Jump to content

Recommended Posts

Hej, nu är det dags för något annat och det kör vi här om ni tycker att det känns bra?

P1800 stålstomme med lite glasfiberyttre av praktiska skäl. Utsidan kommer att se mer eller mindre original ut fast med modernt chassi undertill.

Recept.

Stålstomme.

Lite yttre glasfiber

BMW E46 framvagn som kortas

BMW E39 bakvagn som också kortas och ev skippas alubryggan och ny struktur i stålbalk integreras i kaross.

BMW 6 vxl låda omsvetsad för Volvo vitmotor 0,81 i slutväxel för 125km/tim kryssning.

7*17 fälg med typ 215/50 däck

Volvo vitmotor ifrån s80 196hp/280 vrid.

Bakflyttad sits med väldigt behaglig inredning är målet. AC och värme, Bra ventilation, Lite gammal/ny får bli ledord.

Så man kan säga att det blir trist som fan eller så blir det en cool och snygg vagn som går att använda jämt och att man vill det. Plus att man får med sig lite grejer.

/ H

DSC_0044.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Första frågan från mig blir, kan nån cambervinklar på e46fram o e39 bak?

Vet ni vinkel på undre bärarmar vid stillastående trivselhöjd? Rideheight alltså.

Fjädrar BMW:n original in 2/3 och ut 1/3?

Ja ni ser, ni behövs helt enkelt.

Och har någon monterat en e39 bakis utan aluramen och dess gummibussningar? Blev det hård gång eller är gummina i länkar tillräckligt mjuka?

/ H

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att se, följer detta! Hade också en idé om P1800 innan jag tog egen-design-spåret. Kan inget om BMW-axlarna, finns många teorier på nätet om 40/60, 50/50 eller 60/40, själv tycker jag det vore bra med mer än 50% droop så man inte lyfter innerhjulen helt vid kurvtagning, fast kränghämmare tar ju detta oxå.

Vad tror du om att bredda karossen i mitten ca 15 cm, och behålla axlarna intakta??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nope, ingen breddning av kaross på det sättet. Det här projet skall INTE dra ut på tiden. 🙂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×