Jump to content

Kan man få t12bf på redan besiktad bil?


janke5

Recommended Posts

Såg att det går att regbes å få t12bf alltså besiktningsbefriad och 20kw/100kg nu.kan man typa om redan regbes bil genom att göra nåt tex byta drivlina,broms

 

 

Skickat från min Z Pro via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

sevenbilar och cobror bla som redan är bes går att regga om i efterhand, ska beställa tid för min sjua nästa vecka, besiktigade den i våras så en regbes är det enda som behövs.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej

20kw/100kg är en dispens som du måste söka och få från transportstyrelsen men den får du inte med koden, men byter du drivlina så kan du söka dispensen för 20Kw/100kg och sedan göra en ½ SFRO följt av en enkel regbesiktning( ändring av befintlig) och sedan en vanlig besiktning så får du koden T12BF vilket innebär besikningsfrihet framöver 

Valet är ditt om du vill bygga om eller bara få koden- bara koden - gör som Jörgen ovan, bygga om gör som jag beskriver ovan.

/Vedde

(inne på andra motrobytet med SFRO och regbes erfarenhet)

Link to comment
Share on other sites

Ja de skall inspektera att det är rätt och riktigt gjort och ingen fara uppstått och att det faller inom reglerna för amatörbyggt fordon 15kw/100kg om du inte sökt dispens innan.

De kollar och provkör bilen och kostar hälften av en vanlig SFRO besikning. 

 

/Vedde

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En sak man kan tillägga är att om man tänker öka effekten så kräver det rätt ofta bättre bromsar eller andra ändringar också.

Mitt rekommenderade förfarande för att få effektdispensen är att man först gör en SFRO-besiktning (byggbesiktning) där vi förordar dispens, dvs skriver in i protokollet att bilen är lämplig för dispens. Då brukar vi också hjälpa kunden med formulering av ansökan (det finns ingen formell blankett). Man kan göra så även för en bil som redan är registrerad.

Gustaf

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...