Jump to content

Påfyllnings stos på en Volvo 1031 diff-klump??


Recommended Posts

God kväll

jag har köpt mig en sjua(Sjuan KK) byggd en gång i tiden av en medlem här, hursomhelst har jag lite att göra för att få den i kördugligt skick, en sak jag inte förstår vitsen med eller vad det är för påfyllningslock som kan passa sitter monterat på ovansidan av diffklumpens inspektionslock(1031 Volvo 240 Lamelldiff) körde hem bilen med ett oljedunkslock i plast som läckte..., röret har en diameter på 45mm utvändigt samt har en väldigt fin stigning på gängan, kolla på bilden,  jag har googlat som en tok på detta, hittar inte riktigt vad det kan vara, någon som vet? någon har lagt tid o möda på att få dit det en gång i tiden så kanske kan vara värt o se om man kan få tag i "rätt" skruvlock, slipper ju söla med nivåpluggen i såna fall, enda anledningen jag ser att nån satt dit den från första början

Mvh

Kåre Jakobsson

 

20180504_160444.jpg

Link to comment
Share on other sites

Original påfyllningen/nivåpluggen sitter där förstärkningen till wattlänks propellern. Någon har svetsat dit något som fanns till hands. Hittar du inget lock så kan du svetsa in en lambdaplugg tex.  https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.maxxtuning.se/produkter/avgas-och-rordelar/svetsnippel-plugg/svetsnippel-lambdasond-rostfritt&ved=2ahUKEwjIo-Ti3vLaAhVCBSwKHZ_JAuMQFjAAegQIABAB&usg=AOvVaw1WaDZKlCCzj6vkTsR3uDIH

Link to comment
Share on other sites

Ok, men nivåplugg sitter kvar strax under mitten på inapektipnskåpan och till höger sett bakifrån, 

Om det är en hastighetsgivare som suttit där kanske nån har en idé vad det kan vara för nåt (bilen verkar annars gått med autometer hastighetsmätare från start och induktiv givare, ingen vits med arrangemanget i bakaxel Isf ?)

Mvh

K. 

 

Link to comment
Share on other sites

Volvo orginalgivaren sitter där så har du nån annan givare så är det bara att sätta dit ett lock som tätar. Se nedan som det ser ut på min axel 1031 från en 740.

 

 

screenshot_10.jpg.3c3aeca757728d797facf4379646b212.jpg

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Köp ringen på Volvo eller skroten klipp till en bit galvad plåt och limma fast i ringen med lite sikaflex så har du ett lock, dra på lite kallgalv på ringen så rostar den inte på ett tag. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...