Jump to content

RH Lightweight


Björn

Recommended Posts

Hej,

Registrerade mig precis som medlem har. Ursakta att det inte finns prickar pa mina bokstaver, men jag sitter i Portugal, dar de inte har svenska tecken pa datorerna.

Jag ar mycket sugen pa en RH lightweight, men det verkar som om de hela tiden skjuter fram lanseringen av kitet. Pa deras hemsida skyller dem senast pa att foretaget skall saljas.

Vet nagon har om Nagon RH lightweight har levererats? Eller om nagot annat foretag (med lite battre kvalitetsrykte) har nappat pa samma ide?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har inte Quantum en liknande chassie konstruktion, till ett mycket högre pris. Fast jag tror att det är betydligt högre kvalité. Quantums konstruktion är nog helt klar, inte som RH där man skulle få en ikea variant och popnita själv.

RH ideén är klockren tycker jag men de verkar ha slagit till bromsen då det gäller försäljningen.

Edited by anders_s
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sag just pa robin hoods hemsida att de bytt agare tar bestallningar pa lightweight kitet och skall borja exportera! Kanske kommer det att bli enklare att kopa deras grejor o framtiden. Undrar om det ar nagon som gar och funderar pa en lightweight? Jag gor det iallafall...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej, Hittade denna blog som torde vara intressant for alla som ar intresserade av Robin Hood lightweight.

RH lightweight under uppbyggnad

Jag har mailat med killen, och han sager att det ar ungefar sa enkelt som det verkar (det verkar som om delarna passar ihop). Skall bli intressant att se vad totalvikten blir samt om chassiet blir rakt.

:)

Link to comment
Share on other sites

Finns det en chans att ett sådant bygge kan bli godkänt här i sverige ? :blink:

Efter att bara ha kollat på bloggen och förövrigt bara lite sporadiskt kikande på

Rh lightweight så är jag personligen skeptisk till ett liknande "popnit bygge" halvfyllt

med fogmassa...

Visst, det funkar nog utan allt för kraftfull maskin under huven men hur många mil

på svenska vägar blir det innan den börjar falla isär och vibrationerna har tröttat ut

aluminiumen som börjar spricka lite här och var....

Är jag negativ nu ? :(

Det känns iallafall mer gediget med fackverksram tycker jag..

Link to comment
Share on other sites

Jo, lite negativ är du nog, och lite orättvis också kanske. I mer än 50 år har man tillverkat flygplan med samma metoder, och det har funkat. :)

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om du ska bygga här i Sverige eller Portugal där du befinner dig nu. SFRO har ju varit lite tveksamma till det konceptet här hemma, så då bör du kontakta närmsta SFRO gubbe i Sverige om du ska bygga här.

Link to comment
Share on other sites

Jo, lite negativ är du nog, och lite orättvis också kanske. I mer än 50 år har man tillverkat flygplan med samma metoder, och det har funkat. :)

Visst, jag kände mej negativ när jag skrev det. Och förvisso limmar

och popnitar man flygplan som håller, det har du rätt i .

Men jag skulle inte tro att det är varken samma alu. kvalité eller lim som

merparten av RH's kunder använder sej av som flygplansfabrikanterna har...

Jag är fortsatt skeptisk till konstruktionen...

Link to comment
Share on other sites

Visst, jag kände mej negativ när jag skrev det. Och förvisso limmar

och popnitar man flygplan som håller, det har du rätt i .

Men jag skulle inte tro att det är varken samma alu. kvalité eller lim som

merparten av RH's kunder använder sej av som flygplansfabrikanterna har...

Jag är fortsatt skeptisk till konstruktionen...

Byggs inte formel ford-bilar och liknande just på detta sätt?

Nitad alu som oxå limmas?

Link to comment
Share on other sites

Det som skiljer våra besiktade bilar från både formelkärror och flygplan är ju ganska mycket, men en viktig detalg är driftstiden.

På både flygplan och formelbilar så har man ett klart fördefinierat brukstid på en viss del, där man regelmässigt byter ut vissa delar med jämna tidsintervaller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...