Jump to content

Köpa byggsats från Westfield?


Peter-E

Recommended Posts

Det finns eller har funnits en riktlinje att en komplett byggsats inte kan klassas som amatörbygge. Däremot vet jag flera som byggt i princip en komplett Westfield från en av Westfields leverantörer och fått den godkänd. Samma gäller Caterham. Hur de sedan beskrivit eller redogjort för SFRO hur och var alla delar kommer ifrån vet jag inte. Jag vet inte iheller var man drar gränsen från en komplett byggsats till att man letat/köpt/tillverkat delar till bygget. Dvs vad är max antal procent med delar från samma "leverantör" för att det inte ska klassas som komplett byggsats.

Gustaf kanske kan ge lite mer fakta kring detta eller om någon har senaste SFRO boken som borde avhandla detta.

Link to comment
Share on other sites

En amatörbyggd bil är en bil som en individ (som inte är bilbyggare till yrket) bygger. 

Köper man ett meccano-kit från en leverantör så blir du inte en bilbyggare utan en bilmontör - du monterar något som någon annan har konstruerat. Då kan du inte regga denna bil som amatörbyggt fordon. Så köp ett bas-kit från Westfield, sen sprider du inköp av bromsar, stötdämpare, stolar, mätare osv osv på olika leverantörer - då är det DU som plockar ihop delarna - inte Westfield. Det är inte svårt, speciellt till en Westfield

För att myndigheterna skall kolla detta skall man bl.a. göra en ursprungskontroll där man skickar in kopior på kvitton.

Tips är att kolla http://sfro.com och köpa deras bilbyggarbok

Link to comment
Share on other sites

Det måste registreras som amatörbyggt fordon och självklart följa de regler som finns. Så boken från sfro är bra att ha. Det står mycket matnyttigt i den

Link to comment
Share on other sites

On 2018-03-07 at 22:36, Peter-E sade:

Intressant. Och ett fordon av den här typen måste reggas in som amatör byggt fordon? Förmodar att det inte finns något alternativ ens för en komplett byggsats?  

Även om du skulle köpa en färdigbyggd bil i England så måste den reggas som amatörbygge för att få köra den. Det låter som om du ser det som en nackdel med amatörbyggd bil? Jag ser bara fördelar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Christer J sade:

Även om du skulle köpa en färdigbyggd bil i England så måste den reggas som amatörbygge för att få köra den. Det låter som om du ser det som en nackdel med amatörbyggd bil? Jag ser bara fördelar.

Nej jag ser inga nackdelar. Försöker bara skapa mig en uppfattning om "spelets regler". Att köpa en färdigbyggd ny bil från England har aldrig varit aktuellt, däremot hade jag kunnat tänka mig en komplett byggsats och skruva ihop själv. 

Link to comment
Share on other sites

Väljer du ett etablerat startkit som t.ex. Westfield så kan du lättare köpa delar från olika leverantörer men ändå enkelt att hitta vad som passar. Därmed undviker du att bli klassad som byggsatsbyggare.

Spara även ALLA kvitton, även småprylar som lite skruv här och där - som tar en större budgetpost än vad man kan tro. Allt sånt hjälper också till att undvika byggsatsklassningen.

 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Jocke4U sade:

Väljer du ett etablerat startkit som t.ex. Westfield så kan du lättare köpa delar från olika leverantörer men ändå enkelt att hitta vad som passar. Därmed undviker du att bli klassad som byggsatsbyggare.

Spara även ALLA kvitton, även småprylar som lite skruv här och där - som tar en större budgetpost än vad man kan tro. Allt sånt hjälper också till att undvika byggsatsklassningen.

 

"Byggsatsklassningen" innebär det att bygget döms ut av SFRO och därmed aldrig kan användas på allmän väg? 

Link to comment
Share on other sites

Nej, det är inte SFRO utan Transportstyrelsen och när man gör ursprungskontrollen där man skickar in kvitton på delar man använt.

Tips (igen) köp SFRO's byggbok och du kan även kolla lite här http://sfro.com/index.php/byggbesiktningsprocessen/ursprungskontroll

Sen finns det troligen inte ett fast % av inköpspriset men skulle du köpa alla väsentliga delar av en och samma leverantör så kan du nog få problem

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Jocke4U sade:

Nej, det är inte SFRO utan Transportstyrelsen och när man gör ursprungskontrollen där man skickar in kvitton på delar man använt.

Tips (igen) köp SFRO's byggbok och du kan även kolla lite här http://sfro.com/index.php/byggbesiktningsprocessen/ursprungskontroll

Sen finns det troligen inte ett fast % av inköpspriset men skulle du köpa alla väsentliga delar av en och samma leverantör så kan du nog få problem

Ja jag får ta och skaffa SFROs bok. 

En annan fundering.. Det är väl max 20kw/100kg som är tillåtet om man får dispens?  Det begränsar ju valet av motor ordentligt. Westfield har ju motorer som ligger kring 250hk (i några modeller) och det är väl totalt omöjligt att få en Locost godkänd med den effekten i Sverige? 

Link to comment
Share on other sites

Det finns som sagt inga fasta gränser (det skulle vara helt omöjligt) men riktlinjer finns i "lathunden" för klassning av fordon;

http://sfro.com/images/stories/dok/Lathund_Besiktningkategori_BIL_20150501.pdf

Där står;

Trots denna definition är fordon som levereras delvis i byggsats ändå att betrakta som amatörbyggt
fordon, under förutsättning:
- Att byggaren själv skaffar en betydande andel mekaniska komponenter, som motor,
växellåda, slutväxel, bromssystem
- Att erforderliga förändringar (för att delar ska passa/fungera, och/eller för att fordonet
ska uppfylla gällande krav) genomförts av byggaren eller genom byggarens försorg
där byggaren är ansvarig för arbetet

 

Vill man absolut inte följa det utan köpa allt från en leverantör kan man söka en dispens som gör att fordonet trots "byggsatskaraktär" kan få behandlas som amatörbyggt fordon. Min erfarenhet efter att ha besiktat ett ganska stort antal "kit" är dock att nästan alla kräver förändringar för att uppfylla svenska krav men inte minst för att byggaren ska bli nöjd. 

Söker och får man dispensen för 20 kW/100 kg så handlar det ju om vad bilen väger. 250 hk "kräver" runt 920 kg tjänstevikt, det är en relativt tung Locost men beroende på hur man bygger kan man hamna där. Men då ska man ju inte ha en ram dimensionerad för 700 kg och 150 hk så var noga med godstjocklek och konstruktion.

Gustaf

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...