Jump to content

Westfield SE 1994


abarth

Recommended Posts

Hej på er!

Efter många år av tankar att bygga egen bil så kom visheten ikapp och jag köpte en färdigbyggd Westfield med Kentmotorn! Hoppas på fint väder i sommar så jag hinner både njuta av cykling och Westfielden i och runt Skara!

IMG_2443.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Välkommen in i gänget med färdiga bilar!
Kul att få en sjua till i närområdet. Vi får väl försöka få till lite körträffar under sommaren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Jari sade:

Välkommen in i gänget med färdiga bilar!
Kul att få en sjua till i närområdet. Vi får väl försöka få till lite körträffar under sommaren.

Hej Jari!

Det vore ju jättekul! :)

Vänligen Thomas

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Tabaco sade:

Grattis till en fin bil.  Den har ju stel bakaxel om jag förstår rätt.

Skulle vara intressant att veta hur Westfield har hängt upp bakaxeln i ramen.

Tack, ska se om jag kan ta något kort på det, men vad jag har förstått så är det 4-länksupphängning med panhardstag

Link to comment
Share on other sites

Nu när jag ÄNTLIGEN har skaffat en "riktig" bil så fortsätter ju det med anledningen VARFÖR jag skaffade en sån här bil - jo, den ska användas för att köra på bana med! Den kommer vara långt ifrån den snabbaste men jag är övertygad om att jag kommer ha roligt med den!

Idag sitter det 13x6 minilite fälgar med 185 breda däck, min tanke är att skaffa ytterligare ett set med hjul och jag har snöat in på att skaffa en omgång med 13x7 revolution fyrekrade fälgar - som dessa: https://www.ebay.co.uk/itm/Revolution-Road-7-0x13-4-Spoke-Alloy-Wheel-ET05-Black-For-Ford-RWD/292028337898?_trkparms=pageci%3Ab518ebde-26b7-11e8-b9f3-74dbd180cacf|parentrq%3A1f4614fc1620a861b347da0ffffa3a3d|iid%3A1&_trksid=p2481888.c100675.m4236

Det borde väl räcka med 195 breda däck till dom fälgarna? Vilka R-däck kör ni på som kör lite banmöten och kanske till och med Roadsportklassen?

4-punktsbälte - helst svarta - var hittar man det som är godkända? Går det att besiktiga med sådana? Jag har 3-punkts rullbälte idag.

Vänligen Thomas

westfield-seven.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om den skall användas att nöta bana med - kolla vilken dimension som blir mest ekonomiskt.

Det finns ju lika många folk här som det finns dimensioner - jag körde 15" då jag kunde ha lite större bromsar och Toyo 205 fram och 225 bak - vilket räckte med min dåvarande kapacitet till runt 58,9 sek på kinnekulle.....sen är det några parametrar som styr

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Behåll trepunktsbältena för gatbruk och komplettera med fem- eller sexpunktsbälten för bana - om du har stolar som fungerar med den typen av bälten. Det är viktigt att stol och bälte fungerar ihop. Ett fyrpunktsbälte har ganska stor risk för underglidning, speciellt om man inte har en stol som håller kvar kroppen.

Det går inte (ska inte gå) att besikta med fyrpunktsbälten och fasta bälten är opraktiskt på gata.

Bälten finns hos "alla" som säljer motorsportgrejer men i en Seven kanske man ska sikta på formelbälten som oftast har kortare band. Det är även värt att titta på hur spännena till midjebanden ser ut - en variant som kallas "pull up" där man drar banden mot sig för att spänna åt kan vara lämpliga.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sjuor är lätta små bilar, det behövs inte så mycket däck, dessutom blir hjulen tyngre ju bredare de är vilket påverkar väggreppet negativt så fort vägen inte är slät som ett salsgolv..

”Standard” dimension för sjuor med modest effekt är 185/70r13 och den dimensionen finns bland annat för Toyo r888

Avon har samarbetat en del med Caterham och har en del att läsa här: http://www.avonmotorsport.com/resource-centre/tyre-applications/caterham 

 

Coola fälgar!

/T

Edited by tpau
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns 4-6 punkts bälte speciellt anpassade för våra bilar från bl.a. Schroth, Sabelt m.m.. De har benämningen Caterham eller Westfield. Skillnaden mellan de två är att Westfield har snabbfäste för axelremmarna och Caterham skruvas fast på samma sätt som midjeremmarna. Satsa på ett 5 eller 6 punkts som Gustaf skriver. Du kan inte spänna axelremmarna utan att midjebältet glider upp över höften om du inte har grenbältet och då glider du under bältet vid en frontalkrock. Höftbenet är kroppens starkaste ben och där ska huvuddelen av kraften tas upp, flyttar du det till mjukdelarna (tarmarna) så blir det inte bra. Gustaf nämner också att det är bäst med midjebälte som du spänner genom att dra mot dig. Utan det kan du inte justera det på plats, utan du får lossa bältet och justera om, sedan testa igen osv.. Det går, men är mindre smidigt.

Jag kör med Schroths som man spänner midjebältet så, https://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/harnesses/schroth-caterham-ii-asm-harness

Hade Sabelt innan som inte har det, https://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/harnesses/sabelt-lightweight-4-point-westfield-harness

Tänk på att du måste beställa grendelen ”crutch strap” separat.

När det gäller däck och fälgar så tänkt på att få rätt ET på fälgarna och om du breddar ska det få plats.

Vilket fabrikat, dimension, gummiblandning m.m. är svårare. De flesta däcken vill ha lite camber för att jobba rätt. Om du har stel bakaxel är det lite svårare att få till. Då är Avon ACB10 bra (diagonal däck). Dock dyra... 

I Roadsport (SPVM) går ”sjuorna” idag på Kumho V70A, Avon ZZR, Avon ACB10 och Yokohama 048 (de som har gamla däck kvar, nya är ej e-märkta).

Mitt tips är att börja med något av de vanliga märkena och börja köra. Den första tiden är däckens eventuella skillnader ovässentliga, det är viktigare att lägga fokus på att lära sig bilen och hitta rätt däckstryck, balans, bromsar m.m..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Oj, nu har jag missat att gå in här på ett tag - tack för alla bra tips!

Vad tror ni om att köra omkring på t.ex. Kumho V70 till vardags OCH bana? Dvs inte skaffa en extra uppsättning fälgar utan ersätta bakelitpuckarna som sitter nu?

När det gäller bälte så får jag väl komplettera med 4-punktsbälte för att inte ta bort användningsområden, "stolarna" som sitter idag är dynor mot golv och mot bakre bulkplåt...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...