Jump to content

RobinHood Lightweight


anders_s

Recommended Posts

Utan att se chassiet på riktigt kan man ju inte bedöma något säkert. Men Robin Hood har väl kanske inte utmärkt sig för att släppa de mest genomtänkta konstruktionerna tidigare.

En monocoque som det här handlar om (såvitt jag begriper) är inte så rackarns lätt att konstruera så att den blir bra. Den är inte heller alltid så lätt att komplettera eller modifiera om det behövs.

Bygger man en sådan gör man det lite "på egen risk". Det är inte tvärsäkert att konstruktionen godkänns i Sverige.

/Gustaf

Edited by therealpinto
Link to comment
Share on other sites

Att det inte finns någon besiktigad är inte konstigt då den släpptes nu i januari. Jag har sett en liknande konstruktion i någon biltidning för en massa år sedan dvs en popnitad och limmad chassie konstruktion. Eftersom det verkar vara ett rätt vanligt märke i alla fall i england borde grund konstruktionen vara nog bra.

I Sverige tillåts vanliga rörkonstruktioner svetsade av "vem som helst" bara svetsarna ser visuellt bra ut. Det är ju inte så att man måste krocktesta sitt chassie. När ett vanligt "locost" chassie besiktigas, hur bedöms hållfasthet och vettighet då?

Nåja hela idéen med min fråga var om någon hade något mer konkret än "man bör nog veta vad man gör". Det är ju roligt då någon kommer med något nytt och roligt alternativ, alla kanske inte har möjlighet att stå och svetsa en ram från skratch i sin verkstad.

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om detta.... det skall bli roligt när 1:a chassit kommer till Sverige.

Vilka hinder har denna chassikonstruktion för att bli godkännd i Sverige? :blink:

Men detta är inte den enda lösningen om man inte vill svetsa själv....

Det finns många färdiga rörchassin att köpa! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Satsen säljs med tre olika plåtar vanlig svart rostfri och aluminium. Åtminstone var det tanken. Att få en godkänd som är bygd i stål skall nog gå relativt lätt men problemet kommer med aluminium och meterialutmattning :icon_angry: . Detta går att lösa då nästan alla flygplan är byggda i nitad eller limmad aluminium. Dock finns det en väsentlig skillnad flygplan underhålls på ett helt annat sätt än bilar man tvättar till och med av färgen då och då för att kunna undersöka eventuell sprickbildning.

Detta är förbannat synd då jag själv är mycket tilltalad att kunna köpa en bil alla IKEA :thumbup: .

Lev väl

Michael w

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tyvärr kan man inte lita på att en konstruktion är bra eller genomtänkt bara för att den sålts i många exemplar i England. Robin Hood har faktiskt gjort ett flertal konstruktionsmissar på en del av sina kit, något som framgår rätt klart om man kollar runt på RHOCAR (ägarklubben för RH i England) till exempel.

En nitad och limmad konstruktion kan mycket väl vara lika bra som eller bättre än en svetsad rörram. Att bedöma en rörram och svetsarna i den är SFRO vana vid, limmade/nitade konstruktioner är ovanligare och monocoquer svåare att bedöma, och svårare att åtgärda. Det skulle jag vilja hävda ställer högre krav på byggaren/konstruktören.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag skulle först be att få se "ramen" innan man börjat snickra på den. Är jag då tveksam på konstruktionen skulle jag be om beräkningar som stöder att den kommer att hålla.

Jag skulle också be att få en ordentlig redogörelse för hur den sammanfogas. Vilket lim, vilka miljökrav (temp, luftfuktighet etc,) krävs för att det ska funka, hur ska du göra för att säkerställa att de kraven uppfylls?

Så skulle jag börja...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ett annat lite problem med RH är att dom inte säljer till personer utanför UK.

Det går ju i och för sig att lösa via någon kontakt i England men vad som värre är att alla deras bilar är högerstyrda.

Link to comment
Share on other sites

Vissa människor ser ett glas som är halvtomt och vissa ser ett som är halvfullt :-) Nu hade jag iofs inga direkta planer på att köpa en sån här byggsats, det lutar mot en Tiger Cat när möjlighet ges.

Men ibland kanske man ska lyfta blicken lite, locost med rör ram är trots allt en ganska gamal konstruktion och att någon testat nya väger är bara intressant, det kanske är synd att det är RobinHood eftersom många verkar anse att de har en dålig konstruktion eller klen kvalité. Jag antar att man får ge sig tilltåls och se någon recension i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Kikade också på RH innan jag slog till på ett Tiger. Tyckte att det var intressant med deras rostfria rundrörschassie och också deras prisnivå men efter lite sökningar på diverse sajter från England vades RH helt bort.

RH finns bara i högerstyrt och all form av konvertering måste göras på egen hand.

Av locost-sajter i England får man inte direkt bilden av att detta är ett kvalitets-kit.

Kommer speciellt ihåg en kommentar från en RH-byggare som sa:"this kit is crap" och förklarade att man behöver ett ton med brickor bara för att fylla ut de glapp som blir när länkarmar och bussningar monterats.

Men...den här monocoque(tror det stavas så)-modellen kan vara något kanske?

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog en sån som ser ett glas halvtomt :D

Men det har inget att göra med att RH bara säljer till UK och att dom är högerstyrda.

Givetvis går allt detta att lösa, men det kan vara bra att veta.

Hur vida det är med kvaltiteten har jag ingen aning om.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag såg en sån på Autosport i Birmingham, det såg inte ut som den hade hög kvalité. Men man lyfte lätt nosen med en hand (ingen motor men kompletta hjulupphängningar m.m). Däremot hittade jag den perfekta motorn! den fanns i 2 varianter V8 och V16, V8:an vägde 70 kg och hade 322hk.......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...