Jump to content

Healey


Bengt Norell

Recommended Posts

Jag har börjat drömma om nästa bygge, finns det nån svensk tillverkare av Healykarosser/ kit. Förr fanns ju Hult-Healyn men den har väl somnat in kan jag tro.

Allt Gott

Bengt

Edited by Bengt Norell
Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat drömma om nästa bygge, finns det nån svensk tillverkare av Healykarosser/ kit. Förr fanns ju Hult-Healyn men den har väl somnat in kan jag tro.

Allt Gott

Bengt

Härdplastteknik (Dösjebro?) har en hult healeyform! Jag har har för mig att han snackade om 16 papp för en kaross.

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat drömma om nästa bygge, finns det nån svensk tillverkare av Healykarosser/ kit. Förr fanns ju Hult-Healyn men den har väl somnat in kan jag tro.

Allt Gott

Bengt

Hej!

Jag fick också byggabstinens efter att min Seven var färdig, men för min del blev det inte en Healy, det blev en annan sportvagnsklassiker, en Morgan. Jag har köpt glasfiberkarossen av Janne Andersson i Gråbo och jag kommer att bygga ett chassi likt orginal fast av rektangulära rör, Volvo 140 framvagn och bakaxel. Drivlina någon Volvo även där.

Mvh.

Per-Erik

post-3-1145647172.jpg

Edited by Sevenup
Link to comment
Share on other sites

Ring Jan på 030241423

Han är mycket trevlig och bygger mycket snygga bilar. Plasten som han gör håller mycket hög klass. Han bygger även chasin till vissa bilar.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

När köpte du plasten av Jan?

Jag håller helt med dej om att han är mycket trevlig och rolig att ha att göra med, och ett besök i hans verkstad med F-40 bygget är imponerande, men tyvärr var inte kvalletén på de plastdelar jag köpte av honom nu i febr. av nån hög klass. Jag tror inte på nåt sätt att detta är avsiktligt av honom utan en följd av hans problem med hälsan. Detta är mycket tråkigt att behöva skriva detta. Detta är en mycket hedervärd man som i sina bästa stunder tillverkat mycket snygga saker.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med ritningar på chassit till Morgan, finns det på nätet eller bistår Jan med det?

Bengt

Hej!

Jag har inte hittat några ritningar på chassit, jag bygger ett eget med Morgan som förebild. Original chassit består av en Z-profil och det lär vara mycket flexibelt. Jag använder därför vkr-rör 80x40x3,2 och räknar med att få betydligt styvare chassi. Eftersom jag inte kommer att ha Morgans mycket speciella framvagn (som fodrar ett flexibelt chassi) tror jag att ett styvt chassi kommer att fungera bättre ihop med en modifierad Volvo 140 framvagn.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Finns det bilder tro?

Det är alltid spännande att se andras byggen.

Allt Gott

Bengt

Hej!

Jag har några bilder till men det visar inte så mycket mer och jag har inte kommit längre i byggandet. När bygget går framåt kan jag lägga ut lite mer bilder.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Precis !

Han är kanske inget att ta alltför allvarligt även om han är underhållande. Jag har mejlat Pilgrim efter mer info får se om det ger nåt.

På de få bilder som finns på hemsidan kan man se att fram och bakvagn till stor del är likvärdig med locost, det borde ge att chassikonstruktionsarbetet blir enklare denna gången.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så kom den då till slut efter nästan en månad, broschyren från Pilgrim. Bilen ser mycket bra ut, de har t.ex lagt i en list i framskärmarnas överkant såsom på orginalet. Priserna är inte direkt Locost, kaross med framruta och kromgrejer går på 50 lakan.

Chassit verkar inte vara nåt problem alls att knåpa ihop, möjligen är spårvidden på 1250 mm en utmaning med Sierra diff. Jag har kortat min till 1320 på min seven och det ställde till en del bekymmer.

Tur att man inte hunnit skicka önskelistan till Tomten

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker helt enkelt att karossen utan skärmbreddare är snyggare, jag har sett ett par Hultare i sommar och utan att ha mätt och jämfört i detalj så ser den större ut än orginalet. Hult är tänkt för Volvodelar och jag antar att det gjort att man har fått tänja ut karosseriet. Pilgrims priser avskräcker men den är väldigt lik orginalet på utsidan, men med deras priser skulle man möjligen överväga att försöka få tag på en orginalbil att renovera.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Planeringen inför Healeybygget börja ta form, hittills har jag planerat för ett chassi likt orginalet med två kraftiga längsgående balkar med kryss och fram- bakvagn hämtade från min seven. Motorn skall vara en rak 6:a och BMW gör ju trevliga sådana motorer.

MEN.

