0 46.0 - - 240.0

9145640 Exhaust 8.65 - - 44.0 16.0 240.0

9145657 Intake 8.65 13.0 53.0 - - 246.0

9145665 Exhaust 8.65 - - 48.0 18.0 246.0

7518913 Intake - - - - - -

9148305 Intake - - - - - -

9148313 Exhaust - - - - - -

9170887 Intake 8.31 12.0 39.0 - - 231.0

9188855 Exhaust 8.07 - - 34.0 14.0 228.0

9170895 Exhaust 8.31 - - 37.0 14.0 231.0

Which cams are found on which Engine: Engine model Year Type SAAB part Number other part number

B202 1984-85 Intake 7509201 -

B202 1984-85 Exhaust 7509219 -

B202 1986-93 Intake 7560808 7509227

B202,B212 1986-93 Exhaust 7560964 7509235

B202i, B212 1986-93 Intake 7561467 -

B202 cat 1986 Intake 7518913 -

B234 1990-92 Intake 9116690 -

B234 1990-92 Exhaust 9116708 -

B234 1993 Intake 9148305 -

B234 1993 Exhaust 9148313 -

B234I 1994-2000 Intake 9145657 -

B234I 1994-2000 Exhaust 9145665 -

B206I, B204I, B204L 1994-98 Intake 9145632 -

B206I, B204I, B204L 1994-98 Exhaust 9145640 -

B204E, B204L,B204I, B204R 1998-2000 Intake 9145632 -

B204E, B204L, B204I, B204R 1998-2000 Exhaust 9145640 -

B205L, B205R, B205E, B235R 1999-2001 Intake 9170887 -

B205L, B205R, B205E 1999-2001 Exhaust 9188855 -

B235R 1999-2001 Exhaust 9170895 -

Link to comment
Share on other sites

tös

3.2 kg ( men jag tror inte de mätte rätt, för ett dygn senare är hon 200 gram tyngre och så skall det inte va :blink: )

Grattis, men om det fortsätter i den takten så kommer hon att väga som en locost i 10-års åldern! :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

GRATTIS! :welcome:

Vår lilla Saga har precis rundat 3 månader men det känns som igår samtidigt som jag knappt kan minnas hur det var att inte vara farsa.

:D Ja, man blir klart påverkad! Gissar att det är bra för barnet att man blir fokuserad.

Grattis!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej på er , nu var det en evighet sedan jag la in lite bilder, så här kommer några från när Jörgen "Bock" kom förbi med sin rullbock i lördags och vi böjde öl och drack rör ....... eller hur det nu var.

Jag gick i allafall och lade mig 3.00 till sambons nöjda min :)

Edit: bilder DELETE PGA forumets QUOTA

Jörgens hemmagjorda maskin som rullade rören perfekt !

post-15-1163528980.jpg

förarplatsen klädd till vis del i pappmallar

post-15-1163529009.jpg

Mäter

post-15-1163529034.jpg

Justerar

torr kör vinter däcken ( med nästan rätt bling däck 225--17)

post-15-1163529239.jpg

Mera torr körnig ,

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut att ha varit en kul kväll... och bygget framskrider också! Mitt eget går så långsamt för tillfället att det nääästan ser ut att ha stått still det senaste året. :icon_oops:

Jo trögt går det , har det senaste smitit ut några kvällar efter 21.00 och lördag nätter efter alla somnat. Man kan ju fundera på varför man inte fick något gjort förut när man hade tid...

Link to comment
Share on other sites

Du har inga mer bilder på Jörgens rör rullare/valsare?

Håller på att planera en själv och skulle behöva inspiration!

Trevligt med BARN !!!!!

Framför allt när dom blir större ;) , min yngsta dotter är 5 år (den äldsta 8) och nu börjar det bli mer egen tid för mig. Hon är rätt "självgående" så man hinner med lite projekt när hon leker eller är med kompisar.

Bli inte deppiga nu bara, skulle inte vilja vara utan dom åren när barnen var mindre. Bara att omprioritera och DRÖMA.

(Han renovera en bubbla när äldsta dottern var liten, men med två så blev det mindre tid för alla projekt)

Link to comment
Share on other sites

Du har inga mer bilder på Jörgens rör rullare/valsare?

Håller på att planera en själv och skulle behöva inspiration!

Trevligt med BARN !!!!!

Framför allt när dom blir större ;) , min yngsta dotter är 5 år (den äldsta 8) och nu börjar det bli mer egen tid för mig. Hon är rätt "självgående" så man hinner med lite projekt när hon leker eller är med kompisar.

Bli inte deppiga nu bara, skulle inte vilja vara utan dom åren när barnen var mindre. Bara att omprioritera och DRÖMA.

(Han renovera en bubbla när äldsta dottern var liten, men med två så blev det mindre tid för alla projekt)

tror jörgen dyker upp själv här snart med mer bilder......

Link to comment
Share on other sites

Du har inga mer bilder på Jörgens rör rullare/valsare?

Håller på att planera en själv och skulle behöva inspiration!

Trevligt med BARN !!!!!

Framför allt när dom blir större ;) , min yngsta dotter är 5 år (den äldsta 8) och nu börjar det bli mer egen tid för mig. Hon är rätt "självgående" så man hinner med lite projekt när hon leker eller är med kompisar.

Bli inte deppiga nu bara, skulle inte vilja vara utan dom åren när barnen var mindre. Bara att omprioritera och DRÖMA.

