Jump to content

kolappsbar rattstång


john koskela

Recommended Posts

Detta med kolappsbar rattstång......fattar inte. I SFRO boken står det att det ska vara kolappsbarhet både vid mellanaxeln och rattstället.

Har Sierra rattstång. Den har en solid axel som går i ett deformerbart plåthölje som är fäst i ramen/pedalstället. Är detta den kolappsbara delen vid ratten? Detta plåthölje ska liksom sjunka ihop vid en ev kollison när det blir rejält tryck på ratten, som jag kan förstå det.

Behöver givetvis ha en mellanaxel också. Måste denna vara kolappsbar i sig, eller räcker det med att den viker sig åt sidan, ut genom sidoplåten/glasfibern mot hjulet? Har två knutar.

Har läst att en del fått underkänt på att vinkeln på knutarna är för liten för att axeln ska vika sig---vem bedömer det? Hittar inte några normmått på detta någonstans.  Känns ju som en chansning att bygga och sen få underkänt på SFRO bes.

Om jag har mellanaxeln kolappsbar(volvo 240 del), kvittar det då vilken vinkel jag har på knutarna?

Har försökt ladda upp bild men misslyckats med det. John

Link to comment
Share on other sites

den axel räcker fint, kollapsar om du träffar den med kroppen.

mellan axel, det räcker hur den viker sig, är lite sunt förnuft men sfro bedömer och ger dig råd vid 1:a bygg bes.

det är ju därför dom finns till bla.

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Jag fick lite varning på min installation där min SFRO gubbe var orolig för onödigt många knutar och onödigt mycket vinklar. Jag har tre knutar då jag ville ha mer deformerbarhet och gjort plats för framtida kompressor eller torrsumpspump.

Anledningen var oro för glapp i knutarna vilket förstör körkänslan.

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...