Jump to content

C20xe kylning


Recommended Posts

Ja då man trodde det nästa var klart så...Bilen jag köpt har en c20xe med porös topp, dvs den trycker ut olja i kylkanalerna, detta har tydligen inte åtgärdats av tidigare ägare, jag fixa det igår med alu rör osv(enl de engelska locost åkarnas tips och trick), har kört diskmaskin tvättmedel i den ett par svängar idag för att få ut de sista olje resterna,

men den verkar inte kyla tillräckligt för dagens temp 26 grader(har svårt att tro att den som byggde bilen en gång i tiden inte dimensionera kylen rätt, men jag kan ha fel), måste vara gammalt olja som satt sig i redigt kylkanalerna, hur rensa? Kaustik soda? Bensin eller vad? Ska in på bes på fredag 1a juni 

Edit: så här ser kylaren ut, hittar inte något i bygghandboken om den, nån som kan se vad det är för kyl? Ca 41x43x4 cm för själva paketet, ska se om en 12 eller 14 tum fläkt fixar det, 

 

20180526_205507.jpg

Edited by Marlboro-mannen
Link to comment
Share on other sites

Ok, bra att veta att den motorn ska klara sig med mindre kyl, det måste vara kvar oljeklegg i kylkanalerna, har kört med maskindisk tabletter idag igen, samt satt dit en 14' fläkt, den gick upp till kok igen ändå, sköljd den ett par ggr o senaste svängen så höll fläkten tempen stången på ca 95 grader, har satt den styrt att starta på 92 grader, sååå det blir soda och skölja kylen separat, nu ska skiten ur!

Edit: två omgångar med kaustik soda samt lite sköljande med oxy clean samt Yes verkar ha gjort susen, fläkten startar vid ca 90 grader, och temp verkar inte gå högre än ca 195 f, ca 90 celsius, så allt väl ser det ut som

Vad jag kan se på engelska forum är att många kör med termostat som öppnar runt 85 cels, jag rensa mitt termostathus(det verka inte öppna förrän strax innan kok), dvs öppet konstant, funkar ju vid dagens temp men bör kanske ha i ett före kallare väder, nån som säljer dessa kallare termostater i Sverige?

 

 

Edited by Marlboro-mannen
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...