Jump to content

Byggstart!!!


Recommended Posts

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

När jag justera in detta så kunde 1-2 mm i höjdled för kuggstången göra 10-15 mm på hjulet, mätt med en mätklocka ca 40 centimeter med navet i centrum, med mätklockan på ena sidan och ett styrstift på andra sidan! En planyta mot hjulet behövs samt en enkel ställning för "styrstiftet" och mätklockan som ställs på golvet för att utföra detta. Jag själv fick ta fram vinkelkapen och sänka infästningen för kuggstången med ca 10 mm, fast jag trodde att jag mätt in det så noga från början.

Lycka till

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har styrväxeln ungefär mitt emellan bärarmsinfästningarna och styrlederna har jag satt i från ovansidan för att dom ska hamna mitt emellan övre och undre spindelled. Men när bärarmarna närmar sig sitt övre läge så har jag ju rätt mycket "camber-gain" vilket gör att styrstaget blir för långt liksom. (Spindeln lutar inåt) Hur göra? Måste man ha styrleden längre ner eller?

Vad är en vettig fjädringväg förresten? ( 8 upp / 4 ner mätt på hjulet?) Finns det nån minimiregel?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Första dämparen på plats och däck beställda!

245/60-15 resp. 275/60-15 Cooper Cobra=3700 monterat, balanserat och klart!

Tokbilligt på nordendack.se

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fälgar och däck kostade som 2 Halibrandfälgar, och det här är ju ett locostbygge så valet var enkelt!

Dessutom tycker jag nästan att dom är snyggare, men det törs jag inte säga. :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Äntligen på hjul!!!

post-65-1179693326_thumb.jpg

post-65-1179693334_thumb.jpg

post-65-1179693342_thumb.jpg

post-65-1179693354_thumb.jpg

Men det börjar bli bra trångt nu så snart ska jag ta ut den på grönbete och klä den med ett snyggt ormskinn.

Men först så ska låda och motor provmonteras.

Tyvärr så är ramen lite vriden så jag måste först kapa upp den och vrida den rätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oj vad jag oroat mig för min skeva ram, men igår så tog jag mod till mej och satte kapen i den.

Tänkte att det skulle vara toksvårt att rikta ett ramverk men snitten verkade komma helt rätt för nu är den rak! :racesmile:

Och jag är bara sååååååå lycklig! :banana:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Mitt "garage" låg uppe i äppelträdet efter sista stormen, så nu lägger jag ner plastandet för i år och kryper in i vedbon igen och leker vidare med mitt Mekano.

post-65-1189972359_thumb.jpg

Vintervila

post-65-1189972372_thumb.jpg

Växellådsfäste

post-65-1189972385_thumb.jpg

Ny styrväxel

Vinterns projekt:

Bygga om bärarmarna så att jag kan få dit godkända spindelleder Done!

Montera handbromsen Done!

Bygga kardan och kardanring

Dra bromsrör och sopparör. Done!

Justera vinkeln på motorn Done!

Staga upp ramen ytterligare Done!

Montera kylare

Renovera motorn

Snygga till allting lite och göra SFRO1

Bara småsaker alltså! :racesmile:

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror att Snowball säljer såna men bara med gummibussningar, jag har PU-bussningar.

Visst får man göra egna, bara dom håller så. Fast då är det ju å andra sidan för tungt! :P

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ett steg till på vägen, fast det går långsamt nu. Jag behöver ett garage!!! :banghead:

Som inte ligger tio mil bort!!! :banghead: :banghead:

Åker till Egypten ett par veckor, sen jävlar ska jag tokbygga så det händer nåt! :whip: :banana: :banana: :banana:

post-65-1197551936_thumb.jpg

post-65-1197551951_thumb.jpg

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Här kommer länken med CAD-filen

Högerklicka, spara mål som...

Ursäkta att jag drar tillbaka klockan ett dryg år men jag är lite intresserad av den där CAD-filen på ramen. Den som Rikard gav oss ovan är i .cad-format, ett format jag inte varken känner till eller kan öppna. Vilket program är modellen ritad i ursprungligen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du skall inte säga Huva! Var stolt över ditt bygge.

Jag tycker du skall se SFRO som ett tillfälle att få stöd och ev diskutera problem du kan ha samt få ett kvitto att du är på rätt väg! SFRO-representanten är faktiskt ingen myndighetsperson. Han brinner lika mycke som du för hobbyn att bygga bilar. Av det jag har sett från ditt bygge så kommer du säkert inte att få några påpekande av vikt :)

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Allt gick bra! :banana: :banana: :banana:

SFRO1 avklarad utan anmärkning. Förutom att han skulle kolla upp om det var ok med fyrbultat på en Cobra. Men det finns ju många ormar med Sierraaxlar så det går nog bra.

Nu blir det fest!!! :wohow: :wohow: :wohow:

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...