Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Varmkörde i morse för att leta läckage på oljekylare/slangar och nya kylaren med sina nya slangar och klämmor. Efter två efterdragna slangklämmor var allt tätt och luftat.

Responsen är som natt och dag med nya insuget. Inte bra att ha gasspjället långt från insuget...

Gamla obefintliga responsen vid 1:05...

Link to comment
Share on other sites

Tredobrickorna som du använder till banjokopplingen har en förmåga att börja läcka efter ett tag. Gummit som används bryts ner av motoroljan/värmen. Jag använder antingen svarvade aluminiumbrickor eller kopparbrickor sen ett tag tillbaka. I övrigt så är Hydroscand i Malmö alltid väldigt hjälpsamma med det mesta i slang/rör-väg :thumbsup:/>

Jag valde medvetet dessa brickorna istället för kopparbrickor eftersom jag trodde de var bättre om ytan inte är perfekt (lite osäker på oljefilterhållarens ytor, de är ju inte tänkta för banjos).

Får väl ha koppar- eller aluminiumbrickor redo :)

Link to comment
Share on other sites

Inredningen i princip klar. Insidan på panelerna lackade med halvblank svart. Kardantunnel och instrumentpanel klädda i konstläder som påminner om kolfiber. Skulle inte vilka kalla det kolfiberimitation, utan mer en hyllning ;)

Ska sätta rökfärgad plast framför hastighetsmätaren.

instrumentpanel02_640.jpg

instrumentpanel03_640.jpg

instrumentpanel04_640.jpg

Lärde känna färgsprutan med hjälp av störtbågen. Mycket nöjd för att vara nybörjare. Man ser mig och att jag har två rader lysrörsarmaturer i taket :)

stortbage03_640.jpg

stortbage04_640.jpg

Extra bromsljus monterat.

stortbage05_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Bakdelen var klar för lack, grundad och allt. Skulle bara såga ut bagageluckan.

Stod och tittade på den ett tag, sen satte jag kapen i den och fällde in bakljusen, nummerplåt och tanklock. Tänkte att de skulle vara utanpåliggande från början. Men detta blir snyggare, dessutom kanske man kan tigga till sig liten skylt bak eftersom hålet är anpassat för det.

Inte riktigt klart, ska jämna bakljusrören kant i kant med karossen och spackla snyggt.

bak05_640.jpg

Även ramen till nummerplåten ska "spacklas in" och jämnas till. Hållet till tanklocket blev kanon. Aldrig sågat och slipat så försiktigt :)

tanklock04_640.jpg

Fick turbomössan från Aliexpress. Ser vettig ut, sen om den brinner upp är en annan sak.

turbomossa01_640.jpg

turbomossa02_640.jpg

Något för stor, eller har jag för liten turbo. Hmmmmmmmmm ;)

turbomossa03_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Blev bra. En pytteliten rinning och lite dammkorn här och där. Men det blir lätt att våtslipa och polera bort.

Nylackad, färgdimma i luften.

bak06_640.jpg

Hejhej

bak07_640.jpg

bak08_640.jpg

Hade färg kvar i sprutan och ville testa lite, så bagageluckan fick ett extra lager färg. Inte smart, luftbubblor bubblade upp, antagligen p.g.a. lösningsmedlet. Men det blir nog bra med polering.

bak09_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Beställde lasergraverade skyltar till strömbrytarna.

Durablack, 0,5 mm aluminium. Samma sort som sitter i Apache-helikoptrarna m.m., blev hur fräckt som helst :)

Bara att klippa längs linjerna.

skylt01_640.jpg

skylt02_640.jpg

skylt03_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Det såg ju fint ut , har funderat på hur jag skall få till bra text utan att det skall se bara klistrat ut på mina brytare

Lätt att "designa" ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vilken skönhet! Och häftigt med friliggande skärmar bak.

Du kommer att få många intresserade varhelst du stannar.

I går blev jag utkommenderad att köpa kaviar till frukost, endast OK var öppet. När jag kom ut från butiken stod en grupp gubbar och tittade intresserat.

Med din bil får du ordna kö för intresserade!

Link to comment
Share on other sites

Happ, litet farthinder på vägen mot färdig sjua.

Rådjurshelvete...

Lyckades knöla till strålkastare, blinkers, stötfångare, diverse plastdelar, framskärm, framdörr OCH bakdörr.

saab01_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Happ, litet farthinder på vägen mot färdig sjua.

Rådjurshelvete...

Lyckades knöla till strålkastare, blinkers, stötfångare, diverse plastdelar, framskärm, framdörr OCH bakdörr.

Ouch!

Har du rådjursstek i frysen nu? ;)

Link to comment
Share on other sites

Monterade en ficka med elastiskt nät på sidan av kardantunneln. Bra att stoppa USB-tjafs till mappning i.

Ser visst lite skitigt ut i blixtljuset, får ta fram disktrasan :)

Man ser även cigg-uttaget med lock och Bluetooth-sändaren till OBD2-uttaget.

ficka01_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Förvaringsutrymmen för småsaker är en stor bristvara.

Har gjort en liknande lösning med sidoficka köpt på en båttillbehörsfirma (billigt!).

Gjorde även ett handskfack i instrumentbrädan där även huvudströmbrytaren sitter.

Passade även på att snickra till ett eluttag till bl.a. GPS:n.

Chassirören på golvet "klädde" jag med punkterade cykelslangar för att skydda färgen som slits bort av skor mm. Som souvenir finns punkteringshålet kvar på ett ställe!

post-291-0-14030800-1372146907_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

--- Det måste vara en tät brandvägg ---

Nix, så här står det i: VVFS 2003:22 7 Kap. El- och elektroniksystem.

Elsystem

1 § Batteri skall vara tillfredsställande fastsatt och så placerat eller skyddat, att främmande föremål inte utan svårighet kan komma i kontakt med poler eller cellförbindningar.

Batteri som är placerat i förar- eller passagerarutrymme skall vara välventilerat och så skyddsmantlat att batterisyra inte kan tränga ut i utrymmet. Batteri bör dock inte placeras i förar- eller passagerarutrymme.

Link to comment
Share on other sites

Det gick bra!

Lennart var imponerad och allt gick bra med besiktningen. Bilen kissade lite kylvatten när han kom tillbaka, men det var bara en skarv mellan rör och slang. Lättlöst. Var lite orolig för kokning, men den höll 80 grader när han kom tillbaka.

Han hade även sett oljetryckslampan blinka till, får väl fylla i lite mer olja och hoppas att man klarar sig från ombyggnad av tråg i sommar. Bättre vinterprojekt.

sfro2_01_640.jpg

Firade på Lilla torg med min söta hustru som mitt i middagen spetsade min ryggbiff med en grattis-skylt :)

sfro2_02_640.jpg

 

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Mloisg, det stämmer. Mitt väga-bilen-batteri är på 110 Ah och för stort för att jag ska kunna täcka igen som jag vill.

Ska bytas innan bilprovningen.

Det måste vara en tät brandvägg.

Jaha, men Bilprovningen väger bilen. :unsure:

Grattis till SFRO 2!

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

GRATTIS till SFRO 2!! Inte långt kvar till plåtar.......

--- Med tät brandvägg menar jag tätt mellan motorutrymmet och passagerarutrymmet. ---

Helt rätt trodde du menade batteriet i tidigare inlägg. Däremot är det ingen som kollar begreppet tätt vid någon av de tre besiktningarna innan regplåtar vad jag känner till. Det som möjligen kollas utan att någon ens nämner kontrollen är att hålen inte är så stora att tex ekorre tar sig igenom. Undrar just hur jag vet en sådan sak.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...