Jump to content

Bussningar till A armar


john koskela

Recommended Posts

Måste nog bygga egna a armar då jag inte får tag i materialspec på de befintliga (Dax Rush).  Vart köper man bussningarna till ändarna mot ramen? Sellholm har ju haft kit med bussning och hylsa men verkar inte ha det längre. Vart har ni köpt? Tips mottages tacksamt. John

Link to comment
Share on other sites

Rallydesign.co.uk ,   superflex.co.uk ,  rallyshop.se mm.

Så här gjorde jag:

Hylsan som bussningen skall in i: Invändigt mått=32,1 mm, längd på hylsan=35mm, tjocklek=3mm

Själva bussningen: hål för bult 12mm, inre rör längd=46mm, yttre rör längd=35,2mm

Bussningens utvändiga diameter har jag inte koll på, allt sitter på bärarmarna och ingen i reserv.

Bärarmarna sattes upp i hydraulpress, smörja, och pressa på.

Bussningarna köpta på Skruvat, bult följde med. Bussningarna är för Volvo 850.

Sen är det upp till dig om du vill åka "styvt" eller glasskörning med gummibussningar

/bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt westfields plastbussningar till båda mina seven bilar, i framvagnen,  den första har jag kört med sedan 2004 och fortfarande inget glapp inga missljud, framförallt inga ljud som fortplantas i ramen. Har nog kört ca 4000 mil med den bilen. På den nya bilen har jag delad bakvagn, där har jag använt gummibussningar då det är lättare att få ljud från diffen som fortplantas i ramen annars. Men samtidigt så beror det på hur man skall använda bilen. Mycket bankörning=hårda bussningar överallt.

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte från PU till nylon veckan efter registreringen efter att ha sett hur mycket vridning det blir på övre spindelleden, Transit styrled. Det kändes som att låsmuttern skulle kunna vridas lös och släppa. 

Link to comment
Share on other sites

Kan bidra med att polyuretanbussningarna från rallydesign har dessa dimensioner: https://www.dropbox.com/s/74j04c6lzfzyxjd/rallydesign_DAR003-PB122.jpg?dl=0 Den övre vänstra är den som nog är populärast på detta forum, ska passa bra i ett 35x3-rör. Säljs i set om 8 (?) på rallydesign.co.uk under art.nr. DAR003.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...