Jump to content
Fjonkalicious

Wankel RS Ver.2.0 - Westfieldbygge

Recommended Posts

Jag har lurkat här som medlem sedan 2011 och innan dess ett antal år. Har velat bygga/äga en locost el. liknande i säkert minst 15 år. Hade en vision om att bli klar med något innan man fyller 40 och för någon vecka sedan öppnade sig en möjlighet då Ctrl här sålde sin Wankel RS som i sin tur är byggd av Swompa här på forumet. Bilen hämtades igår och står ni i faderns varmgarage. Just nu snurrar det 100-tals frågor men jag skall försöka sortera efter hand. Har redan fått kontakt med Swompa och har kontakt med förra ägaren, vilket är extra kul. 

Kort om mig: levt ett liv kring fordon sedan barnsben, farsan har haft allehanda fordon från Bentleys till Formel Ford. Följt med farsan när han kört Formel Ford och klassisk racing. Skaffade första bilen när jag var 16, en MGB GT -66. Den såldes till förmån för plugg och därefter skaffades mc, en Aprilia Motó 6.5. Skaffade en Volvo 1800 ES-72 och körde med i några år. Mc:n och Volvon såldes med tiden. Bytte till mig en Yamha FZ750 -86 mot en projektor, gjorde därför en resa med snubben jag bytte med till Isle of Man och Skottland/England 3 veckor. Mc:n stals och löstes ut. Startade ett rally för gamla bilar ner till Belgien för något år sedan. Vårt lag skaffade en Citroen CX 2400 Super -80, som jag är delägare i. Vi vann vårt eget rally och vi har kvar bilen för att jäsa runt i sommar. Har alltid velat ha/bygga locost, men inte haft ett bra garage. Flyttade för ett år sedan till ny bostad, detta också utan garage. Jobbar med projektledning daglidags, är utbildad (industri)designer.

Bilen:

Jag ser projektet som en flerstegsraket. Här finns mycket att fixa med, framförallt om man vill nå min vision hur den skall se ut. Men en sak i taget. Första steget är att identifiera status på motorn som visar sig att ha lite tråkiga symptom. Om man mot förmodan skulle få snurr på motorn i år så kommer jag att köra lite med bilen och känna in hur den funkar. Motorn är en wankel från en Mazda Rx7 FC, en 6 portars NA-motor på c:a 150 hk. Just nu så blir det övertryck i kylsystemet samt att det kommer viss oidentifierbar rök ur avgassystemet. Förra ägaren har inte kört motorn länge på grund av symptomet, så därför vet jag inte om den lilla rök verkligen är något att ta fasta på. Målsättningen är att ta ett kompprov, vilket görs med en dyr kompmätare eller på ett speciellt omständligt sätt. Dessutom kan man köpa ett kit från USA för att trycksätta kylsystemet och se huruvida om det finns någon läcka där. Oron och nuvarande diagnos är att det troligen är en läcka i kylsystemet(mellan skivorna) och att avgaserna går ut genom kylarvätskan. I sådant fall måste motorn delas till stor kostnad. Först efter dessa diagnoser kan jag ta beslut om:

Byta till annan liknande  beg. motor (var hitta till rimligt pris och hur länge kommer denna att hålla?)

Byta till annan renoverad och småtrimmad motor (riktigt dyrt och hur länge håller en sådan motor?)

Byta till trad. 4 cylindrig motor, typ Duratec.  (Kräver regbesiktning och ombyggnation, vilket är omständligt och tar tid, samt förtar lite av byggets karaktär). 

Nåväl, nu skall jag inte gå händelserna i förväg. Först skall det provas lite. 

IMG_0048.JPG

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har idag varit och pulat lite smått i värmen. Bilen står några mil från mig så det blir inga långa mekstunder. Jag försöker förstå mig på hur kylsystemet är tänkt att fungera. Idag så blir det övertryck i systemet efter några minuters gång. Man kan befara det värsta, att motorn trycker ut avgaser i kylarvätskan via en ”O-ring” på wankeln. Men jag har kollat oljan och den ok ut, kollat stiften, visst de är sotiga men jag hade inte väntat mig något annat på en  wankel. 

