Jump to content
john koskela

kolappsbar rattstång

Recommended Posts

Detta med kolappsbar rattstång......fattar inte. I SFRO boken står det att det ska vara kolappsbarhet både vid mellanaxeln och rattstället.

Har Sierra rattstång. Den har en solid axel som går i ett deformerbart plåthölje som är fäst i ramen/pedalstället. Är detta den kolappsbara delen vid ratten? Detta plåthölje ska liksom sjunka ihop vid en ev kollison när det blir rejält tryck på ratten, som jag kan förstå det.

Behöver givetvis ha en mellanaxel också. Måste denna vara kolappsbar i sig, eller räcker det med att den viker sig åt sidan, ut genom sidoplåten/glasfibern mot hjulet? Har två knutar.

Har läst att en del fått underkänt på att vinkeln på knutarna är för liten för att axeln ska vika sig---vem bedömer det? Hittar inte några normmått på detta någonstans.  Känns ju som en chansning att bygga och sen få underkänt på SFRO bes.

Om jag har mellanaxeln kolappsbar(volvo 240 del), kvittar det då vilken vinkel jag har på knutarna?

Har försökt ladda upp bild men misslyckats med det. John

Share this post


Link to post
Share on other sites

den axel räcker fint, kollapsar om du träffar den med kroppen.

mellan axel, det räcker hur den viker sig, är lite sunt förnuft men sfro bedömer och ger dig råd vid 1:a bygg bes.

det är ju därför dom finns till bla.

Edited by Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

I många fall blir det så att man måste ha vinkel på mellanaxeln för att överhuvudtaget få till styrningen. Alltid något som är i vägen, turbo, vattenpump eller något annat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I detta fall så är det inte rakt, men nästan rakt. Har en känsla av att vinklarna är för små. Därför jag undrade om  en kolappsbar mellanaxel löste problemet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill minnas att min SFRO-gubbe ville ha både och. Men eftersom jag hade det redan la jag inte det på minnet.

Bäst att höra med din besiktningsman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag fick lite varning på min installation där min SFRO gubbe var orolig för onödigt många knutar och onödigt mycket vinklar. Jag har tre knutar då jag ville ha mer deformerbarhet och gjort plats för framtida kompressor eller torrsumpspump.

Anledningen var oro för glapp i knutarna vilket förstör körkänslan.

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har också 3 knutar. Men det måste vara vanligt. En vid styrväxeln, en vid rattstången och en mitt på :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har två nu, och det funkar perfekt. Kan bara bli sämre med en tredje. Jag kör på två och hoppas att SFRO besiktaren godtar det. Annars får jag väl bygga dit en tredje.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×