Jump to content

Trionic 5 hastighetssignal


Purex

Recommended Posts

Hej, har ett ev bekymmer.

precis bytt ut motorn i min Robin Hood mk3 från Saab 2.3i till 2.0t T5.

nu behöver Trionic 5 hastighetssignal för att funka korrekt, om man inte Loopar RPM signalen som får bli sista utvägen. 

Jag har idag en Acewell ACE-3853 färddator med magnetpulsgivare.

sitter ingen triggerskiva som vissa givare använder sig utav, för isåfall kunde jag räkna ut utväxling på diffen gånger tänderna på skivan och få fram pulser/varv, som T5 vill ha. 

Nu är denna typen för hjulmontage men sitter monterad på ”kardanaxeln”.

Så om jag tänker rätt, så snurrar ju magneten 1 puls per varv.

1puls x 3.92utväxling bakaxel =  3.92. 

Ska det då stå 3.92 i T5? 

Har någon här installerat en sån/liknade färddator och gett T5 rätt antal pulser och hur räknade du ut det? 

Edited by Purex
Link to comment
Share on other sites

Tydligen använder T5 46 pulser och min enkla anordning oav om jag räknar rätt kommer inte funka pga av för lite pulser.

så jag får gräva vidare i ämnet och kolla hur jag ska få en riktigt hastighetssignal som kan funka. 

Möjligen om r25-R28 lådan får ut rätt våg och antal pulser som behövs för att T5 vill fungera.

men då tillkommer säkert nåt som inte stämmer ex med utväxling på växlarna å bakaxeln, om allt det spelar roll.

det slutar säkert med att jag loopar signalen från TKn istället, snabbast men kanske inte det bästa sättet för att bibehålla alla funktioner.

Link to comment
Share on other sites

Hej , du  är medveten om att t5 går att programmera om till vilket antal pulser som helst   ?

Det känsliga/Problemet är att om du inte har orginal källan måste du fixa den en 12v fyrkant in på pinnen 

Jag använder en industri hallgivare på kardanen och läser på 3 bultar . I mitt fall har jag avrundat 3x3.7 pulser ut till hjulet.  

Kolla lite i min byggtråd, jockes eller snabb sök lite så tror jag svaret redan finns här på forat. Om ej får jag leta

 

 

edit 

 googla på det berömda ordet pulldown motstånd och hitta en gammal diskussion i jockes tråd tror du har svaren där 

 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Alternativt välja fullt laddtryck även på 1an? @LUPUS

Jag kör med volvogivaren i bakaxeln in i Saab 9000 hastighetsmätare  som omvandlar sinuskurvan från givaren till fyrkantsvåg via sin inbyggda a/d omvandlare. Den ändrar även antalet pulser ut. Måste ändå programmera ration i växellådan för att det ska funka. 

Link to comment
Share on other sites

Kanske är dax för en liten bil tråd så vi vet vilken hw du har + se resten. 

I princip finns det tre sätt att lösa det på . 

-Hallgivare med ny sw 

-christers återanvändning av orginal hastighets mätare + induktiv givare ( eller löda ihop motsvarande ) 

- koppla motor Rpm rakt in på hastighet , då blir tomgång knepig och laddtryck per växel funkar inte ( eller räcker det sätta 2 bar på 1:an ? Blev osäker ) 

 

själv har jag precis lagom ladd på 1, och 2 för att inte spinna för mycket på bra asfalt)  fattigmans traction kontroll ?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...