Jump to content

Skum bakaxelutvävling sierra


john koskela

Recommended Posts

Har gjort SFRO nr1 på mitt sevenprojekt. Gick bra. Fick på det jag visste jag skulle få på. Måste bygga nya bärarmar med materialspecifikation plus några småsaker. De vill även ha reda på vilken utväxling bakaxeln har. Hittar ingen märkning på den. Har hissat upp bilen och roterat drivlinan. Nu till det konstiga.........Vid 100 varv på kardanaxeln så gör bakhjulet 51,1varv! 100/51,1=1,9569471. Ungefär 1,95 alltså. Inte kan väl det stämma? Utväxlingar brukar ju ligga på typ 3,50-4,30. Har jag någon konstig diff eller?

Link to comment
Share on other sites

Om du gångrar resultatet med två får du 3.92 som är en vanlig sierra utväxling (den kortare och mer önskvärda).

 

Grattis till en stor milstolpe!

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, john koskela sade:

Var så jag gjorde. Ett hjul hissat, det andra i backen. 100 varv på kardan gav 51,1 hjulvarv.  100/51,1=1,9569471.

Det är 2 x kardanvarven om ett hjul står i backen.

Link to comment
Share on other sites

Den verkar funka bra med 3,92. Var väldigt rapp trots den slöa 140hk volvo Femman. Får se hur den fungerar vid längre körningar i ca 100km/tim. Om den varvar acceptabelt. Känns inte som om det är bilmodellen man bränner en massa mil efter motorväg med, utan mest gör finturer i stan och efter någon krokig landsväg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...