Jump to content

A armar


Recommended Posts

Har just skurit matrial för att tillverka undre bärarmar. Spindlarna är från en sierra och jag har följt diverse ritningar från nätet. Fästet och svamparna kommer från Rally design. 

Men sitter dom verkligen rätt?  Funderar på om man inte skulle få en bättre färdväg för krafterna om man satte fästet under ifrån ?!?

20180616_171936.jpg

20180616_171948.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Daniel !

Du har rätt i att det rent lastmässigt vore bättre med en tryckande lastsättning men som designen ser ut på spindelleden så är det inte möjligt utan att du tar bort en större mängd material. vilket skulle försvaga det hela. jag skulle montera det som du har gjort men det är viktigt att du använder rätt skruvar av rätt materialkvalitet medföljande till spindelleden alternativt ersättning av kvalitet 10.9 viktigt att du har en fri klämlängd av minst 1 x skruvens diam  men det borde du få med brickor på både skall och muttersida. 

/ Kjell  

Link to comment
Share on other sites

Tack Kjell nu kan jag sova lungt om nätterna 🙂

pssst, handboken säger att bulten ska ha en klämlängd på 4-10 gånger diametern 😉,  mummel, dax att börja tänka mindre och bygga mer annars blir jag aldrig färdig......

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Kjelland28 sade:

4-10 x D lät rätt mycket. Här på Volvo använder vi min 1 X D som std, man får givetvis ha mer men helst inte mindre. Ska kolla i Bygghandboken hemma i kväll.   

Konstruktionshandboken för klämförband eller Karlebo handbok säger min 4xd, men det kan vara svårt att få till rent praktiskt. Och då får man offra lite fjäderkraft och kompromissa så det passar. Men jag håller med dig Kjell mindre klämlängd än diametern ska man aldrig ha om man har ett påkänt förband.

PeÅ, ja det är en bra regel. När jag besiktar flygplan så godkänner jag förband där man kan se en fullgod gänga utanför muttern. Vilket kan ta 1-3 varv beroende på skruvkvalitet.

Link to comment
Share on other sites

austin maxi leden är gjord för att sitta på det sättet som bilden visar ,om man använder leder ifrån bilar med mcpherson så är det inte tillåtet då kraften går igenom spindeln istället.

då kan leden separera vid lite belastning.

Link to comment
Share on other sites

Japp, de sista två gängvarven på en skruv har inte full storlek och är därför inte fullt lastbärande därav att dom ska vara utanför muttern  samma sak gäller om du räknar på ingreppslängd i godsgänga. Du måste då räkna av skruvens del som inte har full gänga samt ev fasning i det gängade hålet.

Hittade det här på SFN's sida http://extra.ivf.se/sfn_handbok/template.asp?lank=170  säger 2 X D. Råder lite delade meningar om hur det bör vara. 🙂  

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...