Jump to content

Dala7 + Sierra eller Volvo donator?


vision79

Recommended Posts

Har som många andra ett sjukt intresse för snabba bilar och roliga timmar i garaget :)

Kikat lite på en Dala7 och blivit väldigt sugen på att ta mig an ett projekt inom kort.

Har funderat på 2st alt , antingen att bygga på Volvo bitar dvs 240,740,940 med Volvo turbo 4:a etc eller bygga på delar från en sierra med pinto motorn och slutligen hänga ner en cossiemotor (efter bes osv såklart)

Jag hade tänkt att använda mig av ett eftermarknadssprut oavsett modell ja väljer samt div delar.

Vad gäller ang motorn om jag hänger ner en B230FK måste jag använda mig av orginal motordelar eller får man blanda med eftermarknads delar så länge men håller sig inom 15kw/100kg ??

Söka dispans för sidepipes? eller är det ngt som är ok när man bygger dessa enl boken?

Vad plockar man för effekt ur en 230 4:a ? (940T?) med sk BPU ? , annan turbo laddare , lite enkla boltons men med std topp och botten?

ngra frågor...:)

/J

Link to comment
Share on other sites

Jag kör en Dala7 med volvo delar, om det är effekt du är ute efter tror jag det blir billigare med volvo än med Cossworth :515: sen är ju smaken som ...... och effekt lär det gå att få i en B230 också har jag hört :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

EN B230Fk konverterad till FT och med Volvo original-chip ger 180hk (165hk utan chip). Med ytterligare ladd och mera bränsletryck samt bättre bränsle-chip (Volvos suger rätt illa i sammanhanget) ska ca 220hk vara möjligt. Byt spridare, kör MegaSquirt och E85 så borde teoretiskt 280 pållar vara möjligt utan modifiering av bottendel & toop/grenrör.

Nog för att vara skrämmande mycket för en bil på 700kg inklusive förare och full tank. :D

Ett plenum-insug, fräsigare turbo, portad topp, bra grenrör... 450kusar... men då håller inte bottendelen så länge. 350 kanske utan h-stakar, härdad vev, balansering osv.

Ska man inte köra på strippen så räcker 280 kusar mycket långt.

På bana tjänar du mer på att jobba med mekaniskt grepp och bromsar.

Link to comment
Share on other sites

Fartupplevelsen när man sitter med ändan 1 dm ovanför vägen i en öppen bil är enorm. Att jaga max hk tror jag personligen är fel om man vill ha en körbar gatbil. Över 200 hk är nog ganska meningslöst. En rapp motor utan turbofördröjning ger nog mest nöje om du inte siktar på dragstertävlingar och inte behöver svänga med bilen.

Vad anser forumet?

Själv planerar jag för en Sierrabaserad bil med Zetec 2L, 4-1 avgassystem, rolig gatkam, eftermarknads-sprut och E85. Blir ca 210-220 hk.

Link to comment
Share on other sites

:welcome:

En 7:a handlar inte om att köra fort, toppfarten är usel, det handlar om att inte köra långsamt.

Hög medelhastighet alltså och då är låg vikt minst lika viktigt som effekt. Har du ekonomiska möjligheter så glöm gjutjärnsklumparna och sattsa på något lättare. Du kan kapa bortåt 80-100kg med någon gti-motor och närnare 150 med en hojspis. Enorma viktsänkningar/prestandahöjningar till väldigt låga pengar och utan några större eftergifter på effekten. Det går det att spara vikt på andra ställen också men de möjligheterna har du fortfarande kvar.

Själv har jag inga ambitioner att åka jättefort så det står en rejäl gjutgärnsklump och väntar garaget. En 2L BMW 6:a på ca 210kg inkl.växellåda, i stort sett samma vikt som en B23 eller en pinto.

Att alla vi andra gör "fel" behöver ju inte betyda att du också ska göra det ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Dala7 med Volvokomponenter... Billigt att få tag på och lättskrämda hästar..

Inga problem att för en relativt billig peng få ut 200-240 HK ur en B23 -B230

med förgasare och en vikt på ca: 700 kg. ( efter Besiktning ). :prop:

Vill du slippa dessa gjutjärnsklumpar Prova med något lättare.. tex, Swift 16v Alumotor och Jeeplåda...

Söka dispans för sidepipes behöver du inte göra.. det är nu helt ok att välja sida själv!

post-160-1149434041.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag åker också en locost i Dala7 storlek och jag har en B230FK som inte är i std. utförande längre.

Jag tycker det funkar alldeles utmärkt att åka runt i om kvällarna och äta glass eller för den delen köra på bana. Väljer man bara rätt komponenter så blir det inga problem med körbarheten och du har en lugn och fin karaktär trots kraftig inneboende vrede som visar sej på kommando av högerkängan.

I första hand tycker jag att du ska ställa dej frågorna:

* vad ska bilen användas till?

* vad vill jag ha för prestanda?

* vad får det kosta?

Utefter de svaren ska du lättare kunna bestämma dej och få bättre råd från forumet inför valet av motor.

Välkommen förresten ! :)

Link to comment
Share on other sites

1: Bilen ska användas till sommaren såklart , ngra banträffar o bus.

2: Sportbilsprestanda helt klart... låt säga i klassen 2,5-2,8Kg/Hk

3: Sky´s the limit men runt 100.000:- finns i daxläget..börsen fylls ju på eftersom o även töms för den delen.

Vill ha en nackvridare som ska kunna smiska "sportbilar" alla dagar i veckan såväl på gatan som på bana.

Jag kanske drömmer för mkt?...hur ser era byggen ut?

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith detta är alltså din bil?

Har läst hela tråden och den är en av anledningarna varför jag är här idag o frågar en massa :)

Så här i efterhand..var d bökigt med att skoa ner motorn tycker du?

Link to comment
Share on other sites

Nej det tycker jag inte det var.....

Grenröret var lite drygt att bygga och motorn välte jag kull lite mer åt sidan samt tippade

framåt en del sedan slank den ner under huvlinjen. den sitter nog lite väl lågt för markfrigången

är lite väl dålig för svenska småvägar..

annars var det väl inte så svårt precis...

bläddrar du igenom min bygghistoria så ser du hur jag gjorde med motorn..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...