(Han renovera en bubbla när äldsta dottern var liten, men med två så blev det mindre tid för alla projekt)

Hej,

ska ta några närbilder på konstruktionen och kan ge några tips på förbättringar .

Tänker nog bygga om den lite så det blir ännu lättare att böja, fungerar faktiskt

bättre än jag trodde.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Här är lite nya bilder på "rörböjjaren"

Valsarna har en Diam på ca: 80mm och klarar 20mm rör.

CC måttet på domnedre är 120mm har jag för mig, funkar bra.

Axlarna som valsarna sitter på är axelstål på diam 20mm.

Kedja och hjul är vanliga industristrd, 3/8.

Det som jag rekomenderar är att lägga valsarna inuti konstruktionen istället för som jag gjort , utanför.

Kommer att bygga om min i snar framtid.

post-43-1163702938.jpg

post-43-1163702962.jpg

post-43-1163702971.jpg

post-43-1163702982.jpg

post-43-1163702991.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hejsan LUPUS!

Det ser ut som att vi tillsammans har haft samma god bygghastighet! :D :D :whistling:

För mig har det nästan gått bakåt i och med att jag gjort om alla bärarmar!

Jag har en fråga var du har fått tag på luftnippeln till hydraulkopplingen, skroten

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hejsan LUPUS!

Det ser ut som att vi tillsammans har haft samma god bygghastighet! :D :D :whistling:

För mig har det nästan gått bakåt i och med att jag gjort om alla bärarmar!

Jag har en fråga var du har fått tag på luftnippeln till hydraulkopplingen, skroten

m :D h

Janne

Som mycket annat , saab 9-3 ss eller om det var 9-5.

Och skroten är väl nästan rätt , jobbar på saab , handlar en del därifrån som "skrot" vilket ger rimliga priser.

Vet inte om luftningen behövs men det kändes bra att ha den där

Link to comment
Share on other sites

Hur skall man annars på något vettigt sätt lufta hydaulkopplingen vid påfyllning och eventuellt byte av vätska. Jag kommer inte åt inne i kåpan!

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite nya bilder och även ett litet framsteg

Speed sensorn som diskuterats lite på saab motorerna här sitter min industri givare på hardi skivan bakom lådan, efter lite pill och ett 1.3k ohms motstånd parallellt (då t5 inte lasta något visade det sig) så gillar t5 burken signalen och det verkar funka i garaget i alla fall ( har haft 240 blås ....)

post-15-1169980295_thumb.jpg

Tunneln hel svetsad för ökad vridstyvhet, jag tar den vikt smällen mot att bilen blir ordentligt mycket styvare över sitt brunnen.

Notera retro handbromsen, gömd i tunnnelen och kommer från en saab 93 ( den gamla modellen alltså)

post-15-1169980462_thumb.jpg

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

lite mera på turbo sidan.

umgås ju i lite dåligt sällskap och har därmed fått en byggsats från badster.se på deras charge cooler.

Laminova kyl stavar med väldigt bra verknings grad. tyvärr måste man ju svetsa ett hus oxå.

Vuxen lego :lol:

post-15-1169980818_thumb.jpg

En kyl stav

post-15-1169980851_thumb.jpg

Legot ihopsatt för svetsning

post-15-1169980894_thumb.jpg

Tada !!!

post-15-1169980934_thumb.jpg

stavarna monteras

post-15-1169980960_thumb.jpg

Den högsta kyl tempen turbo badstrarna har haft på in sugs luft har varit 53 på kullen och då var det nästan 30 ute så den funkar fin fint

Grund iden och vad laminova är ( förutom olje kyl) går att läsa här

http://www.opcon.se/index.asp?sPage=1&...ID=2&cID=15

Link to comment
Share on other sites

Monterat !

Grejorna på plats , bör ge bra respons för att vara en turbo , kortare väg från turbo till in sug går inte att få.

IC:skall klara minst 350 HP kylning utan märkbara tryckfall. Soppa pump med catch tank är dimensionerad för 350hp etanol ( inte för jag någonsin tänker ha mer än orginal :prop: men det är bra att ta till lite extra)

Edit: bilder DELETE PGA forumets QUOTA

post-15-1169981300_thumb.jpg

I går kväll när dessa bilder togs prov starta jag oxå , tände direkt efter en första feg crankning av mig.

10 sec körning sedan fick man stänga av motorn pga förgiftnings risk, motorn hade ju stått upp och ner vänd när jag greja det nya tråget så jag misstänker en hel del olja på fel ställen vid första uppstarten

Men via den fina vvs kröken med in sug till turbon kom det fina vinande ljud :P

Tyvärr är filen 50 mb , får lista ut hur jag skall få den mindre

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Grymt fin intercooler !!!!!

Verkar vara en mycket smart kontruktion, har hållt på med hydraulik under flera år och inte sett den kylaren som fanns med å länken förut (nästan som en plattvärmeväxlare fast mycket bättre).

Undra om man kunde använda samma teknik för att bygga en kylare till motorn?????

Är inte SAAB frälst men byggbilderna ser mycket trevliga ut (Kanse gör ett garage besök när jag är i krokarna!).

Måste ävne passa på att tacka Jörgen för bilderna på rörböjaren !

B) B) B) B) B)

Link to comment
Share on other sites

Hej........

Snygg värme växlare, jag tittade på den typen men valde att försöka med ett "locost" alternativ. om det inte funkar får man väll köpa ett "riktigt".

post-601-1170014857_thumb.jpgpost-601-1170014920_thumb.jpg

Två oljekyl från saab 9000t och lite aluplåt. 150kr.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...