I förra veckan satt jag och ströläste i Classic motor och där hittade jag annonser på Jaggor för en skitpeng. Raka fina 6:or finfin bakvagn och antagligen en helt ok framvagn att hämta över. Så nu letar jag efter mått på motorer och fram/ bakvagn. Manuella lådor verkar vara en bristvara men i värsta fall får det bli automat

Drömma och planera är en väldigt trevlig syssla, oftas gratis också

/ Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

När det gäller karosser finns som sagt Hult-Healeyn som tillverkas av Härdplastteknik. Jag har ett handfull gånger mejlat och ringt för att få lite fakta om mått och aktuellt pris och jag får löften varje gång att han skall skicka det , men inget händer.

I England finns några karosser, Sebring gör den som ser bäst ut men den kostar därefter, tidigare hade Pilgrim en snygg kaross men den tillverkningen ligger nere sen ägarbytet, jag har försökt att få besked om ifall produktionen är på gång eller om de har nån kaross som står färdig, men inget svar.

Ryktet säger att MK också har en variant på gång anpassad till Locostchassi.

Detta är vad jag vet i dagsläget när det gäller karosser.

/ Bengt

Link to comment
Share on other sites

När det gäller karosser finns som sagt Hult-Healeyn som tillverkas av Härdplastteknik. Jag har ett handfull gånger mejlat och ringt för att få lite fakta om mått och aktuellt pris och jag får löften varje gång att han skall skicka det , men inget händer.

I England finns några karosser, Sebring gör den som ser bäst ut men den kostar därefter, tidigare hade Pilgrim en snygg kaross men den tillverkningen ligger nere sen ägarbytet, jag har försökt att få besked om ifall produktionen är på gång eller om de har nån kaross som står färdig, men inget svar.

Ryktet säger att MK också har en variant på gång anpassad till Locostchassi.

Detta är vad jag vet i dagsläget när det gäller karosser.

/ Bengt

Hej Bengt!

Jag vet att Kjell Bodin på Bodin Chassiteknik (BCT) har en Hult-Healey kaross stående efter ett avsomnat projekt. Jag skulle tro att det handlar om vettiga pengar och han bor mellan Enköping och Örsundsbro. Ring Kjell och kolla på 0171-27690 eller 070-1755145. Skulle det bli affär kan vi kanske göra en samkörning, då jag har en gjutform att hämta i Alingsås-trakten.

MVH // Peter

Link to comment
Share on other sites

Återigen har detta forum med sina engagerade deltagare varit till stor hjälp. Tack vare Peters tips har jag nu en Hult-Healeykaross att bygga med. Jag har också fått klart för mig att den är en avgjutning av en Healey 3000 2+2 alltså håller den orginalmått förrutom att man har lagt på skärmbreddare.

Jag har bra lust att ta bort dom för att komma närmare orginalet, men mina plastningskunskaper är lika med noll så det kanske inte är nån bra idé och då får de väl vara kvar. Det finns en gjutskarv uppe på skärmarna där de är delade på orginalet och det borde vara möjligt att fuska dit en list.

Nu känns det som bygget tagit ett rejält kliv framåt, chassiritningen börjar också bli klar.

Som grädde på moset bygger AndersK här på forumet också en Hult Healey och vi bor nån km från varann vilket jag redan utnyttjat för reserch, det skall bli kul att bygga med en "byggarkompis" så nära.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Just nu är det inte så mycket funderande mest samlande och beställning/väntan. Jag har beställt ramrör och vattenskurna delar till framvagnen och diffen, detta skall hämtas på fredag, sedan väntar jag bara på rören till bärarmarna fram. Jag har övat lite på TIG-en och insåg att min svetshjälm passerat "bäst före" så idag har jag beställt en Speedglas från England. Man blir lika tokig varje gång man beställer därifrån, varför skall allt vara dubbelt så dyrt i det här landet. För några veckor sedan köpte jag exempelvis camber adjusters i CNC svarvat stål, ytterhylsor, gängade innerhylsor och låga muttrar för 250:- inkl frakt, det köper jag inte ens materialet för. Sån tur att vi har vänner på andra sidan vattnet som anser att varje pund är ett för mycket. Jag tänkte återkomma med bilder och sånt under nästa vecka men det gör jag i min byggtråd.

Hälsningar

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Verkar som det är dags för ett studiebesök snart :)

Du får gärna låna min hjälm om du vill svetsa nåt innan din dyker upp från England

Hittade du någon i närheten som vattenskär?

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Tack för erbjudandet men dom är snabba de där tedrickarna, jag beställde hjälmen i onsdagskväll och när jag kollade nyss har den passerat Gbg. Så med lite tur har jag den ikväll. Jag har mejlat ritningar till Industrisvets, jag är inte helt säker på om de vatten- eller laserskär mina bitar men färdiga är de, och priset är helt ok.

Det är lite tidigt för studiebesök men du är alltid välkommen ändå om du har tid över.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...