Förra ägaren har bytt vattenpump och bilen har fungerat därefter. Men just nu så trycker den ut vatten. Jag tänker att det ev. skulle kunna vara luft i systemet. Min tanke är att expansionskärlet är för litet (det tyckte förra ägaren med och lät ett större medfölja) men förutom storleken så är det placerat ganska lågt, lägre än kylare andra lock. Rätta mig om jag har fel, men skall inte expansionskärlet sitta högst i ett kylsystem? 

Sedan går det en stor slang med krök som har enligt mig fel lutning, det lutar ”uppåt” istället för nedåt något, vilket borde ge negativa flöden och luftproblem? I min värld skall (om det finns plats för det) alukröken kapas ned något för att skapa rätt lutning. 

All input tas emot med varm hand! 

Övriga tankar: F-N vad trångt det är! Tur att man mekat Citroen CX tidigare, då är man redan van vid uppslitna knogar och armar.

Måste verkligen noskonen sitta med 9 fästpunkter?! Spenderade nästan en timme för att få loss den. Hur gör ni andra med Westfield, har ni gjort några snabbfästen?

Lite irriterande att sidokarossen sitter ihop med röven. På en wankel vill man gärna komma till från sidan för att komma åt tändstift bl.a. Ser karosserna olika ut på årsmodellerna för Seiw? 

Har tusen frågor till, men vi kan väl börja där. 

8361D0A0-78C8-49EC-9146-348434DA23AC.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns en guide för design av kylssystem i CarBuilderSolutions PDF-katalog, på sidan 277.  Har själv följt den och det har fungerat.

https://www.carbuildersolutions.com/uk/

Min headertank sitter framtill på motorn så högt som möjligt men den är fortfarande lägre  än luftskruvarna på intercoolern. Därför har jag ett extra hål  på fästet för att tillfälligt kunna montera den högre vid påfyllning/luftning av kylsystemet.  Mitt expansionskärl sitter betydligt lägre, framför kylaren.

http://forum.locostsweden.se/uploads/monthly_05_2015/post-2279-0-54246700-1431977919.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stämmer att man bör stätta expansionskärlet högst för då har du en bra chans till självluftande system.

Jag flyttade upp mitt kärl - vilket blev bra/bättre men också testade jag att ha påfyllningen på utloppet på motorn då jag flyttade kärlen till andra sidan motorn. Detta ledde till att expansionskärlet blev helt fyllt. Så drog en slang där jag hade den tidigare - till sugsidan på vattenpumpen som sitter på inloppet till motorn. Funkade perfekt.

Om motorn trycker ut kompression i kylsystemet så borde den väl börja koka och trycka ut vattnet från systemet ...typ 🙂 Detta hände mig när topplockspackningen gick för mig

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tack för era svar. Jättebra tips med manualen, det hjälpte en del i att förstå. Som jag förstår det så är det inte installerat en headertank på min kärra. Det sitter endast ett lock men inget kärl, förutom en slang som går till ett expansionskärl. 

Jocke: Absolut är det så. Men innan jag klargör att det är en packning som gått så vill jag se till att kylsystemet är rätt konstruerat och att det inte bara är luft i systemet. 

En annan sak som jag funderat över är kylarens kapacitet. Den är ju ganska stor till ytan men ganska tunn. Wankelmotorer går ofta varmt och går det för varmt så är det mycket dåligt för motorn (skivorna kan slå sig och packningar kan gå). Hur räknar jag på kylarens kapacitet?

Edited by Fjonkalicious

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Bifogar två bilder på kylsystem utan headertank. Är det inte så som bifogat merparten av alla kylsystem är konstruerade? Eller skall man tänka att det som kallas headertank är det som normalt benämns som ett trycksatt expansionskärl?

stock-photo-automotive-cooling-system-infographic-diagram-showing-process-and-all-parts-included-radiator-hoses-716346850.jpg

how-the-coolant-circulates.png

Edited by Fjonkalicious

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kompis hittade en annan servicemanual än den som jag hade. Här på bilden ser man att kylsystemet ser väldigt likt ut det som sitter på bilen. 

DA7ECE48-A5C3-415E-B8C1-960D230CFBC4.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×